Wel of geen lenzen?+ een paar vraagjes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Wel of geen lenzen?+ een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:27

Hallo,

Heb al even gezocht of ik een topic hier over kon vinden, kon er wel een aantal vinden maar niet echt de topics waar ik naar zocht.
Ik wil dus graag lenzen omdat ik die rot brillen zo zat ben.
Maar ik zit er dus heel erg over in of het mij wel zou staan, iedereen zegt van wel en wil eigenlijk ook wel graag lenzen Bloos .

Heb ook nog een paar vraagjes:$ :

* kan je met lenzen gewoon paardrijden?
* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof?
* Welke opticien is het best?
* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen?

Meer vragen weet ik eerst niet ,, alle tips zijn trouwens welkom!.

Gr, miranda.

Anoniem

Re: Wel of geen lenzen?+ een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:30

* kan je met lenzen gewoon paardrijden? Jazeker, ik rijdt altijd met lenzen. Nooit problemen mee.
* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof? Ja, dat is zo gedaan. Ik doe het altijd voor de doush, ben binnen een minuutje klaar.
* Welke opticien is het best? Dat is verschillend, ik zit bij Specsavers en vindt dat heel fijn
* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen? Ik ben eraan gewend geen bril meer te dragen..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:33

Ik heb sinds mijn 14e ook lenzen en ik ben er altijd heel blij mee geweest. Ik hou helemaal niet van brillen!

* kan je met lenzen gewoon paardrijden? Ja, nooit last van.

* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof? ik doe ze nooit tussendoor in de lenzenvloeistof, dit hoeft ook niet hoor. ik doe ze 's morgens in als ik wakker word en ik doe ze weer uit als ik naar bed toe ga 's avonds.

* Welke opticien is het best? ik ben tot nu toe heel tevreden over pearle

* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen? als je ze een paar minuten in hebt merk je het al niet eens meer.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:33

1. Ja met lenzen kun je gewoon rijden..
2. Zet je lenzenbakje naast je tandenborstel ofzo, als je tanden gaat poetsen doe je ook je lenzen uit, en je bril deed je toch 's avonds ook af...
3. Ga idd naar een goede opticien, maar niet naar Hans Anders oid, daar heb ik iig slechte ervaringen mee, meestal zijn de beter opticiens de opticiens die niet onder zo'n grote keten vallen...
4. Deze vraag snap ik niet?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:35

Hier een lenzendrager.
Ik ben er destijds speciaal voor het paardrijden op overgestapt, omdat mijn bril steeds stuk ging bij de paarden. DUs om je eerste vraag tebeantwoorden: Ja, je kan er mee paardrijden. Makkelijker zelfs dan met bril!! Sommige mensen hebben wat last van het stof, maar dat is erg persoonlijk. Ik heb nergens last van. Of het je wle of niet staat: Sommige mensen vinden een bril mij leuker staan, anderen juist de lenzen. Ikzelf kies toch de lenzen Clown

Het in en uitdoen is in het begin wat lastig, maar met een paar weken went dat. Op zich ben ik nooit vergeten ze 's avonds uit te doen, maar als het wel een keer gebeurt is dat geen ramp. Gewoon alsnog uitdoen, goed schoonmaken, even uurtje uitlaten en klaar. Pas als je ze elke nacht gaat vergeten of vaker achter elkaar word het een probleem, maar geloof me, nadat je er mee geslapen hebt voel je ze zitten (dan worden ze droog namelijk) en dan doe je ze echt wel uit!

Opticien: Dat verschilt heel plaatselijk. De enige die ik je echt wil afraden is Hans Anders, want die oogmeting klopt voor geen meter. Heb meerdere mensen in mijn omgeving (en ook ikzelf) die veel te sterke of juist te zwakke lensen/bril aangemeten hebben gekregen. En dat niet alleen bij de Hans Anders hier.
Verder staat in elke plaats ander personeel in de winkel, en juist het personeel bepaald hoe goed of hoe slecht een zaak is.

Eh, je laatste vraag snap ik niet, ik vermoed dat het moet zijn eraan gewend zonder BRIL?
Dat was geen kwestie van wennen, dat was gewoon een bevrijding!!! Heerlijk, de wereld altijd scherp, geen vlekken, met regen gewoon kunnen zien, niet meer langs je bril kijken, geen irritatie achter je oren, gen bril die constant stuk is. Ideaal wat mij betreft.

Tegenwoordig heb je maandlezen, daarmee kan je het vrij makkelijk eens uitporberen of het bevalt. Hou er wel rekening mee dat met name het in en uitdoen in het begin een gepruts is en dat het mogelijk is dat je de lenzen voelt zitten, dus neem wel even de tijd om goed te wennen.

Hopelijk kan je hier wat mee!

Dunno

* kan je met lenzen gewoon paardrijden?
Ja, met lenzen kun je gewoon paardrijden Knipoog

* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof?
de eerste paar dagen mag je ze sowieso maar een paar uur in hebben, daarna is 't verder geen probleem meer Knipoog en als je ze idd uit wilt doen idd trug in je lenzen doosje doen.

* Welke opticien is het best?
is denk ik voor iedereen anders, zo zit ik bij Bemelmans.

* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen?
Niet echt, ben er ondertussen heel erg aan gewent.. en ben er ook heel blij mee...

maar laat wel je ogen goed controleren want sommige mensen zijn niet geschikt om lenzen te kunnen dragen omdat 't oog niet "inorde" is (had iets met netvlies? te maken dacht ik)

_jennifer17_

* kan je met lenzen gewoon paardrijden? Ja zeker, anders zou het ook wel erg onhandig worden om lenzen te nemen he;)
* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof? Het in en uit doen is na een paar keer oefenen echt een makkie, je kunt er echt makkelijk aan wennen hoor. Ligt er trouwens wel aan hoe je oog er precies op reageert.
* Welke opticien is het best? er zijn zoveel goeie opticiens, je moet gewoon 1 zoeken waar jij je fijn bij voelt!
* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen? Ik draag mijn bril eigenlijk zo goed als nooit meer, haat dat ding en vind het echt lelijk!

Je kunt trouwens ook gewoon zwemmen en alles met lenzen, als het goed is ben je totaal vrij van de bril en heb je verder geen andere beperkingen dan normaal!

Groetjes

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:37

Hier iemand die al jaren lenzen draagt. Ik heb zachte lenzen en ik rij er gewoon mee paard, geen last van, ook niet van stof. Ik vind het zelfs veel fijner dan met bril.
Ik heb eigenlijk altijd maandlenzen gehad, dus iedere avond in de vloeistof en schoonmaken. Wen je heel snel aan, en het in en uit doen leer je ook heel snel. Een goede opticien zal ook een paar keer met je oefenen.
Ik heb tegenwoordig daglenzen, ik doe ze 's morgens in en 's avonds gooi ik ze weer weg. Ideaal! Ik heb een aantal dagen wel nog mijn bril op, omdat dat beter is voor mijn ogen.
Zelf heb ik mijn bril en lenzen van specsavers, voorheen ook een tijdje van hans anders, en daarvoor van een particuliere opticien. Merk weinig verschil qua lenzen eigenlijk. Ben alleen over Hans Anders zijn oogmetingen niet zo te spreken.

Ga gewoon eens naar je opticien waar je ook je bril van hebt, en probeer het gewoon eens uit. Bij specsavers krijg je een proefpakket van 2 weken gratis overigens!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:50

Ook ik ben weer overgestapt op lenzen,na getob jaren geleden met harde lenzen heb ik nu zachte maandlenzen.
Heb ze bij de Cittylens vandaan en ben tot nu toe erg tevreden. Al heb ik wel last gehad met de vloeistof waarmee ik begon daar kon ik dus niet tegen.maar nu geen problemen meer

Ben toen met mn harde lenzen gestopt omdat ik wel last had met paardrijden van oa stof en last van droge ogen maar het lag ook erg aan de bak daar,die was onwijs stoffig nu met rijden geen last.
soms wel als je je paard staat te poetsen en er komt een hoop stof vanaf.

Dat in en uitdoen is in het begin misschien wat lastig maar het went.
En vergeten uit te doen? is me alleen nog maar overkomen op vakantie (te veel gefeest dan vergeet je wel eens wat)
Met de lenzen die ik nu heb mag ik slapen maar eigelijk doe ik dat nooit.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:54

Paardrijden met lenzen is géén probleem. Heb eerder last van een bril tijdens het rijden, dan van lenzen. Er schiet alleen sneller een vuiltje onder als je bijvoorbeeld in een stoffige binnenbak rijd, maar dat komt ook nauwelijks voor.

Het wordt een routine om gewoon 's avonds je lenzen uit te doen. Ikzelf ben er binnen een halve minuut mee klaar. Vergeten uit te doen komt nooit voor, want als je eenmaal in je bed ligt, voel je heus wel dat je lenzen in hebt!

Qua opticiens maakt het niet zoveel uit. Lenzen zijn lenzen, en elke opticien levert een aantal verschillende lenzen. Ikzelf zit bij van den Bergh, en vind het prima daar. Maar ik denk dat het overal wel prima is.

Ik vind lenzen echt véél fijner dan een bril, een bril zit me ontzettend in de weg namelijk.
Succes!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:55

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden , kan ik heel erg veel mee.
Maar ik heb juist gehoord dat je met lenzen niet mag zwemmen?
Ga eens kijken hoe het bij specsavers is, zit met mijn bril bij HA , maar die bril is altijd stuk en irritant en heel erg slap. Hoop dat ik inderdaad even een proefpakket daar kan krijgen ofzo.

Maar hoe doen jullie dat dan met mascara enz. eerst je mascara en alles op en dan de lenzen in of andersom?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:24

Zwemmen doe ik niet met lenzen, om de simpele reden dat ik met mijn hoofd onder water ga. Tja, en dan je ogen open doen en weg zijn je lenzen. Dat risico is mij dus te groot.
Wat betreft make-up: eerst lenzen, dan opmaken. Van je lenzen indoen kunnen je ogen nog weleens wat tranen, en bovendine doe ik altijd een paar druppels lenzenvloeistof in mijn lens voor ik hem indoe (gaat makkelijker en irriteerd minder), komen er altijd wat druppels uit je ogen. Beetje zonde als je dan net je mascara erop gesmeerd hebt!!

Gewoon maar eens informeren bij wat opticiens, de ene wil en kan wat meer doen dan een ander.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:43

Ik zwem ook nooit met mijn lenzen in, omdat ik net als lalidan bang ben dat ze wegzwemmen als ik met mijn hoofd onder water duik.

Met opmaken doe ik het andersom, eerst opmaken, dan lenzen, maar dat heeft ermee te maken dat ik anders niets zie. Ik heb nl een leesbril nodig Clown
Ik heb wel een goeie mascara hoor, dus ik loop niet met zwarte strepen over mijn wangen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:09

Ik zwem wel gewoon met lenzen.
Make-up opdoen, doe ik eerst mijn lenzen dan make-up. Dan kan ik het én zien, en mijn make-up loopt niet uit door het lenzenvloeistof wat wel eens drupt (ik heb waterproofmascara maar mijn oogpotlood en eyeliner zijn dat niet Knipoog )

Hoe je eraan went, om ze uit te doen, is gewoon gewenning, net als dat je elke avond je tanden poetst. Je lenzenbakje in het zich zetten, zodat je jezelf er aan herinnert, desnoods leg je de eerste dagen een briefje op je kussen waar je gewoon 'lenzen uit?' op zet Lachen

Ik wil je wel adviseren over de keuze van opticiën.
Een opticiën heeft namelijk niet gestudeert voor het juist aanmeten van lenzen. Bij het aanmeten van lenzen moeten ze op andere dingen letten dan bij een bril, zoals oogbolling.
Een optimetrist heeft hier wel voor geleerd.
Vraag dus altijd als je lenzen wilt aanmeten of ze een optimetrist in dienst hebben die de lenzen opmeet!

Ik heb niet zolang geleden te horen gekregen dat ik vaatingroei heb door het aanmeten van verkeerde lenzen, deze zaten te strak.
Als ik die lenzen 2 maanden langer had gedragen, dan was het niet te best geweest (dan zou ik onherstelbare schade aan mijn ogen hebben gehad, waardoor ik bijna blind zou zijn)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:14

Ik heb nu net sinds afgelopen dinsdag zachte lenzen. Wat betreft je vragen:
* kan je met lenzen gewoon paardrijden? Ik heb er nog niet mee paardgereden, maar sporten en fietsen enzo gaat gewoon makkelijk dus denk niet dat je met paardrijden veel problemen zal hebben.
* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof? Ik vind het nu sowieso fijn als ik ze uit kan doen, ik voel ze nog erg zitten omdat ik er nog aan moet wennen natuurlijk. Zeker de eerste weken voel je ze zitten dus dan kan je haast niet vergeten ze uit te doen.
* Welke opticien is het best? Ik zit zelf bij Oculenti, ze zijn aangeraden door mijn moeder, die heeft probleemogen en zij zouden de besten zijn. Ze hebben ook een optometrist in dienst die dus inderdaad niet alleen de sterkte en cilinder van het oog meet maar ook de kromming van de oogbol en eventuele beschadigingen om te kijken of het oog wel een lens KAN hebben.
* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen? Geen bril? Knipoog Heel snel. Ik had em alleen maar op voor colleges en autorijden, omdat ik het zo'n irritant ding vond, dus om nu de hele dag scherp te zien is erg fijn. Ik voel ze alleen nog wel zitten, en het in- en uitdoen is een ramp, maar dat verbeterd wel elke dag. De eerste keer dat ik ze in moest doen deed ik er 20 minuten over in m'n eentje, en gister al 10! Alleen het uitdoen is bij mij een probleem... maar ik heb een heel sterk knipperreflex, ik kan bijna niet in de buurt van m'n oog komen zonder dat ik em dicht knijp en ik kan dat niet tegenhouden, dus ik moet er nog even aan wennen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:17

Ik heb nooit last van mijn lenzen tijdens het paardrijden/poetsen/verzorgen/enz. Lachen
Uhm ik heb nu 2 jaar lenzen en ben dat nog nooit vergeten (heb alleen 1 keer gehad dat ik nog één lens in had, daar had ik blijkbaar mee geslapen, terwijl ik zou zwéren dat ik die had uitgedaan! Tong uitsteken ) maar inderdaad naast je tandenborstel! Misschien in het begin een briefje op je wekker plakken (als je die 's avonds aan zet zie je het, of op het boek dat je leest, enz.)
Ik vond de lenzen van HA niks Maar nu zit ik bij Specsavers en vind ze super Ja
Daar was ik gelijk aan gewend, heeeerlijk! Geen last van regen, aanslag, geen vuil, geen hoofdpijn, super toch?! Haha!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:34

Jasia schreef:
Ik heb nooit last van mijn lenzen tijdens het paardrijden/poetsen/verzorgen/enz. Lachen
Uhm ik heb nu 2 jaar lenzen en ben dat nog nooit vergeten (heb alleen 1 keer gehad dat ik nog één lens in had, daar had ik blijkbaar mee geslapen, terwijl ik zou zwéren dat ik die had uitgedaan! Tong uitsteken ) maar inderdaad naast je tandenborstel! Misschien in het begin een briefje op je wekker plakken (als je die 's avonds aan zet zie je het, of op het boek dat je leest, enz.)
Ik vond de lenzen van HA niks Maar nu zit ik bij Specsavers en vind ze super Ja
Daar was ik gelijk aan gewend, heeeerlijk! Geen last van regen, aanslag, geen vuil, geen hoofdpijn, super toch?! Haha!

Had al van heel veel gehoord dat HA niet echt veel was. Een meisje in mijn klas heeft ze ook en ik vind dat ze erg vaak een ontstoken oog heeft, gisteren had ze het weer.
Specsavers lijkt me inderdaad ook wel goed, met brillen vind ik HA ook al niet erg veel die brillen gaan daar erg snel stuk Bloos

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:43

* kan je met lenzen gewoon paardrijden? Met lenzen kun je paardrijden Ja
* Hoe kan je er aan wennen dat je ze 's avonds ( en vaker) uit moet doen en in de lenzen vloeistof? Gewoon door te doen en te oefenen
* Welke opticien is het best? Ik zit bij Pearl en ben er erg tevreden over Ja
* Hoe zijn jullie er aan gewend dat je geen lenzen meer dragen? Ik heb meteen lenzen genomen dus nooit een bril gehad Knipoog

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:03

Ik zal wel een goede opticien uitzoeken... ik heb jaren bij hans anders gezeten en vaak last van droge lenzen, 's avonds laat met uitgaan kreeg ik op een gegeven moment last, of als ik's avonds lang tv keek, heel irritant.
Nu zit ik bijna een jaartje bij een andere; miedema. Ik betaal wel iets meer (17euro per half jaar meer), maar nérgens last van! echt super lenzen, kan ze zelfs 2 dagen en nachten achter elkaar inhouden en ik heb nog nergens last van (niet doen natuurlijk is niet goed! maar is mij weleens gebeurt).