Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:40

Hoi hoi, mag ik hier ook mee komen kletsen?
Ik ben sinds kort ook weer begonnen met hardlopen, dus zit nog lang niet aan die fantastische km's die jullie maken, maar vind het wel mooi om erover te lezen!

Het ging bij bij best wel goed voor weer een beginnersniveau, maar merk nu wel enorm veel weerstand in mijn onderbenen. Vooral het gevoel dat er niet genoeg bloed naartoe gaat, waardoor ze al snel moe zijn en pijn gaan doen.
Frustreert enorm aangezien ik qua conditie nog wel even door zou kunnen, maar mijn onderbenen er gewoon echt de brui aan geven en ik loop te wiebelen op mijn benen.
Ik loop nu overigens ongeveer 4 a 5 km met tussenpozen van wandelen gezien m'n onderbenen.
Ik loop op Saucony Hurricane 24 schoenen gezien ik matig overproneer.

Is dit gewoon een beginnersdingetje? Want dat herinner ik me niet van mijn voormalige hardlopen een jaar of 14 geleden.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 16:25

Welkom! Gezellig.

Misschien een leeftijdsdingetje? :=
Kan me voorstellen dat je lichaam het nu iets moeilijker heeft met hardlopen dan toen je 14 jaar jonger was. Geef het wat tijd of misschien helpen compressiekousen? Zou je ook nog kunnen proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:53

Oei, ik dacht dat je met die 2 basisentingen voor Rabies inderdaad wel goed zou zitten. Wel vervelend als je zo je vakantie moet beeindigen voordat die begonnen is.

Welkom soeboenoe

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:03

Wat rot muppetmayo! Zo zie je je vakantie niet voor je..

Welkom Soeboenoe!

Net weer terug van een rondje lopen, samen met een vriendin dus wel iets lager tempo dan wanneer ik alleen loop.
Afbeelding
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:09

Lekker hoor Eefsel!

Wat klinkt dat als een heerlijke loop Leonie, Namiro en Iris!

Haha heerlijk die 1000 Lisitano!

Jeetje wat ontzettend balen MuppetMayo! Costa Rica staat ook hoog op ons lijstje nog, maar eerst komende maand naar Gambia.

Zo, dat was even bijlezen uit mn hoofd. Hier nog even niet gelopen, vreselijk virus hangt er bij ons thuis. Veel benauwd en wat pijn op de borst en ontzettend vermoeid. Eerst maar even wat fitter voelen en dan desnoods maar een stapje terug in het schema.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 19:33

Beterschap!

Hier samen met mijn vriend een intervaltraining gelopen.

7.5km, 4x600m versnellen, 7x25 sec sprint.

En kijk eens naar die verschillen in de hartslaggrafiek. Die vond ik nogal interessant

De training:

Afbeelding

Mijn grafiek:
Afbeelding

Zijn grafiek:

Afbeelding

Die van hem ziet er zo rommelig uit. Iemand een idee hoe dat kan?
We liepen naast elkaar of net achter elkaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:48

SV, is zijn meter wel nauwkeurig? Heeft hij een band of een horloge?

Muppet, wat ontzettend balen zeg! Met rabiës wil je natuurlijk ook echt geen risico lopen. Heeft de verzekering de hele reis vergoed?
Ik denk dat die 10 kilometer wel goed komt hoor! Je bent echt goed bezig en hebt nog een maand. Als je er nu 5 doet, iedere week er 1 bij en die laatste kilometer op karakter/adrenaline/etc.

Welkom Soeboenoe! Het klinkt een beetje als overbelasting of spanning. Heb je een foamroller thuis om de spanning er een beetje uit te rollen? Anders zou ik langs een fysio gaan denk ik.

Ik heb vandaag wat in ChatGPT geknutseld en ga proberen daarmee naar Egmond toe te trainen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:05

Mijn grafiek kan er met een interval-loop ook zo uit zien hoor :j
Ik vind die van jou gewoon zo mooi gelijk opgaan met je training, dat is bij mij nooit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 21:06

Tiggs gewoon een horloge. Dezelfde als ik, alleen een slagje groter.

Ah ok, dus bij jou is die dan ook zo rommelig Goof?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:38

Geen last van mijn enkel en alleen wat snotterig Leonie. Hopelijk blijft het zo :j

Muppet wat enorm balen!! Denk je goed voorbereid te zijn en dan kun je alsnog terug naar Nederland..
hebben jullie de reis wel vergoed gekregen?? Anders is het al helemaal zuur.

Beterschap Wenk!
Welkom Soeboenoe! Ik vind de foamroller en compressiesokken een goed advies. Anders even naar de fysio of toch rustiger opbouwen..

Apart dat die grafiek zo rommelig is SV.. maar misschien wellicht reageer zijn hartslag wel niet zo gelijkmatig als bij jou??

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 23:32

Soeboenoe, hoe vaak in de week loop je en hoe heb je dat opgebouwd?
Het gevaar zit ‘m in te snel te veel volume. Je conditie bouwt sneller op dan je spieren, dus de valkuil is dat je vaker en verder wil lopen maar je spieren meer herstel of opbouw nodig hebben. Bouw geleidelijk op met maximaal 10% extra per week.
Ik zou nu even een pas op de plaats maken en iets meer rust houden. Een fysio raadplegen is altijd een goed idee.

Muppet, jeetje wat balen! Heeft je vriend veel aan die beet overgehouden? Wat een ellende joh, heel je vakantie naar z’n grootje ;(
Komt goed met die 10 km. Je kan veel meer dan je denkt!

SV, ziet eruit alsof je vriend meer moeite heeft met sprinten dan met langere intervallen. Bij jou gaat het goed gelijk op. Jij sprint ook vaker, doet hij dat ook?
Leuk zo’n interval samen! Lopen jullie dan ook een gelijk tempo wat fijn is voor beide?

Wenk, wat vervelend dat jullie ziek zijn. Wij hebben ook zo’n drie weken lang last gehad van het heersende virus maar zijn inmiddels weer beter. Hopelijk jullie ook snel. Beterschap!

Tiggs, wat leuk dat je Egmond gaat doen! De halve?

Eefsel, toch een mooie afstand gelopen! Gezellig dat je samen met een vriendin kunt gaan.

Ik heb vandaag mijn HITT training in de sportschool gedaan. De benen waren duidelijk nog wat vermoeid van de trail van zondag, maar ik heb alles mee kunnen doen.
Vanavond gingen wat hardloopvrienden weer een rondje om op te bouwen en ik ben gezellig mee gegaan met Meeko. Ik vond 5 km wat weinig, ik liep zo lekker, dus ik wilde er nog wat aan plakken maar na 1 km bedacht ik me mijn benen iets meer rust te gunnen dus heb het maar op 6 gehouden :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 06:46

Een kort rondje is soms ook prima toch. Rust is ook training :+
Hij loopt eigenlijk nooit op de weg, alleen twee keer per week in het bos. Intervallen deed hij nu voor de tweede keer met mij. Hij wil op de dinsdag nu af en toe ook op de weg lopen.
Qua tempo zou hij nog iets harder moeten sprinten dan ik om meer anaërobe winst te halen.
Maar hij houdt niet zo van intervallen en op de weg lopen dus vindt het al snel best dus hij loopt met mij mee.
Ik heb echt lol gekregen in intervallen lopen en mijn VO2max gaat nog heel langzaam omhoog, dus ik blijf er lekker mee doorgaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:24

Ik heb met intervaltraining ook altijd enorme pieken. Alleen krijg ik mijn maximale hartslag zeer zelden boven de 160.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:22

Dank voor de tips!

@SuperVixen; auw, leeftijd... :') haha! Compressiekousen heb ik geprobeerd, maar daar leken mijn kuiten juist vermoeider door te worden.

@Tiggs en namiro, een foamroller zou ik nog kunnen proberen! En eventueel een fijne fysio zoeken. Dank!

@lisitano; ik heb opgebouwd van 2x in de week naar 3x in de week en van 2.8 km naar 4 a 5 km in twee maanden. Dan wel met wandelen/hardlopen. Ik kan op dit moment 1.5 km achter elkaar lopen als mijn lijf goed voelt.
En rust houden is kleinere loopjes of gewoon even helemaal niet?

Gefeliciteerd met jouw 1000 km! Is toch lekker als je dat gehaald hebt.

@Muppet, wel echt balen van die hondenbeet... Lijkt me overigens wel echt een fantastisch mooie plek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:23

Dat klinkt in ieder geval niet alsof je teveel doet. Had je het bij 2x in de week ook?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:58

Ja, helaas ook. Maar toen vooral de schenen, nu vinden mijn schenen én kuiten dat ze moeten protesteren.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:59

Welkom Soeboenoe! Leuk dat je gestart bent met hardlopen :)
Ik heb helaas (ofja, misschien gelukkig) geen ervaring met vermoeide onderbenen. De foamroller en fysio klinken wel als goede opties. Zou magnesium slikken oid misschien kunnen helpen? Het klinkt iig niet alsof je te hard opbouwt oid.

Germie ook als je de basis entingen gehad hebt voor rabies moet je nog een "booster" laten prikken als je wordt gebeten. Deze bevat wel andere stoffen dan als je nog nooit een vaccinatie hebt gehad en zou makkelijker beschikbaar moete zijn. Maar goed, dan moeten ze die nog wel geven natuurlijk ;)

Eefsel gezellig zo samen een rondje! Leuk dat je samen kunt opbouwen :)

WenK beterschap, het heerst echt aan alle kanten volgens mij :(:)

Supervixen wat bijzonder om dat verschil te zien met je vriend! Mijn hartslag ziet er meer uit als jouw grafiek.

Tiggs wat slim om zo een trainingsschema op te stellen, nooit aan gedacht! Leuk, trainen voor Egmond :)
Verzekering is nog bezig met het hele verhaal. Je moet eerst ook alle zorgkosten indienen bij je zorgverzekeraar, die ze dan afwijst, en dan kun je alles in 1x indienen bij de reisverzekering (iets met processen volgen haha).

Namiro fijn dat je geen last van je enkel hebt! En hopen dat het alleen bij wat snotteren blijft.

Lisitano gelukkig heeft mijn vriend er niets aan overgehouden :) Gelukkig geen diepe wond, dat had heel anders af kunnen lopen.
Wat sportief gister, HITT training na je trail, en dan ook nog "even" 6 km hardlopen. Fijn dat het zo goed voelde! Gefeliciteerd ook nog met je 1000km *\o/*

Gister was ik op tijd thuis en vond ik dat ik nog een rondje moest lopen, zoveel mogelijk weer in het ritme komen. Ik wilde ook kijken hoe het op een wat "langere" afstand zou gaan.
Uiteindelijk heb ik 9 km gelopen, wel met af en toe wandelen tussendoor. 4 km lopen, 1 minuut wandelen, 2 km lopen, 1 minuut wandelen en dan 1 km lopen 1 minuut wandelen. Voelde wel echt zwaar de laatste stukjes maar ben blij dat ik de km's iig weer in de benen heb. Ik dacht in het ergste geval doe ik dat op die 10 km ook als het niet lukt uiteindelijk, maar dan weet ik dat ik de afstand iig haal.
Blijkbaar had ik ook mijn sok dubbel gevouwen onder mijn voet/tenen, de laatste km's ging het irriteren maar ik vond het niet erg genoeg om te stoppen :') Les voor de volgende keer, even zorgvuldig alles aandoen :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:41

Welkom soeboenoe. Klinkt niet echt als iets bekends dus geen idee. Zou er even mee naar de fysio gaan voor de zekerheid. Wel goede schoenen?

WenK klinkts precies als wat ik had. Bij mij duurde het 3 weken en toen was het eindelijk over. Beterschap en rust voor training.

Tiggs dat hoor je steeds meer chatgpt voor hardloop/trainingschema's. Ik denk dat het op zich geen kwaad kan zolang je maar een slag om de arm blijft houden en blijft kijken naar jezelf. ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

Lisitano ahh HIIT vind ik altijd zo leuk :D en met het groepje lopen en meeko is ook fijn natuurlijk.

muppetmayo kijk eens aan. al weer gelijk een 9km in de pocket! Wel balen van je sok hahaha. Dat zijn van die leermomentjes. En top van flip, als je zoiets voelt tijdens het lopen, stop ervoor, want een blaar of schuurplek kan echt vervelend zijn.

Sv ik vind jou grafiekjes altijd zo bevredigend. Meestal zijn die van mij ook wel vrij zuiver maar dan doe ik wel mijn horloge een gaatje strakker. Feit is ook dat alles boven de 140, steeds minder accuraat word. de grafiek van mijn loop vanmorgen is ook een bende :+ .
De laatste met dit horloge, hij is nu op weg terug naar Garmin. Juridisch staan ze in hun recht om een gereviseerd horloge aan te bieden. Ik heb dus eieren voor mijn geld gekozen... Heb er een mega slecht gevoel bij, ook gezien alle ervaringen op trustpilot met het terugsturen en vooral, het kwijtraken van horloges. Kan dus alleen maar duimen dat het goed gaat en ik een goed werkend toestel terug krijg.

Mijn training van vandaag 2x400 200 rust, 3x200, 200 rust en wat gehobbel eromheen. Ben zeker niet all out gegaan. benen zijn nog wat moe en vanavond bootcamp maar toch even lekker wat tempowerk meegenomen zo.
Afbeelding

Afbeelding

Gister een nieuwe routine voor mijn armen/buik gedaan in de sportschool, die voel ik wel :+ Vanavond heb ik spijt dat ik het niet maandag al gedaan had denk ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 18:01

Ik duim voor je dat je nu gewoon een goed horloge terugkrijgt!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:19

Pff nou Leonie ik hoop dat je een goed (nieuw!) horloge terug krijgt uiteindelijk! Ik duim iig heel hard mee.
Ik herken overigens wel wat je zegt over je horloge en metingen, ik doe hem met hardlopen ook altijd een gaatje strakker zodat hij beter meet.
Hoe ging je bootcamp?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:55

Supervixen schreef:
Ik duim voor je dat je nu gewoon een goed horloge terugkrijgt!

Als je op trustpilot kijkt, moet je hopen dat je horloge überhaupt aankomt/ dat er iets terug word gestuurd dus ik hoop heel erg dat dat gedeelde goed gaat. Gelukkig heb ik mijn oude vivoactive 4S nog niet verkocht. Alleen deze heeft nagenoeg 0 functies tegenover wat ik had natuurlijk. Meest vervelende is, hij werkt niet samen met de stryd en die kon ik nu juist gaan gebruiken... En voorlopig niet navigeren op horloge.
Maar goed, eerst weer een werkend horloge maar.

Bootcamp was pittig Muppetmayo. Je merkt toch dat als je het een tijdje niet doet dat het toch een andere intensiteit is dan zelf krachttraining, intervallen of hardlopen. Ik had dinsdag een nieuw protocol gekregen voor mijn armen te trainen, ik voelde ze gister al maar vandaag heb ik echt spierpijn := . En ook de trap op, is minder soepel dan normaal :+ Ach dan voel ik dat ik wat gedaan heb zullen we maar zeggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 18:06

Leonie, succes met het horloge.

Welkom soeboenoe. Ik denk niet dat je lopen nu kunt vergelijken met 14 jaar geleden als ik eerlijk ben :o
Er verandert fysiek nogal veel in 14 jaar tijd (helaas).

Mooie loopjes verder. Het lukt me niet zo goed om alles bij te houden, sorry.
Werk was zoooo druk. De onderwijsinspectie kwam gisteren en daar ging wekenlang werkdruk aan vooraf. Gisteren zat het er dus eindelijk op en dit was het resultaat:

Afbeelding

Ik heb, op 11 minuten na, 12 uur geslapen vannacht! Was kapot, had het kennelijk hard nodig.
Mijn hrv is ook al weeeeeekenlang heel laag.
Heb vanmiddag alsnog wel een rondje gelopen ( met dit keer best een net grafiekje).

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 18:24

Wow wat een goede slaap! En zo lang, je hebt het echt nodig gehad. De inspectie op bezoek is mega stressvol. Fijn dat het voorbij is.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:54

Hopen dat het nu goed komt met je horloge Leonie! Ik duim voor je.. want dit was/is echt niet Garmin-waardig!!

Bijna het klokje rond Goof! Dan heb je het nodig gehad. Hopelijk is je batterij er ook echt van opgeladen. Fijn dat de stress van de inspectie voorbij is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:07

Hopelijk gauw een nieuw horloge Leonie!

O wauw Goof jij had een goede slaap nodig!
Slopend inderdaad, wij hebben ook regelmatig pittige inspecties, dat sloopt je echt.

Sorry verder niet zo bijgelezen. Ik ben de hele week al niet fit. Overal spierpijn, keelpijn en hoofdpijn, maar het zet niet echt door dus wel gewoon aan het werk.
Sportschool toch maar even geskipt.
Gisteren wel gelopen en dat ging goed.