Overgevoelighied voor geluid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Overgevoelighied voor geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:14

Hoi,

Ik weet niet of hier al een topic over is, ik kon het niet vinden in ieder geval (geen recent topic)
Ik heb last van overgevoeligheid voor geluid. Van de kleinste dingen word ik al kriegelig.
Een voorbeeldje: Bij mij zit een meisje in de klas die een aandoening heeft aan haar neus, waardoor ze alleen door haar mond kan ademen. Tegen dat geluid, ademen via de mond, kan ik dus absoluut niet tegen. Ik word er zenuwachtig van en kan me niet meer concentreren. Vandaag had ik een repetitie, waardoor het dus extra stil is in de klas. Nou, ik hád het niet meer.
Ook hoor ik veel meer dingen die andere mensen niet horen (laat ik het zo zeggen: veel mensen létten er niet op). Dit gaat dan om de kleinste geluidjes. Neus ophalen, ademen door de mond, zachtjes snurken, zelfs als iemand verkouden is en luidruchtiger ademt dan normaal. Scherp lachen, hard praten enz zijn helemaal uit den boze. Evenals in een drukke hal waar allerlei geluiden door elkaar gaan.

Heeft iemand hier nog meer last van? Het haalt me vaak uit mijn concentratie en ik vind het behoorlijk irritant. Zou hier een oplossing voor zijn?

beantsje

Re: Overgevoelighied voor geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:15

nou, niet voor zachte geluiden. Dat interesseert me niet. Maar harde geluiden vind ik echt vreselijk. Word ik angstig van. Zo erg, dat ik van een live popband zo in tranen uit kan barsten, als ik een beetje bij de speakers sta.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:17

Ik kan me er ook heel erg aan storen.. als ik het eenmaal hoor, kan ik het ook niet meer loslaten, ik blijf het horen.. Zelfde met een pieptoon uit de tv, batterij in de oplader, zoemen van de pc etc..
Geen idee wat je eraan kan doen, meestal doe ik de tv uit, haal de oplader uit het stopcontact, of loop zelf even weg..
Maarja dat kan niet altijd Vork

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:19

Ik ben inderdaad ook gevoelig voor hardere geluiden, of veel geluiden door elkaar, maar ook voor fel licht, uitgesproken geurtjes etc. Het heeft er wel mee te maken hoe ik me op dat moment voel of bijvoorbeeld erg moe ben.
Je kan misschien wel oefeningen doen om je concentratie te verbeteren of je meer te leren af te sluiten voor je omgeving, maar grotendeels is het denk ik mee leren leven...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:20

Maaaike schreef:
Ik kan me er ook heel erg aan storen.. als ik het eenmaal hoor, kan ik het ook niet meer loslaten, ik blijf het horen..

Dat bedoel ik. Ik blijf er naar luisteren en me eraan ergeren. Telefoons enzo moeten ook altijd stil zijn ja Vork Weglopen zou een oplossing zijn, maar dat kan niet echt tijdens de les of repetitie Tong uitsteken

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:22

Nee en dan is het inderdaad net als Kev zegt, proberen je gedachten te verplaatsen naar iets anders, je op iets anders concentreren.. hoe moeilijk dat ook is Knipoog

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:22

Kev schreef:
Ik ben inderdaad ook gevoelig voor hardere geluiden, of veel geluiden door elkaar, maar ook voor fel licht.

HIer heb ik ook last van en krijg ik hoofddpijn van.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:25

pfff vrezelijk lastig op school!
heb er zelf ook last van, maar tja wat wil je met zn allen op elkaar gepropt.
krijg er barstende koppijn van Verdrietig
en heb ook erg veel last van fel licht

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:28

Ik denk dat mijn hersenen soms niet genoeg van de omgeving uitfilteren. Mij vallen de kleinste details op, alle kleuren groen etc, dat is op zich best mooi en kan handig zijn, maar ook vermoeiend!
Als het je prestaties drukt op school kan je vragen of je misschien ergens anders je repetities mag maken, maar ik weet niet of ze dat toestaan...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:33

Oordopjes? (niet die van je mp3/Ipod Duivel )
Dat zal vast wel mogen toch?
Desnoods laat je ze op maat maken, dan weet je zeker dat ze lekker zitten.

Ik heb het ook, de kleinste dingetjes, ik word helemaal kriegel! Vork
En dan vooral die kleine dingetjes die mateloos irriteren.
Of wiebelende tenen in mijn zicht, dat soort dingen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:41

Ik ga met repetities ook ver uit haar buurt zitten, desnoods helemaal afgezonderd. Vandaag kreeg ik ook weer de opmerking van de leraar: Zo, jij hebt er zin in zeker! Dat je helemaal hier gaat zitten Vork
Oordopjes denk ik nier dat ze dat toestaan. Ook krijg je dan van die vervelende opmerkingen Bloos Ik doe heel hard mijn best om mezelf te concentreren, maar het is iets wat in je zit denk ik Bloos

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:43

ik zou daar ook knetter van worden
heb zo en zo een hekel aan zachte en harde geluiden die vaak genoeg achter elkaat terug komen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:44

Zelfs de wekker heeft het moeten ontgelden. Dat getik, ik word er gek van. Maar ik ben blij om te merken dat ik niet de enige ben.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:46

Olympus_ schreef:
Zelfs de wekker heeft het moeten ontgelden. Dat getik, ik word er gek van. Maar ik ben blij om te merken dat ik niet de enige ben.

Mijn klok hangt ook al een jaar zonder batterij aan de muur Clown Vork

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:47

Olympus, niet geschoten is altijd mis.
En wat kunnen jou die vervelende opmerkingen schelen?
Het gaat er toch om dat jij beter tot je recht komt als je rust hebt, wat hebben anderen daar mee te maken?
Mij zou het echt een worst wezen. Ik slik overigens wel eens oxazepam voor die drukte door geluid (lang verhaal).
Dat werkt heerlijk, maar dat is voor jou geen oplossing. Vork

Over wekkers gesproken, je hebt die reclame van Nivea(?) dan hoor je die wekker afgaan.
Ik word spontaan strontsjaggerijnig als ik die reclame hoor, wat een irritand geluid! Boos!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:50

klinkt als HSP oid Lachen

ik heb het ook, vooral met harde geluiden of geluiden waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen.
als de trein langs me rijdt (die nieuwe spurts) en dan vooral de motor...die maakt zo'n herrie! of dat zware geluid van F16s in de lucht (van de vliegbasis hier)

klokken heb ik niet zo'n moeite mee, wel bijv. iets doen op de pc en muziek aan.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:52

Oei ja..

Een tikkende klok, praat me er niet van.. Ik had er een op m'n kamer, maar heb 'm ooit in m'n halve slaap gesloopt omdat ik gek werd van het getik. Heb nu 'n aquarium en heb enorm moeten wennen aan het geluid van het filter (en eerst ook de luchtpomp, maar die heb ik er nu niet meer in) maar echt vreselijk, nachten niet geslapen. Heb nu 'n ander filter erin, dus ander geluid en oh man, vreselijk Scheve mond

kleine geluidjes kan ik ook gek van worden, en een grote menigte is vaak ook not done bij mij... hard geluid ook niet..

werk in 'n restaurant en dat gaat eigenlijk wel goed, misschien omdat ik dan toch de hele tijd bezig ben...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:04

Ik ken het ook, hyper reageren op bv geluid. Van harde geluiden wordt ik in sommige gevallen gewoon panisch (ben weleens een heel end omgelopen omdat ze ergens met een grote trilplaat aan het klooien waren, ik kon er gewoon niet langs; weleens een paard in paniek gezien? zoiets dus) maar ook alle kleine geluidjes hoor ik. Nu ben ik al een tijdje wat dovig aan één oor en ik vind het ergens wel best zo, heerlijk rustig. En nee, oordopjes helpen bij mij niet, het maakt het geluid wel minder heftig maar juist dan meer irritant.
Van f16s raak ik echt in paniek en het stomme is op tv vind ik ze prachtig (met de afstandsbediening bij de hand Tong uitsteken ), klokken irriteren me dan weer niet (een druppelende kraan daarentegen), alhoewel ik mijn laatste ouderwetse wekker heb stukgeslagen omdat ik weer eens met een hartverknettering wakker werd...

Wat Kev schreef herken ik ook wel; echt alles zien, horen, voelen en ruiken, daar wordt je zó moe van. Een ochtendje over de markt is al dodelijk vermoeiend, laat staan een hele dag op pad zijn, dan heb ik 's avonds echt hoofdpijn en zere ogen...

De enige remedie die ik tot nu toe weet is proberen situaties met veel indrukken enigzins te vermijden, anders af en toe terugtrekken op bij te komen en als dat niet kan er rekening mee houden dat je daar zwaar vermoeid van terugkomt. Mp3speler/muziek aan wil weleens afleiden van die irritante kleine geluidjes en voor de rest, tja, er aan wennen dat je er snel last van hebt en maar genieten wanneer je er wel lol aan beleeft (een klein zangvogeltje, elk detail in de beweging van je paard voelen, ik noem maar wat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:07

Ik herken het wel, kan ook erg slecht tegen met name lichaamsgeluiden als het vrij stil is,
als iemand bv chips eet als ik een film zit te kijken kan ik heel erg geirriteerd worden.
Ook weer niet altijd, want in de loop der jaren ben ik me wel gaan leren beheersen,
want een ander kan er niets aan doen dat jij geluiden neurotisch bent.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:08

Pluizebolpum: Jij beschrijft het écht heel goed Lachen
Genieten van kleine dingen lukt wel heel goed. Totale stilte, heerlijk! Ook met je paardje bezig zijn als er voor de rest niemand op stal is, met alleen de radio op de achtergrond..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:10

Olympus_ schreef:
Pluizebolpum: Jij beschrijft het écht heel goed Lachen
Genieten van kleine dingen lukt wel heel goed. Totale stilte, heerlijk! Ook met je paardje bezig zijn als er voor de rest niemand op stal is, met alleen de radio op de achtergrond..

Heerlijk! Dromen Haha!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:11

Haha, terwijl mijn vriendin het liefst in de drukte/lawaai in gaat. Dat leidt soms tot moeilijke situaties Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:15

oké ik ken het pff echt verschrikkelijk,
luid ademende mensen, snuivende mensen, ...
mijn vader ademt bv altijd luid (komt door het roken en overgewicht enzo Knipoog) en ik wil gewoon liever niet met hem in de auto, met hem aan tafel en noem maar op.. ik begin dan te zuchten en te vloeken Bloos ik kan het gewoon niét verdragen ik word er gek van Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:23

Olympus_ schreef:
Ook met je paardje bezig zijn als er voor de rest niemand op stal is, met alleen de radio op de achtergrond..

Zelfs zonder radio, met alleen het geluid van grazende paarden en een zacht briesje... Dromen
Todat de hel weer losbarst omdat de kippen tot de ontdekking zijn gekomen dat er een wit bakje op z'n kop in het nachthok ligt en vinden dat daar luidkeels over geklaagt moet worden...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:46

Ik ken het ook.
Ik stoor me vreselijk aan etende mensen ( ook de mensen die niet smakken ), ik word gewoon naar van dat geluid.
Bijv. in de bios als iemand popcorn eet, bah !

Word ook gek van mensen die snurken...
Ik woon bij mijn vriend, en ik hoor zijn vader altijd snurken ( terwijl mijn vriend hem niet hoort ), ik slaap dan ook altijd met oordoppen.

Zelf hou ik er niet van om ergens naartoe te gaan waar het erg druk is, wordt daar hartstikke zenuwachtig van.
Klikken met een pen kan ik me ook heel erg aan ergeren.

Poeh....