ervaringen (leven met) ex militair

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleKelos

ervaringen (leven met) ex militair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:07

Mijn vriend is exmilitair en is twee keer uitgezonden geweest naar het toenmalige Joegoslavie. Dit is een zware tijd geweest met veel schokkende ervaringen.

Hoewel het jaren geleden is merken we nog regelmatig de gevolgen van deze ervaringen; nachtmerries, stemmingswisselingen, reacties op situaties. De opvang na de uitzending schoot aardig tekort. Toch willen we kijken of er toch iets aan deze gevolgen gedaan kan worden. Maar waar kan je terecht voor hulp (via Defensie is geen optie) hoe gaat dat in zijn werk, wat zijn de gevolgen/resultaten?

Wie heeft hier ook ervaring mee en kan ons op weg helpen? Mag via PB

Kev

Re: ervaringen (leven met) ex militair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:14

Hoi,

Ik weet niet waarom Defensie geen optie is, maar misschien kun je via www.veteraneninstituut.nl wat vinden? Daar staan meer info en kun je ook terecht voor hulp. Als jullie dat ook niet willen zou je ook via de reguliere geestelijke gezondheidszorg op zoek kunnen gaan. Welke regio woon je? (misschien weet ik nog iets)
Mijn vriend heeft ook gediend in Joegoslavie, voor de marine, dus hij heeft het wat meer van een afstand meegemaakt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:33

Je kunt altijd terecht bij het algemeen maatschappelijk werk, die weten de juiste instanties te vinden. Het makkelijkst is om een afspraak bij je huisarts te maken en het daar aan te kaarten. Zij kunnen je gelijk doorverwijzen, ook voor psychische problemen kun je terecht bij je huisarts!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:17

Bedankt voor de reacties

@Kev, nazorg van defensie is slecht bevallen, de link ga ik uitgebreid bekijken, we wonen in regio flevoland

@Petite, huisarts zullen we mee beginnen, ben benieuwd wat daarna volgt

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:18

Oh dat is wel wat ver buiten de regio waar ik bekend mee ben. In ieder geval veel succes en sterkte!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:22

er is wel een topic met vrouwen/vriendinnen van mannen die nu militair zijn.
ook heb ik hiervoor een eigen site opgezet":

http://armywives.forum2go.nl/

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:22

He Nicole
bij ons is zorg defensie ook erg tegen gevallen.. Wacht mss kan ik je beter pb-en....

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:29

Mijn ex heeft ook in Joegoslavie gezeten, ik heb hem altijd door dik en dun gesteunt. Op een gegeven moment werden de nachtmerries zo erg dat hij niet meer durfde te slapen. Hij wou geen hulp zoeken voor al zijn problemen. Op een gegeven moment heeft hij het uitgemaakt, omdat hij het allemaal niet meer zag zitten.... Jammer maar helaas.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:39

Dat zijn precies de dingen waar ik ook last van heb, en ik lijd aan posttraumatisch stress syndroom, dit komt héél vaak voor bij exmilitairen! Ik raad je aan even te googlelen. Dit is over het algemeen goed op te lossen met therapie Lachen
Sterkte ermee!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:29

Ja dit klinkt helaas bekend in de oren. Goed dat jullie hulp zoeken. Dat was hier onbespreekbaar. Alles wat van defensie binnenkwam aan uitnodigingen van nazorg werd bijna ritueel verbrand. Het machocultuurtje.
Het was echt vreselijk. Toen hij zich opgaf voor de volgende missie vond ik het wel best. En nu zijn we gescheiden. En nu krijgt en accepteert ie wel hulp. Maar ik wil niet meer verder met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:16

Oh ja misschien nog een tip. EMDR therapie schijnt erg goed te helpen bij Posttraumatische stresssyndroom. http://www.emdr.nl/ neem daar eens een kijkje Lachen

Ik ken iemand die verkracht is en daar een PTSS van over heeft gehouden, door deze therapie volkomen weg! Nog iemand uit mijn omgeving heeft een PTSS en die heeft het ook gevolgd en wel geholpen maar niet zo dat het helemaal weg is. Ook ken ik nog iemand in mijn omgeving die na een akelige ervaring een PTSS had en die had ook EMDR therapie gehad en ook volkomen 'genezen'. Maar ik las dat je al naar de huisarts ging of je man, dat is al een goede stap in de eerste richting. Lachen Veel succes!!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:01

Bedankt voor jullie reacties, wat een heftige verhalen. Ik heb mijn vriend pas jaren na zijn uitzending leren kennen dus de periode van uitzending en direct erna heb ik niet meegemaakt, denk dat dat veel scheelt. Aan de andere kant weet ik er daardoor nauwelijks iets van af.

@Sieppus en Cookies, naar om te horen dat het voor jullie zo is afgelopen Ach gut

@nicci88, ik heb al even op je forum gekeken, ik zal me van de week aanmelden en netjes voorstellen Knipoog

@PardoesJessi, je hebt pb

@Spekkiejnfu, nu weet ik waar PTSS voor staat, ik ga even googelen

@Petite, heb even gekeken, ziet er apart (en heftig) uit, ik ga eens uitgebreid kijken wat het precies inhoud

Ik wens jullie ook veel sterkte

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:32

hahaha gezellig Nicole Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:38

Mijn ex heeft ook in Joegoslavië gezeten, heeft daar best wat moeite mee gehad naderhand.
Daarna is hij alles bij elkaar en kleine 1,5 jaar uit dienst geweest om voor zijn moeder te zorgen, toen zij was overleden is hij opnieuw in dienst gegaan en het gaat nu eigenlijk super met hem!
Ook al weet hij dat hij naar Afghanistan wordt uitgezonden.
Hij heeft volgens mij geen hulp gezocht, maar denk dat de situatie met zn moeder de Joegoslavië ellende naar achter heeft gedrukt.
Hij heeft nu iig wel weer plezier in het werk en geen problemen met een nieuwe uitzending.

Andere ex scharrel van me is naar Irak en Afghanistan geweest, die kwam echt erug apart terug, hoeft/mag voorlopig ook niet op uitzending.
Hij loopt nu nog bij het maatschappelijk werk op de kazerne, maar functioneert verder wel weer prima, al zal hij nooit meer helemaal dezelfde worden.

Mn huidige vriendje is ook militair en ik ben ontzettend blij dat hij de komende 2,5 jaar niet weg hoeft!
Al ken ik via mn werk(bar&eetzaal op kazerne) ook veel jongens die gewoon heel normaal terugkomen na uitzending dus zonder problemen, maar als ik de info etc allemaal hoor op thuisfrontdagen en voorlichting voor die jongens en het Afghanistan promo filmpje etc zie dan moet ik altijd wel even slikken...

Hoop voor je dat je met de tips uit dit topic je vriend een eind op weg kan helpen!