Red de IJsselmeerziekenhuizen, red onze banen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Red de IJsselmeerziekenhuizen, red onze banen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:52

zouden jullie iets willen doen?
Mijn moeder werkt in het ziekenhuis in Lelystad. Nu is deze veel in het nieuws geweest vanwege de operatiekamers(google maar). Nu staat het ziekenhuis op het punt om failiet te gaan, er is zelfs geen geld meer voor salarissen. De overheid en de gemeente willen niet helpen dus nu hebben ze een mailing opgezet. Dit kan niet vanuit het ziekenhuis verstuurd worden, maar moet vanuit de bevolking.

Dit is wat er moet gebeuren:

1. jij stuurt deze brief door aan een collega/ buurman/ partner enz enz met de vraag of hij/ zij wil meewerken.
2. deze persoon stuurt als hij mee doet deze brief aan enkele fractievoorzitters en aan buren/ partner
3. en zo gaat het verder.......

Het effect is het grootst als we het vandaag nog en morgen in één dag kunnen doen.....

Brief:

Geacht kamerlid,

Als bewoner van de gemeente Lelystad wil ik u graag van het nut en de noodzaak van een ziekenhuis in mijn omgeving overtuigen.
IJsselmeerziekenhuizen verkeert al drie weken in zwaar weer en het is zeer onzeker of het ziekenhuis nog wel blijft bestaan. Maar het is een ziekenhuis met potentie. Flevoland is de jongste provincie van Nederland. Het is een groot en uitgestrekt gebied waar de basisvoorzieningen nog steeds niet gelijk zijn aan de rest van Nederland. Flevoland groeit nog snel in vergelijking met andere regio’s in Nederland. Het kan toch niet zo zijn dat in deze groeiende regio geen ziekenhuiszorg meer geleverd kan worden? Er is sprake van uitbreiding van het vliegveld Lelystad, dan hoort daar toch een ziekenhuis in de buurt te staan? Of wordt er dan over twee jaar uit het niets een ziekenhuis neergezet?
We houden ABN/AMRO en Fortis in de lucht en IJsselmeerziekenhuizen?? hoeft dat niet, dat moet de markt nu doen! Welke markt? Is de financiële markt belangrijker als gezondheidszorg??

Al drie weken vecht het ziekenhuis voor zijn bestaansrecht, wij als bewoners staan met onze rug tegen de muur. De acute zorg is nu ondergebracht bij ziekenhuizen in de omgeving. Volgens de inspectie voor de gezondheidszorg is dit geen probleem omdat de aanrijtijden net onder de 45 minuten zouden liggen. 45 minuten! Denkt u eens in. Hoe kan acute zorg geleverd worden binnen 45 minuten! Probeert u eens vanuit Urk of Swifterbant in 30 minuten naar Harderwijk te rijden of Sneek !! de ambulance moet daarvoor eerst nog uit Emmeloord of Dronten naar Urk of Swifterbant rijden, de verpleegkundige moet de diagnose stellen stabiliseren en dat in 15 minuten??
Ook de verloskamers heeft IJsselmeerziekenhuizen moeten sluiten, omdat veilige zorg niet te bieden is zonder OK. En ook voor verloskunde geldt de 45 minuten grens, terwijl de wetenschappelijke vereniging zelf 30 minuten aanhoudt. Het zal je maar gebeuren dat je kind hierdoor overlijdt.
VWS stelt in de”beleidsagenda 2009” dat zorg in de woonomgeving een speerpunt moet zijn, als het ziekenhuis verdwijnt ondergraaft VWS mijns inziens haar eigen beleid.

Ziekenhuizen om ons heen maken gretig gebruik van deze situatie. Door de marktwerking kunnen ze onze patiënten goed gebruiken en zo doet de markt er alles aan om IJsselmeerziekenhuizen overbodig te maken.

En terwijl het zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt, zwijgt de politiek. Voor 1300 medewerkers staat hun baan op de tocht, het is een van de grootste werkgevers in Flevoland!!.
Help ons, laat het ziekenhuis niet verdwijnen, het kunnen leveren van ziekenhuiszorg in dit uitgestrekte gebied is absoluut noodzakelijk.

Een verontruste inwoner uit de gemeente Lelystad
tweedekamer.nl

Emailadressen waar je hem o.a. heen moet sturen:
Emailadressen fractievoorzitters tweedekamer

p.vgeel@tweedekamer.nl
m.hamer@tweedekamer.nl
a.c.kant@tweedekamer.nl
m.rutte@tweedekamer.nl
g.wilders@tweedekamer.nl
f.halsema@tweedekamer.nl
a.slob@tweedekamer.nl
a.pechtold@tweedekamer.nl
b.vdvlies@tweedekamer.nl
m.thieme@tweedekamer.nl
r.verdonk@tweedekamer.nl

Je kunt ze selecteren, kopieren en plakken

Het maakt niet uit dat je niet in Lelystad woont, maar a.u.b. doe dit voor mij en mijn moeder! Anders is mijn moeder per aanstaande maand haar baan kwijt Boos!

Groetjes,
Emma

Billy

Re: Red de IJsselmeerziekenhuizen, red onze banen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 01:52

Ten eerste woon ik daar niet, ten tweede zou ik op dit moment niet in de Ijsselmeerziekenhuizen behandeld willen worden omdat het gewoon niet verantwoord is.
Heel sneu voor je moeder, maar er moet eerst iets rigoreus veranderd worden daar voor ze weer kwalitatief goede zorg kunnen leveren. Tot die tijd zullen andere ziekenhuizen het op moeten vangen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 04:01

Ja ze weten dat het veranderd moet worden, en er is ook een nieuwbouw plan omdat dat in dit gebouw niet meer kan. Maar dan moeten ze a.s. maand wel overleven, en dat gebeurd zo niet,

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 06:19

Ik vind het sneu voor je moeder maar de Ijsselmeerziekenhuizen hebben zichzelf naar de afgrond geholpen. Als ze niet ieder jaar nieuwe managers zouden aannemen die er vervolgens een grote puinhoop van maken en dan ook nog met een paar ton op zak vriendelijk bedankt worden, was er nu misschien voor het gewone personeel nog wat geld geweest.
Lelystad heeft Emmeloord om zeep geholpen en gaat nu zelf ten onder aan zijn eigen knullige wanbeleid.
Hoe eerder het uit zijn lijden verlost wordt hoe beter. Dat gezeur duurt nu al een jaar of 12
Teveel grote ego's, en de gewone mensen zijn de dupe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 06:46

Echt vervelend, maar ik denk dat er veel meer mis is in dat ziekenhuis. Mismanagement om te beginnen en waarschijnlijk al langere tijd noodlijdend. Een slechte naam verlies je niet, mits je gaat reorganiseren.

Jammer voor het verplegend personeel, de artsen hebben zo een andere job.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:53

Ik vind het ook gewoon te gek voor woorden wat willen ze eigenlijk dan dat deze ziekenhuizen komen te verdwijnen ?? Ja en dan ?? Droppen ze zeker weer wat anders er neer...Zoals de inwoners van Urk etc voor al deze inwoners is voor hen allen het haalbaarst het ziekenhuis in Emmeloord!! Want Urk ligt nogal ver afgelegen. Net als al die andere dorpies in de buurt.

Dus TS ik heb die brief naar iedereen van die mailing lijst de brief naar ze toegestuurd. Ik hoop iig dat ze daar keer echt wat aan gaan doen..

En tja stel dat deze ziekenhuizen werkelijk faiiliet gaan he ? En al het personeel moet maar bij ander ziekenhuizen in de weer gaan solliciteren dan zal dat voor hen ook niet verre van weg om de hoek zijn...

En jawel ik heb mijn 1e mailing binnen van mevrouw Thieme dit schreef ze me terug: Ik krijg veel protestmail binnen over het voornemen om de IJsselmeerziekenhuizen te sluiten. De Partij voor de Dieren is tegen de sluiting. Wij vinden handhaving van regioziekenhuizen belangrijk en ageren sowieso tegen het in de uitverkoop zetten van de gezondheidszorg en het overlaten van het zorgaanbod aan de markt. In de Tweede Kamer steunen wij elk voorstel dat voorkomt, dat kleinschalige ziekenhuizen verdwijnen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:29

En zojuist stromen de mailings bij me binnen en toon ik hieronder een waar ik het absoluut ook helemaal mee eens ben.

Hartelijk dank voor uw reactie. Al sinds jaar en dag vindt de SP dat de kleine ziekenhuizen in Nederland moeten blijven bestaan. Iedereen in Nederland heeft recht op goede zorg, dichtbij huis. Dat geldt ook voor Lelystad. Een stad met ruim 70.000 inwoners verdient een eigen ziekenhuis. De situatie ziet er niet goed uit voor de IJsselmeerziekenhuizen. Er moet schoon schip worden gemaakt. De problemen die er zijn moeten worden opgelost. Niet door het ziekenhuis in de uitverkoop te doen maar door daarin te investeren. Het ziekenhuis moet voldoende middelen krijgen en de Inspectie voor de Volksgezondheid moet het roer overnemen totdat de zaak op orde is. Waarom kunnen we wel banken nationaliseren maar niet ziekenhuizen.

Wat de SP betreft wordt de fusie tussen Lelystad en Emmeloord ongedaan gemaakt. Tot nu toe heeft dat alleen maar ellende veroorzaakt. Laat weer twee zelfstandige ziekenhuizen ontstaan, want ook Noordoostpolder (Emmeloord) en Urk hebben recht op een ziekenhuis. En laten we stoppen met de marktwerking en concurrentie in de zorg. Dat gaat ten koste van de samenwerking en leidt tot de aasgierenmentaliteit die we nu zien bij de omliggende ziekenhuizen. De IJsselmeerziekenhuizen moeten blijven. Volgende week is er een debat in de Kamer waar we deze voorstellen zullen doen.

Ik vind net als dat ze de banken wederom ook bijstaan ze de ijsselmeerziekenhuizen ook moeten bijstaan!!! Ik hoop dat ze met goed succes naar een goede oplossing gaan krijgen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:46

Ach de SP heeft altijd het beste voorgehad met het ziekenhuis in Emmeloord, het heeft alleen zo weinig geholpen. En om nou NOG meer geld in die ziekenhuizen te stoppen? Ik weet het niet hoor...
14 jaar geleden hebben ze in Emmeloord een hele nieuwe vleugel aangebouwd die misschien 1 jaar in gebruik is geweest. Toen moesten ineens alle bedden en andere nieuwe spullen naar het ziekenhuis in Lelystad. Over geldverkwisting gesproken. Konden we de klok maar terugdraaien, dan hadden we Lelystad buiten de deur gehouden.
En de meeste inwoners van de polder willen niet eens naar Lelystad, die worden al ellendig van het idee om daar te moeten liggen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:14

ik hoop alleen dat ik nu geen gebroken been of wat dan ook krijg. gisteren toch bijna van het paard af geknikkerd, straks had ik naar een ziekenhuis gemoeten en had het nieteens gelukt..

stom ziekenhuis, ze moeten reorganiseren, dat is niet anders. helaas zullen daarbij banen verdwijnen, of je een petitie rondstuurt of niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:34

Ik heb ook netjes de brief verstuurd, ik had 'm al via iemand anders gekregen. Evengoed ben ik het er zeker mee eens dat er veel mis is in het ziekenhuis, alleen al de slechte naam die ze hebben, en dat er veel moet gebeuren. Maar om nou een heel ziekenhuis dicht te gooien zie ik niet zo zitten...
Stel dat mijn moeder iets overkomt, dan zou ze, voor mij, een heel end weg komen te liggen. Wil ik haar dagelijks opzoeken dan gaat dat, behalve reistijd, ook een heleboel centen kosten en die heb ik niet (geef het dan trouwens liever uit aan iets wat opfleurt). Maar andersom ook, stel dat er wat met mij gebeurt, dan kan mijn moeder ook niet elke dag even langswippen. En dat terwijl een beetje opvrolijkend bezoek zo goed is voor de gezondheid...
En dan heb ik het nog niet eens over simpele dingen als bloedprikken, controles of therapieen, dat worden dan hele dagvullingen ipv even snel langsgaan. Heb je een auto dan gaat dat allemaal nog wel redelijk lukken, Harderwijk is bv een klein half uurtje rijden, maar met het openbaar vervoer wordt het een stuk lastiger...
Nee, ik maak me zorgen, en heb daarom die brief verstuurd, maar vind wel dat ze daar eens héél goed naar zichzelf moeten kijken en het één en ander rigoreus verbeteren...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 13:29

Voor de duidelijkheid: Ik ben het er 100% mee eens dat het beleid van het ZZZ gewoon zuigt! Het is ontzettend slecht. En er moet een huge reorganisatie komen. Maar alles laten verdwijnen? Dat kan er bij mij niet in Precies wat Milo en Pluizebolpum zeggen Ja

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:44

Eeej mensen! Allemaal super bedankt voor de mails. Heb er inmiddels ruim 2000 in mijn mailbox (ik werk voor een fractievoorzitter). Morgenavond is er een spoeddebat in de Tweede Kamer, daarna kan iedereen die gemaild heeft een standpunt van het CDA verwachten. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet denk dat ik 2000 (and counting) e-mails van een persoonlijk antwoord kan voorzien (ik neem aan dat iedereen voor de Kerst graag een antwoord ziet), dus denken wij (=mijn baas en ik en onze afdeling publieksvoorlichting) na over een manier waarop we iedereen snel van een antwoord kunnen voorzien!

Wordt vervolgd!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:07

Gister is op de radio (en misschien ook wel op het nieuws verschenen), dat er een verzekering de Ijsselmeerziekenhuizen een lening hebben voorgeschoteld van EUR 1,5 miljoen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:55

Dat was Achmea...kunnen ze het nog een week volhouden:
http://www.omroepflevoland.nl/2771fa14- ... wsID=49916

Had trouwens niet eens antwoord terugverwacht, dus vind ik het al erg netjes dat ze evengoed de moeite nemen om een mailtje terug te sturen of zoals Consort schrijft erover nadenken hoe ze dat kunnen doen.

Ben erg benieuwd wat er uit dat spoeddebat komt, keeping the fingers crossed!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:54

@ Pluizebolpum:
Het debat begint vanavond om 20.30u. Je kunt het live volgen vanaf de site van de Tweede Kamer (www.tweedekamer.nl).