lenaa_tje schreef:Tja Shadow dat jij het oneens met politiek beleid is wel duidelijk. Dat vind ik dus inderdaad een subjectief waardeoordeel. Als ik kijk naar het buitenland gaat het daar betreffende Corona niet veel beter.
Hmm, dat is de alles-is-subjectief-drogreden. Ja, dan snap ik dat je het een subjectief waardeoordeell vind, maar dat maakt niet dat het zo is. Maar er is dus ook gewoon een werkelijkheid, waarbij we een heleboel kunnen controleren aan cijfers en kennis. Die toets je dan bovendien niet aan hoe de buurman het deed, maar aan de werkelijkheid.
En het lijkt wat dat betreft heel gematigd of genuanceerd om te denken dat alles subjectief is, en ingewikkeld, en dat we het niet kunnen weten en dat je het toch nooit goed kunt doen. Maar eigenlijk is het dat helemaal niet. Je zegt daarmee vooral dat je de moeite niet wilt nemen om de werkelijkheid te willen weten of daarover te oordelen. Soms zijn oordelen wel nodig, omdat het gewoon niet aanvaardbaar is om met een 'tsja, wat kun je er eigenlijk over zeggen' toe te staan hoe er duizenden en duizenden en duizenden mensen zijn overleden zonder dat we ons best doen dat te voorkomen.
Citaat:
De beste stuurman staan aan wal

Het blijft in dit populistische klimaat ook erg lastig regeren.
Hmm. Misschien zijn oorzaak en gevolg andersom?
Citaat:
En nee ik ben geen vvd stemmer en ik ben het ook niet altijd eens met beleid maar ik vraag mij wel af of iemand het wel goed had kunnen doen.
Dan maak je het tot iets persoonlijks en iets subjectiefs... of 'iemand' het goed kan doen is helemaal niet het belangrijkste. Essentieel is wat er niet goed is gegaan, hoe dat zo gekomen is, en hoe dat anders kan. Dat gaat niet om wie dat doet - ik heb geen behoefte aan superhelden. Maar wel aan een politiek en een ambtenaren-bestel dat voldoet aan de eisen die het zichzelf stelt (en die ook in de wet staan!)
Citaat:
Dat denk ik niet. Zelfs besluiten analyseren achteraf is al extreem lastig door de veel verschillende variabelen. Er is gewoon heel veel onduidelijkheid, ook na een jaar.
Wat is er dan volgens jou onduidelijk? Ik heb niet het idee dat er veel onduidelijk is, ik vind het allemaal vrij eenvoudig. Op welke zaken mis jij informatie naar jouw mening?
Citaat:
@sheran dat ben ik met je eens.We hebben een gek politiek klimaat en een hele grote groep mensen die zich niet begrepen voelt. Daar ligt wel een taak van de politiek om daar iets op een niet populistische manier wat mee te doen
Terwijl dit op zich toch juist populistische talking points zijn... alles is subjectief, het gaat alleen om het aansluiten bij de 'mensen die zich niet begrepen voelen'. Maar als je weg wilt van het populisme moet je juist de inhoud weer belangrijk maken: de beslissingen zelf, en de afwegingen en argumenten bij die beslissingen zelf, en of die gestaafd worden door bewijs.
Juist het 'alles is subjectief' is een heerlijk open veld voor populisme.