Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:09

Mijn favoriete hardloopsokken zijn van salomon. maar de hema hardloopsokken waren aanvankelijk ook prima, slijten alleen wat sneller. En bij het minste geringste slijtage plekje loop je bij lange afstanden toch het risico op blaren. De salomon sokken gaan nu al jaren mee. De asics sokken die ik had vond ik te dun. Heb ik dus verder alleen voor dagelijks gebruik in gebruik genomen.
Een loopje van 11,3 km moet toch gemakkelijk kunnen op nieuwe schoenen lijkt mij.
Venthe balen zo'n spierscheurtje. Hopelijk hersteld het snel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:11

Ja dat leek mij ook..ik heb nog andere zooltjes, die ga ik de volgende keer uitproberen, misschien scheelt dat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:18

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met nieuwe schoenen, maar nu heb ik ook bijna altijd gewoon een opvolger van de voorgaande. bij de overstap van neutrale schoenen naar antipronerende schoenen heb ik wel even lichte scheenbeen klachten gehad. Maar dan kan evengoed aan de overgang van 3 naar 4 trainingen destijds gelegen hebben. Of een combinatie ervan. Met even een stapje terug doen heb ik toen verdere klachten kunnen voorkomen.
Mijn trail schoenen heb ik wel eerst op een klein rondje van 10km uitgeprobeerd. Vooral omdat het een neutrale schoen is en ik inmiddels zo gewend ben aan de antipronerende schoen.
Hopelijk gaat het met de andere zooltjes wel goed.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:12

*\o/* Ik heb vandaag m'n startnr voor Egmond binnen gekregen!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:35

Ik ook *\o/*

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:57

Mag ik ook inbreken met een vraag/verzoek?

Ik wil na een hele lange tijd weer beginnen met hardlopen. Ik ben gestopt ivm shinsplit en daarna gooide een zwangerschap roet in het eten. Nu is het bijna zover dat ik weer van start kan. Ik kreeg het advies om heel voorzichtig te beginnen zodat mijn lichaam/gewrichten weer kunnen wennen aan belasting. Aangezien rustig aandoen niet iets is voor mij wil ik graag weer beginnen met Start to run (2011). Helaas staat deze niet meer op de computer. Ik heb al gekeken om het te downloaden maar dan moet ik voor iets akkoord geven waarvan ik niet precies weet wat het is. Dus ik dacht misschien heeft iemand hier het bestand nog wel en wil dat met mij delen. Jullie zouden mij erg blij maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:23

Toch zou ik maar rustig aan beginnen. Blessures aan je schenen zijn lastige blessures. Nu te snel beginnen kun je met enkele weken wel weer stoppen. Ik spreek uit ervaring. Eventueel kun je nog compressiekousen aan laten meten. Dit is bewezen dat het helpt tegen oa scheenbeen blessures.
Ik heb of had het schema van vorig jaar van start to run. Weet eigenlijk niet of ik deze wel bewaard heb. Zal even voor je kijken.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:59

Mistral Alvast bedankt voor het kijken. Ik moet ook verplicht beginnen van de fysio bij les 1. Waar kun je compressiekousen aanlaten meten? Ik heb ze wel maar wist niet dat ze ook op maat gemaakt worden.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:23

mag ik ook eens iets vragen, ik heb altijd na het lopen licht last van shinsplints..( je voelt het alleen als je de trap afgaat) twee dagen later is het ook weer weg... zouden compressiekousen veel doen denken jullie?

Of zijn er goede strech oefeningen om dit tegen te gaan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:04

Je moet wel de goede maat compressiekousen hebben anders zijn ze niet effectief of op de verkeerde manier . Ik heb ze aan laten meten bij de braam kliniek die doen oa spatader behandelingen en meten dus ook compressiekousen aan. Mijn been werd volgens mij op 4 punten opgemeten. Lengte onderbeen omvang net onder de knie omvang kuit en enkel dacht ik. Ik heb ze van herzog. Er zijn vast wel meer plaatsen waar ze het opmeten voor je. Hoewel je ook moet kijken naar de oorzaak van shin splints. Bij mij bleek het uiteindelijk een combinatie van een enkelvork die niet goed stond waardoor je dus verkeerde belasting krijgt. En een slappe rompspieren waardoor mijn benen teveel moeten gaan corrigeren. Daar gaan compressiekousen zeker niet tegen helpen. Ik had in maart nieuwe schoenen aan laten meten. Heb altijd neutrale schoenen gehad en kreeg nu een correctie schoen. Nu heb ik weer neutrale schoenen en heb behandelingen bij de fysio gehad met oa dry needling en heb oefentherapie. Ik raak nog steeds mijn afvalstoffen slecht kwijt en daar helpen de compressiekousen dus wel bij. Ik hou ze na het lopen nog een half uur 45 minuten aan. Het kan shin splints helpen voorkomen maar je moet ook de oorzaak wegnemen.

Ik heb nog even gekeken maar ik kan niet inloggen meer op de site van start to run. Ik heb alleen nog een print screen van het schema. Wil je die hebben?

Sympie ik zou laten nakijken of het weg komt uit overbelasting door te snel te veel willen. Of dat bijvoorbeeld de stand van je voet oid niet goed is. In het begin kun je doorlopen maar die tijd zal steeds korter worden totdat je constant pijn hebt. Compressiekousen kunnen blessures voorkomen maar het is geen wondermiddel die alles wel op kan lossen voor je.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:06

MISTRAL Bedankt voor je antwoord en je moeite. Ik heb het schema wel, maar vond het mp3 gebeuren wel handig. Dopjes in en lopen maar hoefde nergens op te letten en kon lekker sjouwen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:39

Ik heb de mp3s, maar weet niet op welke pc (thuis/werk). Ik laat nog even horen!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:40

Egnie, ik heb een handige app waarbij je een schema met piepjes in kan stellen, moet je alleen even zelf het schema invoeren. Eigen muziek erbij en dan tijdens het rennen een piepje tussendoor wanneer je moet wandelen of rennen. Vond ik erg handig bij het opbouwen volgens schema na blessure. App heet impetus maar er zijn er vast nog wel meer.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:46

Ik heb ook herzog kousen. Bij runnersworld laten opmeten :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:41

F_Orumster schreef:
Ik heb de mp3s, maar weet niet op welke pc (thuis/werk). Ik laat nog even horen!

Gevonden! Heb ook de keep running en ook de 2006 versies. Ook Renate Wennemars.
Egnie, pb je mailadres maar als je het hebben wilt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:24

Ik heb een vraagje, hopelijk kan iemand me hier helpen.
Wat zouden jullie nog een realistische prijs vinden voor een Garmin 620? Nieuwprijs van dit horloge is 350 euro (eind 2013 op de markt gekomen), bij Coolblue is hij op dit moment in de aanbieding voor 209 euro, goedkoper kan ik hem nieuw niet vinden.
De Garmin 620 is naar mijn mening een super horloge met veel functies en Garmin heeft een gebruiksvriendelijke website. Ook de app op de telefoon is erg handig!
Is 150 euro (70% van de goedkoopste, aanbieding, nieuwprijs) een realistische prijs of moet ik erg zakken met de prijs?
Het gaat om de versie zonder hartslagband, maar horloge heeft zeer veel functies met GPS, trainingen invoeren, tegen een vaste pace racen etc.

http://www.sporthorlogecenter.nl/produc ... ranje.html

https://buy.garmin.com/en-US/US/gifts/f ... 22785.html

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:24

Wie heeft er hier ervaring met hielspoor? Ik heb nu al sinds twee weken een zere hak, zeurende pijn en pijn als ik erop druk. Ik heb nog wel een paar keer hardgelopen, maar max 5 km, langer doet teveel pijn.
Ik denk aan een hielspoor en ik werd niet vrolijk van wat ik daarover las op internet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:44

Vast meerdere mensen, maar ook ik.

Handel snel en voorkom daarmee erger. Ik heb ook vrij snel (paar weken zeurend aanwezig en toen opeens kort maar heftig, vooral 's ochtends bij het opstaan bijna niet op de voet illen staan. Had vlot een afspraak gemaakt met een fysio die aak shockwave deed. Deze vertelde me adh van de echo dat ik mooi precies op tijd was (kalkafzetting was nog net goed behandelbaar) en met enkele behandelingen wel een eind moest komen. Ook keek ze naar mn schoenen (vond ze goed) en mn lopen (verbetermogelijkheden, ik had bij elke stap een kiertje onder de hak).

Het zeurde nog even wat door, maar gaat nu uitstekend. Volgens mij zat het grotendeels in mijn dagelijkse werk schoenen (veel te plat, minidun zooltje zonder hak). Had daar eerst van die hieltjes in, maar nu betere schoenen met lichte hak van 1.5cm gekocht en gaat nu erg goed.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:46

Geen ervaring met hielspoor.
Wel heb ik last van een spier in mijn linker bil...

Andere pijntjes heb ik kunnen oplossen door rust. Vaak duurt het bij mij wel 4 tot 6 weken, en dan kan ik weer rustig aan beginnen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:49

F_Orumster schreef:
Vast meerdere mensen, maar ook ik.

Handel snel en voorkom daarmee erger. Ik heb ook vrij snel (paar weken zeurend aanwezig en toen opeens kort maar heftig, vooral 's ochtends bij het opstaan bijna niet op de voet illen staan. Had vlot een afspraak gemaakt met een fysio die aak shockwave deed. Deze vertelde me adh van de echo dat ik mooi precies op tijd was (kalkafzetting was nog net goed behandelbaar) en met enkele behandelingen wel een eind moest komen. Ook keek ze naar mn schoenen (vond ze goed) en mn lopen (verbetermogelijkheden, ik had bij elke stap een kiertje onder de hak).

Het zeurde nog even wat door, maar gaat nu uitstekend. Volgens mij zat het grotendeels in mijn dagelijkse werk schoenen (veel te plat, minidun zooltje zonder hak). Had daar eerst van die hieltjes in, maar nu betere schoenen met lichte hak van 1.5cm gekocht en gaat nu erg goed.

Ik heb op internet gelezen dat nooit is bewezen dat shockwave therapie helpt. Ik zit nog te twijfelen of ik ermee naar de huisarts moet gaan, ik ga nooit zo snel naar de huisarts. Vanmiddag heb ik 5 km hardgelopen en ik ben benieuwd of het morgen meer pijn doet. Nu zeurt het wat.

Voelde jij de pijn midden onder je hak? Bij mij zit het wat meer aan de binnenkant van mijn hak.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:55

Supervixen schreef:
Wie heeft er hier ervaring met hielspoor? Ik heb nu al sinds twee weken een zere hak, zeurende pijn en pijn als ik erop druk. Ik heb nog wel een paar keer hardgelopen, maar max 5 km, langer doet teveel pijn.
Ik denk aan een hielspoor en ik werd niet vrolijk van wat ik daarover las op internet.

Kan idd hielspoor zijn maar bijvoorbeeld ook een gespannen peesplaat onder je voet. Ik had ook klachten (net voor je hak zegmaar). bij de huisarts kreeg ik diclofenac en verder werd er niets gedaan. Toen ben ik gaan zoeken voor nieuwe hardloopschoenen (liep op gewone sportschoenen) en met wat rust en die nieuwe schoenen was het helemaal opgelost. ik liep met een te gespannen voet omdat mijn voet mijn lopen probeerde te corrigeren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:01

De man van mijn collega heeft dry needling gehad voor een kuitblessure, toen hij met een andere blessure bij het SMA kwam waren zij daar heel stelling in, dry needling was niet effectief was een modeverschijnsel. Hij heeft toen met zijn blessure veel baat bij die behandeling gehad.

Ik heb zelf ook dry needling gehad in zowel mijn scheen, kuit en bovenbeen het heeft bij mij ook geholpen. Dan kan een SMA zeggen dat het een modeverschijnsel is, maar als ik daar baat bij heb mogen dat soort instanties het noemen hoe ze willen, als het mij maar helpt. Dat is met shockwave niet anders, Forumster heeft er duidelijk resultaat mee geboekt, daar gaat het om toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:14

Ik heb net nieuwe schoenen. Zouden goed moeten zitten. Ik ga van de week misschien wel even langs de huisarts als het aanhoudt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:12

Ik ga ook altijd wat laat naar de huisarts (en heb dan meerdere kachten verzameld) maar baalde zo van de blessure net na het opbouwen van 5km. En omdat meerdere mensen op fora adviseren zsm te laten controleren om erger te voorkomen. Je kan trouwens zonder verwijzing naar de fysio en ik had gewoon een soort 'intake' aangevraagd, dat ik een peesontsteking of hielspoor vermoedde en graag wilde laten checken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:17

Gevaar van de huisarts vind ik toch dat zij snel rust adviseren terwijl bij veel klachten ondertussen bewezen is dat bij aangepaste inspanning de klachten sneller over kunnen gaan.