Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:36

Juist om die reden heb ik elke maand een wedstrijdloopje gepland Hinke.
Dan ben ik in ieder geval gemotiveerd om te blijven trainen.
Ik wil natuurlijk niet compleet voor schut staan tijdens de wedstrijd ;)

Dus, schop en hup hup :Y)

Winged

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:30

Ik ga ook van run naar run hoor :j Extra stok achter de deur. Daarnaast heb ik inmiddels een trainingsmaatje op de woensdag die mee gaat intervallen. En zolang hij doorloopt moet ik ook wel _O- (en andersom) Met zijn hulp laatst wel 4 minuten lang 15km/u kunnen lopen. (6x 4 minuten snel tempo, 15 min inlopen, 10min uitlopen)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:32

Greetje63 schreef:
MISTRAL94 schreef:
Intervallen is toch juist logisch? Als beginnend loper zal je tussendoor moet lopen.

Rustig aan beginnen macchiato om blessures te voorkomen!

Coopertest wat had ik daar de schurft aan op school haha. Zal met je volgende test vast prima gaan als je de dag ervoor rustiger aan doet?

Ja maar wandelen tussen de stukjes die je loopt is nog geen intervaltraining. Wel in de zin van het woord want dan is interval gewoon tempowisseling. Maar binnen het hardlopen is de term interval training eigenlijk bedoeld als gerichte snelheidstraining waarbij je korte stukjes rondom je omslagpunt afwisselt met een korte herstel periode die je dan kunt opvullen met wandelen en/of dribbelen. En dat is geen training voor een beginnend loper.

Nou het lijkt mij dat elk beginnend loper zo start, ook al ben je in goede conditie anders pleeg je roofbouw op je lichaam. In de volksmond noemen ze het wel degelijk interval, ook al is dat volgens de goed getrainde lopers niet zo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:35

MISTRAL94 schreef:
Nou het lijkt mij dat elk beginnend loper zo start, ook al ben je in goede conditie anders pleeg je roofbouw op je lichaam. In de volksmond noemen ze het wel degelijk interval, ook al is dat volgens de goed getrainde lopers niet zo.

Een intervaltraining gebruik je vooral om de eigen snelheid op te bouwen. Wanneer je net met hardlopen begint gebruik je de stukken wandelen om even op adem te komen en om het lijf te laten wennen aan de belasting.
Citaat:
Beginnende hardlopers kunnen het beste het eerste halfjaar geen intensieve intervaltraining doen. Voor beginners staat de beginperiode in het teken van het verbeteren van het uithoudingsvermogen.
http://www.runinfo.nl/interval.htm

Dus ja, je hebt wel gelijk dat het een type interval is, maar meer voor het opbouwen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:56

Dat bedoel ik, de ervaren lopers hier zijn ooit ook zo begonnen. Die konden ook niet direct een half uur achter elkaar hardlopen. Het hangt allemaal samen met elkaar, conditie en of snelheid. Het 1 kan niet zonder het ander.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:33

Donderdag ga ik een kort stukje hardlopen (maximaal 3 km) merk dat mijn spieren en pezen erg moeten wennen aan de wijze van belasting. Hoop dat ik met 2x per week de belasting van mijn pezen en spieren wat kan opbouwen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:35

Ik ben na maanden niets doen vorige week maandag weer begonnen, maar dit keer met een hardloopcursus via www.mindfulrun.nl . Wilde toch wel eens wat leren over techniek ed en het is fijn om niet altijd alleen te hoeven lopen :D Gisteren de 2e training gehad. Was leuk :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:46

Ja het is maar een naam en zoals ik zeg in de zin van het woord is een interval training op heel veel verschillende manier te verklaren. Maar in hardloopliteratuur wordt de opbouw in minuten blokjes afgewisseld met wandelen/dribbelen geen interval genoemd. Niet voor beginners en niet voor gevorderden. Dus in die zin geeft het verwarring die term te gebruiken voor een opbouwschema. Interval training wordt zoals al genoemd gebruikt voor gerichte snelheidstraining waarbij je gedoseerde stukken rondom je omslagpunt loopt. En beginners kunnen op deze manier niet opbouwen want die lukt het echt niet om al ongestraft dergelijke tempoblokjes te maken.
En van mij mag een ieder zijn training noemen zoals die dat zelf wil, maar het is wel handig als we elkaar begrijpen en als we als we de literatuur er op na slaan weten waar ze het over hebben. Vandaar mijn uitleg. (wat dan juist weer voor een beginnende loper heel handig kan zijn).
Ik ga zo een wisselduurloopje doen, is feitelijk ook interval want ik wissel twee verschillende tempo's steeds af. Maar is geen interval training zoals bedoeld omdat ik de snellere stukken een stuk onder mijn omslagpunt loop ipv rondom het omslagpunt en de rustigere stukken op een hoger tempo dan herstel tempo.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:51

Ok greetje, dan loop ik dus ook geen intervallen :P Ik loop wel mijn hardloopstukken zo hard mogelijk, maar verder houd het dan ook op.

Ik snap dat jij het anders noemt, maar ik denk dat voor 90% van nederland zo'n opbouwschema gewoon een interval-schema is ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:10

mirriezz schreef:
Ok greetje, dan loop ik dus ook geen intervallen :P Ik loop wel mijn hardloopstukken zo hard mogelijk, maar verder houd het dan ook op.

Ik snap dat jij het anders noemt, maar ik denk dat voor 90% van nederland zo'n opbouwschema gewoon een interval-schema is ;)

Goed dus dat ik het even heb uitgelegd want 99% van de mensen wil wel weten hoe het precies zit en is niet geïrriteerd als iemand uitleg geeft.
Overigens niet voor jou bedoelt want jij zal het niet interesseren maar voor andere meelezers hier, bij een opbouw schema is het dus juist niet de bedoeling zo hard mogelijk te lopen maar op een tempo te lopen waarop je nog een gesprek kunt voeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:20

Tenzij je graag blessures wil :D

Ik moet binnenkort weer even bij de sportzaak langs. Tijd voor nieuwe trail/obstakel/survivalschoenen en mag langzaam weer gaan wisselen met mijn gewone 'straat'schoenen. Die zitten nu op een kilometer of 1000 dus mag mij weer gaan verdiepen in wat voor type schoen ik wil. Met mijn rechtervoet draai ik iets naar buiten en ik heb het idee dat ik mijn knieën iets naar binnen knik. Hierdoor strek ik mijn scheenbeen aan de buitenkant een beetje lijkt het. En dan wordt dat weer iets gevoelig.... Tijd voor een filmpje dus :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:25

Ik moet/wil ook nieuwe schoenen. Ik zit bij mijn huidige paar af en toe tegen de voorkant. Voelt toch niet erg fijn. Achteraf toch een (halve) maat te klein gekocht. Vind het altijd wel lastig kiezen..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:31

Greetje63 schreef:
mirriezz schreef:

Goed dus dat ik het even heb uitgelegd want 99% van de mensen wil wel weten hoe het precies zit en is niet geïrriteerd als iemand uitleg geeft.
Overigens niet voor jou bedoelt want jij zal het niet interesseren maar voor andere meelezers hier, bij een opbouw schema is het dus juist niet de bedoeling zo hard mogelijk te lopen maar op een tempo te lopen waarop je nog een gesprek kunt voeren.

Ik snap je aanbeveling aan beginners met een opbouwschema. Ik gebruik zo'n opbouwschema om wel mijn tempo op te krikken (bij gebrek aan trainer vind ik dit nu de beste oplossing) en loop daarom wel zo hard mogelijk. Zou je daarmee dan dus kunnen concluderen dat ik wél intervallen loop, maar dat weliswaar doe met een schema dat daar eigenlijk niet voor bedoeld is?

het was trouwens niet mijn bedoeling geïrriteerd over te komen, dat ben ik namelijk totaal niet. Ik vind het prima dat je je ervaring deelt, juist fijn!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:54

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:57

Ik heb weleens eerder geschreven het is de toon die de muziek maakt, actie wekt reactie. Maar goed die discussie hoeft niet opnieuw gevoerd te worden. Laat een ieder het noemen zoals ze willen, gelukkig zijn het allemaal recreanten hier, hoeven we er ook niet zo zwaar aan te tillen toch? ;)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:22

@Winged: bedankt voor de tip! Ik gebruik Runkeeper en ben dus bekend met dat zij schema's hebben.
Mijn doel is tempo omhoog gooien voor een afstand van 5-10 km.

Ik ben heel slecht met intervallen. Voor mij is dat ook echt geen manier om te beginnen met hardlopen en dan op te bouwen, ik heb er de pest aan en ik houd het vaak niet goed vol (wss loop ik dan dus te hard, weet ik, maar langzamer lukt ook niet). Ik heb dus naar die 5km opgebouwd door elke keer iets verder te lopen. Ik begon nog geen jaar geleden met 1km op 7km/h (hoezo langzaam?) en ben na Juni een beetje blijven hangen op 8-8,5 km/h. Wel ook uitgebreid naar 7 km.

Tijdens wedstrijden merkte ik dat ik dan toch echt 9-9,5km/h loop, wat ik ook wel wijt aan het gebruiken van mensen als haas. Ik loop namelijk altijd alleen en mis die haas nog wel eens. Sinds eind November probeer ik in elk geval die 9km/h vast te houden en toch nog net wat uit te breiden.
In April wil ik graag onder de 30 min lopen op een 5km weg-run, dat is dus zegmaar "het doel". Daarvoor ben ik nu begonnen met start-to-run, en ik hoop door die intervallen wel intensief te lopen mijn tempo wat omhoog te krikken. Laatst leverde dat al een nieuw pr op de 5km op, wat nu net onder de 32 minuten staat. Tempo tijdens de start-to-run intervallen ligt meestal rond de 13 km/h, dus als ik dat tot het einde van de cyclus vol kan houden, zou dat mijn doel helemaal goed maken!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:26

Mag ik me hier ook melden? Ik ren als het even kan 2 x per week en probeer langzaam uit te bouwen naar de 10km. En dan ooit, is het de bedoeling om de 10 km ook in wedstrijd verband te gaan lopen :P. Voorlopig ren ik meestal 5/6 km met een gemiddelde van 10.5/8 km/h dus nog even verder trainen tot de 10 :D
1 x in de week probeer ik de afstand te verlengen en 1 x per week werk ik aan de snelheid. Tenminste, dat is de bedoeling, lukt niet altijd zo hoor!

Ik gebruik de endomondo pro versie maar wil ooit graag nog eens een horloge tracker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:31

mirriezz schreef:
Tempo tijdens de start-to-run intervallen ligt meestal rond de 13 km/h, dus als ik dat tot het einde van de cyclus vol kan houden, zou dat mijn doel helemaal goed maken!

en dan is S2R wel lekker omdat ze zegt wat je wanneer moet doen bedoel je :)

Maar kijk eens of er een schema tussenzit die jou helpt naar die 5km in een halfuur/25 minuten. Je hoeft niet altijd intervallen te doen, een duurloop hier en daar is ook van belang.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:37

Nee maar dingen bewust 'verkeerd' te gaan benoemen omdat mijn toon niet aanstaat waardoor er verwarring ontstaat is ook zo wat he. Juist voor recreanten als ons is het belangrijk toch ook een beetje achtergrond informatie te hebben. Ik neem aan dat de profs wel weten waar ze het over hebben.
Ik leer nog steeds iedere dag bij met betrekking tot hardlopen door open te staan voor informatie uit mijn omgeving en door vragen te stellen bij dingen die ik niet begrijp of anders zie. En ook al ben ik maar een recreant, het helpt mij wel bij de trainingsopbouw en maakt mogelijk zelfs de kans op blessures kleiner. Zo niet weten waarom dat voor een recreant niet belangrijk zou zijn. Want zelfs mensen die beweren dat ze zo nodig niet sneller of verder hoeven te lopen melden vaak vol trots als ze een pr gelopen hebben of een bepaalde afstand hebben bereikt. Dus schijnbaar vinden ze het dan wel zo leuk dat ze het willen delen met een ander. En voor diegene die het echt niet interesseert is zo lang mogelijk blessure vrij blijven in ieder geval wel belangrijk.
En het is nog maar de vraag of de toon die jij hoort aan mijn muzikale talent (of de afwezigheid ervan) ligt of aan jouw gehoor.
En een ieder mag alles benoemen zoals die dat wil. Maar op een forum is het erg lastig kletsen discussiëren als we bewust verkeerde termen gaan gebruiken. Bovendien is dit nog het topic waar het inhoudelijk over hardlopen gaat en waar ik weleens op mijn vingers getikt ben omdat enkel gezellig geklets over hardlopen hier niet zou mogen (wat ik overigens onzin vind dat dat hier niet zou mogen -maar goed ik bepaal de regels hier niet).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:41

Ja, het is zo fijn om gewoon een schema te lopen waarvan bewezen is dat het werkt (of in elk geval, zoveel mensen lopen het met succes uit) en dat echt helemaal basic is. Met mijn interval-haat kan ik dat wel gebruiken ;)

Ik ben er nu eventjes uit geweest, maar wil nu twee weken weer lopen en dan na de wintersport weer volle bak fanatiek. Het idee is om zo'n 4 trainingen te lopen en dan een 5km duur, en dan weer 4 trainingen. Zit ik niet lekker in mijn vel, dan ga ik ook voor een duurloop, eerder 3-4 km dan (loop dan met mijn vriend mee, die kan nog niet zo ver). Op die manier probeer ik wel de variatie erin te houden. Mocht je hier aanvullingen/tips op hebben, zijn die natuurlijk welkom.

Bij runkeeper kom ik niet verder dan een basisschema naar de 5km, waar ik al aan kan zien dat het totaal onlogisch is (hele grote sprongen in sommige stukken)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:47

Zullen wij de discussie beëindigen Greetje? Ik herken namelijk niets in jou verhaal.

Het laatste wat ik erover wil zeggen is dat ik zeker ook open sta voor dingen. Nee ook ik hoef geen hogere snelheid te halen. Ik ben blij als ik mijn rondje blessure vrij kan lopen. Welk doel iemand ook heeft is prima. Dat moet iedereen ook voor zich weten wat zijn of haar doelen zijn, of moeten worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:52

Djilna schreef:
Ik moet/wil ook nieuwe schoenen. Ik zit bij mijn huidige paar af en toe tegen de voorkant. Voelt toch niet erg fijn. Achteraf toch een (halve) maat te klein gekocht. Vind het altijd wel lastig kiezen..

Er zijn een aantal merken die kleiner uitvallen oa Asics. Goed passen in de winkel, rekening houden met het feit dat je voeten naarmate je langere loopjes doet uit kunnen zetten. Of in de zomer wanneer je voeten mogelijk wat opgezet zijn door de warmte dan moeten ze ook nog goed zitten.

Heb je al op de site van Asics gekeken Mirriezz? Daar kun je een persoonlijk schema laten maken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:01

@Mistral Dit zijn Nikes. Maar had gewoon op mijn eigen gevoel af moeten gaan en niet op het advies van de verkoper ;) Ik heb nl altijd 41,5 van sportschoenen (normale schoenmaat 39/40) en ze gaven me nu maat 41 mee. En ik raak nu dus af en toe de voorkant. Nu helpt anders veters strikken blijkbaar ook (zag ik in een filmpje), maar als ik straks ook meer offroad ga wil ik echt 100% passende schoenen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:43

Djilna schreef:
@Mistral Dit zijn Nikes. Maar had gewoon op mijn eigen gevoel af moeten gaan en niet op het advies van de verkoper ;) Ik heb nl altijd 41,5 van sportschoenen (normale schoenmaat 39/40) en ze gaven me nu maat 41 mee. En ik raak nu dus af en toe de voorkant. Nu helpt anders veters strikken blijkbaar ook (zag ik in een filmpje), maar als ik straks ook meer offroad ga wil ik echt 100% passende schoenen.

Dat kan idd wel verschil maken. Kan mij voorstellen dat je goed passende schoenen wilt. Blauwe nagels wordt je ook niet vrolijk van :n

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:43

Sorry dat ik even kom binnenvallen..

Ik zoek me rot naar een de goede lessen van Evy voor de 5 km.

Ik heb nu haar app, maar dat kost dus blijkbaar geld en dat wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven.
Ik kom van allerlei downloads tegen op google, maar welke is nu de goede?

Wie kan mij helpen?? :(
De link van de eerste pagina pakt hij bij mij niet...