Stelling: why...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Stelling: why...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:16

Deze vond ik op een buttom.
Brand los wat je er van vind Lachen

Why do we kill people, that have killed people to show people killing is wrong

Mi_Amore

Re: Stelling: why...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:18

tja het is waar...

Toen mijn beste vriendin overreden was en op slag dood was, wenste ik de dader ook dood. Maar wat haalt dat uit? Het verdriet blijft toch... Dus laat dan maar leven en laat ze maar lijden met de gedachte dat ze iemand het leven ontnomen hebben en hopen dat het in elk geval pijn doet...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:19

die is me lastig.. ik zit nou al een paar minuten te turen, en te denken..
en het enige wat ik denk is... ja, waarom eigenlijk ?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:22

Hmm misschien het "Zoals je anderen behandeld wordt je zelf ook behandeld?" (Ik weet dat het eigenlijk andersom hoort..)

Tja lastig, ik denk er nog wel eventjes over na Nagelbijten / Gniffelen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:26

Dat is eigenlijk wel een goede vraag. Zoals Chipieke al zegt, als bijv. je beste vriendin is aangereden en het niet heeft overleefd, dan wens je die dader ook dood. Maar zoals die man uit Oostenrijk, kan even niet meer zo snel op zn naam komen. Die hoeft van mij niet meer op deze wereld rond te lopen...

Eigenlijk weet ik het niet... 't is ook wel een moeilijke vraag...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:28

zoals ook wel wordt gezegd oog om oog tand om tand/

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:28

Das wel een goede , Ja

Ik kom er nog een keer op terug , want zit nu al een paar minuten erover na te denken zonder resultaat Clown

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:31

suus_Mette schreef:
Dat is eigenlijk wel een goede vraag. Zoals Chipieke al zegt, als bijv. je beste vriendin is aangereden en het niet heeft overleefd, dan wens je die dader ook dood. Maar zoals die man uit Oostenrijk, kan even niet meer zo snel op zn naam komen. Die hoeft van mij niet meer op deze wereld rond te lopen...

Moeilijke vraag he Knipoog

Even offtopic: @ Chipeke: ik vind dood een mindere straf als levenslang. Lekker makkelijk, dood. Hoef je ook niet meer na te denken over je daad Dromen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:38

bonzjo schreef:
suus_Mette schreef:

Moeilijke vraag he Knipoog

Even offtopic: @ Chipeke: ik vind dood een mindere straf als levenslang. Lekker makkelijk, dood. Hoef je ook niet meer na te denken over je daad Dromen

Da's inderdaad waar, maar sommige mensen 'verdienen' het niet meer, om hier rond te lopen. Die mogen van mij dan wel 'weg'.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:43

Zo, da's een ouwe button, die had ik 15 jaar terug al op m'n jas... Knipoog en toen bestond 'ie al een tijdje. Is van Amnesty toch? Ben het nog altijd wel met de strekking eens trouwens.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:54

Ik zou niet weten waarvan Clown maar Amnesty zou erg goed kunnen...

@suus_Mette: zit ook wat in.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:08

ik zie daar ook niet altijd het nut van in. sluit die mensen maar levenslang op, en dan niet zoals hier in nederland want ja zo wil ik ook wel een gevangenisstraf uitzitten, maar zoals in Amerika. zonder al die luxe. Doodstraf is imo te makkelijk voor de veroordeelde. oke wss is het nooit makkelijk..hmm best moeilijk uit te leggen hoe ik het nou bedoel Clown

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

Ja als je daar over nadenkt en het zo in 1 zin ziet is het eigenlijk heel onlogisch dat er mensen gedood worden die mensen gedood hebben. Ja

Aan de andere kant is het wel echt de últieme straf zegmaar. Ik vind het erger dan levenslang..

En voor de nabestaanden is het misschien wel een fijner gevoel dat de dader er gewoon niet meer is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:59

bonzjo schreef:

Maar het kost geld, al die mensen levenslang in de gevangenis zetten. En sommige mensen die ronduit gevaarlijk zijn kunnen imo beter dood..

Inderdaad wel een goede stelling. Maar ik vind die oog om oog, tand om tand wel een goede. Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:31

Sophie_midas schreef:
Ja als je daar over nadenkt en het zo in 1 zin ziet is het eigenlijk heel onlogisch dat er mensen gedood worden die mensen gedood hebben. Ja

Maar je mist iets, en dat is zo'n beetje de essentie. Knipoog Namelijk: 'om te laten zien dat moorden verkeerd is'.

Dus niet waarom we iemand vermoorden die iemand vermoord heeft, maar waarom vermoorden we mensen die mensen vermoord hebben, met de boodschap dat het verkeerd is om mensen te vermoorden.

Persoonlijk denk ik dat je deze zin niet echt als een stelling kan zien, maar meer als een statement. Ik vind 'm hoe dan ook erg goed! Lachen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:36

Ik denk dat mensen kunnen leren van hun fouten, maar sommige mensen blijven terug vallen in hun daden, en dan ben je een gevaar voor de maatschappij, op 'zo'n moment vind ik de doodstraf absoluut niet verkeerd, zeker niet als je met voorbedachte rade iemand vermoord. Net als wanneer je iemand aanrijdt, dat doe je niet bewust en je had liever anders gezien dan is de doodstraf niet realistisch denk ik.... maar een seriemoordenaar bv..? enkeltje graf..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:58

Strafrecht is tweedelig (nou ja tweedelig...dat is wel erg versimpelde versie), putitatieve en preventieve werking Eerste als 'dader' moet er gevolg/straf aan ondervinden(vergelding), tweede preekt voor zich. Ook tweedelig : generale prev. = opdat niemand het 'wil' doen als er gevolg aan zit en speciale prev. dat diegene niet wederom de fout in gaat.

Ook in acht neming slachtoffers en nabestaanden het zo ondraaglijk zijn als iemand met een ernstig misdrijf wegkomt met een tik op de vingers Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:01

Laatst bijgewerkt door lesilla op 08-10-08 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:01

Zo denk ik er al eeuwen over. Bovendien vind ik de doodstraf ook geen echte straf. Stel dat je kunt kiezen tussen de doodstraf of de rest van je leven in de gevangenis, dan kies ik toch liever voor de doodstraf, hoe moeilijk dat ook is. Maar dan heb je er verder geen last meer van. Mijn mening is dus altijd al geweest dat je met levenslang mensen meer en beter straft dan met de doodstraf en ben er ook altijd tegen geweest.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:04

de stelling is nu net de reden waarom ik tegen de doodstraf ben:
iemand heeft een ander vermoord. die persoon moet veroordeeld worden omdat het niet kan dat je over het leven van een ander beslist. Logischerwijs is de doodstraf iemand "vermoorden" waardoor je dus dezelfde fout begaat als de moordenaar....

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:17

Toekie schreef:
Sophie_midas schreef:

Maar je mist iets, en dat is zo'n beetje de essentie. Knipoog Namelijk: 'om te laten zien dat moorden verkeerd is'.

Dus niet waarom we iemand vermoorden die iemand vermoord heeft, maar waarom vermoorden we mensen die mensen vermoord hebben, met de boodschap dat het verkeerd is om mensen te vermoorden.

Persoonlijk denk ik dat je deze zin niet echt als een stelling kan zien, maar meer als een statement. Ik vind 'm hoe dan ook erg goed! Lachen

Nee die mis ik niet hoor, ben me daar zeer van bewust maar wist even niet hoe ik hem erbij kon zetten in m'n post.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 01:58

katiavl schreef:
Er is al een heel groot topic over doodstraf [NM] Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Zelfde discussie als hier, alleen de beginpost in een ander kleedje Lachen

En vandaar Hier een slotje. Ik verwijs jullie graag door naar het bovengenoemde topic Lachen