[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:56

smurffie,
ik kreeg van de pleister last van mijn hart, veel hartkloppingen etc, mensen met hartproblemen (kan ook iets kleins zijn) moeten er toch mee opletten.

Spiraal zetten moet je toch een goede persoon voor hebben en inderdaad op voorhand al ibu en eventueel ontspanner als je angst hebt. Maar als je last hebt van emotionele schommelingen kan het zijn dat hormoonloos toch wel fijner is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:14

jen schreef:
Heeft er hier iemand ervaringen met je eigen moe en ellendig voelen na het plaatsen van een mirena? Ik heb na 5 jaar mijn eerste mirena laten vervangen. Deze zit er nou zon 6 weken in en ik voel me leeg ellendig moe en sjagrijnig. Moe was ik voor m'n nieuwe mirena ook al en ik weet nog met m'n eerste spiraaltje Zat ik het eerste jaar ook niet lekker in m'n vel. Heb het idee dat het weer opnieuw is begonnen met m'n nieuwe spiraaltje. Ben bij de huisarts geweest en bloed is al geprikt of er ergens tekorten zijn ofzo, daar krijg ik de uitslag nog van. Heb al aangegeven wel gesteriliseerd te willen worden maar de huisarts zei dat ze dat met mijn leeftijd waarschijnlijk echt niet willen doen (31). Ik wil echt geen kinderen. Andere anticonceptie gaat niet ivm m'n factor v leiden en twee maal al een trombose gehad te hebben.

Na het wisselen van mijn Mirena na 5 jaar heeft mijn lijf ook een paar maanden lopen schommelen. Ik had daar niet erg op gerekend want het wisselen was zo gepiept. Toch wat wisselend in stemming, moe, misselijk en vooral: puistjes! Maar dat is met de tijd allemaal weer stabiel geworden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:53

Cocodox schreef:
Hey hoi, ik wil graag stoppen met de pil, maar kan dit zomaar? Ik zit momenteel al in mijn stopweek en ben van plan niet meer aan een nieuwe strip te beginnen. Gaat dit gewoon goed? :)

Zo heb ik het wel gedaan.
Maar dan met de nuvaring :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:38

Ik ben benieuwd of er ook meiden/vrouwen zijn, die gestopt zijn met de pil (of andere hormonale anticonceptie) die verandering in eetlust hebben?

Mag ook via pb als je dat fijner vind

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 02:03

Ik ben ruim een jaar geleden van de pil overgestapt naar een koperspiraal maar ik heb geen veranderingen in eetlust ervaren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:36

Ik ben gestopt. Geen verandering in eetlust

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:08

Zijn er meer mensen hier die de Marvelon pil gebruiken en opeens niet meer van het merk Richter hebben meegekregen, maar van Mylan? Maakte dit verschil voor jou?

Ik zie het nu pas sinds ik aan een nieuwe strip begin, hebben ze me ook niets over gemeld bij de apotheek... Anders had ik er wel naar gevraagd.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:26

Floriske schreef:
Zijn er meer mensen hier die de Marvelon pil gebruiken en opeens niet meer van het merk Richter hebben meegekregen, maar van Mylan? Maakte dit verschil voor jou?

Ik zie het nu pas sinds ik aan een nieuwe strip begin, hebben ze me ook niets over gemeld bij de apotheek... Anders had ik er wel naar gevraagd.

Ik moet morgen even een nieuw doosje halen. Ik slik Marvelon. Ik zal even kijken. Mijn doosjes nu zijn roze en paars.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:59

Dat is zo geregeld door je zorgverzekeraar. Die bepaalt nou eenmaal het merk.
De werkzame stof is precies hetzelfde (anders doen ze het niet). De hulpstoffen kunnen (met nadruk op kunnen) anders zijn waar een minimaal aantal mensen wel op reageert.
Maar je hoeft je geen zorgen te maken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:08

Meliaforever schreef:
Ik ben sinds 1 januari gestopt met de pil en sindsdien al 1.5 week hoofdpijn, waardoor ik niet goed functioneer zonder pijnstillers. Hoop dat dit snel overgaat. :=

Bij mij hetzelfde! Maar sinds een paar dagen is het aan het afnemen!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:38

Ja klopt, alleen de hulpstoffen zijn anders. Maar ik lees zo vaak dat mensen door het veranderen van die hulpstoffen opeens hoofdpijn krijgen, veel heftiger bloeden in hun stopweek, meer last van hun borsten krijgen oid. Ik ben overigens bij dezelfde verzekeraar in hetzelfde pakket blijven zitten, maar in december is mijn merk veranderd. Toen heb ik deze doosjes opgehaald.

Is het risico op trombose dan niet ook verhoogd? Omdat je een jaar een groter risico hebt (ja sowieso met combinatiepil, maar het eerste jaar nog extra verhoogd) als je wisselt van pil of na een stop van langer dan een maand weer begint.

@Savannahx: oh apart, dan hebben wij altijd al een ander merk gehad. Ik had het namelijk ook niet opgemerkt bij het ophalen omdat de doosjes minimaal van uiterlijk zijn veranderd. Iets hoger en het donker blauw is ietjes donkerder geworden, maar daar houdt het mee op.
Bij mij zijn ze zeegroen met een golvende blauwe lijn onderop.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:18

Floriske schreef:
Ja klopt, alleen de hulpstoffen zijn anders. Maar ik lees zo vaak dat mensen door het veranderen van die hulpstoffen opeens hoofdpijn krijgen, veel heftiger bloeden in hun stopweek, meer last van hun borsten krijgen oid. Ik ben overigens bij dezelfde verzekeraar in hetzelfde pakket blijven zitten, maar in december is mijn merk veranderd. Toen heb ik deze doosjes opgehaald.

Is het risico op trombose dan niet ook verhoogd? Omdat je een jaar een groter risico hebt (ja sowieso met combinatiepil, maar het eerste jaar nog extra verhoogd) als je wisselt van pil of na een stop van langer dan een maand weer begint.

@Savannahx: oh apart, dan hebben wij altijd al een ander merk gehad. Ik had het namelijk ook niet opgemerkt bij het ophalen omdat de doosjes minimaal van uiterlijk zijn veranderd. Iets hoger en het donker blauw is ietjes donkerder geworden, maar daar houdt het mee op.
Bij mij zijn ze zeegroen met een golvende blauwe lijn onderop.

Oh huh.. Ik heb wel Marvelon gehad van de huisarts maar toch een hele andere kleur doos. Dan zal het ook wel een andere pil zijn denk ik :+ Achja ik ga er beter op dan op microgynon. Dus welke het ook is, prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:21

Ik slik gewoon microgynon en ben ook heel vaak veranderd van merk door mijn zorgverzekeraar. Uiteindelijk mylan gaan slikken en die werkt het beste naast de ‘gewone’ merkversie. Er is een andere generische versie waar ik helemaal leip op ging, veel doorbraakbloedingen en ik ben uiteindelijk een keer twee maanden ongesteld geweest terwijl ik de pil gewoon slikte :+

Ik ben nu weer redelijk gesetteld op de pil na m’n avontuur met implanon. Merk dat mijn menstruaties weer heftig zijn, m’n hormonale migraine is terug en mijn borsten zijn een volle cupmaat gegroeid (niet zo blij mee, liep al in een 85F) en erg pijnlijk. Ben dus niet tevreden maar het is in ieder geval beter dan het constante bloeden van de implanon.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:35

@Savannah: ja wel allebei marvelon, maar van een andere producent dan waarschijnlijk haha.

Ik had eerst ook de microgynon en op de marvelon gaat het hier ook beter. Jou ervaring met de Mylan is dus een soort van positief emmaa? Dat geeft hoop haha. Ik ga het merken.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:04

De pil... rommel. Vorig jaar heb ik longembolieën gekregen, door de pil. (Ik rook niet en ik heb nooit gerookt) Over de implanon hoor ik ook niet vaak goeie verhalen. Eigenlijk is niks goed natuurlijk!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:01

Ja wel even getwijfeld over de marvelon aangezien die een hogere kans op trombose geeft dan de microgynon. Maar ik heb 0 erfelijke factor (ook mensen die als een ketter hebben gerookt in de familie hebben nooit een embolie gehad. Enige is een familielid met een hersenbloeding, maar dat is dus geen stolsel geweest) en durfde het daarom toch wel aan. En dan maar hopen op geluk :Y)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:29

ItsMe2 schreef:
Ik ben benieuwd of er ook meiden/vrouwen zijn, die gestopt zijn met de pil (of andere hormonale anticonceptie) die verandering in eetlust hebben?

Mag ook via pb als je dat fijner vind

Ja ik had weken lang geen honger meer geen trek geen eetlust

Na het plaatsen van spiraal eerste weken snaai buien maar nu is weer alles stabiel.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:48

Ik had ook 0 erfelijke factor en ik slikte zelfs een lichte variant van microgynon. Maar ik snap het helemaal. Er zijn zoveel meiden die het gebruiken en de kans is zo nihil. Ik had gewoon pech! En geluk, dat ik het heb overleefd.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:40

Mag ik wat vragen?
Ik slik de pil nu voor de 3x door, maar nu heb ik een doorbraakbloeding.. niet heftig hoor, maar wat troebel bruinig bloed. Moet ik de pil nu gewoon doorslikken of stoppen?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:13

minouesmee schreef:
Mag ik wat vragen?
Ik slik de pil nu voor de 3x door, maar nu heb ik een doorbraakbloeding.. niet heftig hoor, maar wat troebel bruinig bloed. Moet ik de pil nu gewoon doorslikken of stoppen?

Ik stopte altijd gewoon. En dan op de dag dat je het bent geworden een week later weer verder gaan. Ik had het ook altijd stnadaard bij de 3e maand doorslikken. Dat was gewoon altijd net een stapje te ver. Dus ik slik 2 maanden, dan ongesteld en dan weer 2 maanden. Zegmaar zo. Een paar dagen van de 3e maand gaat nog maar meestal komt ie erdoor en dan laat ik het ook gewoon.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:54

Roos04 schreef:
De pil... rommel. Vorig jaar heb ik longembolieën gekregen, door de pil. (Ik rook niet en ik heb nooit gerookt) Over de implanon hoor ik ook niet vaak goeie verhalen. Eigenlijk is niks goed natuurlijk!

Helemaal mee eens! Afgelopen zomer ook longembolieen gekregen. Ook nooit meer de pil hier. Zowieso even geen anticonceptie... Even genoeg rommel in mn lijf gehad...

(off topic maar heb jij nog lang last gehad van klachten na je longembolie?)

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:15

margreet4 schreef:
Roos04 schreef:

Helemaal mee eens! Afgelopen zomer ook longembolieen gekregen. Ook nooit meer de pil hier. Zowieso even geen anticonceptie... Even genoeg rommel in mn lijf gehad...

(off topic maar heb jij nog lang last gehad van klachten na je longembolie?)

Oh jeetje, ook dus. Mijn longembolieën zijn nu ongeveer een jaar geleden gebeurd en op dit moment gaat het wel veel beter, maar het heeft lang geduurd. En nog ben ik heel veel dingen rustig aan het oppakken, zoals sporten. Hoe gaat dat bij jou?

Ik wilde daarom, wat jij ook zegt, ook even geen anticonceptie. Maar het is wel vervelend... Nu zit ik de Mirena te overwegen, maar daar hoor en lees ik hier dus ook wisselende verhalen over. Lastig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:27

minouesmee schreef:
Mag ik wat vragen?

ik stopte dan gewoon of maakte wel "een week" uit (altijd op dezelfde dag beginnen is voor een warhoofd als ik makkelijker te onthouden), anders bleef de doorbraakbloeding ook maar aanslepen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:22

Hier binnenkort een koper spiraal, sterilisatie hebben ze helaas niet gedaan tijdens de keizersnede.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:02

Citaat:
Oh jeetje, ook dus. Mijn longembolieën zijn nu ongeveer een jaar geleden gebeurd en op dit moment gaat het wel veel beter, maar het heeft lang geduurd. En nog ben ik heel veel dingen rustig aan het oppakken, zoals sporten. Hoe gaat dat bij jou?

Ik wilde daarom, wat jij ook zegt, ook even geen anticonceptie. Maar het is wel vervelend... Nu zit ik de Mirena te overwegen, maar daar hoor en lees ik hier dus ook wisselende verhalen over. Lastig!

In juni 2017 longembolieen gekregen. In austus van dat jaar heb ik er een flinke longontsteking overheen gekregen + pleuritis (er is 1.5 liter vocht wegggehaald). Sinds december ben ik weer beter gemeld op het werk en ook weer van de bloedverdunners af.
Onder begeleiding van de fysio ook alles weer aan het oppakken al gaat dat heel rustig. Ik begin mij in ieder geval langzaam weer wat beter te voelen maar het duurt zo lang... En van een hele boel mensen hoor ik dan ach ja maar je bent nog jong dus dat herstel je ook sneller. En van de buitenkant zie je niet veel... Dus ik ben eigenlijk wel blij te lezen dat het bij jou ook wel even duurde...

Anticonceptie zijn hier de condooms. Ik ben op dit moment nog niet zover dat ik alweer aan de 'hormonen' ga. Dus dan blijft er weinig over...