ik aan de prednison

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ik aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:52

sinds 2 weken dacht ik erge griep te hebben maar nu hoest ik nog steeds zo erg dat mijn longen er zeer van deden, dus ben ik vanmorgen maar even naar de dokter gegaan en wat blijkt?

ik heb ernstige onstekingen in mijn longen dus geen longontsteking maar zodra ik koorts krijg heb ik dat dus wel en samen met dezed onstekingen moet ik dan het ziekenhuis in.

nu heb ik een stootkuur prednison gehad, moet er dus 6 van slikken elke dag en ook nog eens tegelijk! Als dit niet werkt krijg ik penniciline en een inhaler erbij!

ben hier zo van geschrokken want dit is dus best ernstig!

maar even een vraagje... hoelang duurt het totdat je opzwelt van de prednison? want daar ben ik echt bang voor.

lique

Re: ik aan de prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:00

das bij ieder persoon verschillend, maar komt idd heel vaak voor je dat je opzwelt...een vriendin van mij is bv 2 cupmaten gegroeit en gaf melk,door de pretnison, ook kreeg ze netelroos enzo.. wil je niet bang maken ofzo ,maar is idd zware medicatie.., maar ze zag er niet uit als een sneeuwpop ofzo qwa formaat..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:02

Ik heb prednison in een inhaler vanwege mijn astma, en daar zwel ik niet van op.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:06

MarcoBorsato schreef:
Ik heb prednison in een inhaler vanwege mijn astma, en daar zwel ik niet van op.

Nee dat komt omdat die alleen op je longen werkt en niet systemisch. Maar ook van een stootkuur prednison zwel je niet op hoor, alleen als je het echt voor langere tijd gebruikt Knipoog . Sterkte in ieder geval!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:07

Hmm...ik blaf me 1.5 week al compleet onderuit.Als ik dat te horen zou krijgen zou ik ook schrikken denk ik.
Heel veel beterschap van mijn kant gewenst

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:10

Van zo'n stootkuur zwel je echt niet op hoor! Heb verschillende stootkuren gehad afgelopen jaar. Ben er eigenlijk altijd wel blij mee, er is geen snellere manier om van je klachten af te komen..
Je hoeft er echt niet van te schrikken, helpt werkt gewoon zeer effectief! Dus zo ernstig is je situatie niet! Knipoog Wees maar niet ongerust!

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:14

van prednison word je ook meer moe,
en het heeft ook wel andere bijwerkingen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:16

had precies het zelfde als jouw Ja veel blaffen, pijn in me longen
ik kreeg alleen geen prednison misschien was ik te jong voor dat ? , maar een zware antibiotica kuur ( hielp niet Nagelbijten / Gniffelen )
nu heb ik ook nog eens er bij een inhaler
Hij hoorde kennenlijk (toen hij ging luisteren) een piep in me longen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:49

ja ik heb ook een piep en ik brom enorm en mijn hoesten was zo erg dat ik ervan ging overgeven en heb nu ookal 3 nachten nauwelijks geslapen erdoor!

maar in elk geval ben ik blij dat je van een stootkuur prednison niet gaat opzwellen! het is ook de eerste keer dat ik echte medicijnen slik om het zomaar te zeggen! heb ook nog nooit antibiotica ofiets gehad, ben best gezond hahaha

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:54

Voordat je opgeblazen wordt moet je echt wel langere tijd, dan een korte kuur, een grote hoeveelheid gebruiken. BV van 30 mg meer dan maand ga je beginnen wat te zien, daarna begin je op te blazen. Overigens zou ik mee meer druk maken om alle andere bijwerkingen, van langere tijd hoge dosering, dan om een opgeblazen gezicht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:10

Kan wel, ik heb af en toe ook prednison maar de dosering maakt niks uit na 2 dagen begin ik flink op te blazen Bloos . Record staat op 25 kilo aankomen in 5 dagen tijd. maar dat was 1000 mg per dag. Van 60 mg per dag zit er ongeveer 6 kilo bij bij mij.

het verschilt dus echt per persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:11

zo dat is echt wel veel! en val je dat gewicht ook vanzelf weer af of moet je echt gaan lijnen en sporten?

en zoveel slik ik niet, zijn 5mg pillen en moet er 6 op een dag

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:22

De eerste kilo's zijn er zo weer van af. Dat is echt vocht dat je vasthoud. Veel water drinken en uitkijken met vet en vooral zout eten. De rest is een kwestie van geduld hebben. Sporten is er hier helaas niet bij.

Je zit dus op 30 mg/dag. Valt mee de kans dat je daar heel erg van aankomt is vrij klein. Hooguit een bol rood hoofd. Kan best wel schattig staan. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:23

hahha een rood bol hoofd hahaha nouja dat is eht ergste nog niet! maar van wat jij zei ben ik best geschrokken hoor

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:32

het kan gebeuren, de kans is klein maar mogelijk. Ik reageer erg heftig op prednison, daar valt weinig aan te doen. De hoeveelheid met veel kilo's aankomen is ook wel heel wat hoger en per infuus dan dat is toch al heftiger. De lage dosis gaat ook per pilletje.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 02:21

Mijn moeder heeft het zo'n 8 jaar geleden gebruikt na een tijdje was ze iets van 20 kilo aangekomen. Het heeft haar toch wel dik een jaar geduurt om het eraf te krijgen.

An_Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:08

Ik heb laatst ook stootkuur prednison gehad en de dokter vertelde mij indd ook dat je van een stootkuur niet opgezet raak, er zijn natuurlijk altijd mensen bij wie t wel gebeurt maar t gebeurt zelden.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:18

Jennasilver schreef:
Mijn moeder heeft het zo'n 8 jaar geleden gebruikt na een tijdje was ze iets van 20 kilo aangekomen. Het heeft haar toch wel dik een jaar geduurt om het eraf te krijgen.

Tsja, een bijwerking van Prednison is dat je er ook (veel) meer eetlust door kan krijgen.
Geef je hieraan toe dan kan het zijn dat je meer aankomt (en dus niet alleen zwaarder wordt van het vocht vasthouden). Het vocht trekt vanzelf weer weg als je mag stoppen met de kuur. Wat je er 'aangegeten' hebt moet je er zelf weer aftrainen.

Mijn ervaring is ook idd dat je bij een stootkuur niet echt bang hoeft te zijn dat je flink gaat opzwellen.
Dan moet je voor langere tijd een zwaardere dosis gebruiken. Ik heb al een paar keer een lange zware kuur gehad en ik zag er echt uit als een zwangere jumbo-hamster (= bolle opgezette buik en vollemaansgezicht).
Maar daar hoef jij niet echt bang voor te zijn denk ik. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:09

nou gelukkig dan maar en wat zijn er toch veel mensen die dit medicijn gebruiken als ik het zo lees! ben er trouwens wel erorm trillerig van geworden!

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:19

Ik slik nu ook prednison omdat ik de ziekte van crohn heb.
2 sept kreeg ik een stootkuur in het ziekenhuis. Ong 50mg?
Daarna moest ik pillen slikken, 30mg per dag (8 pillen ofzo)
Nu zit ik nog op de 15mg per dag.
Moet nog tot eind deze maand.

Bijwerkingen die ik kreeg waren:
Ernstige vermoeidheid, opvliegers (warm, rood hoofd), veel eetlust, veel dorst.

Ik woog 54 kilo toen ik in het ziekenhuis lag.
Vandaag weeg ik 57 kilo!
maar komt vooral omdat ik veel at Bloos
Voor mij is het dus niet erg dat ik iets aan kom, haha.
Ik heb wel een iets ronder hoofd, maar opzich stoor ik me daar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:26

oh dat is ook niet fijn zeg! ik zit nu op 30mg per dag en dat zijn 6 pillen!

ik heb nu ook wel last van bijwerkingen hoor: je kan er de klok op gelijk zetten dat ik een uur na het innemen hoofdpijn krijg, ik heb het bloed heet! en vanmorgen had ik niets gegeten voordat ik de pillen slikte en misselijk dat ik werd! echt moe ben ik eigenlijk niet zo erg, zit eigenlijk vol energie maar zodra ik iets ga doen krijg ik geen lucht meer dus ik zit maar binnen. Wel nog even bij mijn vriend geweest maar ik stikte echt toen ik naar de bushalte liep, er liep ook iemand anders te roken en daar had ik zoveel last van! ( heb zelf 4 jaar lang een pakje per dag gerookt maar dat zijn nu maar 2 sigaretten per dag geworden)

moet wel zeggen, ik heb echt respect gekregen voor mensen met astma en luchtwegproblemen want als ik het al moeilijk heb wat zullen de mensen die echt wat ernstigs hebben het moeilijk hebben zeg!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:34

Mijn zoontje van 5 krijgt op dit moment ook prednison 6 tabletten van 5mg per dag vanwege astma, hij heeft alleen wat rode wangen en slaapt iets meer, maar kan ook door de astma komen.
Ik denk dat je er in deze hoeveelheid en met een korte kuur niet zoveel last van zal hebben.

Sterkte en beterschap!!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:01

Mijn moeder moet regelmatig een prednison kuur hebben,ook ivm long problemen.
En néé ook zij zwelt er niet echt van op.
Maar meid wat is nu even belangrijker?? Je zal het zeker nodig hebben,een arts schrijft het niet zomaar voor.
De bijwerkingen zullen best soms heftig en vervelend zijn.
Maar kop op joh,zoals velen al schreven zal jij met deze dosering geen kilo's aan gaan komen.
Ik wens je héél veel beterschap toe. Ach gut

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:57

Ik heb twee stootkuren gehad en van de ene ben ik geen gram aangekomen en van de andere 3 kilo.. Ik krijg er echt onmetelijke honger van en dat is ook de reden dat ik ben aangekomen.. Je moet wel een beetje opletten dat je normale hoeveelheden blijft eten. Verder moet het echt eerst door je mond voor je dik wordt hoor. Van alleen de pillen houd je wel meer vocht vast (gaat vanzelf over) maar je genereert niet ineens kilo's vet.

Je stofwisseling kan wel ff van slag zijn, je zal honger hebben en snaaitrek ongeveer 24 uur per dag. Ik wordt er niet moe van maar juist euforisch en wakker.

Mijn kuren zijn 500 of 1000 mg per dag voor 3 dagen IV .. dat is heel erg veel. En dat overleef ik nog iedere keer zonder echt overgewicht te hebben

Nu 1.71 meters en 73 kilo's vrij normaal dus Lachen