Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:55

4 mensen.

Ann

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:58

Het zullen je ouders of grootouders maar zijn die door dit beleid niet meer op IC komen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:59

Ja, dus niet het merendeel ofzo. Maar wel mensen die heel dicht bij het vuur staan, dagelijks geconfronteerd worden met het lijden op de IC’s en ook die mensen die bij een code zwart de triage moeten uitvoeren dus geen mensen langs de zijlijn.
Ook geen mensen die corona bagatelliseren of anti maatregelen zijn, alleen bij hun slaat gevoelsmatig de weegschaal nu door naar dat de gevolgen van de maatregelen niet meer in verhouding zijn.
Dus ja, ik vind het wel intens bericht om te lezen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-01-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:59

Het is altijd kiezen tussen twee kwaden. Ik ben zelf erg geneigd om voor levens te kiezen, want levens zijn onvervangbaar.

Ik schrik niet zo van 4 mensen op de IC die dat zeggen, er werken érg veel mensen op de IC. Vrienden van mij die er werken delen deze mening in ieder geval niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:00

lenaa_tje schreef:
Jij wil niet demonstreren, niet zelf de politiek in dus wat stel je voor ?
Ik zie niet zoveel in dat bewust wording. Er wordt geregeerd in algemeen belang en dat is soms niet makkelijk

Bewustwording dat er echt aantoonbaar NIET geregeerd wordt in het algemeen belang lijkt me de eerste stap. Er wordt geprutst. De algemene belangen zijn niet goed in het zicht, men reageert alleen maar op de laatste #ophef en er wordt geen doordacht inhoudelijk plan gemaakt.
En wat we daar allemaal aan kunnen doen is beginnen met dat niet meteen af te wijzen. Dit vraagt iets van ons allemaal... ook verbeelding om te bedenken dat dingen echt aanzienlijk beter kunnen dan nu. Dat we wel kwaliteit mogen verwachten (en wel een GGD-IT-systeem dat voldoet aan veiligheidseisen.)

Secricible: die intensivisten waren nog maar een paar weken terug! aan het uitleggen hoe de druk op de zorg niet houdbaar was en alle maatregelen juist uit de kast getrokken moesten worden om de noodrem aan te trekken. Aan de feitelijke situatie is niet zoveel veranderd (er zijn niet heel veel meer of minder mensen nu besmet of ziek.) Dus nogal een vreemde draai.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:00

Vayo, al mijn collega's werken vanuit thuis. Alleen moeten ze nu werken combineren met kinderen en dat lukt ze niet, komt geen werk uit hun handen. En in de avonddienst nemen ze het er ook van met een uur lang de kinderen naar bed brengen. Dat laatste is geen probleem als het past in het werk, helaas is het er wel in geslopen om het standaard inmiddels te doen, ze zijn er zo uit dat ze niet meer zien hoe druk het daadwerkelijk is. Langzaam vanaf maart erin geslopen.
Zelf gaan wij morgen een midweekje weg, omdat wij bijna omvallen. Druk op het werk, maar ook het verlies van mijn 2de moeder heeft erin gehakt. Zonder de mogelijkheid van afscheid nemen, vanaf het moment van corona krijgen tot haar dood 12 weken later mochten wij haar niet meer zien.
Dus even met zijn 2en (3en met hond) uitwaaien en rust nemen, en dan kunnen we er hopelijk weer even tegen aan. En wij hebben nog niet veel te klagen, wij zijn gelukkig samen, gezond, hebben het financieel goed, dus ook de mogelijkheid om dit te kunnen doen. Maar dat besef ik ook wel, en dat koester ik ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:01

Sheran schreef:
Het is altijd kiezen tussen twee kwaden. Ik ben zelf erg geneigd om voor levens te kiezen, want levens zijn onvervangbaar.

Ik schrik niet zo van 4 mensen op de IC die dat zeggen, er werken érg veel mensen op de IC. Vrienden van mij die er werken delen deze mening in ieder geval niet.

600 intensivisten om precies te zijn, volgens de NVIC. :D

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/31/ma ... l-a4029894
Dit is overigens het artikel in het nrc, als je geen lid bent even incognito openen
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-01-21 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:01

Ann schreef:
Het zullen je ouders of grootouders maar zijn die door dit beleid niet meer op IC komen...

Of je zult het zelf maar zijn die de komende 30 jaar met permanente orgaanschade rond moet lopen. Coronabesmettingen voorkomen voorkomt ook chronisch of langdurig ziek, of permanente schade bij mensen die niet in het ziekenhuis komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:03

Ik lees ook dat de andere maatrwgelen voorlopig gehandhaafd moeten blijven om eventuele risico's van openen basisscholen op te vangen.Dus we gaan langer aan huidige maatregelen vast zitten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:04

Neonlight schreef:
Vayo, al mijn collega's werken vanuit thuis. Alleen moeten ze nu werken combineren met kinderen en dat lukt ze niet, komt geen werk uit hun handen. En in de avonddienst nemen ze het er ook van met een uur lang de kinderen naar bed brengen. Dat laatste is geen probleem als het past in het werk, helaas is het er wel in geslopen om het standaard inmiddels te doen, ze zijn er zo uit dat ze niet meer zien hoe druk het daadwerkelijk is. Langzaam vanaf maart erin geslopen.
Zelf gaan wij morgen een midweekje weg, omdat wij bijna omvallen. Druk op het werk, maar ook het verlies van mijn 2de moeder heeft erin gehakt. Zonder de mogelijkheid van afscheid nemen, vanaf het moment van corona krijgen tot haar dood 12 weken later mochten wij haar niet meer zien.
Dus even met zijn 2en (3en met hond) uitwaaien en rust nemen, en dan kunnen we er hopelijk weer even tegen aan. En wij hebben nog niet veel te klagen, wij zijn gelukkig samen, gezond, hebben het financieel goed, dus ook de mogelijkheid om dit te kunnen doen. Maar dat besef ik ook wel, en dat koester ik ook.

@neonlight ik vind sowieso wel bijzonder.
Mijn collega’s met kinderen geven ook gewoon les met de kinderen. Dan maar met een baby op schoot.
We hebben al verschillende kinderen van collega’s extra in het lokaal gehad. Echt niet dat die collega’s onder het werk uitkomen.
Dus ja dat betekend meer avonden werken maar daar heeft iedereen toch mee te maken ..

Veel plezier op vakantie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:07

Mindim schreef:
Ik lees ook dat de andere maatrwgelen voorlopig gehandhaafd moeten blijven om eventuele risico's van openen basisscholen op te vangen.

Wat ik daar vooral ook heel erg in lees is dat er dus nog steeds niet geprobeerd wordt om corona te stoppen, maar om het door te laten gaan op de maximale snelheid die we qua zorg aankunnen.

Maar dat is niet alleen heel naar voor iedereen die ziek wordt of dood gaat, maar het geeft bv ook extra kans op mutaties die de vaccins minder werkzaam maken. Het is zo onverstandig... Als we nu streven naar weinig besmettingen, kunnen we daarna een stuk meer. Nu kunnen we net niks en overbelasten we toch alles en iedereen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:08

secricible schreef:
Heftig bericht op nos (liveblog).
Een groep van 4 instensivisten heeft aangegeven dat de maatregelen niet meer opwegen tegen de winst die dat oplevert. Zij pleitten om de boel verder open te gooien, en, als dit tot verhoogde cijfers leidt, “een selectiever IC-opnamebeleid te hanteren”.
M.a.w. Mogelijk Code zwart inzetten en de economie (deels) open zetten. Heftig wel, dat dat signaal nu zelfs vanaf de IC’s komt.

Jeetje heftig! Misschien ook omdat er niet tegen te vechten valt om het helemaal omlaag te krijgen met de maatregelen? En omdat vaccinaties eraan komen? Misschien ook een deeltje dat het leven niet altijd maakbaar is en er soms een moment van acceptatie moet komen? Vorige week een gesprek gehad met een cliënt van 87 die het niet eens was met de maatregelen. Ze zei dat ze op een leeftijd was waarop je gewoon moet accepteren dat het een keer over kan zijn. Zij was ook totaal niet bang voor corona. Als het zo is, dan is het zo zei ze. Ze had liever haar kinderen en familie om zich heen dan nu eenzaam te zijn.
Ik weet allemaal niet goed wat ik er van vind. Het zal inderdaad maar je moeder van 66 zijn die nog enorm vitaal is en niet geholpen wordt. Maar ik heb ook de indruk dat de maatregelen gewoon weinig doen. Daarnaast groeien de demonstraties en zijn er rellen. En om me heen zie ik dat mensen zich vaak niet aan de regels houden. Het haalt de motivatie ook weg merk ik. Ik heb me ingesteld op 9 febr. Maar moet er niet aan denken om nog maanden zo door te moeten gaan, terwijl de cijfers zo weinig dalen. Nu ook vuurwerk hier, hoor ik -O-

Het frustreert me trouwens wel dat de ontwikkelaars van de goedgekeurde vaccins niet vrijgeven waarmee en hoe het vaccin ontwikkeld is, zodat het is rap tempo geproduceerd kan worden. Voor een wereldwijde ramp zou je dit toch wel verwachten!?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:09

Mindim schreef:
Ik lees ook dat de andere maatrwgelen voorlopig gehandhaafd moeten blijven om eventuele risico's van openen basisscholen op te vangen.Dus we gaan langer aan huidige maatregelen vast zitten.

Ik kan prima leven met bijvoorbeeld een avondklok of 1 persoon max. op visite enz. als daarmee de scholen open kunnen blijven. Kan wel begrijpen dat als bedrijven of de horeca dicht moeten blijven ter compensatie, het voor sommige mensen (of ondernemers) een ander verhaal wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:12

Vayo schreef:
secricible schreef:
Heftig bericht op nos (liveblog).
Een groep van 4 instensivisten heeft aangegeven dat de maatregelen niet meer opwegen tegen de winst die dat oplevert. Zij pleitten om de boel verder open te gooien, en, als dit tot verhoogde cijfers leidt, “een selectiever IC-opnamebeleid te hanteren”.
M.a.w. Mogelijk Code zwart inzetten en de economie (deels) open zetten. Heftig wel, dat dat signaal nu zelfs vanaf de IC’s komt.

Jeetje heftig! Misschien ook omdat er niet tegen te vechten valt om het helemaal omlaag te krijgen met de maatregelen? En omdat vaccinaties eraan komen? Misschien ook een deeltje dat het leven niet altijd maakbaar is en er soms een moment van acceptatie moet komen? Vorige week een gesprek gehad met een cliënt van 87 die het niet eens was met de maatregelen. Ze zei dat ze op een leeftijd was waarop je gewoon moet accepteren dat het een keer over kan zijn. Zij was ook totaal niet bang voor corona. Als het zo is, dan is het zo zei ze. Ze had liever haar kinderen en familie om zich heen dan nu eenzaam te zijn.
Ik weet allemaal niet goed wat ik er van vind. Het zal inderdaad maar je moeder van 66 zijn die nog enorm vitaal is en niet geholpen wordt. Maar ik heb ook de indruk dat de maatregelen gewoon weinig doen. Daarnaast groeien de demonstraties en zijn er rellen. En om me heen zie ik dat mensen zich vaak niet aan de regels houden. Het haalt de motivatie ook weg merk ik. Ik heb me ingesteld op 9 febr. Maar moet er niet aan denken om nog maanden zo door te moeten gaan, terwijl de cijfers zo weinig dalen. Nu ook vuurwerk hier, hoor ik -O-

Het frustreert me trouwens wel dat de ontwikkelaars van de goedgekeurde vaccins niet vrijgeven waarmee en hoe het vaccin ontwikkeld is, zodat het is rap tempo geproduceerd kan worden. Voor een wereldwijde ramp zou je dit toch wel verwachten!?

Ik heb het artikel hier boven geplaatst.
Samengevat geven ze aan dat een groot deel dat nu op de IC komt alsnog overlijdt en dus geen levenswinst is. Teveel opnames die al kansloos lijken vooraf, of waarbij mensen na lange opnames er zwaar gehavend uit komen. Zij pleitten voor het accepteren van meer overlijdens omdat de gevolgen van de huidige maatregelen in hun ogen niet meer opwegen tegen wat ze op de IC bereiken.

Ik vind het een heel rauw en eerlijk betoog. Weet nog niet wat ik er zelf van vindt, maar het is open en realistisch geschreven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:12

Neonlight schreef:

Ohh nee dat vind ik niet acceptabel. Daarnaast zullen velen ook een partner hebben die eens de kinderen op bed kan leggen als iemand avonddienst heeft. Kinderen op bed leggen hoeft bij de meeste kinderen echt geen uur te duren. Jeetje maar dan hebben jullie wel een heftige tijd achter de rug :(:) Nog veel sterkte met dit zware verlies. Hopelijk doet de vakantie jullie goed. Even proberen bij te tanken. Hopelijk wordt het mooi wandelweer voor jullie en de hond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:13

Ik was vandaag even vlak over de grens in Duitsland bij een alleenstaande vriendin met haar dochter. Zij zit vrij letterlijk al sinds maart thuis met haar kind.
De regels zijn op papier enorm streng en zij houdt zich er ook goed aan.
Het was niet echt duidelijk of voor ons de 24 regel nog steeds geldt dus ik ben maar gewoon gegaan en zag het aan de grens wel. Echter was daar niemand, en niemand is absurd voor een DE/CH grens. Daar staat in niet-Corona tijd echt altijd! wel iemand. Vervolgens zie ik meteen bij de eerste pizzeria gelijk al een groep jongeren langs de hoofdstraat, een groepje families die duidelijk niet met de 1 persoon regel bezig waren tijdens het tafeltennissen. Dat was wel zo‘n moment waarvan ik dacht....wat zijn we in vredesnaam overal aan het doen. Stenger strenger strenger op papier maar in de praktijk kan er duidelijk niet op gehandhaafd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:14

secricible schreef:
Ik vind het een heel rauw en eerlijk betoog. Weet nog niet wat ik er zelf van vindt, maar het is open en realistisch geschreven.

Het klopt alleen niet, want de maatregelen zijn niet alleen voor mensen die op de IC belanden. Waar ze hooguit voor zouden kunnen pleiten (alsof dat nog niet genoeg gebeurt) is nog minder mensen opnemen en gewoon bij voorbaat al opgeven. Dat gaat echter alleen maar over de triage binnen het ziekenhuis en heeft helemaal niets met de maatregelen te maken.

Het is een verkeerde voorstelling van zaken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:17

Het ligt ook wel aan het werk wat je doet of het te combineren valt. Wij werken in ploegen, dus 's avonds inhalen wat je overdag mist heeft de volgende ploeg profijt van en de eigen niet. Wij zijn troubleshooter van een complexe machine met nog complexere problemen, vaak ben je daarmee enkele uren aan het puzzelen en analyseren. Heb zelf al moeite als de hond aankomt met een speeltje, want dan ben je er uit, als je 3 kinderen hebt is dat volledig anders, niet te vergelijken met een hond. :+ Ik snap maar al te goed dat dat voor die collega's niet werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:18

Wat ik lees van de intendivisten is bijvoorbeeld buiten weer meer toelaten.
Ik denk ook wel dat dit niet ineens erg hoog risico is.
Dus buitensport. In een park jeugd die wat samen hangt.

Wat ik vooral op de ic zie zijn inderdaad veelal mensen met onderliggende ziektes.
Heel zelden dat er geen voor geschiedenis is.
Maar zouden die mensen zonder corona overlijden. Nee diverse zeker nog niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:20

Neonlight schreef:
Het ligt ook wel aan het werk wat je doet of het te combineren valt. Wij werken in ploegen, dus 's avonds inhalen wat je overdag mist heeft de volgende ploeg profijt van en de eigen niet. Wij zijn troubleshooter van een complexe machine met nog complexere problemen, vaak ben je daarmee enkele uren aan het puzzelen en analyseren. Heb zelf al moeite als de hond aankomt met een speeltje, want dan ben je er uit, als je 3 kinderen hebt is dat volledig anders, niet te vergelijken met een hond. :+ Ik snap maar al te goed dat dat voor die collega's niet werkt.

Dan nog kan een partner dat opvangen en betekend niet dat andere collega’s dat volledig moeten opvangen
Is die partner niet in beeld, dan is dat inderdaad vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:20

Ann schreef:
Mindim schreef:

Ik kan prima leven met bijvoorbeeld een avondklok of 1 persoon max. op visite enz. als daarmee de scholen open kunnen blijven. Kan wel begrijpen dat als bedrijven of de horeca dicht moeten blijven ter compensatie, het voor sommige mensen (of ondernemers) een ander verhaal wordt.

Het raakt mij persoonlijk ook niet hoor. Dus ik heb geen moeite met de maatregelen persoonlijk, blij dat het VO nog dicht blijft, ik moet wel zeggen dat ik mezelf wel in wat dingen moet bijspijkeren, ben nubde stelling van pythagoras aan het doornemen :+

Maar dat ondernemingen nu nog langer moeten dicht blijven, vind ik erg heftig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:24

Neonlight schreef:

Het klinkt ook een stukje als “niet willen” neonlight. En dan snap ik je frustratie ook wel meer.
Ik snap dat het voor ouderd met kinderen nu echt retezwaar is. Maar dat betekent niet dat je niet samen moet kijken naar de beste oplossing. En dan én overdag je werk niet kunnen doen, én ‘s avonds een uur de kinderen op bed leggen, dat is natuurlijk het andere uiterste. Dat is niet oke.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:25

In een toeristengebied in Zwitserland (Arosa) was het tot een UK infectie gekomen, 70% vas de mutant. Oplossing: de school blijft nog 10 dagen in quarantaine maar de skilift mag weer open :')
Hoe moet men dat nou nog serieus nemen, waar denk je wat die kinderen gaan doen als ze niet naar school hoeven :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

https://www.nrc.nl

Heb het stuk net gelezen en is genuanceerder dan hier gezegd word , zoals zij het brengen kan ik me voor het grootste gedeelte wel in vinden .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

DE intensivisten.... Het zijn er maar vier. Van de hoeveel?

Ze zeggen dat we gewoon wat meer mensen moeten laten doodgaan en de rest kan dan dooorrrr. Bah!

Onze buurman, IC arts, denkt er heel anders over, gelukkig.

Elke beroepsgroep kent z'n eigen wappies. Ook onder huisartsen bijvoorbeeld. En zelfs onder politici :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 31-01-21 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt