Meer mensen met scoliose?????

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Meer mensen met scoliose?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 12:08

Ik kreeg in groep 8 behoorlijk veel last van mijn rug.
Ik heb toen ook 1 jaar cesar therapie gehad.
Daarna zijn we het gaan afbouwen, totdat mijn moeder in de zomervakantie zij:
"Loop eens recht." waarop ik natuurlijk reageerde: "Ik loop recht!" want dat deed ik voor mijn gevoel ook.
Na de vakantie hebben we het overlegt met mijn cesar therapeut.
Zij verwees me door naar de huisarts en die verwees me door naar het ziekenhuis.
Röntgenfoto's gemaakt en daaruit bleek dat ik 37 graden scoliose had.
Het ging heel snel en ik was binnen 2 weken in een brace gehesen.
Dat was natuurlijk echt even schrikken.
De brace deed me ontzettend pijn en het koste me heel veel energie omdat ik mijn bewegingsvrijheid kwijt was.
Natuurlijk ben ik ontzettend eigenwijs en deed gewoon alles wat ik daarvoor ook deed, hoewel het me 2 keer zoveel energie koste.
Als ik thuis kwam van school was ik kapot en ging ik boven op mijn bed liggen terwijl mijn ouders dachten dat ik huiswerk aan het maken was.
's avonds lag ik dan weer te piekeren hoe ik eronder uit kwam, dat ik mijn huiswerk niet gemaakt had.
School ging steeds slechter en mijn ouders waren daar niet bepaald blij mee.
daardoor sliep ik ook weer slecht en mijn energie ging alleen maar achteruit.
Oftewel, het was niet bepaald een pretje voor mij.
Maar ze hadden mij gezegt dat als ik geopereert zou worden, paardrijden een probleem zou worden.
Dus ik moest wel doorgaan.
Ik kreeg geen therapie meer, ik had wel oefeningen gekregen die ik thuis moest doen.
Maar dat deed ik nooit, hoewel ik wist dat het belangrijk was.
Ik moest mijn brace 24 uur per dag dragen, behalve met sport en douchen.
Het was ook ziekenhuis in, ziekenhuis uit.
Dan weer voor controle en dan weer om mijn brace aan te passen.
In de zomervakantie was het een ramp.
We gingen naar macedonie 2 weken lang en daar was een hittegolf.
Elke dag gemiddelt 38 graden, maar mijn brace mocht toen 2 uur per dag af.
Een kwelling.
Ik heb mijn brace ruim anderhalf jaar gedragen.
Daarna kreeg ik problemen met mijn spieren.
Dat was ook wel te verwachten, want ik deed bijna nooit oefeningen.
Ik heb fysiotherapie gehad, een paar keer manuele therapie, maar dat werd niet vergoed.
nu woon ik in oostenrijk, en heb nu nog een hele serie therapie gehad.
hier kreeg ik dan in een keer, fysiotherapie, onderwatergymnastiek en massage.
2 keer per week, in totaal 10 keer.
Daarna nog een aantal keer aqua nordic walking.
echt super om je spieren te trainen,
maar nu heb ik noch vaak met paardrijden en dergelijke dat ik snel mijn spieren vast heb zitten.
gelukkig kan me moeder goed masseren, maar het is wel vervelend.

eigenlijk is mijn vraag, zijn er meer mensen met scoliose ervaring?
en hoe gaat dat bij jullie met paardrijden??

groetjes myrthe

Annemarie

Re: Meer mensen met scoliose?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:10

Evanescence op bokt heeft het geloof ik ook. Misschien kan je haar PB'en. Lachen

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:15

Hoi

Op mijn 11de scoliose vastgesteld... tot mijn 16de in een brace gelopen. inderdaad alleen af met sporten en douchen en liever zo kort mogelijk.
al met al heeft het niet genoeg geholpen. de kromming was neit toegenomen maar ook niet afgenomen. dus op mijn 16de het ziekenhuis in voor een operatie
echt geen fijne tijd, maar ik kan nu alles weer. ik heb totaal geen last van mijn rug. voel het nooit pijn doen en vermoeid is hij ook niet. kortom een vooruitang. en daarna spieropbouwende oefeningen gedaan en ik rij nu weer 3x in de week. kijk paarden die echt moeilijk zijn kwa uitzitten van bokkesprongen ed moet je niet meer doen. danis het risico te groot dat je valt. maar als je dat weet.... geen probleem

wil je meer weten stuur maar een pb

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 12:25

Esther_r20 schreef:
Hoi

Op mijn 11de scoliose vastgesteld... tot mijn 16de in een brace gelopen. inderdaad alleen af met sporten en douchen en liever zo kort mogelijk.
al met al heeft het niet genoeg geholpen. de kromming was neit toegenomen maar ook niet afgenomen. dus op mijn 16de het ziekenhuis in voor een operatie
echt geen fijne tijd, maar ik kan nu alles weer. ik heb totaal geen last van mijn rug. voel het nooit pijn doen en vermoeid is hij ook niet. kortom een vooruitang. en daarna spieropbouwende oefeningen gedaan en ik rij nu weer 3x in de week. kijk paarden die echt moeilijk zijn kwa uitzitten van bokkesprongen ed moet je niet meer doen. danis het risico te groot dat je valt. maar als je dat weet.... geen probleem

wil je meer weten stuur maar een pb

Het probleem is juist dat ik het ontzettend leuk vind om op moeilijke en snelle paarden te rijden. Dat geeft me nogal een kick:P De meeste mensen zijn dan bang, maar ik ga op elk paard zitten, dat intresseert me niet. Als ik eraf val, stap ik er gewoon weer op als ik niet teveel pijn heb. Ik ben niet een geweldige ruiter hoor, dat niet. Maar ik vind het gewoon gaaf. Ik heb zelf ook een paardenpension thuis (een kleintje met 7 boxen) en dat is dus ook elke dag zwaar werk verrichten. Ik ben in die 8 maand tijd dat wij hier een paardenpension hebben al wel veel sterker geworden, maar toch zitten mijn spieren toch vaak vast.
Echt heel vervelend.
Daarom wil ik absoluut niet geopereerd worden.

Nog meer mense met scoliose??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:28

Bij mij is het nooit officieel vastgesteld, maar heb het wel.
Qua pijn heb ik het juist met rijden niet. Omdat ik dan een juiste houding aan moet nemen. Dan moet het paard overigens niet gek doen, anders heb ik er wel last van Haha!

De problemen en pijn zitten bij mij vooral in mijn onderrug en tussen mijn schouderbladen.
Zeker met saxofoon spelen zit ik blijkbaar scheef en krijg ik snel last.
Ook met veel staan en wandelen krijg ik last van mijn onderrug.

Ik krijg eens in de zoveel tijd manueel therapie en dat helpt wel. Helaas maar een tijdje, maar goed, het helpt wel. De rest zal ik toch met rust en een juiste houding op moeten vangen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:52

Amanda schreef:
Qua pijn heb ik het juist met rijden niet. Omdat ik dan een juiste houding aan moet nemen. Dan moet het paard overigens niet gek doen, anders heb ik er wel last van Haha!

Dat zelfde probleem heb ik ook. Als ik lekker kan zitten, en lekker kan rijden dan stap ik juist af met minder pijn, als dat ik er op ben gaan zitten. Kan ik niet prettig rijden, vanwege wat verzet, vastzetten van de rug, noem het maar op, dan stap ik af met 10x meer pijn als dat ik er op ben gaan zitten. Dat was vrij vaak best heel erg vervelend.

Ik heb nooit een brace gehad. Mijn scoliose werd vastgesteld toen ik al wat ouder was, en ook duidelijk was dat mijn spieren op dat moment niet lekker gingen (hard,knopen,slecht functionerend) en ook ben ik hypermobiel. Ik heb wel alle denkbare therapie en oefeningen gehad. In tegenstelling tot jou Nagelbijten / Gniffelen heb ik wel al mijn oefenigen altijd keurig gedaan. Het hielp alleen niet. Van ellende ben ik toen verder gaan zoeken en bij sportmasseurs, podotherapie en een kraker geweest. Ook dat hielp niet. Toen kwam ik via via bij een orthomanueel medisch centrum en die dokter daar heeft mij énorm goed geholpen. In diverse behandelingen heeft hij steeds een apart probleem in mijn rug/nek aangepakt. Inmiddels weet ik dat ik mijn spieren een beetje op orde moet houden door te sporten. Als mijn spieren mijn rug recht kunnen houden hoef ik namelijk nog maar heel weinig terug naar het orthomanueel medisch centrum.
Ben nog wel een beetje scheef Tong uitsteken maar het is redelijk op te lossen. En ook de pijn kan met tijden minder zijn. Vervelende kant er aan is dat de pijn soms ook heel erg kan zijn.

Als je graag wilt blijven paardrijden lijkt het me toch verstandig om je oefeningen te doen. Ik vertelde hier boven eerlijk dat alle therapie bij mij nooit geholpen heeft, maar niemand is het zelfde. Wie weet werpt therapie en oefeningen doen bij jou wel vruchten af. Waarom zou je daar dan niet je best voor doen? Lachen Mocht het nou zo zijn dat het niet helpt; kijk dan gewoon samen met je ouders eens rond naar alternatieve oplossingen. Daar is heel erg veel in mogelijk en wie weet is er een oplossing die bij jou past en die je kan helpen.

En ook voor je huiswerk geldt; toch proberen af te maken. Het zou jammer zijn om op school een vervelende achterstand te krijgen. Probeer op school zo veel mogelijk huiswerk te doen. Of ga direct als je uit school komt samen met je ouders aan het huiswerk zitten. Dan moet je wel wakker blijven.

Succes! Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:01

Ik heb een lichte scoliose waar niks aan gedaan hoeft te worden.Maar ik heb meerdere afwijkingen in m'n rug.Ik heb ook veer cesartherapie gehad en ben nu 'uitbehandeld' zeg maar.Ik ben omgedoopt tot chronisch rugpatient.
Maar met paardrijden heb ik juist geen last.In de tijd dat ik niet reed heb ik veel meer pijn gekregen.Paardenrijden is voor een soort van therapie zeg maar Lachen

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:55

Ja heb t al vanaf kinds af aan. De schoolarts zei dat t r wel uit zou groeien...nou mooi niet dus...
Mijn fysio is ook erg verbaasd waarom mij nooit een korset is aangemeten, maar ja daar heb ik nu niks meer aan. Heb mensendieck, ceasar therapie en het hele ratteplan gehad maar ben dus ook uitbehandeld.
Ga alleen af en toe om te laten kraken zodat alle wervels weer netjes boven elkaar zitten.
Ik heb ook last van lichte hypermobiliteit geen handige combi.
Dus veel last van m'n onderrug, tussen m'n schouderbladen en m'n nek. Maar paardrijden voelt juist als een verlichting (als er geen gekke dingen gebeuren).

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:59

Ik heb ook een lichte scoliose en een kyfose in mijn rug (Een kyfose is een (abnormale) kromming van de wervelkolom naar voren).
Beide licht, maar wel genoeg dat ik er dagelijks last van heb. Ik kan ook niet helemaal recht lopen of zitten, ik zit door de kyfose altijd wat naar voren gebogen en heb altijd pijn aan mijn schouders en nek.
Door mn scoliose heb ik juist meer pijn onder in mijn rug (zit op lumbale hoogte).
Ik heb allerlei soorten therapie gehad, ostheopathie, ceasartherapie, mensendieck, manuele therapie en gewoon fysiotherapie.
Met paardrijden heb ik geen pijn aan mijn rug, soms wel wat in mijn schouders. Ik baal er wel van dat ik niet zo netjes rechtop kan zitten als ik sommige mensen wel eens zie doen Knipoog

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:07

cruesli schreef:
Ik heb ook een lichte scoliose en een kyfose in mijn rug (Een kyfose is een (abnormale) kromming van de wervelkolom naar voren).
Beide licht, maar wel genoeg dat ik er dagelijks last van heb. Ik kan ook niet helemaal recht lopen of zitten, ik zit door de kyfose altijd wat naar voren gebogen en heb altijd pijn aan mijn schouders en nek.
Door mn scoliose heb ik juist meer pijn onder in mijn rug (zit op lumbale hoogte).
Ik heb allerlei soorten therapie gehad, ostheopathie, ceasartherapie, mensendieck, manuele therapie en gewoon fysiotherapie.
Met paardrijden heb ik geen pijn aan mijn rug, soms wel wat in mijn schouders. Ik baal er wel van dat ik niet zo netjes rechtop kan zitten als ik sommige mensen wel eens zie doen Knipoog

Een kyfose is een doodnormale kromming in je thoracale (borst) wervelkolom die
er hoort te zitten, en het is een kromming naar achteren, van de zijkant
te zien. Een kromming naar voren is een lordose en die hoort op cervicaal (nek)
en lumbaal (lage rug) ook aanwezig te zijn. Het kan zijn dat deze niet de juiste
vorm hebben (overdreven of juist afgevlakt), en ook dan hoeft het nog geen
probleem te zijn. Dus snap niet helemaal van wie je die info hebt??
Als je door je kyfose voorover gebogen zit, dan heb je vast een overdreven kyfose,
dus op borstniveau een overdreven kromming naar achteren.

Aan TS: is het na een operatie aan je scoliose niet meer mogelijk om paard te rijden??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:13

Amanda schreef:

De problemen en pijn zitten bij mij vooral in mijn onderrug en tussen mijn schouderbladen.
Zeker met saxofoon spelen zit ik blijkbaar scheef en krijg ik snel last.
Ook met veel staan en wandelen krijg ik last van mijn onderrug.

Ik krijg eens in de zoveel tijd manueel therapie en dat helpt wel. Helaas maar een tijdje, maar goed, het helpt wel. De rest zal ik toch met rust en een juiste houding op moeten vangen.

Precies hetzelfde bij mij, alleen speel ik geen saxofoon maar merk ik dat met voor de klas staan en veel op het bord schrijven Ja
Oh, en het is bij mij wel door de schoolarts vastgesteld Knipoog

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:31

Ik heb ook scoliose, ook vastgesteld door dokter.
Gelukkig heb ik het niet héél erg.. Had erg veel last van mijn rug met paardrijden en hierdoor ook voor het eerst naar dokter gegaan met rugpijn.. Nouja heb mensendieck gehad, die oefeningen ook elke dag gedaan.. Die helpen wel echt..
Ik ga binnekort wel naar gyropractor want begin erg last te krijgen en denk dat dat wel helpt.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:20

sorry dat ik even niet gereageerd heb, want was beje ziekjes..

maargoed @rindin.. Ik heb niet boven de 40 graden en dan opereren ze niet zo snel en ook is mij verteld dat als ik geopereerd zou worden, paardrijden voor mij een probleem zou worden.. en als ik iets niet wil is paardrijden opgeven.. want dat is echt me leven.. ik vind het heerlijk om me zo op het paardrijden te concentreren en dan nergens anders aan te hoeven denken en ook gewoon de band dat je met een paard op kan bouwen..!!

kyphose is, zover ik weet, een kromming naar voren hoor.. Mijn broer en mijn vader hebben het namelijk ook een beetje.. Bij mijn vader is er niks aan gedaan, maar die heeft zelf zijn spieren zo sterk gemaakt dat hij er geen last van heeft.. mijn broer heeft er cesar therapie voor gehad.. Natuurlijk heb je altijd wel iets een kromming naar voren, veel mensen hebben ook een S-bocht in hun rug zitten, maar zolang er geen draaiing komt (dus dat je ene schouder verder naar voren staat dan je andere) spreken ze volgens mij niet van een scoliose.

Ik heb nu ook weer last van me rug, doordat ik de afgelopen dagen behoorlijk op liggen hoesten. Dat vonden mijn rug en buikspiertjes niet zo prettig, als ik nu moet hoesten krimp ik ook helemaal in, omdat het zeer doet. Best irri, maargoed het gaat alweer iets beter. Als het begin deze week niet overgaat, ga ik maar eens na de huisarts want ben al 3 weke verkoude.. ben het nu wel eens zat.

ik heb er met paardrijden ook alleen last van als het paard tegenstrijdig is. Oftewel veel aan de teugels trekken enzo, dan heb ik die dag erna mijn nek helemaal vastzitten enzo. Als ik gewoon een rustig paard heb en het paardrijden gaat gewoon lekker, zodat ik niet te gespannen rijd, heb ik nergens last van gelukkig.
Hoe denken jullie eigenlijk over body protectors??
Ik heb er nooit een gehad, omdat ik altijd hoor dat het heel erg in je beweging beperkt.
Maarja het is wel veiliger, ik twijfel er nog een beetje over.
Niet dat ik vaak val hoor, maar als het mis gaat...
Het is afgelope zomer goed gegaan, maar toen was ik vn me pony gevallen en is mijn nek beje dubbelgeklapt.
Gelukkig gewoon alleen een stijve nek maar dat had ook anders kunnen aflopen.

Noujaa nu wel weer genoeg gepraat haha..

xxx myrthe

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:25

ik heb het ook vanaf mijn geboorte het was half jaarlijks ziekenhuis IN ziekenhuis UIT.

Paardrijden daar in tegen gaat super de arts raade het me zelfs aan,want met paardrijden moet je rechtop zitten als ik afstap heb ik minder last van mn rug als toen ik opstapte.
Ik voel mijn rug eigenlijk de gehele dag door.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:28

ik heb ook scoliose, 24 graden
ik kan soms erg last hebben van mijn rug, maar dat is dan vaak onderin. met paardrijden heb ik er juist minder last van, tenzij paardlief gaat bokken oid, Koe dan voel ik het echt wel.
bij mij duurde het overigens best lang voordat ze erachter kwamen, terwijl ik al een hele tijd met rugklachten rondliep.
ik heb cesar en fysio gehad, maar ik moet er vooral op letten dat ik mijn houding zelf goed in de gaten hou.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:41

Nu ik niet geopereerd ben raden ze het mij ook aan, maar als ik geopereerd zou worden, zou ik niet meer kunnen rijden, omdat het te gevaarlijk is als je dan valt. Dat is mij tenminste altijd verteld.
Ik heb de laatste tijd juist vaak mijn nek vast zitten..
onder in mijn rug heb ik alleen pijn tijdens mijn menstruatie..
anders niet.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:50

Ik heb het zelf niet. Maar bij mijn moeder (66) hebben ze er vroeger nooit iets aan gedaan. Het resultaat is dat ze nu dus écht scheef is en er erg weinig meer aan te doen is, ze kunnen haar slechts "mobiel" houden. Dan denk ik wel eens, als ze toen al overal zo bovenop zaten als nu, dan had de ellende die ze nu heeft niet nodig geweest (of veel minder). Mijn oma riep ook altijd "loop eens recht", maar voor haar gevoel was het recht! Dus voor alle mensen met brace-ellende, hou vol! Ik zie nu wat er gebeurt als je er weinig/niets mee doet.... en dat is echt erg om te zien, laat staan om zelf zo rond te hobbelen.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:30

Ik meld me ook even!
Zowel mijn moeder als ik hebben scoliose.Mijn moeder heeft het vrij erg, bij mij valt het relatief goed mee.
Ik mag nog niet klagen qua pijn ofzo.Uiteraard als ik zware spullen moet tillen of een fysiek zware dag achter de rug heb voel ik dat altijd in mijn rug.Tijdens mijn studie (heb bosbouw gevolgd) en we een gansen dah hadden liggen zagen in het bos was ik savonds wel toe aan een massage!
Ik ga geregeld langs de kraker en masseur. Heeft een specifieke benaming maar kom er even niet op
Tijdens het rijden heb ik er geen last van, althans als ik geen dagritten maak Haha! , dan moet ik wel geregeld eens naast mijn pony gaan lopen.
Ik ben rechts 1mm ( Clown ) korter als links, nooit wat van gemerkt ofzo.Ik hoop dat ik er goed mee kan leven en van de erge pijn gespaard blijf!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:25

ik ben een keer op zo'n opendag geweest van scoliose patienten (wisten jullie trouwens dat die barbara uit GTST ook scoliose heeft) Daar heb ik ook mensen / kinderen gezien die het vet erg hadden. Daar was zo'n meisje die zo scheef liep, dat ze haar andere been niet fatsoenlijk op de grond kon zetten. Ze was geloof ik een jaar of 10. Dat was echt heel zielig om te zien.
Het nadeel vind ik ook dat vaak BH's niet goed willen aan sluiten. Mijn BH's kosten minimaal 20 euro. Ik moet ze in een lingeriewinkel kopen omdat ik geen fatsoenlijke BH's kan vinden in kledingwinkels oid. Heel vervelend..
hebben jullie dat ook?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:36

Op mijn 13e werd lichte scoliose vastgesteld en ik had echt verschrikkelijke pijn bij het paardrijden. De afwijking was gelukkig niet zo groot dat ik een brace moest. Met behulp van fysiotherapie hebben we de boel binnen 2 jaar recht kunnen trekken en ik heb er nooit meer last van.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:38

Ik heb ook scoliose. Heb er nu geen last mee van,. Vroeger heb ik er wel heel egr last van gehad. Mocht toen ook een lange tijd niet paardrijden en het was niet duidelijk of ik het ooit nog zou mogen. Heb verder nooit medische behandelingen gehad, of een brace ofzo. Het is nog wel zichtbaar maar het zorgt niet voor klachten.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:18

hej Mel,
waarom mocht jij dan niet paardrijden??
paardrijden is toch juist goed voor je houding??

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:20

Ik heb ook scoliose, ik heb het net onder de graad dat je eraan geopereerd of korset of iets moet Lachen
Ik heb wel fysio en ceasartherapie gehad, maar eigenlijk nooit heel veel last ervan gehad gelukkig Haha!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:58

hier even iets dat ik van internet heb afgeplukt:
tot 15° word het met therapie gedaan.
15° tot 20° therapie en minstens een 's nachts gedragen brace
20° tot 25° 16 uur per dag een brace en intensive therapie.
kom je daarover heen: 23 uur per dag een brace. (dus alleen met sporten (zoals paardrijden) en douchen af.)
40° tot 70° word afhankelijk van je leeftijd en dan moeten ook alle andere methoden uitgesloten zijn, operatie toe gepast.
Dat zal voor ons ruiters betekenen, alleen nog paardrijden op rustige paarden of niet.

@suuszels
hoeveel graden had je dan?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:48

hmm goed bericht.
We zijn gister maandag naar de huisarts geweest en hebben we weer geprobeerd therapie te krijgen en dat is nu dus gelukt. 7 november begin ik weer met therapie 1 keer in de week. eerste 2 weken krijg ik alleen massage, daarna een paar keer massage en fysiotherapie en daarna een paar keer massage en onderwatergymnastiek.
hopelijk gaat het dan weer wat beter want ik heb vandaag ook weer ontzettend last van mijn rug. Het zit echt helemaal vast.
Kijken als het straks droog is, dat ik dan even kan rijden, misschien dat het dan beter gaat en anders moet me moeder me vanavond maar masseren.Tong uitsteken