Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:49

Lieke wat een knappe prestatie! Goed dat je jezelf herpakt hebt.
Suusje heerlijk genieten met je hond.
Supervixen lekker quality time met je man.
Lies-sparkle dippen ik moet er niet aan denken, ga al hyperventileren bij het idee. Ben ik ook een echte koukleum. Loop alweer even in een lange tight.
De anderen ook lekkere loopjes!

Gister in Egmond een rondje gelopen. Misten een pijltje, dus even zoeken. Moesten we dwars door weilanden. We hebben in ieder geval veel lol gehad!

Behalve de pre run heb ik me nu ook opgegeven voor de kwart marathon van Egmond. Spannend ik ga hem lopen voor stichting Mind samen met mijn man.

Mezelf dit weekend getrakteerd op een regenjasje van Asics. Als ik loop vind ik het niet zo erg om nat te regenen maar starten in de regen is niet mijn hobby.
Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:19

Mooi doel judenjul!

Ik heb ook een regenjas van asics, was behoorlijk duur, maar hij houdt echt geen regen tegen helaas. Terwijl alle naden getaped zijn. En ik zweet er enorm in, dus hij ligt in de kast te verstoffen.
Hopelijk is die van jou beter.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:58

Jajaja horloge opladen ja, ik denk altijd, oh oliebol, bijna leeg, aaaah gaat nog wel. Meestal niet dus :')

Mijn hemel, run-dip-run, wie verzint zoiets, neeneenee :brr:

Lekker rondje judenjul, ga je die kwart marathon op snelheid lopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:17

lies_sparkle schreef:
Haha, ik ben ook vrij sceptisch want ik vind zwemmen ook echt het meest vreselijke ooit haha. Maar het laatste stukje klimmen we altijd wat heuveltjes zodat je echt goed warm bent. Dan inderdaad hardloopkleding uit en in je ondergoed het water in. Dan snel weer aankleden en lopen haha. Je bent overigens zo droog :D

Het water is bij het Gasselterveld nu overigens al 4,3 graden. Dat is redelijk constant omdat het zo'n diepe afgraving is. En inderdaad, je wordt daarna ontzettend warm.

En het schijnt goed voor je te zijn :+ Dat zal de tijd uitwijzen haha.

Wat super leuk zeg Ninus! De route was mooi he? Hebben jullie de aangepaste route van die dag gelopen of hebben jullie de eerder geplande route gelopen. Het water stond toen ook al zo hoog, vanaf de laatste keer van het strand af gewoon kniehoog door het water.

Gewoon lekker blijven oefenen Marije_jiplover. Die heuvels die je hebt gelopen heb je maar weer mooi meegepakt!

Bijzonder, mijn duikcomputer geeft toch echt aan de oppervlakte nog 8-9 graden aan. Ja, even dieper is het er kouder, maar ik kan je vertellen dat die 4 graden absoluut nog niet klopt. De reden is namelijk dat water een grote warmtecapaciteit heeft en dat opwarmen, maar ook afkoelen veel energie kost.
Als het overdag een graad of 7 blijft, dan wordt het gewoon echt niet kouder dan 6 graden. Dit is mijn ervaring over vele jaren duiken.
Als het in de nacht ook gaat vriezen, of als er een dag natte sneeuw of hagel valt, dan kan het ineens 2 graden afkoelen. Maar die 4 graden wordt normaal pas in januari bereikt, of als er eerder dus vorst of sneeuw komt. Omdat gasselte zo'n grote plas is bevriest deze nooit, hooguit wat dun ijs her en der, en is deze dus echt net wat warmer dan een kleinere plas zoals Ruinerwold of het Veenmeer. Hoe kleiner de plas, hoe sneller de afkoeling en opwarming.

Maar ik kan je gerust stellen. :P Of het water nu 4 graden is of 6 of 8, dat verschil voel je niet als je er warm in gaat. Het is gewoon koud.

Als het straks in het voorjaar andersom is, dan is het duiken in 4 graden prettig voor max een half uur, maar te doen voor 45 minuten zeg maar. En dan wordt het 5 graden en dan denk je, he, 35 minuten gaat. Wordt het water 6 graden, dan haal je zonder problemen weer een uur.
En zo is het ook met dippen is mijn ervaring (ik doe dat namelijk ook, maar dan niet met hardlopen er bij, en veelal na het duiken, dan ben ik toch al koud :Y) ).

Maar ik heb met hardlopen een ander probleempje. Zoals gisteren was het wel droog, maar koud. Ik had vorige week hoofdpijn van de kou, dus heb nu zo'n hardloopmutsje op. Dan blijft m'n hoofd warm, maar als ik begin zijn m'n handen koud. En dat duurt wel 1.5km voordat die weer aangenaam worden. Dat is ook nog wel te overzien. Maar mijn bovenarmen en benen blijven de hele run koud. Meer kleding betekent te veel zweten en te warm. Is er kleding die de bovenarmen wel warm houdt oznder dat je te veel gaat zweten?
Ik heb een runningshirt met lange mouwen aan, daaronder een normaal tshirt en daar over een jasje met wat dikkere voering op de borst en dunne mouwen. Een jasje die overal even dik is, maar wel winddicht is op het lijf te koud. Wat ik nu aan heb is niet winddicht overigens, en het waaide gisteren wel echt hard. Als het 8 graden is, dan is dat jasje wat ik aan heb al snel te warm, maar nu is he dus op de armen te koud. Bij de bovenbenen komt het denk ik puur door de broek die ik aanheb, dat is nu een dunne trainingsbroek die bij het tenue voor het wk hoorde. Ik denk, dat een winter hardloopbroek fijner is? Hoe zijn de ervaringen daar mee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:06

Ik heb het vrijwel nooit koud, dus heb maar weinig kleren aan. Met twee graden een lange tight en een shirt met lange mouwen. Meer niet. Boven een graad of vier loop ik in een korte tight.

Maar als je koude armen hebt, zou je losse mouwen erbij kunnen aandoen, die hebben ze bij de decathlon wel.
Van fusion hebben ze ook een speciale wintertight, misschien is dat wat? Die hebben ze ook van andere merken wel.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:18

Ik vind losse mouwen echt een uitkomst, ik heb het ook snel (te) warm met hardlopen.

Dat stuk was nu ook echt veel te nat Lies_Sparkle, het was niet knie-diep, maar het kwam nu tot de heup, dat zag ik niet helemaal zitten dus daar zijn we wat afgeweken van de route.

Gaan we een keer doen Iris, leuk! En sportmassage klinkt goed.

Ik heb een heel dun regenjasje van de Decathlon, die zit meestal in mijn rugzak voor het geval ik onderweg moet stoppen. Weegt niks en houdt een klein beetje regen en wind tegen.

Goed gedaan judenjul!

Jammer dat het zo zwaar was Marije_jiplover, maar je hebt toch maar weer gelopen.

Net een klein rondje 5km gelopen, Garmin vond het een goed idee om dit op 6:30 te doen, dat is niet helemaal gelukt :+ maar heb toch heel rustig aan gedaan op 6:15.
Mijn zusje is weer in Nederland en morgenochtend lopen we mijn favoriete rondje naar de dijk, ik hoop dit keer geen kittens tegen te komen, weet niet of ik het nog een keer kan weerstaan ^)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:36

Herkenbaar @Ninus, 6:30 is voor mij ook heel lastig.
6:15 is nog wel een tempo dat ik kan lopen zonder me heel lamlendig te voelen.
Ik merk dat mijn houding dan ook helemaal inzakt en dat wil je toch ook weer niet.

Hier de afgelopen dagen wat last van de buitenkant van mijn linkerheup.
Als ik de berichten op internet mag geloven heeft dat te maken met een slijmbeurs/peesontsteking.
Maar een beetje in de gaten houden dus en misschien maar even niet te gek doen := >;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:39

Bedankt voor alle info Germie! Een van mijn maatjes heeft een hardloophorloge die de temperatuur meet en die gaf die temperatuur aan. Maar ik kan me voorstellen dat het Hemelriek inderdaad lekker constant is met zo'n diepe afgraving :)

Qua armen, heb je wel handschoenen aan? Als ik geen handschoenen aan heb, heb ik ook koude handen en armen. Ik heb hele fijne slanke handschoentjes van Nike.

Dat snap ik helemaal Ninus! Ik kom al jaren op Schier maar had het water ook nog nooit zo hoog zien staan.

Maar even rustig aan doen MuSLi, klinkt niet heel fijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:52

lies_sparkle schreef:
Bedankt voor alle info Germie! Een van mijn maatjes heeft een hardloophorloge die de temperatuur meet en die gaf die temperatuur aan. Maar ik kan me voorstellen dat het Hemelriek inderdaad lekker constant is met zo'n diepe afgraving :)

Qua armen, heb je wel handschoenen aan? Als ik geen handschoenen aan heb, heb ik ook koude handen en armen. Ik heb hele fijne slanke handschoentjes van Nike.

Dat snap ik helemaal Ninus! Ik kom al jaren op Schier maar had het water ook nog nooit zo hoog zien staan.

Ik heb geen handschoenen aan, maar mijn handen zijn ook niet koud, die zweten gewoon. De onderarmen zijn ook niet koud. Het zijn dus de bovenarmen en de bovenbenen. En met name de bovenarmen irriteren mij.
De handen zijn de eerste 1-1.5km wel koud, maar daarna worden ze warm tot echt gloeiend heet.
De hoofdpijn van de kou heb ik hopelijk nu afgevangen met een hardloopmuts. Maar die bovenarmen maken het lopen minder fijn. Ik heb gisteren wel 6.5km gedaan zonder problemen, maar ja, die armen bleven koud.
Ik ga eens kijken naar losse armen, maar zakken die dan niet af?

Overigens, ging je dippen in het Hemelriek? Of in het Gasselterveld? Want het Nije Hemelriek is een heel klein plasje van nog geen 2m diep en die koelt dus sneller af dan de grote plas er naast. Ik duik uiteraard alleen in de grote plas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:38

Nee die zakken niet af.
Ik heb een paar van compressport, van tailwind (gekregen) en van de decathlon. Zitten allemaal fijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:42

Mijn sleeves zakken ook niet af. Zijn eigenlijk wel voor wielrenners.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:08

germie schreef:
lies_sparkle schreef:

Ik heb geen handschoenen aan, maar mijn handen zijn ook niet koud, die zweten gewoon. De onderarmen zijn ook niet koud. Het zijn dus de bovenarmen en de bovenbenen. En met name de bovenarmen irriteren mij.
De handen zijn de eerste 1-1.5km wel koud, maar daarna worden ze warm tot echt gloeiend heet.
De hoofdpijn van de kou heb ik hopelijk nu afgevangen met een hardloopmuts. Maar die bovenarmen maken het lopen minder fijn. Ik heb gisteren wel 6.5km gedaan zonder problemen, maar ja, die armen bleven koud.
Ik ga eens kijken naar losse armen, maar zakken die dan niet af?

Overigens, ging je dippen in het Hemelriek? Of in het Gasselterveld? Want het Nije Hemelriek is een heel klein plasje van nog geen 2m diep en die koelt dus sneller af dan de grote plas er naast. Ik duik uiteraard alleen in de grote plas.

Gasselterveld :)

Maar echt iedereen die het niet kent noemt alles het Hemelriek haha.

Het Hemelriek zelf daar komt het water net tot je navel haha :+

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:16

Wow amigo, nee hoor normaal uitlopen is het doel! Omstandigheden zullen zwaar zat zijn.

Germie, ik heb sinds kort de hot tight van Fusion. Gebruik tijdens bootcamp perfect. Tijdens hardlopen met telefoon in dijbeen zak, zakte hij iets af. Zonder telefoon prima. Misschien had ik beter een maat kleiner kunnen nemen. Heb wel het dames model.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:23

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:37

Dan doe je er zo'n felgeel hesje over met reflectiestrepen.
Denken in oplossingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:54

Supervixen schreef:
Dan doe je er zo'n felgeel hesje over met reflectiestrepen.
Denken in oplossingen.

Ja, dat kan ook nog. NIet aan gedacht. Heb die dingen wel van paardrijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:46

Ik gebruik gewoon led arm lampjes of de lamp van Decathlon.

Ik heb nog steeds niet gelopen.
Vanmorgen was mijn Hrv net ietsje hoger weer maar nog steeds rood. Ik ben nog steeds snot verkouden maar voel me nu wel fitter worden. Vanavond ook niet met de loopgroep. En ik ga me afmelden voor x core voor morgen. Maar ik denk wel dat het ergste geweest is. Zo wel lekker aan de wandel met de hondjes die zijn ook niet veel buiten geweest. Heb echt even geen zak gedaan. En ook ziek gemeld op werk. Morgen en overmorgen zou ik vrij zijn en vrijdag weer werken. Ik hoop dat dat ook gewoon weer kan dan. En als het beteren doorzet kan ik ineens besluiten om een stukje te gaan lopen. Het is nu perfect weer ervoor dus heb er zoveel zin in. Afgelopen dagen eigenlijk niet ik was futloos.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:12

Klinkt alsof het weer iets de goede kant op gaat. Zoveel mensen zijn aan het kwakkelen!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:51

Be funny, fijn dat het ietsje beter gaat!
Nou inderdaad veel mensen kwakkelen, hier ook nog steeds wat snottie.

SV, dit is trouwens de massage praktijk, zitten in Apeldoorn.
https://sportmassagehro.nl/

Vanochtend een mooi rondje gemaakt langs een plas in Bussloo.
Had 4x1500m interval op het programma, het water lag er mooi bij, ik kreeg ook wel zin om een dipje te nemen, maar ik had een katoenen oma onderbroek aan, en die word daarna natuurlijk nooit meer droog, volgende keer beter ondergoed en een handdoek, dan lijkt het me best lekker!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:09

Leuk daar bij Bussloo, mooi rondje kun je daar maken.
Dank voor de site, zal hem eens bekijken.

Ik ga straks na het werk een rondje. Heb er zin in, eindelijk droog weer ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:17

Ik heb een hardloopjasje bij de Decathlon besteld. Hopelijk past het en houdt het de wind goed tegen.
Want bij waar ik nu in loop zijn de armen niet winddicht, en ik denk dat dat de belangrijkste reden is van het koud blijven.

en hier zijn ook veel mensen wat verkouden e.d. Het is er ook weer voor helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:50

Vanmorgen een heerlijke 25km gelopen op lage hartslag, met in de laatste 4km nog 8x200m sprint. Dit deed ik vanuit huis op een stuk van ongeveer 2.5 bij 1.5km. Ik hou ervan. En... het beste was dat de zon bijna de hele tijd scheen!

Garmin was tevreden en vond het productief.

Afbeelding

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:18

Supervixen schreef:
Vanmorgen een heerlijke 25km gelopen op lage hartslag, met in de laatste 4km nog 8x200m sprint. Dit deed ik vanuit huis op een stuk van ongeveer 2.5 bij 1.5km. Ik hou ervan. En... het beste was dat de zon bijna de hele tijd scheen!

Garmin was tevreden en vond het productief.

[ [url=m/d7Ecia.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NOCfas.jpg]Afbeelding[/url] ]

Respect! Niet een beetje geestdodend zo? :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:04

Ik ga daar heel goed op en kan dat heel lang volhouden. Heb wel een podcast of muziek erbij aan. Dat heb ik in het bos niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:08

Zo kort bij huis en dan op het zelfde stuk 25km lopen
Ik blijf dat echt heel erg knap vinden. Twee keer een zelfde rondje vind ik al snel saai.