Voedselallergie: aftrek belasting vs "ziekenfonds"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Voedselallergie: aftrek belasting vs "ziekenfonds"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:31

LZP of medisch, ik weet het even niet.

Bij mij zijn een aantal voedselintoleranties vastgesteld-> tarwe, zuivel en kippeneieren.

De (door de overheid vastgestelde) kosten kan ik aftrekken van de belasting, of ik kan het opgeven bij mijn ziekenkostenverzekering en krijg zo een (kleine) vergoeding in de kosten van mijn dieet.

Zijn hier mensen die hier ook ervaring mee hebben, waar moet je op letten, welke keuze heb je gemaakt en waarom.

Brainless

Re: Voedselallergie: aftrek belasting vs "ziekenfonds"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:34

Helaas geld de aftrekbaarheid van een allergie niet meer over 2008 en verder.
Vorig jaar was het laatste jaar dat dit kon.

(ik heb zelf 2 kinderen met een voedsel allergie).

edit: ik heb het dan over dieet kosten, behandelingen ed gaan gewoon via de ziektenkostenverzekering.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:40

Hmmm, dat schiet dus lekker op. 2008 is mijn eerste jaar (gelukkig voel ik mij met mijn dieet heel erg goed, alleen jammer van mijn portemonnaie Knipoog ).

Dus de vaste aftrekposten bij de belastingdienst zijn dus niet meer mogelijk? Bij de ziektenkostenverzekering (ben errug uitgebreid verzekerd, voelde de bui denk ik al hangen toen ik die verzekering afsloot) kan ik nog wel een en ander terugkrijgen? hoezo lui, moet die lui gewoon bellen Gaaaap

edit: heb de belastingtelefoon nog maar even gebeld en ik mag gewoon de vastgestelde bedragen voor mijn dieet optellen bij mijn ziektekosten. Maar dan moet ik nog wel boven het drempelbedrag komen voor aftrek ziekenkosten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:51

Ja dat klopt, maar tot vorig jaar kregen we standaard al 450 ?? euro (weet ik niet meer precies) per kind en alle andere kosten waren extra aftrekbaar, nu moet je ze bij je ziektenkosten optellen en dan kom je bijna niet boven de drempel uit.

Wij kregen vorig jaar nog redelijk veel geld terug (ivm dieet) voor dit jaar zal dat enkele 10tjes zijn. ivm met de drempel en dat het standaard bedrag vervallen is.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:05

LZP -> MW

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:13

Mag ik even storen: IN 2008 HEB JE INDIEN JE HET DIEET HEB VOORGESCHREVEN GEKREGEN DOOR EEN ARTS RECHT OP EEN VASTGESTELDE BELASTINGAFTREK AFHANKELIJK PER DIEET. De aftrekken zijn te vinden op de site van de belastingdienst. Als de kosten zijn te declareren bij je zorgverzekering zou ik dat doen als je dan in 2008 meer dan 113 euro eigen bijdrage of onvergoed hebt gekregen dan kun je bij de belastingen de vaste belastingaftrek per dieet krijgen, dit zal over de drie dieeten in totaal ongeveer 1700 euro aftrek opleveren

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:07

Ik zal mijn vader eens voor je vragen! Die regelt alles met de belastingen, en hij en ik hebben allebei een ernstige voedselallergie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:20

sammie18 schreef:
Mag ik even storen: IN 2008 HEB JE INDIEN JE HET DIEET HEB VOORGESCHREVEN GEKREGEN DOOR EEN ARTS RECHT OP EEN VASTGESTELDE BELASTINGAFTREK AFHANKELIJK PER DIEET. De aftrekken zijn te vinden op de site van de belastingdienst. Als de kosten zijn te declareren bij je zorgverzekering zou ik dat doen als je dan in 2008 meer dan 113 euro eigen bijdrage of onvergoed hebt gekregen dan kun je bij de belastingen de vaste belastingaftrek per dieet krijgen, dit zal over de drie dieeten in totaal ongeveer 1700 euro aftrek opleveren

Ik heb begrepen dat dit over 2008 kwam ter vervallen. En je mag maar 1 dieet per persoon per jaar aftrekken (was tot 2007).
Over 2007 kregen wij nog een vast bedrag.

Vanaf 2008 is dit geen vast bedrag meer, maar geld de werkelijke kosten (dus met bonnetjes).