Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Esther_r20 schreef:Hoi
Op mijn 11de scoliose vastgesteld... tot mijn 16de in een brace gelopen. inderdaad alleen af met sporten en douchen en liever zo kort mogelijk.
al met al heeft het niet genoeg geholpen. de kromming was neit toegenomen maar ook niet afgenomen. dus op mijn 16de het ziekenhuis in voor een operatie
echt geen fijne tijd, maar ik kan nu alles weer. ik heb totaal geen last van mijn rug. voel het nooit pijn doen en vermoeid is hij ook niet. kortom een vooruitang. en daarna spieropbouwende oefeningen gedaan en ik rij nu weer 3x in de week. kijk paarden die echt moeilijk zijn kwa uitzitten van bokkesprongen ed moet je niet meer doen. danis het risico te groot dat je valt. maar als je dat weet.... geen probleem
wil je meer weten stuur maar een pb
Amanda schreef:Bij mij is het nooit officieel vastgesteld, maar heb het wel.
Qua pijn heb ik het juist met rijden niet. Omdat ik dan een juiste houding aan moet nemen. Dan moet het paard overigens niet gek doen, anders heb ik er wel last van
cruesli schreef:Ik heb ook een lichte scoliose en een kyfose in mijn rug (Een kyfose is een (abnormale) kromming van de wervelkolom naar voren).
Beide licht, maar wel genoeg dat ik er dagelijks last van heb. Ik kan ook niet helemaal recht lopen of zitten, ik zit door de kyfose altijd wat naar voren gebogen en heb altijd pijn aan mijn schouders en nek.
Door mn scoliose heb ik juist meer pijn onder in mijn rug (zit op lumbale hoogte).
Ik heb allerlei soorten therapie gehad, ostheopathie, ceasartherapie, mensendieck, manuele therapie en gewoon fysiotherapie.
Met paardrijden heb ik geen pijn aan mijn rug, soms wel wat in mijn schouders. Ik baal er wel van dat ik niet zo netjes rechtop kan zitten als ik sommige mensen wel eens zie doen
Amanda schreef:Bij mij is het nooit officieel vastgesteld, maar heb het wel.
Qua pijn heb ik het juist met rijden niet. Omdat ik dan een juiste houding aan moet nemen. Dan moet het paard overigens niet gek doen, anders heb ik er wel last van
De problemen en pijn zitten bij mij vooral in mijn onderrug en tussen mijn schouderbladen.
Zeker met saxofoon spelen zit ik blijkbaar scheef en krijg ik snel last.
Ook met veel staan en wandelen krijg ik last van mijn onderrug.
Ik krijg eens in de zoveel tijd manueel therapie en dat helpt wel. Helaas maar een tijdje, maar goed, het helpt wel. De rest zal ik toch met rust en een juiste houding op moeten vangen.