Waarschuwing, medicijnen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Waarschuwing, medicijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 00:26

Even een waarschuwing wat betreft medicijnen in het algemeen.

Vorige week (wegens borderline krijg ik weekmedicatie) kreeg ik plotseling een ander medicijn dan ik al jaren slik. Ik gebruik de XR-versie (met verlengde afgifte zodat het langer werkzaam is), en plotseling kreeg ik de "normale" versie. Helaas kwam ik erachter toen de apotheek al gesloten was.

Dus maandag terug naar de apotheek, met de vraag of dit normaal was. Wat me nog het meeste irriteerde was dat de opdruk op de strip Spaanstalig was (ik spreek geen spaans). Krijg ik daar een mooi verhaal van dat de verzekeraar alleen nog maar de goedkoopste versie van een medicijn vergoed (dus de normale versie, niet de XR). Stom genoeg had ik het doosje niet meegenomen, want daarop staat wel degelijk dat het om de XR-versie gaat.

Kort gezegd, de apotheek probeerde me af te schepen met een goedkopere versie, en iets andere werking (moest ik het maar s'ochtends innemen in plaats van s'avonds) terwijl ze dus wel de "dure" versie in rekening brengen bij de verzekering.

Ben dus, koppig als ik ben, op onderzoek uitgegaan, en kwam tot de conclusie dat het veel vaker gebeurt dat mensen afgescheept worden met strips die in een vreemde taal bedrukt zijn, en ook regelmatig met een iets andere werking dan voorgeschreven.

De enige conclusie die ik dan kan trekken is dat de apotheek sinds de voorafbepaalde tarieven voor medicatie een nieuwe manier heeft gevonden om de omzet te verhogen.

Dussss, voor iedereen die op regelmatige basis medicijnen gebruikt, LET GOED OP DAT JE KRIJGT WAT ER VOORGESCHREVEN IS!!! En laat je niet afschepen met een versie die, ondanks dat de werkzame stof hetzelfde is, toch een andere werking hebben zoals XR-versies! Ga in verzet zodra een apotheek zegt dat je het maar op andere tijdstippen moet innemen, dat is voor hen een snelle manier om toch extra inkomsten te genereren!

Ik wil niet zeggen dat alle apotheken dit doen, maar opletten kan zowiezo nooit kwaad. Ook "oprechte" fouten (zonder dubbele agenda) kunnen voorkomen. Controleer dus ALTIJD wat je meekrijgt!

ikenindi

Re: Waarschuwing, medicijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:45

goedkopere versie mag volgens mij alleen als het hetzelfde is, alleen dan ander `merk` zegmaar. het moet natuurlijk wel hetzelfde zijn en dezelfde werking hebben. die krijg je niet voor niets voorgeschreven...

controleren wat je meekrijgt moet je sowieso altijd doen vind ik...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:53

helaas is een ander merk met de zelfde werkzame stof niet
altijd een indentiek product en kan dus andere (bij)werking geven ..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:10

Ik weet niet bij wat voor apotheek jij zit hoor, maar dit lijkt mij nogal sterk.

Werk zelf bij de apotheek en wij kunnen echt niet de duurste versie in rekening brengen terwijl je een ander hebt gekregen hoor, hoe kom je erbij? Verder is dat nou eenmaal het preferentiebeleid en daar kan de apotheek niks aan doen. Wij zijn verplicht het goedkoopste middel af te leveren en dan is dan ook echt wel hetzelfde. Wat er bij jou is gebeurd, mag dus eigenlijk niet. Want met verlengde afgifte is iets anders dan een met een normale afgifte. Verder moet je, als je geen ander middel wil dan wie je nu hebt even naar je huisarts gaan. Wanneer hij 'medische noodzaak' bij op het receptje zet, is het al geregeld.

Jammer dat vaak de apotheken de schuld krijgen van het preferentiebeleid. Wij wilden ook liever geen zeurende klanten hoor. Wij moeten gewoon doen wat de verzekering ons opdraagt Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:09

Beetje jammer dat er gelijk deze conclusie wordt getrokken... Scheve mond

Ik ben het met sophie2 eens. Ik werk zelf niet in een apotheek, heb echter wel veel te maken met zorgverzekeringen (fysiotherapeut) en kan je vertellen dat deze veel macht hebben in zorgland.
Zorgverzekeraars bepalen nu eenmaal welk medicijn ze vergoeden, en dit is logischerwijs het goedkoopste medicijn. Als apotheek kunnen ze dan geen duurder medicijn leveren, omdat ze dit niet kunnen declareren bij de verzekering. Daar zouden ze zichzelf dus mee de boot in helpen. Ook is het echt niet mogelijk bij de verzekering een duurder medicijn te declareren, want dat wordt driedubbel gecontroleerd door deze, en als je het ten onrechte (dus niet noodzakelijk) hebt geleverd aan een klant, krijgt de apotheek gewoon zn geld niet. Zo simpel is het.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:33

Hoe ik erbij kom? Simpel, de spaanstalige strip aan iemand die Spaans spreekt laten lezen, en die kwam tot de conclusie dat het dus om iets anders ging.

Toen ik daarna thuis de doosjes van vorige week vergeleek met die van deze week stond er precies hetzelfde op, terwijl er de laatste keer dus iets anders (goedkopers) inzat. En wanneer de apotheek dan begint te kletsen over dat de verzekering alleen nog maar de goedkoopste versies vergoed maar ze dus voor het gemak wel de duurdere versie op het etiket zetten is er dus ergens in de cyclus iets mis. Vooral omdat ik hoorde dat ik niet de enige ben met dit probleem en het blijkbaar landelijk gebeurt (wel enigzins kleinschalig geloof ik). Afgelopen vrijdag probeerden ze het toch weer dus toen heb ik ter plekke met mijn arts gebeld.

En als je dan achter de schermen iemand hoort zeggen van "valt te proberen" dan kom ik tot geen andere conclusie dan opzet. Mijn arts wist van geen wijziging af, die heeft hij dus duidelijk niet doorgevoerd.

Ik schrijf enkel op wat mij is overkomen, en een familielid in een ander deel van het land en ook een vriendin in weer een ander deel van het land.

De declaratie gaat aan de hand van het etiketje dat er op het doosje staat (is mij verteld), de verzekeraar kan niet zien wat er daadwerkelijk in het doosje zit. Dus op papier kan het allemaal heel mooi kloppen, in de praktijk is er altijd wel ergens ruimte voor fraude.

Het ging voor de goede orde om het leveren van een goedkoper medicijn dan was voorgeschreven, dus niet een duurder. Dat dat praktisch onmogelijk is begrijp ik ook wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:46

Als jij denkt dat er sprake is van fraude... en zoals je het in je laatste post omschrijft, klinkt het ook wel heel raar... kun je aangifte doen bij het tuchtcollege.

Ik wil niemand goedpraten, maar ik weet dat het werken met de zorgverzekeraars best lastig is af en toe Bloos Zíj bepalen wat voor medicijnen jij krijgt, de apotheek levert wat ze vergoed krijgen. Het lijkt me vrij sterk dat ze compleet iets anders leveren dan wat je nodig hebt. Is dat volgens jou wel het geval, kun je een klacht neerleggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:37

Beetje jammer dat je meteen zo vreselijk kinderachtig reageert.. Je wordt heus niet afgescheept omdat de apotheek meer geld eraan wil verdienen.. De apotheken worden door veel verzekeraars gewoon verplicht om goedkope(re) medicijnen uit te gaan geven ipv de dure merkmedicijnen. Bij 99% van de medicijnen maakt het ook geen reet uit, werking is precies hetzelfde, het enige verschil zit hem in de HULPstoffen, die maken het middel goedkoper.. Vork En ja, sommige mensen reageren op deze hulpstoffen en kunnen iom verzekeraar/apotheker alsnog teruggaan op het merk wat ze kregen. Echter zit het bij 99% van de gevallen gewoon "tussen de oren" dat medicijnen niet meer zouden werken of anders werken, puur omdat er een ander doosje omheen zit Clown

Waar ik persoonlijk altijd moe van wordt is het steeeeeeeeeds maar weer uitleggen aan kortzichtige mensen als jij hoe het allemaal werkt hier in NL met die medicijnen en verzekeringen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:41

Mick, wil je dan alle namen eens hier typen (dus die je had, die spaanse die je kreeg en dat wat je nu hebt gekregen?) of per PB doorgeven? Mensen denken namelijk altijd dat ze een ander middel krijgen, terwijl het puur de naamgeving is die anders is, ivm merk, generiek, enz.. Ik bedoel, een spaanstalige kan idd wel zeggen dat er wat anders staat, maar waarschijnlijk is het gewoon hetzelfde Clown

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:08

Als jij echt een ander middel hebt gekregen, dus zonder de verlengde afgifte, is dat gewoon een fout! Dat mag echt niet hoor. Het kan natuurlijk gebeuren dat jij dat wel hebt gekregen, maar dan zou de apotheek dat ook wel toegeven lijkt mij. Wanneer ze dat niet doen, deugt er van die hele apotheek niks. Verder kan de apotheek er niks aan doen, echt niet!

En ik ben ook wel benieuwd naar het middel. Mag ook per pb hoor... Het gaat inderdaad alleen om de hulpstoffen die eventueel wat kunnen verschillen Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:42

Waar het precies om gaat doet er hier niet toe, het gaat erom dat er dus blijkbaar op grotere schaal goedkopere medicijnen/ versies van medicijnen verstrekt worden dan er gedeclareerd worden. Oftewel, het is puur een waarschuwing dat je gewoon ter plekke moet controleren of wat je krijgt ook is wat je voorgeschreven krijgt, omdat dat nogal eens mis blijkt te gaan!!!

Verder boeit het mij niet of ik een generiek iets krijg of het origineel, als ik slecht reageer ergens op ga ik zowiezo wel terug naar de arts en niet naar de apotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:12

Mick, normaal gesproken krijg je écht wel wat je krijgt voorgeschreven en ik geloof eerlijk gezegd niet dat jouw apotheek bewust jou de verkeerde medicijnen meegeeft om er zelf beter van te worden.. Apothekers staan gewoon onder controle van verschillende instanties en die zijn echt niet zo achterlijk om zulke streken te flikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:05

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:16

mick75 schreef:
Waar het precies om gaat doet er hier niet toe, het gaat erom dat er dus blijkbaar op grotere schaal goedkopere medicijnen/ versies van medicijnen verstrekt worden dan er gedeclareerd worden. Oftewel, het is puur een waarschuwing dat je gewoon ter plekke moet controleren of wat je krijgt ook is wat je voorgeschreven krijgt, omdat dat nogal eens mis blijkt te gaan!!!

Verder boeit het mij niet of ik een generiek iets krijg of het origineel, als ik slecht reageer ergens op ga ik zowiezo wel terug naar de arts en niet naar de apotheek.

Hoe kom je erbij dat dat op grote schaal gebeurd en dat het NOGAL eens mis gaat ? Slapen Het is nu één keer bij jou gebeurd, als het al zo is.. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. En wat ik begrijp uit je verhaal is dat je gewoon het verkeerde mee hebt gekregen.

En ja, je moet gewoon naar je huisarts gaan als je het 'duurdere' middel toch wil. Als hij het ook nodig vindt zet hij medische noodzaak op je receptje en klaar is kees Knipoog

Je legt de schuld wat mij betreft nu teveel bij de apotheek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:35

Sophie2 schreef:
Hoe kom je erbij dat dat op grote schaal gebeurd en dat het NOGAL eens mis gaat ? Het is nu één keer bij jou gebeurd, als het al zo is.. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt.

Is ook een kenmerk van die ziekte he Knipoog Hoge eisen stellen, leven in uitersten en snel telleurgesteld zijn, terwijl je ook kan leren om eens naar jezelf te kijken.
Zo ook weer een beetje dit dramatiek verhaal.

We kunnen dr van uit gaan dat het goed geregeld is bij de artsen en anders gewoon een recepje aanvragen voor chronisch verbruik, probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:47

Idd Chiqa, das ook het verschil met jouw topic.. Ts hier wijst meteen naar de apotheek, terwijl ie er duidelijk 0,0 verstand van heeft.. Beetje jammer..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:55

Ik snap ook wel dat het vervelend is voor de TS. Maar het is inderdaad niet de schuld van de apotheek. Tenzij echt niet hebben meegeven wat op het receptje stond, dan is het een fout van de apotheek. En dat mag natuurlijk niet gebeuren, maar het kan altijd gebeuren...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:00

En trouwens, je spreekt je zelf ook tegen? In de ene post zeg je dat het misschien kleinschalig is en in de post erna zeg je dat het grootschalig gebeurd?

Misschien toch wat beter nadenken voor je wat post Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:56

mick75 schreef:

Je kúnt helemaal geen dingen declareren die je niet hebt verstrekt Scheve mond

En nogal mis blijkt te gaan??? Omdat jij dit toevallig een keer hebt meegemaakt??

Nogmaals, als jij vindt dat er gefraudeerd wordt, ga het dan aangeven ergens, dan zal het wel voor je uitgezocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:05

verootjoo schreef:
Nogmaals, als jij vindt dat er gefraudeerd wordt,

Denk dat dit wel meevalt, bovendien vidn ik het bijzonder dat er medicijnen worden gedeclareerd
die niet afgegeven zijn, we leven niet in Tokkieland hoor....Gewoon een kurig nete apotheek die gewoon zijn werk doet.
Sommige borderliners moeten eens leren naar zichzelf te kijken ipv aan drama op poten te zetten Scheve mond

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:08

Ja idd... dat gaf ik ook al aan. Imo is dat ook onmogelijk. Ik werk dan wel niet in de apotheek, maar in de fysiotherapie is het ook moeilijk je geld terug krijgen van behandelingen; laat staan als je niet eens wat behandeld hebt. Dus je kunt al helemaal niks gaan declareren wat niet eens verstrekt ís!

daarom zeg ik ook; 'als zij dat vindt...' En misschien wordt ze er wel blij van als ze ergens haar gal kan spuwen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:11

Idd Verootjoo, apotheken en apothekers staan echt wel onder strenge controle daarin Ja De systemen registeren ook precies wat er uitgaat en wat binnenkomt, gewoon op chargenummer enz..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 23:08

Kunnen jullie niet lezen ofzo, het is een WAARSCHUWING dat je gewoon goed moet controleren wat je meekrijgt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:59

Ja duhh, dat moet je altijd! Clown Maar ik kan prima lezen en ik lees ook heel duidelijk dat jij de apotheek beschuldigd van fraude..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:18

Chiqa schreef:
Is ook een kenmerk van die ziekte he Knipoog Hoge eisen stellen, leven in uitersten en snel telleurgesteld zijn, terwijl je ook kan leren om eens naar jezelf te kijken.
Zo ook weer een beetje dit dramatiek verhaal.

Zooo en jij hebt het over kinderachtigheid? Hoe laag gezakt is dat om hierover op in te gaan! Lips are sealed