Van de trap gevallen, enkelband gescheurd??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Van de trap gevallen, enkelband gescheurd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 17:43

Nou had ik even geen idee wat ik als titel neer moest zetten dus vandaar maar deze Clown
Gisteren ben ik heerlijk naar de sauna geweest, We warener net even wat wezen zwemmen eten en drinken en toen wouden we naar beneden gaan voor een overheerlijke massage gleed/ viel ik van de trap. Gelukkig was het maar een trap van 8 treetjes maar toch kwam ik behoorlijk verkeerd terecht, en mijn enkel werd gelijk 3 keer zo dik en er kwam een ei op ( ongeveer de bovenkant van mijn voet/enkel). Gelijk in het koude water gedaan en een koude doek eromheen,Ondanks de pijn er toch maar mee doorgelopen en af en toe even een tijdje in het ijskoude dompelbad ermee gezeten.
Vanochtend was hij nog dikker en kon er bijna niet op lopen.

Ben ik even langs de huisarts gegaan en van die moest ik foto's gaan maken in het ziekenhuis om te kijken of het niet gebroken was. Het was gelukkig niet gebroken. Waarschijnlijk zwaar gekneusd.

Nou hoorde ik ook dat als je enkelband beschadigt/ gescheurt is dat ze dit niet kunnen zien op foto's
weet iemand dit??

ik heb ook echt het gevoel als ik er op sta of hem vanaf mijn krukje optil en op de grond zet dat hij gewoon maar ergens aanbunkelt en ik verga van de pijn zodra ik er op sta..

zou het eventueel kunnen dat de enkelband gescheurt is of iets anders?

Sparky10

Re: Van de trap gevallen, enkelband gescheurd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:46

o bah kimberley ben je mooi klaar mee !
een antwoord kan ik jeniet geven op je vraagsorry .

hoop dat je snel weer te voet bent ....sterkte

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:47

Zou best kunnen dat hij gescheurd is inderdaad!
Mijn vriend heeft een maand geleden zijn enkelband ingescheurd bij voetbal. Werd ook ontzettend dik en er zat een flink ei op. Begon ook al helemaal blauw te worden.
Je kunt het inderdaad niet zien op de foto's wanneer het gescheurd is. Maar ik denk dat ze bij het ziekenhuis toch wel aan zouden geven of het gescheurd is of gekneusd?
Aan de andere kant, mijn vriend zei ook dat het inderdaad voelde of hij gewoon maar bungelde, ontzettend instabiel.
Dus het zou heel goed kunnen. Misschien anders toch nog maar even naar het ziekenhuis?
Mijn vriend kreeg er eerst een drukverband om, en ongeveer een week later tape.

edit: hij kon eigenlijk vrijwel direct al niet meer lopen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:58

Het antwoord is heel simpel... JA

Het is goed mogelijk.Vaak is er sprake van enkelbandletsel.Ze hoeven niet gescheurd te zijn om veel pijn te geven, flink oprekken is daarvoor al voldoende.(ervaringsdeskundige Huilen van het lachen )
Het beste is goed blijven koelen (10á15minuten per uur)
Eventueel kun je paracetamol o.i.d. pakken.
Je enkel goed hooghouden, dus je enkel hoger dan je knie en je knie hoger dan je heup.En mocht je het zelf prettig vinden kun je een zwachtel aanleggen.
Als het in jouw ogen niet goed voelt/is direct contact opnemen met een arts, desnoods een huisartsenpost

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:03

De arts zei alleen maar dat er geen brueken waren en toen werd ik weer naar huis gestuurt.

drukverband heb ik er maar niet omheengedaan omdat ik dnk dat het er dan op drukt en nog meer pijn veroorzakt.
Maar als ze het niet op een foto kunnen zien hoe dan wel?

ik ben er dan vanochtend geweest maar het voelt zo aan dat het meer is

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:08

hmm ken je bioresonantietherapie?
daar kunnen ze heel veel mee vinden wat niet in bloed is te vinden en via dokter. misschien ook wel voor zoiets?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:08

drukverband is nooit verkeerd.
Ook ik ben helaas ervaringsdeskundig Clown
Enkel idd hoog houden met een kussen onder de knie én een onder de voet/kuitbeen.
Zit het ei echt op de buitenkant van de enkel...op de knik tussen enkel en voet?
Grote kans dat je enkelbanden zijn opgerekt/ingescheurd/afgescheurd... Zou contact opnemen met fysio, die heeft er soms nog meer verstand van dan artsen...en die kan je tape geven!
Succes ermee...gaat wel tijdje duren als je ze gescheurd hebt...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:09

Wanneer er op de foto geen breuken zichtbaar zijn is het meestal letsel van je enkelband(en).Dat is niet op een foto te zien.Dat wordt meestal behandelt met een drukverband voor de zwelling en daarna een aantal weken tape.
Het is niet zo dat er een speciaal onderzoek wordt verricht om te kijken of het je enkelbanden zijn.Als je nog maanden last houdt kom je bij de fysio terrecht..net als ik nu op dit moment Clown

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:14

jij ook heel veel sterkte ermee marlies,

Die ei zit inderdaad tussen mijn enkel en wreef in.

ook heb ik het gevoel als ik me been van het krukje til dat het doortrekt naar mijn onderbeen alsware

Het beste als het eind deze week niet over is kan ik langs de fysio gaan?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:15

Bij mij was het ook niet zichtbaar op de foto, dus hebben ze er maar een plaaster omheen gedaan... Koe
Na twee weken bleef het dik, dus gingen ze toch maar eens testen of het de gewrichtsbanden in de enkel niet waren...
En jawel, gewrichtsband aan mn rechterenkel was compleet uit elkaar gerukt. Voor de test (waarbij ze mn voeten gevaarlijk draaiden in alle mogelijke richtingen) hadden ze me al onder narcose gedaan, omdat ik anders teveel zou kunnen tegenwerken. Ben dan maar meteen geopereerd, en de gewrichtsband is weer aan elkaar gezet.

Dus kort: het is mogelijk dat ze het niet op de foto's zien. Ben je bang dat hij gescheurd/verrokken is, toch maar weer even langs de HA gaan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:20

Zolang je er nog mee gelopen hebt valt het vaak wel mee. In eerste instantie moet je toch de zwelling een beetje afwachten voor ze iets kunnen zeggen.
Zit zelf ook met mijn enkel omhoog en been in het gips af te wachten of er veel of weinig schade is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:22

Scheurtjes in banden kun je inderdaad niet zien. Je kunt je banden helemaal afscheuren, maar dan kun je helmaal niks meer, maar er kan dus ook een scheurtje in zitten.

Ik heb het 2 jaar terug gehad, 3 treetjes, maar mijn enkel werd ook dik. Als de zwelling weg is kun je de enkel eventueel laten intapen bij de huisarts voor de stevigheid.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:24

Enkelbandletsel is flink pijnlijk zelfs een zuchtje wind kan nog pijn doen dan.
Maar als je er niet gerust op bent kun je altijd cotnact opnemen met een arts Knipoog

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:26

Ik zou eerder naar de fysio gaan als naar de arts. Toen ik m'n enkelbanden heb gescheurd wees de huisartsenpost mij via de telefoon af met 'koelen en hoog leggen' iets wat ik immers zelf ook kan verzinnen!
Als je tape om je voet hebt kun je veel beter lopen! Toen ik er tape om had kon ik zelfs half rennen! Maar toen de tape er af ging kon ik haast niks meer Bloos Heb nu nog steeds met paardrijden een soort van enkelkous/elastieken geval om...is zo'n 3 maand geleden...

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:25

Ai klinkt pijnlijk!
Het is misschien handig om even langs de fysio te gaan (student Knipoog) want er zijn zat testen voor om te kijken of er iets gescheurd is.
Over tape/verband zijn veel discussies. Het is idd zo dat je het makkelijker belast, maar het lichaam geeft zonder steun niet voor niks aan dat het herstel nog niet klaar is. Hiermee kan je dus weer dingen beschadigen. Daarnaast verdwijnt de zwelling vaak in enkele dagen en moet een verband dus meerdere malen in die dagen aangelegd worden omdat de dikte telkens verschilt.
Ik wens je (jullie) in ieder geval veel sterkte ermee...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:28

als je er nog mee kon lopen viel het vast mee. Ik heb vorig jaar december mijn enkelband gescheurd en geloof mij zelfs ernaar wijzen was al te veel. Heb er een week niet op kunnen steunen. En ruim 1 maand met krukken en tape gelopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:29

Jasmijn, heb jij enig idee wat het nut is om een enkel in het gips te zetten? Heb het gevoel dat de zwelling nu steeds weer terugkomt omdat het gips natuurlijk dezelfde omvang heeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:32

tapen is bij mij ook gedaan maar dat is niet handig omdat het nog op kan zwellen en je het toch te veel gaat belasten. Ik heb nu een speciale brace voor de momenten dat het nog zeer doet (ja ja nu nog steeds!) kan mijn enkel ook niet alle kanten meer opbewegen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:50

@ Katja : Waarom zit je in het gips?En is het een gipsspalk of een 'circulair' gips?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:00

Ik ben in het gips gezet omdat er extreem veel zwelling was rond mijn enkel. Zal denk ik in de categorie spalk vallen aan de voorkant is een stukje van een centimeter of 5 vrij van gips.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:03

ik had ook extreem veel zwelling, en juist daarom kreeg ik de eerste dagen alleen drukverband. Enkel was 3x zo dik als normaal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:04

Misschien speelt het bij mij mee dat die enkel al een keer behoorlijk beschadigd is geweest.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:04

Zal het idd wel een gipsspalk zijn Ja .
Een zwelling kan ook alleen maar goed wegtrekken bij beweging en hooghouden is mij verteld...je kunt alleen zo moeilijk bewegen in gips:') .Als je terug moet zou ik het wel even aankaarten van die zwelling.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:06

Die zwelling hebben ze wel gezien. Knipoog
Ik ga dinsdag wel eens kijken wat het plan wordt begreep dat er een redelijke kans was op weer gips namelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:07

In het ZH kijken ze alleen naar een breuk en als ze niet meteen moeten gipsen gaat de uitslag naar de HA, ik zou hem dus bellen.