Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:25

Ik heb helaas geen reactie meer ontvangen voor dat ticket, dus ik ga me gewoon officieel afmelden en neem mijn verlies. So be it.

Vanmorgen wel een heerlijk rondje polder gelopen van 9km. De eerste week weer sinds de zomervakantie dat ik 3x in de week gelopen heb met in totaal 25km sinds zondag. Dus hopelijk kan ik het weer gewoon doorzetten nu.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 17:26

Dat zou fijn zijn!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:22

Jammer dat je je startbewijs niet kwijt raakt Goof.
En fijn dat je weer lekker hebt kunnen lopen!

Lekker spierpijn Leonie. Inderdaad ik kan meestal ook prima lopen met spierpijn.

Ik heb net op de sportschool een leg day gedaan maar voelde de vorige (maandag) nog flink haha, dus wat minder gedaan.

De meesten hebben hier Garmin toch. Ik sprak op werk iemand met een ander horloge. Maar die had het erover dat je daarin een programma kan zetten als je een bepaalde snelheid wilt lopen.
Nu weet ik dat dat bij Garmin natuurlijk ook kan, maar deze had wat meer opties leek wel. Of kijk ik bij Garmin niet goed?
Hij had het erover dat je bijv erin kan zetten ik wil een halve marathon onder de 2u. Dan geeft Garmin dus piepjes als je te snel of te langzaam loopt. Maar hij had het er ook over dat je bij zijn horloge ook kon zien hoeveel tijd je winst had zeg maar. Dus of je bijv kon vertragen of juist moest versnellen. Weet iemand of dit bij Garmin ook mogelijk is?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 19:42

Volgens mij kun je op garmin een pacer instellen of iets dergelijks. Maar geen idee hoe. Misschien even aan AI vragen?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:55

Deze functie heet de Pacepro en je vind hem onder training en planning. Je kunt ook de gpx van een koers inladen en hem daarop aanpassen. Vooral handig als 21.1 km toch 21.4 is of als er hoogtemeters in zit. Ook kan je zelf kiezen voor een positieve of negatiev split ed. Het werkt heel makkelijk en geeft je heel goede informatie tijdens een race of pr poging.

Nou hopelijk gewoon lekker zo verder opbouwen Goof. En dan komen de trails vanzelf weer.

Meestal kan ik wel lopen met spierpijn maar had nu toch wel echt spierpijn in mijn hamstring en piriformis :') En dat belemmerde me wel iets in mijn pas omdat het bij de beweging naar voren toch wel pijnlijk was :+ . Maar goed, wel weer even lekker door het bos gelopen <3 . Mijn hartslag deed een beetje gek blijkbaar. Heb er zelf weinig van gemerkt. 2 tempoblokjes van 05:00km/h erin gegooid en verder gewoon gelopen zoals het kwam. Mijn horloge heeft wel echt een potje gemaakt van het tempografiekje want ik ben nooit stil gaan staan...
Afbeelding

Afbeelding

De herfst kleuren zijn echt prachtig op dit moment.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:03

Supervixen schreef:
Volgens mij kun je op garmin een pacer instellen of iets dergelijks. Maar geen idee hoe. Misschien even aan AI vragen?

Je kunt wel een loopstrategie instellen, en die kun je dan gebruiken tijdens een run. Dat zou feitelijk hetzelfde zijn als een pacer neem ik aan. Ik had bijvoorbeeld een positive split in mijn marathon gezet (ook de enige keer dat ik het gebruikt heb). Je krijgt dan per km tussentijden zeg maar. Verder heb ik het nooit gebruikt.

Hier weer naar de loopgroep geweest. Vandaag erg gemengde gevoelens. We zouden een 3 keer 200m, 3 keer 300m, 3 keer 400m, 3 keer 300m, 3 keer 200m doen met steeds 50m rust. Het ging bij mij lekker, de eerste km met warming up was echt veel te hard eigenlijk, daarna had ik ook nog 6.50min/km in de eerste stukken interval. En ik liep 1 na laatste. Dus dat was ook wel eens fijn. Maar ineens was het kennelijk tijd om de training te stoppen, en ik moest nog 2 keer 200m zoals de meesten.
Dan voelt het alsof de training niet afgemaakt is. Ik heb overwogen om gewoon het rekken en cooling down over te slaan en de training zelf af te maken en dan naar de auto te wandelen. Dit niet gedaan omdat de rest ook ging rekken, maar ik heb er nu best wel spijt van. Gaat het een keer wel lekker, breek je een training af, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Maar het is ook een heerlijk gevoel als je eens gewoon mee kunt lopen i.p.v. achteraan te bungelen.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:36

Goed uitzieken hoor Wenk! Ik was ook later begonnen dan wat ik in eerste instantie van plan was en dat bleek alleen maar de juiste beslissing te zijn.

Wauw ik vind dat al super 25 m in 3x lopen Goof! Wel zonde van je kaartje maar het zei zo.

Ik goed bezig geweest Leonie +:)+

Kan me voorstellen dat het inderdaad dan wel heel onafgemaakt voelt Germie.

Ik ben best blij mee hoe het tot nu toe gaat! Ik kan het me nog niet echt voorstellen dat ik over een aantal weken 5 km achter elkaar zou moeten kunnen, maar elke les is weer een stapje vooruit!

Afbeelding

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:53

Wat fijn dat het lopen nu weer lekker gaat Goof, lekker doortrainen voor de volgende run dan maar. Heb je nog iets anders op de planning staan?

Eerst was het alleen Leonie en nu is Samantha ook al zo actief! Ik word af en toe al moe wanneer ik alleen maar lees wat jullie allemaal doen dames. Waar halen jullie toch de energie vandaan? Af en toe best een beetje jaloers op jullie.

Ik kan niet helpen met Garmin issues, ik ben nog iedere keer verbaasd wat er allemaal nog meer mee kan dan wat ik nu gebruik. Ik ontdek nog steeds nieuwe functies.

Dat is echt fijn dat je nu met de loopgroep mee kon komen Germie! Dan is het niet afmaken van de training een beetje minder erg toch? Maar begrijp dat het niet leuk voelt.

En die 5km komt al heel dichtbij nu Eefsel. Je gaat goed!

Ik heb vanavond, sinds mijn enkelblessure voor het eerst weer een intervaltraining gedaan. Totaal zo'n 8km met 5 versnellingen van 800m.
Het voelde allemaal heel makkelijk vanavond, hielp ook wel mee dat het niet meer warm was.
We kregen alleen een wegwerker achter ons aan. Ze waren een stuk weg aan het asfalteren en alles stond potdicht met hekken, toen zijn we een stuk door een weiland gelopen, langs het afgezette stuk heen, maar dat mocht blijkbaar ook niet.
De man was echt boos op ons, we moesten maar terugloprn zei hij, maar dat was 3km om, dus we zijn maar doorgerend. Zijn buik was zodanig zwaar dat hij ons toch nooit bij had kunnen houden :')
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 06:26

Hahaha Busy, ik zou ook gewoon doorgelopen zijn denk ik.

Voordat je het weet zit je op de 5km Eefsel.

Heerlijk nu de herfst hè Leonie? Morgen wordt het helaas baggerweer.

Misschien ga ik vanavond nog een rondje, even kijken hoe moe ik ben na het werk en hoe hard het regent :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:38

Ik moet nog bijlezen maar meld me hier ook weer even.

In de week na de DtD alleen een tochtje op de racefiets gemaakt. Daarna met m'n werk een paar dagen naar Oxford geweest wat echt heel tof was, maar ook best vermoeiend.
Deze week wilde ik weer beginnen met hardlopen, maar voelde me niet fit en vanaf dinsdag lig ik ziek in bed met een vervelend virus. Keelpijn, veel hoofdpijn waar pijnstillers niet tegen werkten en moe. Ik begin nu langzaam weer op te knappen, maar ben toch nog maar niet gaan werken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:09

Het is weer genieten van alle plannen en foto's hier! Ik baal ook zo dat ik deze laatste mooie dagen niet heb kunnen lopen of fietsen. Ik laat wel volgende week andere banden onder m'n racefiets zetten, zodat ik ook met herfstig weer veilig kan fietsen.

Mijn planning voor de komende maanden (best vol):
12 oktober - GoudAsfalt 5 km (klein plaatselijk loopje)
9 november - Maastunnelloop 10 km
6 december - pre run Egmond halve marathon 16 km
13 december - Mas Montagne trail 15 km
4 januari - nieuwjaarsloop roeivereniging 5 km
11 januari - Egmond halve marathon

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:26

Een hoop ‘niet fitte’ mensen overal..
mijn vriend ligt ook plat dus ik hoop echt dat ik de dans ontspring! Geen zin en tijd om ziek te zijn.

Leuke plannen Tiggs!

Je bent hartstikke goed bezig Eefsel! Die 5 km heb jij binnenkort in the pocket!

Haha BM, die man zal ook wel gedacht hebben.. laat maar gaan! Geen partij voor mij!
Is je enkel ok nu?

Goof, jammer van je ticket, maar wat fijn dat je weer een stijgende lijn te pakken hebt! Hopelijk kun je nu weer lekker kilometers maken.

Wenk, rustig aan!

Germie, jammer dat je de training niet kon afmaken.. maar neem aan dat de training er bepaalde tijd duurt? Kan me voorstellen dat je als trainer ergens moet stoppen.. je kunt niet altijd maar wachten tot iedereen klaar is. Want wat moet de rest dan doen??
Dat is bij ons ook.. de kern van de training duurt een bepaalde tijd en daarin moet je het programma voltooien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 18:36

Mooie planning Tiggs.

Hier intervallend het weekend in.

7.1km met 4-3-2-1 min versnellen en 7x25 sec sprint.

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:44

-Namiro- schreef:
Een hoop ‘niet fitte’ mensen overal..
mijn vriend ligt ook plat dus ik hoop echt dat ik de dans ontspring! Geen zin en tijd om ziek te zijn.

Leuke plannen Tiggs!

Je bent hartstikke goed bezig Eefsel! Die 5 km heb jij binnenkort in the pocket!

Haha BM, die man zal ook wel gedacht hebben.. laat maar gaan! Geen partij voor mij!
Is je enkel ok nu?

Goof, jammer van je ticket, maar wat fijn dat je weer een stijgende lijn te pakken hebt! Hopelijk kun je nu weer lekker kilometers maken.

Wenk, rustig aan!

Germie, jammer dat je de training niet kon afmaken.. maar neem aan dat de training er bepaalde tijd duurt? Kan me voorstellen dat je als trainer ergens moet stoppen.. je kunt niet altijd maar wachten tot iedereen klaar is. Want wat moet de rest dan doen??
Dat is bij ons ook.. de kern van de training duurt een bepaalde tijd en daarin moet je het programma voltooien.

De training duurt een uur. En het was niet dat er nu echt al mensen klaar waren. 1 man was klaar. De rest moest nog 1.5 tot 2 keer 200m. Dus ik liep eigenlijk nu gewoon met de rest mee. We liepen met z'n 4en zeg maar. En dan waren er nog een stuk of 5 die net 50m verder voorop liepen.
Daarom vond ik het ook zo jammer. Het was dus niet wachten totdat iedereen klaar is. Die man die voorop liep, die loopt dan gewoon nog een rondje extra, doet hij vaker.
We hadden nu gewoon veel tijd verknoeid met wat zgn. loopscholing, maar het was meer wachten dan wat doen. Dat duurde gewoon veel te lang dit keer. Je stond heel veel stil.
Soms gaan we gewoon wat langer door, dus waarom nu niet? Ik heb geen idee. Het was niet koud, het was geen slecht weer, dus tja, ik weet het niet. En soms vind ik een uur ook echt lang zat, maar nu vond ik het gewoon nog fijn. :P Ik heb effectief maar 39 minuten hardgelopen, 5.3km. Dus eigenlijk echt heel weinig. En dan baal ik wel wat hoor, want ik heb ook vaak genoeg (vaker wel dan niet) dat het echt niet lekker gaat en ik echt blij ben als ik de training gedaan heb.

Nu hopen dat het zondag te doen is met lopen, in het weekend wordt het slecht weer. Vandaag heb ik weinig gedaan, veel te druk gehad met van alles en nog wat. En ik heb last van een spier in m'n bil. Niet van hardlopen, schoot me er in met het voor de zoveelste keer over mijn opgebroken tuinpad te moeten springen. Er ligt inmiddels weer iets in, maar hier ga ik niet tevreden mee zijn en dus ook niet accepteren. Ze hebben dus 2 grindtegels gebroken, van wel 10 grindtegels zijn hoekjes af (zeg maar 1-2cm, maar ze waren gewoon heel voordat ze de boel op gingen graven), en het ligt niet vlak en de tegels liggen dichter bij elkaar dan eerst waardoor er nu zo'n 5 cm ruimte, lees grond is, tussen tegels en bielzen en dan krijg je dat daar onkruid tussen gaat groeien.
Ook is mijn platgestampte tuin nog niet hersteld, 11 man in 1 voortuintje doet een tuin niet goed. Natuurlijk ben ik blij dat ik niemand heb hoeven reanimeren of iemand heb zien verbranden in mijn tuin, maar ze hadden beloofd het een dag later in orde te maken. We zijn nu al meer dan een week verder.
Ik hoop volgende week wel de knoflook in de tuin te kunnen poten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:13

Tiggs, je hebt nog best wat op de planning staan, leuk. De Mas Montagne wordt voor de laatste keer gelopen toch? Of was dat een andere run, ben het even kwijt.

SV, wat een tempo in je intervallen joh 8)7

Ik was stiekem best blij dat ik had afgezegd voor vandaag. Wat een hondenweer vanmorgen :=
Daarnaast kwam ik ook echt pas na 9 uur mijn bed uit, dus ik had m'n slaap hard nodig kennelijk.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:06

Thanks SV en Leonie, ik heb het gevonden!
Heb alleen niet gevonden hoe ik dan de route erin kan zetten maar dat kan misschien niet bij elk horloge.

Wel lekker uitgeslapen Goof!

Ik heb juist heerlijk gelopen met dit weer van vanochtend. We hebben een piramide gelopen maar de trainer had m heel anders gemaakt haha.
10 min easy, 3x 1:50 threshold, /2:10 marathon tempo, 10 min easy, dan 5x 0:55 threshold/1:05 marathon, 10 min easy.
Ofzoiets haha. Ging lekker, was natuurlijk enorm natte bende in het bos dus al heel snel natte voeten.

Nu net gedoucht en gegeten en ga nu paard doen.

Morgen een 10 km loop in Amsterdamse bos, een woman only run.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 14:24

Die 2.00 per km komt door een gek piekje in het begin hè Goof, mijn 25sec sprints zijn wat langzamer dan dat :+, maar gingen alsnog wel lekker vlot.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:06

Ik dacht al, het is echt heel snel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:08

Goof schreef:
Tiggs, je hebt nog best wat op de planning staan, leuk. De Mas Montagne wordt voor de laatste keer gelopen toch? Of was dat een andere run, ben het even kwijt.

SV, wat een tempo in je intervallen joh 8)7

Ik was stiekem best blij dat ik had afgezegd voor vandaag. Wat een hondenweer vanmorgen :=
Daarnaast kwam ik ook echt pas na 9 uur mijn bed uit, dus ik had m'n slaap hard nodig kennelijk.

De Leenderbostrail in de winter gaat er wel uit weet ik. Die heb ik in januari gelopen en was echt niet verantwoord. Verdwijnt die helemaal? Dat weet ik niet.

Mas Montagne heb ik in augustus gelopen. Zie hem in 2026 er inderdaad niet meer op staan. Wat is dan de reden dat ze er mee stoppen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:35

Supervixen schreef:
Die 2.00 per km komt door een gek piekje in het begin hè Goof, mijn 25sec sprints zijn wat langzamer dan dat :+, maar gingen alsnog wel lekker vlot.

Haha ik verbaasde me ook al over die tijd :D

Geen idee Goof, een vriendin had twee startbewijzen gekocht dus ik heb me niet erg ingelezen nog over die trail.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:52

Wij hebben familie weekend in de omgeving van Gemert met de familie van mijn man (8 broers en zussen met aanhang, dus volle bak). Vanwege de storm niet gaan fietsen vandaag, gezellig een quiz gemaakt en 8 km gewandeld, daarna heb ik nog een rustig rondje hardgelopen.
Mijn vader ligt sinds gisteren heel slecht dus moest echt even mijn hoofd leeg lopen. Gaat toch wel erg snel worden na het overlijden van mijn moeder vorige maand, voelt pittig allemaal. Maar heb lekker gelopen.Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:41

Ah Eefsel je bent er al bijna. En als je even kijkt naar de progressie die muppermayo hier heeft gemaakt bijvoorbeeld. Je komt er wel. Het begin is echt het lastigste.

Heel bijzonder weer zoiets BM. Dat zo een man dan boos word. maar goed gelopen en fijn dat je enkel het zo goed doet!
Klinkt als een hele toffe dag BM maar wel heel pittig van de je vader.

Ah hopelijk ben je snel hersteld Tiggs. en wat heb je nog een mooie planning! veel leuke dingen in het vooruit zicht. En de halve van egmond ben ik toch wel beetje jaloers op. :+

Weer een mooie interval training SV. Zo blijf je lekker productief (ongeacht wat garmin ervan vind).

Ah Samantha je hebt echt je draai gevonden he. Zo leuk.

Zelf gister wat kracht gedaan (alles behalve benen want ik had nog spierpijn van woensdag) en vanmorgen moest ik een spinning training geven. Mijn benen voelen nu echt als pap dus ben heel benieuwd morgen :+ Hopelijk hebben we wind mee _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 19:50

Busy knuffel voor jou :(:)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:56

Busy :(:)
Dat is inderdaad heel snel.. sterkte!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 21:21

Sterkte Busy :knuffel: