Winterdepressie.. Tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Winterdepressie.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:28

Hallo!

Elke winter weer heb ik hetzelfde verhaal.
Zodra het koud en regenachtig wordt word ik stil, heb geen zin meer om te gaan paardrijden, of te eten, of te werken, of wát dan ook, ik heb simpelweg de fut niet om iets te gaan doen, maar doe ik niks dan wordt ik alleen maar depressiever.

Nou heb ik dit elk jaar, maar dit is het eerste jaar dat het echt lekker met me gaat en ik normaal contact heb met mijn ouders, maar AGAIN... Ik ben weer licht depressief... En ik wil dr verdomme gewoon vanaf.
Ik werk nu in een restaurant en mensen om me heen merken het dat ik stil word, niet wil praten etc ze me maar met rust moeten laten, ik leg ze dan uit wat er aan de hand is en hier is dan ook begrip voor, dus eigenlijk gewoon helemaal niks aan het handje.

Maar, er hoeft maar iets een beetje mis te gaan en ik voel me verschrikkelijk klote, ik zou me dan het liefst van de hele mensenwereld af willen sluiten en in een hoekje gaan lopen janken en niets doen.

Verder, als ik het gevoel heb dat ik niks nuttigs heb gedaan die dag (zoals alleen maar gewerkt en wat rondgesurft) kan ik niet slapen, ik moet dan wakker blijven totdat ik me eindelijk voldaan voel d.m.v. te werken voor mijn eigen bedrijfje, of door iemand uit de brand te helpen (of een heleboel iemandjes uit kleine brandjes te helpen).

Nou heeft mijn vader bij een psycholoog gelopen en heeft jarenlang anti-depressiva gehad, mijn moeder loopt ook bij de psycholoog vanwege haar verleden en mijn zusje loopt ook bij een psycholoog, ik niet, want ik heb alles gewoon lekker op een rijtje, dit is vroeger ook uitgewezen door een maatschappelijk werkster en gebeuren daaromheen.
Maar, mijn punt is, depressie zit in de familie, daarbij, het iets willen bereiken op een dag heb ik van mijn vader, die werkt zich continue bijna het ziekenhuis in, heeft zo nu en dan hartproblemen en continue hoofdpijn *zucht*.

Ik wil niet aan de anti-depressiva en ik vind het ook niet nodig daar ik redelijk stand kan houden en ik mezelf goed weer uit de brand kan helpen, maar toch wil ik graag een beetje een steuntje in de rug om niet bergafwaarts te gaan (juist omdat het nu zo goed gaat in mijn leven) en ik wil me gewoon wat vrolijker voelen, uitgelaten, en lekker lopen geinen op mijn werk zoals ik eigenlijk altijd doe...

Ik geloof niet zo in stenen en dergelijke, maar ik sta er ook niet geheel sceptisch tegenover, ik heb gezien dat homeopatisch spul werkt (slaapproblemen) dus alles op dit gebied (of het nou wat zweveriger is of niet) ik zou graag tips hebben! (Ook graag onderbouwen waarom het werkt, waardoor en hoe) ik kan de hulp goed gebruiken!

Thanks alvast!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Winterdepressie.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:33

2 Tips: Een lichtbak en zorgen dat je veel buiten komt!

Die lichtbak is werkelijk een uitvinding. Is erg duur, maar geloof ik onder bepaalde gevallen vergoed te krijgen door je verzekering. Even met je verzekering over bellen. Hij is te krijgen bij thuiszorgwinkels en dergelijke. Elke dag een poosje er voor doet echt wonderen.

Verder is het zaak elke dag buiten te komen. En dan niet met verstand op nul naar je werk fietsen, maar echt even bewust buiten zijn. Even ruiken hoe lekker het ruikt, even ook de mooie dingen zien, etc. sowieso doet bewegen vaak al goed (al kan het erg moeilijk zijn om je er toe te zetten) maar als je het dan ook nog buiten doet (bijvoorbeeld lekker half uurtje wandelen) dan gaat het helemaal dubbelop.

Super trouwens dat je het zo goed herkent en er wat aan wil doen. En ook heel fijn dat je omgeving er wel begrip voor heeft.

SUcces er mee!

Edit: even een link van zo'n lamp opgezocht: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=HF3304/01&scy=nl&slg=NLD. Bij philips heet het een bright light, andere naam ervoor is daglichtlamp.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 08-10-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:35

Het begint met accepteren dat je een winterdepressie hebt. Laat het maar over je heenkomen. Je kan wel denken dat je er geen zin in hebt maar je kan er niets aan en niets tegen doen. Ja, zorgen dat je extra licht krijgt, dus probeer zoveel mogelijk buiten te zijn overdag, je kan gaan sporten: krijg je extra energie van, af en toe even een zonnebankje.

Ik heb er al jaren last van. Het is niet anders.

Tat_jana

ik volg dit topic even omdat ik mezelf er in terug vindt.. het vader verhaal,, en dan het zusje moeder verhaal is bij mij ook aan de orde..

ook naaste op mijn werk lopen bij een psycholoog, en ik kan me daar niet in vinden.

soms voel ik me alsof niemand me begrijpt, en wil ik gewoon net als een schildpad me veilig opstllen in mijn schild, oftewel sluit me af van de buiten wereld.
g ook lopen bazelen dat ik nooit wat leuk aan heb en dat de medemens er op zulke momenten toch niks aan mij hebben.

dit is vaak in de winter/als het kouder wordt.

JodieR

Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen heb ik ook een soort depressie in de zomer maar in de winter word het alleen maar erger, dus ik ben benieuwd wat de mensen reageren, in ieder geval succes !! *als er wat is, of als je wat kwijt wil, PB-box staat open*

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:25

Een daglichtlamp werkt prima. Lichttherapie wordt soms ook bij instellingen aangeboden ( een alternatief voor als de lamp heel duur is). De oorzaak van een winterdepressie is dat er een neurotransmitter (melatonine) onvoldoende wordt aangemaakt en deze stof heb je weer nodig om serotonine ( een andere neurotransmitter) aan te maken. Bij te weinig serotonine in de hersenen voel je je depressief. Melatonine maak je aan onder invloed van daglicht, dus zorg dat je veel in het daglicht komt. Als je je winterdepressie wil voorkomen, moet je in september al beginnen met het zitten voor je daglichtlamp. Een minuutje of 20 s morgensvroeg moet genoeg zijn. Je kan ook melatonine slikken, maar of dat bewezen werkt, weet ik niet. Je kan eigenlijk het best naar een psychiater die verstand van lichttherapie heeft. Psychiater???Ja, ik weet het, maar je hoeft niet persé gek te wezen om naar een psychiater te gaan. Ze kunnen je ook goed advies geven bij een lastige kwaal als winterdepressie. Beter 1 x een goed advies krijgen dan je elke winter k*%^ voelen, toch?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 23:01

over melatonine gesproken, één of ander parapsycholoog vertelde mijn moeder zonder dat ze ooit over mij verteld had dat ik een gebrek aan melatonine had <_< en dat mens wist niet meer dan het feit dat mijn moeder mij had...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:04

hier nog iemand... mijn moeder heeft dat ding van philips ook. die licht therapie. schijnt echt te werken dus ga het deze winter ook proberen.. ik heb er nu alleen nog geen last van.. echt als de herfst winter wordt.. verschrikkelijk... maar idd toch veel buiten komen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:50

Marlou_ schreef:
hier nog iemand... mijn moeder heeft dat ding van philips ook. die licht therapie. schijnt echt te werken dus ga het deze winter ook proberen.. ik heb er nu alleen nog geen last van.. echt als de herfst winter wordt.. verschrikkelijk... maar idd toch veel buiten komen..

Toch gewoon nu al beginnen met voor de lamp zitten (of ga je erachter zitten? Verward Achter de computer, voor de Tv, maar de lamp?? Ziek Tong uitsteken ). Hoe vroeger je er mee begint, hoe beter het vaak werkt. Betekend niet dat het niet meer werkt als je er pas achter (voor) gaat zitten als je er al last van hebt, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

En inderdaad, voor naar een psycholoog of psychiater te gaan hoef je echt niet gek te zijn hoor. Ik loop zelf al een hele tijd bij een psycholoog, niet omdat ik gek ben of opmdat het bij mij niet goed werkt, maar omdat de omstandigheden gewoon zo zijn dat het mij allemaal te veel is en er maar weinig mensen in mijn omgeving zijn die dat begrijpen. Bovendien wil je ook niet elke keer de mensen om je heen "lastig vallen".

Edit typfoutjes op de vroege ochtend.....

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:47

Ik zou toch zeggen, probeer het eens bij een psycholoog, waarom zou je daar gek voor moeten zijn.
Het is natuurlijk niet te vergelijken, maar ik heb ook een poosje bij een psygiater gelopen. (je weet wel waarvoor denk ik ) deze heeft mij echt geweldig geholpen. En daarbij baadt het niet dan schaad het ook niet.
En wat hier al gezegt is, veel buiten komen, en dan echt om je heen kijken en bewust buiten zijn.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:51

Ik herken mezelf hier ook in.
Ik heb er zeker nu erg last van.
Nu al, hoe gaat dat de rest van de winter?
Ik accepteer het wel half. Kan er alleen niet tegen dat ik geen fut enz. heb.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:04

Vitamine pilletjes slikken, proberen overdags zoveel mogelijk buiten te komen en idd lichttherapie. Zo'n speciale lamp van Philips werkt erg goed, wij hebben er ook 1.