Wedstrijdambitie en een kindje erbij?Wie heeft/herkent dit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Wedstrijdambitie en een kindje erbij?Wie heeft/herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:38

Toen mijn vriend (verloofde ) en ik 3 jaar geleden samen gingen wonen, wilde hij echt nooit meer kinderen. Hij heeft een zoontje van 4 uit de vorige relatie en daar hebben wij nu co ouderschap over.
Hij heeft zo veel verdriet gehad en af en toe nog steeds dat hij zijn zoontje niet elke dag ziet.
Daarom zei hij dat destijds ook omdat hij dat verdriet niet nog een keer ooit wilde.
Wij zijn nu drie jaar samen en hij ziet gelukkig in dat onze relatie zo veel anders is dan zijn vorige.
In de vorige relatie moest het kind meer de redding van een relatie zijn (nooit goed natuurlijk) maar zo lopen dingen soms nu eenmaal. Ik ben nog steeds erg verliefd op hem en we zijn erg gelukkig onder omstandigheden. Hij zei 3 jaar geleden ook dat hij nooit wilde trouwen (trouwen is houden )
mannen..pff. Nu heb ik hem eindelijk wat dingen doen inzien en zijn we sinds juli verloofd!
Ook wil hij als alles weer een beetje in rustig vaarwater is thuis (hij is zijn baan plots kwijt en moet wat anders zoeken) en alles verder goed gaat nog wel een kindje met mij.
Ik ben zo blij dat hij toch die keuze heeft omgedraaid en inziet dat het heel anders is nu.
Toch heb ik nu mijn twijfels over wanneer..Ik heb nu een jong paard waarmee ik zeker alles er uit wil halen wat er in zit, min. Z dressuur en ook spring wedstrijden.
Hij neigt meer naar de dressuur maar hij is allround gefokt.
Ik start 1 x per maand wedstrijd, we starten volgende maand 1e keer L2, we zijn in januari begonnen.
Ik wil alles er uit halen maar kan dat ook nog met een kindje??
Ik heb nu een bijrijder/vriendin die rijd hem 2 maal per week en ik rijd hem dus min. 4 dagen vaak de 5e longeren. Ook wil ik graag een kindje... als het maar te combineren is.
Ik kan niet kiezen. Ik zeg vaak dat we pas een kindje moeten nemen als de gedachte leuker word als het paard??
Maar is dit een eerlijk standpunt?...ik weet het niet.
We hebben beide goed betaalde baan(normale situatie) ik ben 22 dus mijn nog niet optimaal, maar voor nu wel boven gemiddeld.

Is er iemand die in de zelfde situatie zit of heeft gezeten?

MiniMouse

Re: Wedstrijdambitie en een kindje erbij?Wie heeft/herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:47

niemand??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:51

Het is zo persoonlijk, zoiets, en daarom is er moeilijk antwoord op te geven. Je zult toch zelf moeten beslissen wat voor jou het belangrijkste is.
Sterkte met kiezen!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:56

Is er iemand die met dezelfde vraag heeft gezeten??
En iemand die mij kan zeggen of het idd te combineren is?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:57

Nou ik denk niet dat je hoeft te kiezen en denk zelfs dat het heel goed samen kan.
Samen met ouders/ schoonouders/ oppas en natuurlijk je verloofde moet dat volgens mij echt wel lukken.
Zeker één keer in de maand starten.
Ik ken veel moeders hoor die gewoon starten en fanatiek rijden met kinderen vooral goed plannen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:57

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:01

Maar heb je nog voldoende tijd om te trainen minimaal 3 dagen dan? Volgens mij moet dat toch wel kunnen?
Omda je ook heel vaak hoort dat moeders helamaal bekaf zijn en geen puf meer hebben maar dat is zeker heel persoonlijk?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:05

Bij mij op stal staat een moeder die werkt de ene week 2 dagen en de andere week 4 dagen(incl weekend).
Rijd wedstrijden en rijd minmaal wel 4-5 keer in de week.
Heeft 2 kinderen van 1,5 en bijna 4.
Dus tja tis net of je een volhouder bent of niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:07

Bedankt voor je reactie Tooske!
Ik werk 4 dagen per week en mijn vriend ook.
Zelf heb ik dus een bijrijdster voor 2 dagen. Dan doe ik 1 dag rustig aan en de 4 overige dagen train ik.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:11

Ik denk niet dat het te combineren is voor mij (maar die uitleg heb ik al geschreven in "paardenmeisjes").
Het is zo'n persoonlijke keuze! Jij weet hoeveel energie je hebt en of je iemand bent die alles een beetje kunt loslaten. Ik kan dat niet, ik wil overal bovenop zitten en controle houden. En met kinderen veranderd je leven... heel mooi denk ik maar mijn ambitie is nu groter.

Ik rijd alleen dressuur als middel en niet als doel om verder te komen. Endurance is mijn passie en daar gaat veel tijd in zitten. Ik vind het voor mijzelf niet te combineren om aan mijn km. te werken en de zorg voor kinderen.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:13

Ook hier een werkende moeder met twee meiden. Maar ik vind het dus heel moeilijk te combineren! Als ik gewerkt heb en sávonds nog moet rijden ben ik kapot! ook vind mijn man het niet zo geweldig als ik hele dagen werk (hij is huisvader) en dan ook nog sávonds naar de paarden ga! En dan komt daarbij dat mijn oudste meid van bijna elf de zelfde hobby heeft en dus ook naar haar verzorgpony moet! Dus al met al een knap druk bestaan! Maar als je man het goed vind en je hebt al een bijrijder dan zal het zeker als je ouders en schoonouders af en toe willen oppassen geen probleem moeten wezen! Helaas heb ik deze luxe niet!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:21

ik ben moeder van twee kinderen(5jaar en bijna 2jaar)
ik rijd ook wedstrijden,ongeveer 1 keer per maand.(vanmorgen nog) het is te doen,maar je moet wel echt willen,en de eertse jaren na de geboorte van je kindje is het moeilijkst te combineren,mijn partner geeft helemaal niks om paarden,hij vind het leuk voor mij dat ik er plezier in heb,maar daar blijft het ook bij.heb zelf een eigen paard(al 7jaar) en ben met haar veel tijd kwijt,ik doe namelijk alles zelf,smorgens voeren en buiten zetten,stallen mesten en savonds weer binnen zetten,ik nam de kinderen van kleins af aan smorgens gewoon mee in de maxi cosi en ze weten niet beter meer,de jongste blijft in de auto zitten als ik de paarden buiten zet vamwege de veilig heid.
als ik ga rijden met mijn paard is dat eigenlijk altijd savonds als mijn vriend thuis is.je moet er rekening mee houden als je kindje er is dat je jezelf op de laatste plaats moet kunnen en willen zetten,kijk anky die kan het maar je bent erg afhankelijk van anderen als je de top sport wilt blijven rijden.
ik rij puur voor mijn hobby,en train mijn paard de ene keer 4 keer in de week,maar er zijn ook weken bij dat ik maar 2 keer kan rijden(vriend heeft ook zo zijn hobbys)ik heb me er bij neer moeten leggen dat als je niet zo vaak kan trainen je ook niet boven aan kan eindigen met een wedstrijd,dat mag je ook niet verwachten van je paard.
ik rij mijn paard al 10 jaar,en heb er een tijd uitgezeten met wedstrijden,gewoon om dat ik niet genoeg kan trainen.
nu de kids wat ouder zijn word het allemaal wat gemakkelijker,
de afgelopen weken heb ik lekker regelmatig kunnen trainen en dat zie ik dan terug in mijn wedstrijden,paard liep vandaag super en ging met 3 winstpunten naar huis,daar ben ik dan erg trots op,als je echt wil dan kan het,maar ik denk als je eenmaal je kindje hebt,dat die het aller belangrijkste voor je zal zijn,is voor nu misschien nog moeilijk voor te stellen,maar geloof me dan komt je paardje echt op nr 2 mijn gezin is mij alles dan mijn paard en dan kom ik haha
ik hoop dat je je dromen kan waarmaken.
heel veel succes met je paard en je toekomst.
groetjes.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:24

Als je wilt, kan het best volgens mij. Zo dramatisch veel wil je ook niet starten, en je moet het gewoon thuis goed geregeld hebben; als jij rijden wilt, moet je man bij de kleine zijn (of iemand anders). Je moet, zoals Priscilla zegt, er wel beide achterstaan.
Maar let wel op, als je eenmaal een kleine hebt, kunnen je prioriteiten opeens wel heel anders liggen. Hormonen doen soms rare dingen met mensen! Succes met kiezen (je moet ook nog zwanger kunnen raken, ook niet onbelangrijk)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:34

Bedankt voor de reacties..graag nog meer Bloos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:37

Anky kan er zelfs mee naar de olymische spelen, maar mij lijkt het icm een normale baan niet eenvoudig, al is het alleen al ivm de bijkomende kosten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:55

MiniMouse schreef:
...Toch heb ik nu mijn twijfels over wanneer..Ik heb nu een jong paard waarmee ik zeker alles er uit wil halen wat er in zit,....
Ik wil alles er uit halen maar kan dat ook nog met een kindje??
Ik heb nu een bijrijder/vriendin die rijd hem 2 maal per week en ik rijd hem dus min. 4 dagen vaak de 5e longeren. Ook wil ik graag een kindje... als het maar te combineren is.
Ik kan niet kiezen. Ik zeg vaak dat we pas een kindje moeten nemen als de gedachte leuker word als het paard??
ik ben 22....

Mijn kinderen zijn al "groot" (18 & 14) en wedstrijdambitie heb ik ook niet Clown , dus in die zin kan ik niet uit ervaring spreken, maar .... vanwaar die stress dat je nu al zou moeten beslissen of je wedstrijdambities met een kind kan kombineren Lachen ?! Je bent 22 en hebt een jong paard waar je graag ver(der) mee wilt komen. Dat betekend dat je vooral nú (in de begintijd van het aanleren van je paard) veel tijd in je paard moet investeren om hem de basis goed te leren. Als je hem eenmaal op het niveau hebt waar je hem hebben wilt, is het vooral een kwestie van het "bijhouden" (dus de "normale" trainingen). Tegen die tijd ben jij een jaar of 25-26, wat in de ogen van velen nog steeds lekker jong is om een (eerste) kind te krijgen Lachen . Als je dan nog eens de steun van vriendlief (man) hebt, evtl. met hulp van opa´s & oma´s en een bijrijder die je paard 1-2 x p.w. rijdt, is het m.i. absoluut mogelijk om gewoon lekker wedstrijden te (blijven) rijden, óók als je een kind hebt Lachen .

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:11

Inmiddels zijn mn dochters alweer 19 en 14 jaar Knipoog

Ik was ook fanatiek wedstrijdrijder.
Het is bij mij altijd goedgegaan.

Ik werkte (niet fulltime) kon overdag of 's avonds best een uurtje gaan rijden.
En weekends wedstrijd rijden ging ook prima.

Toen mn kindjes heel klein waren gingen ze mee in de kinderwagen. Was altijd iemand in de buurt hoor.
Later had ik een lief meisje die graag oppastte.
Mijn man vond het prima als ik 's avonds ging rijden en bleef hij thuis bij de kinderen.

En weer later Clown kochten we een huis waar de paarden ook konden staan en was het helemaal makkelijk.
Als de oudste op school was en de jongste op bed, ging ik lekker rijden.
Ik belde wel altijd even mn man op als ik ging rijden en wanneer ik klaar was. Voor het geval dat er iets kon gebeuren Knipoog

Het is altijd goedgegaan bij ons Knipoog

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:44

@ Sterre
Ik rijd met mijn 6 jarige nu L2 dus we zijn al heel erg op weg.
En ik wil eigenlijk zo blijven rijden zoals ik nu doe!
Dus 4 x per week rijden en 1 keer in de maand wedstrijd.
Ook denken wij aan een kindje.. vandaar deze vragen dus Bloos
@ Wirona
Bedankt voor je reactie! Het kan dus Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:46

MiniMouse schreef:
@ Sterre
Ik rijd met mijn 6 jarige nu L2 dus we zijn al heel erg op weg.
En ik wil eigenlijk zo blijven rijden zoals ik nu doe!
Dus 4 x per week rijden en 1 keer in de maand wedstrijd.
Ook denken wij aan een kindje.. vandaar deze vragen dus Bloos

Dat jullie aan een kindje denken had ik al bedacht Knipoog .

Maar goed, je zit dus met je paard al op de goede weg Lachen . Je weet natuurlijk niet van te voren hoe je je tijdens de zwangerschap voelt, of je evtl. nog wil/kan rijden.
Lukt het op een-of-andere manier niet, moet je een (gedwongen Knipoog ) pauze inlassen en je bent iig een maand of 4 uit de running (duurt na de zwangerschap ook wel een paar weken voordat je weer te paard zit en waarschijnlijk nog eens een paar weken daarna voordat je weer volop gaat trainen).
Dat bedoelde ik eigenlijk met "hem nú trainen naar een hoger niveau (Z ofzo)", voordat je zwanger wordt.
Ik persoonlijk zou een jaar of 2 wachten met zwanger worden (of althans: proberen of je zwanger kán worden Clown ) en tot die tijd lekker mijn paard trainen. Maar als jij het anders wilt doen is dat natuurlijk ook prima, het is vanzelfsprekend helemaal jouw keuze Lachen !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:11

Maar ik kan na de bevalling wel weer de tijd maken om lekker te gaan trainen,zoals ik zelf al dacht ook 1 wedstrijd per maand moet wel lukken. Tijdens mijn zwangerschap, als ik niet meer kan rijden heb ik de mogelijkheid om mijn instructrice (ZZ ruiter) mijn paard bij te trainen. Zij is ook de eigenaresse van de stal en dus altijd aanwezig. Ook maar eens uit gaan zoeken over de planning van oppas ed Haha!

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:26

Ik zou eerlijk zeggen ...alles op zijn tijd .
je bent nu nog jong en je ambitie is duidelijk ...alles uit je paard halen wat erin zit .
Als je dit wilt in combinatie met een kindje kan je droom toch enigzins in duigen vallen . Paardrijden en kinderen gaan best samen maar ik denk dat je de lat van te voren niet te hoog moet leggen . Dus zou ik adviseren om eerst alles uit je paard te halen en dan pas aan kinderen beginnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:23

Dit soort vragen spoken nu ook wel eens door mijn hoofd.
Op dit moment zijn we nog niet actief met kinderen bezig omdat er nog andere dingen zijn (opleiding etc), maar dat komt misschien nog wel.

Nou heb ik wel het geluk dat ik weet dat mijn moeder graag wil oppassen en ook graag mee gaat naar het paard, dus dat is niet zo'n probleem.
Maar ik wil inderdaad ook blijven werken (ong 3 dagen in de week, of 4 als mijn vriend ook 1 dag in de week thuis kan zijn).

Wel denk ik dat je inderdaad geen wedstrijden meer zou kunnen rijden om echt in top mee te rijden en iedere keer in de prijzen te zitten. Maar je kan gerust voor de lol wedstrijd rijden, en blij zijn met iedere winstpunt die je krijgt omdat je natuurlijk niet regelmatig kan trainen.

Zolang je plezier boven prestatie verkiest moet dat geen probleem zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:27

als je eenmaal een kind hebt dan gaat alles anders worden, je paard komt ook op een andere plek. Ik had dat zelf nooit voormogelijk genomen maar het is echt zo. Succes dames !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:32

ik heb nooit veel wedstrijdambities gehad, maar wel ervaring met kinderen en eigen paard.
Dat is best lastig te combineren soms. Je moet een goede opvang kunnen regelen zodat je je handen elke dag even vrij hebt om genoeg tijd aan je paard te kunnen besteden. Een bijrijdster voor een aantal dagen is ook wel heel prettig.
Maar waar een wil is, is een weg.. Anky heeft ook 2 kleintjes..
Als je man je wil steunen en het er mee eens is dat jij je paardenhobby bij houd, en dat dat betekent dat hij regelmatig alleen voor de baby moet zorgen.

Ik vond het heel moeilijk om de aandacht goed te verdelen. zonder dat ik schuldgevoelens kreeg dat kind of paard (en manlief) aandacht te kort kwamen.
toen mijn tweede geboren is heb ik gekozen voor de kinderen en heb ik mijn toenmalige paard verkocht. dat gaf een boel rust, en ook wel opluchting.
Nu zijn de kindjes inmiddels op school en heb ik meer tijd, dus er is weer een nieuw paard, waar ik af en toe wedstrijdjes mee rijd en heel gelukkig mee ben.

succes met je keuze!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:42

Oke, ik wil gewoon lekker wedstrijden rijden.
Ik moet gewoon wel een doel hebben om naar toe te rijden, vandaar de wedstrijden en het streven naar hoger te komen in training en wedstrijden. Ik heb geen haast daarmee, het paard gaat al hard zat Haha! Het is niet zo dat ik echt een beroeps wil worden want daar heb ik geld niet voor en de middelen ook niet (geen trailer,niet bepaald heel erg ruim in het geld Vork etc)
Dus het belangrijkste is dat het leuk blijft! Ik probeer gewoon met wat ik heb zo ver mogelijk te komen. Ik heb veel geluk gehad met de aankoop van dit paard en daarvan moet ik het ook hebben Knipoog