Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:45

idinn schreef:
Aan de ene kant is dat soort nieuws telkens weer om te janken. Aan de andere kant.. kijk hoe snel het gelukt is goede vaccins te ontwikkelen en op zo'n grote schaal te produceren. Net als gebrek aan grondstoffen, logisch.. de hele wereld wil hetzelfde. Denk dat de meeste het voor de gegeven situatie echt zo slecht niet doen.

Die 1e prik voor juli heb ik een hard hoofd in. Dan mogen ze wel heel hard het gas in gaan trappen. Maar ik laat me graag positief verrassen :D

Als je 34 bent, wat ik op je profiel zie, dan mag je over zowat een week een afspraak maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:51

Eerst zien dan geloven.. ook wanneer de afspraak zelf dan is. Ik hoor nogal vaak dat Gelderland traag is. Maar ik hou het in de gaten of het lukt :+

Fitzroy

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:06

Nou ja, het gaat nu niet meer per provincie maar per geboortejaar. En ik kon in Gelderland binnen een week terecht,

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:29

Het gaat nu snel, maar eerst zien dan geloven... Ben er zo schijtziek van. Zeker nu de ons op de scholen nog even in het zicht van de haven voor de bus willen gooien. Heb me zelden zo ondergewaardeerd en als oud vuil weggezet gevoeld als dit jaar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:31

Ik vind het belangrijk dat de kinderen weer naar school kunnen. Maar ik vind wel dat leerkrachten de mogelijkheid hadden moeten krijgen zich te laten vaccineren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:39

Over die vakanties: we hebben een eigen huis in Zuid-Frankrijk. Daar zit ik echt 10x veiliger dan op een bomvolle camping in NL.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:40

Liezel1 schreef:
Over die vakanties: we hebben een eigen huis in Zuid-Frankrijk. Daar zit ik echt 10x veiliger dan op een bomvolle camping in NL.

Daar is iedereen het over eens. Het gaat om het betalen van je eigen test als je naar het buitenland op vakantie wil.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:44

Sheran schreef:
Het gaat nu snel, maar eerst zien dan geloven... Ben er zo schijtziek van. Zeker nu de ons op de scholen nog even in het zicht van de haven voor de bus willen gooien. Heb me zelden zo ondergewaardeerd en als oud vuil weggezet gevoeld als dit jaar.

Dit dus. Ik zou het echt zo verschrikkelijk vinden als mijn collegadocenten (ook van andere scholen) of ik het nú nog zouden oplopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:46

Vayo schreef:
Ik vind het belangrijk dat de kinderen weer naar school kunnen. Maar ik vind wel dat leerkrachten de mogelijkheid hadden moeten krijgen zich te laten vaccineren.

Terwijl het in sommige regio’s om enkele weken gaat en ze alles goed voor elkaar hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:47

sureido schreef:
idinn schreef:
Aan de ene kant is dat soort nieuws telkens weer om te janken. Aan de andere kant.. kijk hoe snel het gelukt is goede vaccins te ontwikkelen en op zo'n grote schaal te produceren. Net als gebrek aan grondstoffen, logisch.. de hele wereld wil hetzelfde. Denk dat de meeste het voor de gegeven situatie echt zo slecht niet doen.

Die 1e prik voor juli heb ik een hard hoofd in. Dan mogen ze wel heel hard het gas in gaan trappen. Maar ik laat me graag positief verrassen :D

Als je 34 bent, wat ik op je profiel zie, dan mag je over zowat een week een afspraak maken..

Met 1 a 2 jaargroepen per dag? Ik ben 41 en verwacht eind volgende week de uitnodiging te krijgen als ze op dit tempo doorgaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:48

Met 1 a 2 per dag?

We zijn nu bij 48, dus je zal denk ik dan begin volgende week eerder aan de beurt zijn.
Maar er zullen nog wel tegenvallers komen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:20

Hier zit de eerste vaccinatie er ook in.
Ging alleen niet helemaal vlekkeloos. Ik kon toen ik een afspraak wilde maken afgelopen dinsdag nu ook twee afspraken maken, dus ging er vanuit dat dat dan geen Janssen zou zijn, dus ik was blij. Afspraak gemaakt en inderdaad voor Pfizer of Moderna.
Toen ik vanmiddag al bij de locatie was werd ik door de ggd gebeld dat er een fout was gemaakt en dat de afspraak geannuleerd moest. Alleen vond ze het wel heel sneu dat ik er al was. Dus daarom is de afspraak toch blijven staan en zit de eerste Pfizer er nu in.

Daar ben ik nu wel heel blij mee, maar had het ook begrepen als ze geannuleerd had. Er was waarschijnlijk sprake van een foutje op de afspraken site.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:34

De nog niet ingeënte mensen uit de risicogroep worden zo langzamerhand ingehaald door de leeftijdsgroepen. Fijn dat het allemaal zo snel gaat, maar van voorrang is alsnog geen sprake. Dat vind ik wel een beetje vreemd eerlijk gezegd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:40

Nikass schreef:
De nog niet ingeënte mensen uit de risicogroep worden zo langzamerhand ingehaald door de leeftijdsgroepen. Fijn dat het allemaal zo snel gaat, maar van voorrang is alsnog geen sprake. Dat vind ik wel een beetje vreemd eerlijk gezegd.

Weet ik niet. Zeker de groep 50 plus is op basis van leeftijd gewoon heel risicovol.
Er valt in de grote groep van risicogroep gewoon moeilijk onderscheid te maken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:56

We zijn al in de 40 en een gezonde 50+er loopt toch echt minder risico dan iemand van die leeftijd met een extra risicovolle aandoening. Dat lijkt me geen ingewikkelde wetenschap.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:08

Nikass schreef:
We zijn al in de 40 en een gezonde 50+er loopt toch echt minder risico dan iemand van die leeftijd met een extra risicovolle aandoening. Dat lijkt me geen ingewikkelde wetenschap.

De groep die nu ingeënt is op basis van medisch risico is veel breder dan dat.
Je blijft kromme zaken houden. Net als dat de griepprik groep niet opgedeeld is.
Dan had je die op leeftijd moeten indelen en dan was de 25 jarige met lichte astma nog niet aan de beurt geweest. Ontzettend lastig dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:19

Het is allemaal heel krom. Ik heb me erover opgefokt maar daar word ik ook niet gezonder van. Er zijn betere dingen om je over op te fokken, hier is gewoon heel weinig meer aan te doen. Beter ervoor zorgen dat er wat capabelere mensen de politiek in komen bijvoorbeeld :') En ik wil typen: 'en zelf zorgen voor een betere wereld' naar ik realiseer me heel goed dat ik daar met deze post niet aan bijdraag :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:21

Capabelere politici is ook een mooi waardeoordeel :D of ik het daar nou wel of niet mee eens ben.
Een pandemie bestrijden is gewoon knap ingewikkeld. Dat valt wel te zien aan alle verschillende landen en hun Corona en vaccinatie beleid. Het is gewoon ook niet te snappen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:24

Nee daar ben ik het mee eens, en je weet ook van tevoren niet wat goed is en er zijn zoveel verschillende belangen. Wat ik me met name over opwind is de rechtlijnigheid van denken en het verspreiden van onwaarheden. Een goed politicus is in mijn ogen iemand die kan zeggen: 'ik zag het eerst zo, maar nu zie ik het anders omdat ik andere informatie heb.' Maar volgens mij is dat iets waarmee je niet de politiek in mag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:47

lenaa_tje schreef:
Capabelere politici is ook een mooi waardeoordeel :D of ik het daar nou wel of niet mee eens ben.
Een pandemie bestrijden is gewoon knap ingewikkeld. Dat valt wel te zien aan alle verschillende landen en hun Corona en vaccinatie beleid. Het is gewoon ook niet te snappen.

Het is prima te snappen en de kern is ook niet zo ingewikkeld.

De kern is uiteindelijk dat men in Nederland misschien wel heeft gedaan alsof de strategie van kuddeimmuniteit is losgelaten (wat nu in de UK heel erg speelt) maar in de praktijk niet. En dat is echt heel simpel. Als je doel niet is om corona zo snel mogelijk en zo goed mogelijk tot staan te brengen, maar juist probeert een situatie te creeren waarin het deels doorgaat, krijg je een situatie waarin corona niet zo goed mogelijk tot staan gebracht wordt, maar waar het door blijft gaan.

Overigens is 'capabele politicus' in veel opzichten helemaal niet echt een subjectief waardeoordeel. Er zijn aardig wat objectieve maatstaven te vinden om daar een inschatting over te doen. (Het respecteren van de wet en het invulling geven aan de uitgangspunten van de grondwet zijn bv dingen die je zou kunnen meenemen. Verder zaken als dossierkennis en geldig redeneren. Rekenen zonder grote rekenfouten is misschien een goede zijstap.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:55

Tja Shadow dat jij het oneens met politiek beleid is wel duidelijk. Dat vind ik dus inderdaad een subjectief waardeoordeel.
Als ik kijk naar het buitenland gaat het daar betreffende Corona niet veel beter.
De beste stuurman staan aan wal :)
Het blijft in dit populistische klimaat ook erg lastig regeren.
En nee ik ben geen vvd stemmer en ik ben het ook niet altijd eens met beleid maar ik vraag mij wel af of iemand het wel goed had kunnen doen.
Dat denk ik niet. Zelfs besluiten analyseren achteraf is al extreem lastig door de veel verschillende variabelen. Er is gewoon heel veel onduidelijkheid, ook na een jaar.

@sheran dat ben ik met je eens.We hebben een gek politiek klimaat en een hele grote groep mensen die zich niet begrepen voelt. Daar ligt wel een taak van de politiek om daar iets op een niet populistische manier wat mee te doen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:02

lenaa_tje schreef:
Nikass schreef:

De groep die nu ingeënt is op basis van medisch risico is veel breder dan dat.
Je blijft kromme zaken houden. Net als dat de griepprik groep niet opgedeeld is.
Dan had je die op leeftijd moeten indelen en dan was de 25 jarige met lichte astma nog niet aan de beurt geweest. Ontzettend lastig dus.

Ja het is lastig indelen dat begrijp ik wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:06

Maar het heeft toch ook met het soort vaccin te maken. Risicogroep krijgt pfizer of moderna en heeft daarom twee prikken nodig. Nu gaan ze met jansen starten en daar kun je er gewoon veel meer van inplannen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:21

lenaa_tje schreef:
Tja Shadow dat jij het oneens met politiek beleid is wel duidelijk. Dat vind ik dus inderdaad een subjectief waardeoordeel. Als ik kijk naar het buitenland gaat het daar betreffende Corona niet veel beter.

Hmm, dat is de alles-is-subjectief-drogreden. Ja, dan snap ik dat je het een subjectief waardeoordeell vind, maar dat maakt niet dat het zo is. Maar er is dus ook gewoon een werkelijkheid, waarbij we een heleboel kunnen controleren aan cijfers en kennis. Die toets je dan bovendien niet aan hoe de buurman het deed, maar aan de werkelijkheid.

En het lijkt wat dat betreft heel gematigd of genuanceerd om te denken dat alles subjectief is, en ingewikkeld, en dat we het niet kunnen weten en dat je het toch nooit goed kunt doen. Maar eigenlijk is het dat helemaal niet. Je zegt daarmee vooral dat je de moeite niet wilt nemen om de werkelijkheid te willen weten of daarover te oordelen. Soms zijn oordelen wel nodig, omdat het gewoon niet aanvaardbaar is om met een 'tsja, wat kun je er eigenlijk over zeggen' toe te staan hoe er duizenden en duizenden en duizenden mensen zijn overleden zonder dat we ons best doen dat te voorkomen.

Citaat:
De beste stuurman staan aan wal :)
Het blijft in dit populistische klimaat ook erg lastig regeren.

Hmm. Misschien zijn oorzaak en gevolg andersom?

Citaat:
En nee ik ben geen vvd stemmer en ik ben het ook niet altijd eens met beleid maar ik vraag mij wel af of iemand het wel goed had kunnen doen.

Dan maak je het tot iets persoonlijks en iets subjectiefs... of 'iemand' het goed kan doen is helemaal niet het belangrijkste. Essentieel is wat er niet goed is gegaan, hoe dat zo gekomen is, en hoe dat anders kan. Dat gaat niet om wie dat doet - ik heb geen behoefte aan superhelden. Maar wel aan een politiek en een ambtenaren-bestel dat voldoet aan de eisen die het zichzelf stelt (en die ook in de wet staan!)

Citaat:
Dat denk ik niet. Zelfs besluiten analyseren achteraf is al extreem lastig door de veel verschillende variabelen. Er is gewoon heel veel onduidelijkheid, ook na een jaar.

Wat is er dan volgens jou onduidelijk? Ik heb niet het idee dat er veel onduidelijk is, ik vind het allemaal vrij eenvoudig. Op welke zaken mis jij informatie naar jouw mening?

Citaat:
@sheran dat ben ik met je eens.We hebben een gek politiek klimaat en een hele grote groep mensen die zich niet begrepen voelt. Daar ligt wel een taak van de politiek om daar iets op een niet populistische manier wat mee te doen

Terwijl dit op zich toch juist populistische talking points zijn... alles is subjectief, het gaat alleen om het aansluiten bij de 'mensen die zich niet begrepen voelen'. Maar als je weg wilt van het populisme moet je juist de inhoud weer belangrijk maken: de beslissingen zelf, en de afwegingen en argumenten bij die beslissingen zelf, en of die gestaafd worden door bewijs.

Juist het 'alles is subjectief' is een heerlijk open veld voor populisme.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:39

purny schreef:
Maar het heeft toch ook met het soort vaccin te maken. Risicogroep krijgt pfizer of moderna en heeft daarom twee prikken nodig. Nu gaan ze met jansen starten en daar kun je er gewoon veel meer van inplannen

Muv geboortejaren 1967 & 1968 worden er momenteel alleen uitnodigingen Moderna/Pfizer verstuurd. De geboortejaren 1969 t/m 1973 krijgen weer Moderna/Pfizer.