Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:23

BusyMissy schreef:
Heb dat net even doorgelezen Germie, maar mijn gevoel van geen lucht krijgen lijkt daar totaal niet op.
Ben daarna ook maar eens omschrijvingen van inspanningsastma gaan lezen, maar ook dat omschrijft niet het gevoel wat ik dan heb. Het ontstaat ook niet op de omschreven momenten. Dus dat lijkt het ook niet te zijn. Moet ik het toch nog ergens anders in gaan zoeken.

Lastig. Wij weten niet wat jij voelt. Maar het lijkt me echt niet fijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:24

BusyMissy, kan het misschien een soort van hyperventileren zijn?
Dat lijkt er heel erg op. Ik heb dat jaaaaren geleden gehad, toen ik een periode heel veel stress had. Dan ging ik verkeerd ademen en triggerde ik onbewust hyperventilatie.
Nooit out gegaan hierom, maar heel vervelend was het wel.
Die inspanningsastma voelt wel iets anders, dat hyperventileren kwam meer 'ineens' en bij inspanning voel ik die benauwdheid een soort van opbouwen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:43

Ik zoek alles op haha. Maar ook dit komt niet overeen. Bij hyperventilatie heb je blijkbaar heel veel symptomen, ik heb enkel het gevoel of ik door een heel klein rietje moet ademen terwijl ik door het hoge tempo juist extra lucht nodig heb.
Als ik het moet omschrijven is het een beetje het gevoel wanneer je heel hard schrikt, je dan een kreet slaakt en er dan ineens geen geluid meer uit je komt omdat alles dicht geknepen zit door de schrik, dan snak je ook even naar adem, zoiets, maar nu houdt het dus een stuk langer aan.
Ik kan het niet beter uitleggen vrees ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:47

Hmm heel naar busy. Misschien toch gewoon eens bij de huisarts voorleggen? Dat je eerst even uitsluit dat er geen "probleem" is. kan me voorstellen dat je het niet wil opzoeken.
Wat ik hem is meer een hyperventilatie denk ik. Ademhaling komt dan gewoon echt heel hoog t zitten en krijg dan even geen lucht omlaag. Dus niet vergelijkbaar met jou. Gebeurd wel ook alleen als ik echt hard aan het pushen ben op heel hoge tempo's.

WenK beter even wandelen als je het te warm hebt dan doorlopen :')

Lisitano wat een onwijs gave foto! Heel tof. En balans vinden, heel herkenbaar :Y) maar dat lukt je wel.

Goof, klinkt als een goede reden om hem te verkopen. Heb je hem ook op de fb trailtickets gezet? Vind ik zelf een fijne plek om tickets te vinden. Dus vast ook om te verkopen.
Wel jammer dat je hem zelf niet gaat lopen maar soms is een stap terug beter dan maar doen omdat je een startbewijs hebt. Hopelijk voel je je snel weer beter.

Samantha jou vrije dag klinkt altijd net zo vol als die ik die van mij plan. Toch fijn om te zien dat ik niet de enige ben die alles in 1 dag probeert te proppen :=
Schuurplekken zijn altijd naar. En als het eenmaal 1 x open is geweest is inmiddels mijn ervaring, gaat het makkelijker nog een keer open...

Ik heb heel misschien een halve marathon ingeschreven om daar ook een pr poging op te gaan doen. Eigenlijk wilde ik dat in Eindhoven doen maar dat zit zo ingebouwd tussen al mijn andere events. 1 weekje even niks leek me ook wel wat :+ Dus nu zo gepland dat ik een tapertje ervoor kan doen en echt een mega klein event (max 500 mensen over 4 afstanden verdeeld). Moet ik alleen opletten dat ik niet verdwaal (dit is me ooit gebeurd :') ) en hopen dat het niet te hard waait want ik zal weinig ruggen hebben om achter te schuilen.

21-09 DtD (kika) (met mijn man)
28-09 Ten Miles (wedstrijdteam) (met mijn man)

5-10 Devilstrail Utrecht 26km (namens SPP) (met Namiro en Ieris *\o/* )
12-10 halve marathon Eindhoven (nog geen kaartje en ook nog niet 100% zeker)
19-10 halve marathon Amsterdam (pacer 2:10)
01-11 Halve marathon van Sleeuwijk }>
16-11 7 heuvelen zaterdag (met Ieris) en zondag (met mijn man)
30-11 Warande loop (wedstrijdteam) (met mijn man)
En ik wil graag op 07-12 de terhills trail lopen 30 km maar dat kaartje kost gewoon bijna €60. Vind dat toch wel veel...

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:56

Hahaha Leonie ja jij ook hè, vrije dag vol plannen. Ik heb net paard nog gedaan, thuis meteen omgekleed en net 7 km gelopen. Nu aan het koken want moet zo naar school voor oudergesprek.

Leuk, die halve! En komt vast goed die Pr poging van jou!
Ik heb me vorige week ingeschreven voor de Sylvestercross op 31 dec. Is in Soesterduinen en lekker pittige loop.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 18:09

Lisitano jouw foto <3
Heb vertrouwen in jezelf, jij kunt die 26km zeker.

Ik heb me gisteren ingeschreven voor een trail van 30km in de Achterhoek in december. Je wordt met de bus gedropt in een gebied en moet dan terug lopen op gpx. De gpx krijg je 2 dagen van tevoren.
Kleinschalig, er zijn 3 afstanden en max 200 deelnemers in totaal. Precies wat voor mij.
En in vlak gebied is ook wel eens leuk.

En net 4 dagen België geboekt met oud en nieuw, vlakbij de Hoge Venen. We zijn al 2 keer in dat huis geweest en beviel goed. De straat uit en je zit in de natuur.
En laat daar nou ook een zwarte extratrail route vlak langs gaan van 38 km :D.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:58

Lisitano, die foto met Meeko! Supertof!! <3
En die 26 km ga jij echt wel redden joh!

Ik loop zondag met Leonie en Iris.. maar als ik dat tempo van Leonie voorbij zie komen!!! 8)7
Jeetje wat heb jij goed gelopen!

BM, geen tips van mij.. maar zou toch eens langs de huisarts gaan.

Verder even zwaaien want ga nu trainen met loopgroep! :wave:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:01

leonie87 schreef:
Goof, klinkt als een goede reden om hem te verkopen. Heb je hem ook op de fb trailtickets gezet? Vind ik zelf een fijne plek om tickets te vinden. Dus vast ook om te verkopen.

Ik kan die pagina niet vinden op fb? Heet die gewoon 'trailtickets'?

Mooie plannen heb je nog staan!
SV, leuk concept. Hoe kom je bij die kleinschalige loop? Klinkt leuk.

Ik heb vanmiddag een rondje van 9,5km gelopen. Heerlijk weer, dus dat was lekker. Heb het rustig aan gedaan.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:36

Ow die trail in de achterhoek klinkt heel leuk Sv! En België ook echt heel leuk *\o/* Dat daar perongeluk ook ng een leuke route langs loopt is mooi toeval }>

-Namiro- schreef:
Ik loop zondag met Leonie en Iris.. maar als ik dat tempo van Leonie voorbij zie komen!!! 8)7

Veel plezier!

En geen zorgen voor zondag. Was niet van plan een trail op dit tempo te proberen te lopen :')

Goof, hij heet: trailrun startbewijs. Je hebt ook de groep, startbewijs over. Daar komt ook veel voorbij maar is meer gericht op wegwedstrijden.
En weer mooi stukje gelopen. Het weer was idd echt weer heerlijk. We worden getrakteerd op een mooie nazomer <3

Gister ben ik nog even in de sportschool geweest. 25 min HIIT training meegedaan en daarna nog half uurtje kracht (armen/buik). Vandaag een rustig rondje gerend. Voelde wel vermoeidheid in mijn benen maar dat is niet gek natuurlijk. En na het rondje crashte mijn garmin WEER. Hij startte weer opnieuw op en toen sloeg hij hem wel op. Zucht.
Maar het goede nieuws, die extreme vermoeidheid is mijn lijf uit *\o/* . Denk dat het dus echt een virus was dat zat te sluimeren al die tijd. Dus, gas op de lolly! :):)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:12

-Namiro- schreef:

Wat leuk, ik zie nu jullie namen vlak boven de mijne op de startlijst. Ik ben er zondag ook. Ik loop met een vriendin samen.

Zie ik jullie dan misschien wel even :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:22

Wat een leuke plannen Sv!
Dat geeft weer extra energie om te trainen, klinkt echt tof.

Succes alle vier, zondag met de trailrun!
Hoever lopen jullie dan?

Ik heb me vandaag opgegeven voor de halve marathon in Etten-Leur en ga morgen inschrijven voor de Drunense Duinenloop,
dan heb ik tot aan het voorjaar genoeg op de planning staan. Weet van mezelf dat ik in december nooit zo actief ben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 21:30

Goof iemand had dat als 'geïnteresseerd' staan op facebook, dus toen dacht ik, ik ga eens kijken.
Eén van de weinige redenen waarom ik nog facebook heb.
Lekker rondje heb je gelopen.

Leonie je zou die garmin toch uit het raam willen gooien. Zo frustrerend!

Jij ook leuke plannen Busy!

Ik heb na het eten even een korte intervaltraining gelopen. Benen voelen weer goed, nog wat spierpijn in mijn rechterbovenbeen. De hartslag deed weer normaal, was zelfs aan de lage kant. Dus weer zo goed als hersteld.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:32

Lisitano schreef:
-Namiro- schreef:

Wat leuk, ik zie nu jullie namen vlak boven de mijne op de startlijst. Ik ben er zondag ook. Ik loop met een vriendin samen.

Zie ik jullie dan misschien wel even :)

Een mini-meeting! :D
Hoe laat start jij? Wij gaan iets eerder starten. Wave van 10 over 11 geloof ik?

BM, we lopen 26 km.
Mooie plannen!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:51

Ah wat leuk Lisitano! Wij starten idd wat eerder dan op de lijst staat aangegeven. 11:10 maar dan zien we je wrs toch nog wel! Het weer wordt echt top dus helemaal zin in.

BusyMissy ah ja etten-leur, ik zag die die nu uitverkocht was dus dat heb je net op tijd gedaa. DDD word weer druk denk ik. Dit jaar was die met 6 weken uitverkocht. En dat voor een hele kleine organisatie en behoorlijk duur ticket. Ik zit zelf te twijfelen om hem in te schrijven. Vind hem ideaal want dichtbij maar de route vind ik tegenvallen en dus behoorlijk aan de prijs. Om die reden laat ik hem denk ik schieten.

Wat knap dat je zo snel hersteld SV. Heb je dan niet dat je wat vermoeider bent?
Ja ik wilde zondag dat ding echt gewoon in de prullenbak gooien maar daar is hij toch iets te duur voor...

Wij gaan morgen met inmiddels al 11 mensen van de atletiek vereniging deze inschrijven:
https://www.courirpourleplaisir.be/le-t ... -feuilles/
€10 en je kunt na iedere lus kiezen om te stoppen. Als je ze allemaal loopt, loop je 42km. Laat de halve van Egmond maar zitten haha. Ik ga wel hierheen. :D

Ow en ik heb Hivernal ingeschreven voor een revenche! De trail in Limburg die ik samen met Suliko liep begin dit jaar waar Suliko mij echt de laatste 2/3km heeft meegesleept. Het was een toffe route maar echt flink zwaar. Dus hij mag weer in mijn schema en nu wil ik hem sterk uitlopen. :j
En zo krijgt 2026 langzaam ook al vorm :=

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:31

Oh Leonie, dat is een leuk event!! Grote kans dat mijn vriend en ik die ook inschrijven. Uurtje rijden en voor dat inschrijvingsbedrag. Dank voor de tip!

Zag dat jij Terhills nog een keer wil doen. Als je het leuk vindt kunnen we die samen doen maar dan gewoon zelf.. gpx downloaden en gaan.
Wij rennen daar regelmatig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 06:48

Ohhh Leonie die lijkt me ook tof in Olne. Maar wel een eind rijden, voor ons twee en half uur.
Ach ja, in december zitten we daar zelf in de buurt.
Nee, de vermoeidheid is eigenlijk helemaal weg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 12:39

Vanmorgen een halve marathon gelopen op de Ginkelse heide.
Het was echt belachelijk mooi! Ging nog niet heel makkelijk, nog wel wat moeheid in de benen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een foto die genomen is na 40km heuvels, was een beetje kapot :+

Afbeelding

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:54

Wauw prachtige foto's!

Ik had maandag besloten toch nog niet hard te lopen maar wel m'n stappen die dag omhoog te brengen i.t.t. De dagen dat ik ziek was. Gisteren weer gaan hardlopen en voelde heel goed weer *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:38

Wauw Sv wat een heerlijke foto's!
En je ziet er idd wat vermoeid uit op de foto van zaterdag :Y) maar dat mag ook met zo een afstand!
Wel echt knap hoor dat je nu al weer zo een afstand loopt. Ik doe het je niet na.

-Namiro- schreef:
Oh Leonie, dat is een leuk event!! Grote kans dat mijn vriend en ik die ook inschrijven. Uurtje rijden en voor dat inschrijvingsbedrag. Dank voor de tip!

Zag dat jij Terhills nog een keer wil doen. Als je het leuk vindt kunnen we die samen doen maar dan gewoon zelf.. gpx downloaden en gaan.
Wij rennen daar regelmatig.
Wij hebben inmiddels met 14 mensen ingeschreven van de atletiek vereniging. *\o/* Nu al zin in.
Terhills heb ik op mijn lijstje staan, ik hoop nog last minute een ticket op de kop te tikken maar het een sluit het ander niet uit! Wil echt wat langere afstanden met hoogtemeters standaard integreren in mijn training en deze route lijkt me echt heel tof! Dus altijd gezellig om samen te lopen *\o/*

Goed bezig Eefsel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:26

Wauw SV, wat een super goede conditie heb jij. Even een halve lopen na je inspanning van zaterdag, super zeg!

Wat een leuke plannen allemaal!
Leuk om zulke loopjes met een groepje te doen Leonie.

Fijn dat je weer bent opgeknapt Eefse!

Ik ga hier niet meer zeggen dat m’n bilspier beter gaat, heb echt weer last.
Vandaag een interval gelopen, allemachtig die viel zwaar. Misschien ook niet zo slim om die op bos grond/mul zand te lopen.

Afbeelding

Mijn planning word ook wel weer voller. Vanochtend Ingeschreven voor halve marathon in december.
Die loopjes verder weg en in buitenland is voor mij wat lastiger helaas.
Ik wilde eigenlijk halve marathon Leeuwarden maar die start al best vroeg, dan moet ik wel heel vroeg vertrekken. En dan kom je al gaar aan van de auto /trein reis. Misschien volgend jaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 14:36

Zo dat ziet er zeker uit als een zware interval Samantha! Mooi ruk dat die bilspier steeds opspeelt.

Goed gedaan Eefsel!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:42

Bizar, die loop waar ik me vanochtend voor heb ingeschreven is al uitverkocht. Is een hele kleinschalige loop en inschrijving ging vannacht om 12u open.
Dat had ik dus echt niet verwacht!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:04

Leonie, dank je wel. Ik heb de fb pagjna gevonden +:)+
Tof evenement waarvoor je je hebt ingeschreven.

SV, wow, schitterende foto's. Dat moet genieten zijn geweest. Knap hoor, zo kort na je marathon.

Eefsel, lekker bezig joh!

Samantha, pittige interval. Mooi gelopen.

Ik wil ook wel weer gaan uitzoeken welke trailruns ik volgend jaar wil gaan lopen (en misschien nog wel iets deze winter).
Ik word weer enthousiast als ik jullie zo lees haha.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:37

Wat een leuke evenementen in de planning allemaal!

Goed bezig Eefsel!

Ik neem even een paar dagen extra rust. Had vandaag eigenlijk weer op de planning, maar ik blijf ontzettend moe en m'n benen (mn kuiten) blijven erg zwaar/spierpijnachtig. Dus eerst maar even herstellen. Er heerst ook weer eens een virusje (fijn die peuterspeelzaal), dus even pas op de plaats is niet verkeerd denk ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:40

Intervallen in de bossen is leuk Samantha maar wel een extra uitdaging. Wel heel vervelend dat je nu weer last hebt van je bilspier.
En ja alles verkoopt momenteel zo snel uit, ook gewoon omdat mensen horen dat dingen snel uitverkopen, zijn ze er nu steeds sneller bij om maar niet mis te grijpen. Fijn voor de organisaties. Ik vind het altijd lastig om zo ver van te voren te bepalen wat ik wil doen. En de kaartjes zijn ook niet gratis dus durf het dan soms gewoon niet aan. Maar bij de wegwedstrijden kan ik vrijwel altijd nog een kaartje vinden last minute.

Goof haha snap wel dat het aanstekelijk is }> . Hopelijk krijg je je kaartje nog verkocht via die weg.

Wenk dan idd beter maar even herstellen en dan weer verder.

Zelf ben ik gister naar de sportschool geweest en heb ik voor het eerst in weken een echt zware sessie gedaan. Ik was steeds zo moe dat ik dacht, ja ja ik doe wel wat. Nu echt mega spierpijn overal :+ Was ook best lang bezig geweest maar had de tijd dus ideaal! Vanavond tempoblokken training en de ervaring leert dat de spierpijn me dan niet zo in de weg zit.