Ik heb een man gekend met longkanker.
Toen ik hem net kende,wist ik nog niet wat hem scheelde,en toen dacht ik al; hij heeft een ziek gezicht.
Sterker nog,ik dacht dat hij kanker had.Ik vond dat te onbeschoft om te vragen.
Hij wist op dat moment nog niet van zijn kanker af,en toen ze er eindelijk achterkwamen was het vergevordert.
Toen hij terminaal lag,heb ik hem vertelt dat ik toen al dacht dat hij kanker had,maar het niet had durven vragen.
'Had het maar gedaan' zei hij .
2 maanden later is hij gestorven aan longkanker.
Hij heeft nergens last van gehad,tot hij terminaal was,maar daarvoor had de kanker vermoedelijk al tien jaar in zijn longen gewoekerd.
Eigenlijk heb ik hier nooit echt verder over nagedacht,behalve de laatste tijd.
Mijn eigen man,ziet er sinds een tijdje anders uit.Met dat ik 'anders' dacht,dacht ik 'alsof hij kanker heeft'.
Dit klinkt misschien heel rigoreus of paranoïde,maar zo is het.
Zijn huid is grijs,en vol groeven,terwijl hij normaal altijd een gladde huid heeft.
Om eerlijk te zijn,ziet hij er precies zo uit als die man met longkanker...daarom blijft het spelen door mijn hoofd.
We hebben het er over gehad,en hij zegt dat hij zich ook anders voelt.Hij is aan de lopende band moe,heeft geen energie.
Maar hier ga je toch niet mee naar de dokter?
'Hallo meneer,mijn vriendin vind dat ik er hetzelfde uitzie als iemand met kanker,kan je me onderzoeken?'
Hoe weet je nou of je kanker hebt,als het nog niet toont in symptonen?
Als je de kankercellen in leeftijden uit kon drukken; hoe weet je dat je kanker hebt als het pas een paar maanden oud is?
Hoe weet je het,als het zich pas na tien jaar toont,te laat?
Mag je je 'zomaar' laten testen?
Hij rookt al 12 jaar als een schoorsteen,ookal zegt hij dat dit er niks mee te maken heeft.
Ben ik nou gewoon te bang dat iemand in mijn omgeving kanker krijgt?
Ben ik te bang dat er misschien al maanden kanker woekerd?
Aan de ene kant wuif ik het weg,maar dan denk ik; wat als over tien jaar ineens kanker wordt gevonden....
hád ik dan maar eerder aan de bel getrokken...
Weet niet precies wat voor antwoorden ik hier zoek,maargoed,ik hoop dat iemand toch nog iets zinnigs te zeggen weet