Steek bij hardlopen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Steek bij hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:23

Sinds een paar weken ben ik aan het hardlopen.
Ik doe dit 3 keer per week en volgens een schema
die ik van internet heb afgeplukt.

Nu heb ik vrijwel iedere keer last van (zij)steek. Wat ik
ook doe; van te voren niet eten, weinig eten, gezond
eten, energierijk eten... Ik heb altijd steek.

Wie kan mij vertellen wat de beste manier is om steek
tijdens het hardlopen te voorkomen?

Groetjes Robin

Naomi_unique

Re: Steek bij hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:27

Ik denk dat steken komen doordat je lichaam het moeilijk heeft om de snelheid/afstand aan te houden. Als ikjou was zou ik het nog iets rustiger aan doen, en dan geleidelijk opbouwen. (maar ik weet het niet zeker)

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:29

gebrek aan conditie Lachen
had ik ook altijd ... alleen liep ik nooit bepaalde dagen ofzo maar was het gewoon met gym.. Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:31

Steken kun je ook krijgen door verkeerd ademhalen, veel mensen gaan verkeerd (te oppervlakkig) ademhalen tijdens het hardlopen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:33

idd goed op je ademhaling letten

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:33

niets zwaars eten 1,5 uur voordat je gaat lopen, en voordat je gaat een slokje water drinken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:36

Mijn ademhaling is wel ok... Nu moet ik zeggen dat ik er eerst wel even bij na moet denken, maar als ik eenmaal een stabiele ademhaling heb, dat de steek ook gewoon blijft.
Natuurlijk heb ik een gebrek aan conditie, daarom loop ik Clown
Ik dacht dat zijsteek iets met eten te maken had, of is dat ook in de medische wereld nog steeds niet bekend?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:38

Ik lees even mee, krijg ook heel snel steken in mijn zij, toen ik een betere conditie had heb ik dit nooit gehad dus daar ligt het wss. aan maar ik heb na 1 min. rennen al steken erg vervelend.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:40

Ik heb het idd ook al erg snel. De ene keer minder dan de andere keer. Maar het is heel belemmerend, dus als iemand de gouden tip heeft, dan wordt het hardlopen al een stuk makkelijker.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:41

Denk eerder dat 't idd iets met gebrek aan conditie te maken heeft, zou het gewoon rustig aan opbouwen en niet meteen volop 't hele programma af gaan rammelen heb je je alleen maar zelf mee Knipoog

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:04

Ik loop volgens een schema dat ik van internet heb. Die gaat iedere week met een minuut omhoog. Er zit steeds wandelen tussendoor, dus geloof dat ik wel verantwoord bezig ben.
Ik ga nu ff weer om te lopen. Heb ff bijgehouden wat ik heb gegeten en gedronken, dus kan ik direct zien of ik dat weer moet doen of juist niet Clown

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:24

Bij mij werd er altijd gezegd op gym dat ik dan verkeerd ademde, maar weet ook niet preceis hoe dat dan zit ofzo..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:27

Ik ben weer terug en heb gewoon evenveel last gehad als altijd. Heb wel extra op mijn ademhaling gelet en op mijn tempo.
Volgens mij is het zelfs bij medici nog niet bekend wat het nou precies is dat de steek veroorzaakt... Ik ga op onderzoek uit Tong uitsteken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:29

ik heb het nooit. Toen ik nog slechte conditie had niet en nu met betere conditie ook niet. Ik eet soms iets van tevoren en sons ook niet. Denk toch dat het aan je ademhaling ligt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:30

"Zit nu in Japan, en kom toevallig op tv tegen dat bleek dat tijdens de steek in de zij er lucht is opgehoopt in de hoeken van de dikke darm, waardoor die opbollen en pijn geven (vaak een van de twee hoogste punten: flexura coli dextra / sinistra). De darm kan daar behoorlijk opgeblazen zijn. De lucht zou door het rennen uit de darminhoud vrijkomen.

Mogelijk speelt ook mee het samentrekken van de darm als reactie op de rek door de lucht, wat een krampend gevoel geeft." Dit kom ik ergens op een forum tegen... Klinkt opzich best logisch, maar wat ik hieruit opmaak is dat je er dus niet zo veel aan kunt doen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:31

"Het is nog altijd niet bewezen waarom iemand een zijsteek krijgt. Men denkt dat dit ligt aan het zuurstoftekort van de middenrifspieren. (Spieren die je heel hard nodig hebt om intensief te kunnen ademhalen)."
Ookdit stond op het forum. Het is dus idd nog niet bewezen, maar ook dit klinkt logisch Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:32

Als het aan je ademhaling ligt dan zit de steek veel hoger dacht ik.. Altands, ik krijg het dan mee in het midden van mn borst.

Ik geloof dat een zijsteek ligt aan je milt. Dit is een opslagplaats voor O2-rijk bloed. Als je gaat hardlopen verbruiken je spieren (en de organen) in verhouding meer zuurstof dan normaal. Om dat te compenseren gebruikt je lichaam dus het opgeslagen bloed uit je milt. Wanneer dat gebeurd of bijna op is, dan voel je zo'n steek. Maar het is dus eigenlijk een gevolg van een tekort aan conditie. Misschien het trainingsschema wat langzamer opvoeren? Of vaker in de week doen?
Wil je zeker weten of het aan je milt ligt kan je kijken aan welke kant je die steek voelt. Nu kom ik er even niet meer op, maar als je dus die steek voelt aan de kant van je milt is het je milt Knipoog

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:33

"De zijsteek is ionderdaad een bloed te kort in de milt. Je lichaam reageert hier op net als verzuring van je spieren. Dit is te voorkomen ddo r rustig te ademen en men zegt ook vuisten maken of blazen op je handen."
En weer een andere hypothese... Niemand is het met elkaar eens Clown Lekker handig...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:34

@ RianneH: Die laatste hypothese komt dus overeen met wat jij zegt...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:35

dat vuisten maken doe ik ook.
verzuring van de spieren heb ik wel af en toe.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:37

Leek mij ook dat het dat van je milt is ja. Is wel erg rot als je dat hebt. Had er zelf ook vaker last van, maar ben al een tijdje gestopt met hardlopen Bloos

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:38

Steken in de zij
Category: Juist of fout
'Steek in de zij' bij inspanning wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darm.

De steek wordt dus niet veroorzaakt door de milt

Vroeger dacht men dat de milt bij inspanning samentrekt om meer bloed ter beschikking te stellen aan de spieren. Dit op grond van onderzoek bij honden en katten waaruit bleek dat dit het geval was. De milt doet dit echter bij de mens niet. De steek wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darm. De steek komt vooral links voor. Dit komt doordat de bocht van de dikke darm links wat hoger ligt dan rechts.

Bron: Encyclopedie van misvattingen, Hans van Maanen blz 155

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:41

Haha, ja kijk, als DA in opleiding zat ik bijna goed Tong uitsteken Jammer dat je geen hond of kat bent.

Wel goed te weten wat het nu echt is. Goed eten zal dan wel de remedie zijn. Gevulde darm is natuurlijk minder lucht erin Knipoog
Weer een misvatting de wereld uit Lachen

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:42

Ik ben sinds kort ook aan 't hardlopen,moet er ook ff aan wennen, en ook af en toe steken..
Wil dit topic even blijven volgen Knipoog

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:44

RianneH schreef:
Haha, ja kijk, als DA in opleiding zat ik bijna goed Tong uitsteken Jammer dat je geen hond of kat bent.

Wel goed te weten wat het nu echt is. Goed eten zal dan wel de remedie zijn. Gevulde darm is natuurlijk minder lucht erin Knipoog
Weer een misvatting de wereld uit Lachen

Ja, dan is het toch een kwestie van goed op je eetgedrag letten...
Eens kijken of het werkt. Als DA in opleiding kun jij in ieder geval wel
aan katten en honden vertellen wat het bij hen is Tong uitsteken