Winterdip, vitamine D?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Winterdip, vitamine D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:25

Ik heb altijd best wat last van de donkere dagen in de herfst en winter, en begin het ook nu alweer te merken. Ik heb minder energie en kan bijvoorbeeld erg moeilijk uit bed komen als het nog donker is.

Een idee van mij is idee is dat het te maken heeft met de hoeveelheid zon of daglicht, want op een zonnige winterdag kan ik me al veel beter voelen dan op een grauwe donkere dag.
Ik doe mijn best het een beetje te ondervangen door iedere dag lekker even buiten te zijn, en zo af en toe een zonnebankje. 'Echte' lichttherapie lijkt me wat ver gaan voor mijn situatie en lijkt me ook nogal prijzig.
Wake-up light is volgens mij een goede voor het opstaan, ga ik dus eens voor sparen Knipoog
Doordat vitamine D wordt aangemakt door daglicht, vraag ik me af of het een idee is een supplement te zoeken dat vitamine D (en dan specifiek D3 volgens mij) bevat.
Ik heb even gekeken, maar heb enkel supplementen gevonden met vitamine D, maar niet voor mijn situatie.

Misschien kan iemand mij meer uitleg geven over dit hersenspinsel van mij, zou het werken? of is het onzin?

marleen_usar

Re: Winterdip, vitamine D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:12

Nee licht is het enige wat echt werkt,ik heb zelf zo,n lamp en dat werkt erg goed. Hij is prijzig maar dat had ik er wel voor over.Wat je wel kan proberen is Sint Janskruid van Vogel daar fleur je van op.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:09

Je kunt je D3 gehalte in je bloed laten prikken. Ik heb dat een paar dagen geleden laten doen en mijn gehalte is te laag voor de tijd van het jaar (net de zomer achter de rug).
Je maakt in de maanden zonder 'R' vitamine D met je huid aan. Dus van mei tot augustus. Daarna zijn er niet de goede zonnestralen om het aan te maken en zul je het moeten doen met je voorraadje en een beetje uit het voedsel.
De nieuwste studie's over D3 leggen verbanden met het eventueel ontstaan van kanker en een lage D3 waarde.

Ik heb vooral veel spierklachten, maar heb in het verleden ook last gehad van winterdepressie's. De lage D3 waarde was voor mij een verklaring, naast een B12 tekort, waar ik voor spuit. Ik heb nu eerst een supplement van Solgar, dat ik nog had met alleen vitamine D3. Na een paar weken gaan we kijken of ik dit supplement voldoende opneem, anders moeten we een ander zoeken.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:32

Ik lees mee. Ja

Kan me zo 'rot' voelen als het weer regent, koud is en donker is. Wil mn bed niet uit, heb geen behoefte om ook maar iets te doen, ga liever lekker warm bij de kachel zitten, tv kijken en thee drinken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:38

Wat was voor jou de aanleiding om te (laten) prikken naar D3?

Toevallig las ik vandaag de bijsluiter van mijn pil (depo provera) en zag dat geadviseerd wordt om vitamine D te gebruiken. Dit vanwege verhoogde kans op osteoperose.

Ik zit met een hoop vragen, zou best willen weten hoe het zit met mijn vitamine D gehalte en behoefte. Maar ik denk dat mijn 'klachten' niet serieus genoeg zijn om mee naar de huisarts te gaan. Ik functioneer namelijk wel, al is het minder vlot dan zomers.

Om zomaar te gaan slikken lijkt me niet verstandig, teveel vitamine D is namelijk niet gezond als ik het goed begrijp.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:45

Ik ben heel ziek geweest van pilgebruik. Ik heb toen een auto immuunziekte gehad daardoor, die gelukkig weer verdween toen ik stopte met de pil. Mag nooit meer hormonen slikken.
Daarna voelde ik me heel belabberd. Doodmoe, heel vergeetachtig,geen uithoudingsvermogen, alle spieren en gewrichten deden zeer, mond die helemaal van binnen open lag, geen gevoel meer in mijn voeten en zo nog een aantal dingen. Ik bleek een laag normaal waarde van B12 te hebben. We hebben toen een proefinjectie gedaan en door mijn reactie daarop bleek dat ik wel degelijk een tekort had op weefselniveau. Ik ben toen gaan spuiten. Eerst 2x per week en bouw het zelf nu wat af. Ik kan nu 2,5 week met een injectie.

Helaas bleven de spierklachten. Ik kan sporten dat ik een ons weeg, maar mijn conditie gaat niet vooruit, mijn kracht neemt niet toe (kan veel dingen niet meer openen met mijn handen), na een activiteit die ik normaal niet doe, heb ik giga spierpijn, die 3 dagen aanhoudt. Ik kom 's morgens bijna niet uit bed van de pijnlijke spieren en ben heel stijf. Mijn spieren verzuren ook heel snel.
Toen heeft mijn moeder D3 laten prikken (is doktersassistente). Die blijkt nu te laag te zijn. Zal vandaag in conclaaf met mijn moeder, want heb via het B12 forum nog advies gekregen om nog een aantal andere waarden te laten prikken.
Laatst bijgewerkt door ankem op 01-10-08 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:10

Wake-up light nemen Ja scheelt 's ochtends al heel veel omdat je je lichaam er mee fopt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:18

ik zou geen sint jans kruid nemen,maar probeer eerst idd een wake up light.

SJK kan namelijk met veel medicijnen niet samen en kan ook aardige bijwerkingen hebben.

voor medicijnen zou ik wel advies vragen aan een arts,en niet zelf gaan dokteren.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:14

Ik lees even mee, heb ook altijd een winterdip.
Vorig jaar Sint Jans kruid geslikt en dat werkte wel, maar daardoor werken andere medicijnen wel minder.
Heb wel eens gehoord van een lamp waar je dan per dag een half uur voor moet zitten zodat je toch aan je dagelijkse porsie 'zon' komt. Wil dat wel eens proberen maar zou graag ervaringen willen weten..
Deze bedoelde ik:
http://www.bijenkorf-webshop.nl/scripts ... gy%20Light
De omschrijving ziet er veel belovend uit Ja

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:44

Oh god, hier nog een lotgenoot. Elk jaar is het weer zover.. Ik heb ook altijd de neiging alle lichten in het huis aan te doen (tot grote ergenis van m'n moeder) maar kunstlicht helpt helemaal niet. Zit er dit jaar serieus aan te twijfelen om zo'n speciale lamp aan te schaffen Ja

Vind jou theorie erg mooi ts, maar ik vrees dat het niet gaat werken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:34

Ik heb zo,n lamp en ik ga daar 10 dagen onder en dan 30 min per dag.Het werkt erg goed,mijn dochter van 10 gaat er ook onder.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 15:45

Sophie_midas schreef:
Vind jou theorie erg mooi ts, maar ik vrees dat het niet gaat werken..

Want?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:16

Een zonnebank schijnt niet te helpen hiervoor.
Wat ik heb gevonden op een website :

Helpt de zonnebank niet?
Nee, de zonnebank helpt niet, omdat die vooral Ultra Violet licht geeft. Een winterdepressiepatiënt heeft alleen baat bij licht met het hele kleurenspectrum van de zon.

Ik zelf heb er ook wel wat last van, maar voor mijn gevoel ook niet " erg " genoeg om er mee naar de HA te gaan. Bloos

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 03:40

Toevallig was er vandaag (ehh gisteren) iets bij Ophra inn de uitzending over vit D3 gebrek, je zou dan dagelijks minimaal 15 minuten zonlichten moeten ontvangen om geen gebrek te krijgen en anders een supplement gebruiken.
Ben nu niet meer zo wakker, dus weet niet meer precies wat er allemaal verteld is Bloos Was met dr Oz, voor de mensen die weleens kijken Vork

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:45

Ik heb de hele afgelopen winter levertraan capsules genomen met daar aan toegevoegd omega 3 olie. Ben nu weer begonnen af en toe eentje te nemen. Ik heb afgelopen winter zelfs mijn paard levertraan over zijn eten gegeven, hij moest daar wel aan wennen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:09

Himyar schreef:
Ik heb de hele afgelopen winter levertraan capsules genomen met daar aan toegevoegd omega 3 olie. Ben nu weer begonnen af en toe eentje te nemen.

Wat doen die capsules dan precies? En helpt het?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:15

In levertraan zit vitamine D, echter ook vitamine A, dus je moet het nooit overdrijven.
Ik ben het gewoon preventief gaan nemen, omdat je tijdens de winter weinig zon krijgt en daarom weinig vitamine D en vitamine D voor je gezondheid belangrijk is. Liever mee verlegen dan om verlegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:45

Vitamine D is sowieso goed om in de winter bij te slikken. In principe wordt het aangemaakt door zonlicht, maar in Nederland krijgen we dat te weinig.
Dus óf je moet verhuizen, (:P) of lichttherapie gaan volgen, maar ik denk dat je met vitamine D slikken al erg ver komt Lachen