Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:11

Sanet schreef:
quera schreef:
Omdat ook een kindje met een beperking welkom zou zijn bij ons.

Maar dat is dus alleen vanuit jullie zelf geredeneerd. Misschien had dat kind wel nooit geboren willen worden met een beperking. Jullie hebben nu geen extra tests gedaan, maar stel nu dat op de echo al te zien was dat het totaal niet goed was, zet je de zwangerschap dan voort?

Als het hele leven een lijdensweg is en wachten tot je doodgaat, dan is dat in mijn ogen (!) geen leven. Dat is onnodig lijden.
En natuurlijk kan er altijd al iets gebeuren met een gezond persoon waardoor dat zo wordt, maar als dat al het begin punt is....

Dan hadden we wellicht een andere keus gemaakt als op de echo aangetoond werdt dat het serieus fout zit.

Je krijgt met de andere testen namelijk een kansberekening bijv kans op :1 op 1000 of 1 op 50. Als ik die test zou doen en er komt uit 1 op 50 zou ik enorm gestresst raken, ken een aantal ouders die het weg hebben laten halen en waarbij bleek dat er niks aan de hand was... want nogmaals van die 50 foetussen is er maar 1 gehandicapt. Die andere 49 is niets mis mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:16

Als je het laat weghalen was er waarschijnlijk al een reeële kans dat er iets ernstig mis was. Dan zou ik het ook niet geboren laten worden. Die kansberekening ligt trouwens ook aan de test die je doet. Sommige onderzoeken zijn heel nauwkeurig en dan weet je echt wel of het ernstig zal zijn of niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:19

Cayenne schreef:
Als je het laat weghalen was er waarschijnlijk al een reeële kans dat er iets ernstig mis was. Dan zou ik het ook niet geboren laten worden. Die kansberekening ligt trouwens ook aan de test die je doet. Sommige onderzoeken zijn heel nauwkeurig en dan weet je echt wel of het ernstig zal zijn of niet.

Ze kunnen nooit garantie geven.
Het stel wat ik net benoemde had de kans van 1 op 50 en hadden dus eigenlijk een gezond kindje gehad. Maar die hebben verder geen aanvullende testen meer gedaan. Dat was uitslag test en daarna direct weg laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:21

c_alsemgeest schreef:
hahaha nee die vlieger gaat bij mij ok niet echt op.

Dat omvallen als ik snel op sta heb ik ook weleens... maar kan bij mij ook aan mijn hartritmestoornissen liggen. Want het is bij mij echt niet extreem laag.
Als ik zo na denk heb ik sowieso best wat bemerkingen en gebreken... als ik een paard was was ik niet door de keuring heen gekomen :+
Ik denk dat ik echt een voorvocht-kind ben geweest _O-

whahahahaha _O- Lekker hoor Chantal :')

Ik ben wat dat betreft een Ikea bouwpakket :') Het staat in elkaar, maar het rammelt aan alle kanten :P

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:22

Joolien ik moet zo nog naar Ikea toe en ben een enorme beeldenker :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:25

quera schreef:
Joolien ik moet zo nog naar Ikea toe en ben een enorme beeldenker :')

_O- het is dat ze mn naam nog neit hebben gebruikt bij de Ikea :P Anders kon ik zeggen dat je me vooral NIET mee moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:39

Ik zie het zo voor me, je toekomstige echtgenoot die later in het rusthuis kan verklaren waarom je dement bent: "ja ik heb mijn vrouw bij de Ikea gehaald, maar zoals altijd mist er daar dus een schroefje".

Quera: Het scheelt dat mijn broer gehandicapt is en dat ik dus die ervaring mee kan pakken in wel of geen kinderen.

Kinderen met een handicap wordt vaak best rooskleurig over gedaan "het zal wel meevallen". Dat hangt toch écht wel van het type handicap en de ernst af. Een kindje wat een arm mist maar verder cognitief piekfijn in orde is zal later veel minder aan levenskwaliteit moeten missen (of zelfs helemaal niks) ten opzichte van een kindje wat in een vegetatief stadium geboren wordt of door een fysieke/mentale beperking nooit verder zal evolueren dan een mentale capaciteit van een 3-jarige. Dat kind kan op zich als levenslange 3-jarige wel gelukkig zijn maar evengoed zielsongelukkig. Dat kan je als toekomstige ouder niet voorspellen. Is dat het dan waard om bijvoorbeeld een immens zwaar en duur traject te doorlopen?
Die ouders moeten niet alleen bedenken "wij willen die zorg graag levenslang op ons nemen". Ze moeten er ook bij stilstaan dat dat kind ooit zonder ouders komt te staan. Wie weet zelfs zonder familie. Wie neemt de zorg dan over? Wie zorgt dat dat financieel allemaal gedragen kan worden? Bewust besluiten dat de overheid daar wel potjes voor heeft... dat vind IK persoonlijk zeer, zeer egoïstisch.

Het is niet zomaar zwart-wit. Het is zo'n immens grijs gebied. 1 op 50 voor een kindje wat een armpje mist of 1 op 50 voor een kindje met meervoudige complexe afwijkingen... Voor het eerste begrijp ik dat mensen het alsnog laten doorgaan. Voor het tweede vind ik het gewoon ronduit belachelijk, onbeschoft en uitermate egoïstisch tot misschien zelfs wel mensonterend.

But again. Mijn broer is gehandicapt en ik werk nu in de ouderenzorg. Helemaal voor personen met een mentale handicap is het absoluut niet voor de hand liggend om gepaste zorgverlening te verkrijgen. Bezint eer ge begint.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:41

Is er niet op bokt ook een topic geweest waarbij uit testen bleek dat er vanalles mis was?
Volgens mij hebben zij het toen ook laten afbreken

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:47

fleurtjeuh schreef:
Is er niet op bokt ook een topic geweest waarbij uit testen bleek dat er vanalles mis was?
Volgens mij hebben zij het toen ook laten afbreken

Klopt ja! Kan alleen maar respect opbrengen voor hun, kindje kwam geloof ik ook meervoudig gehandicapt te wereld toen. Ze hebben inmiddels wel een gezond kindje gekregen. Haar naam weet ik niet meer, maar ze rijdt heel fijn op een paard wat Darco heet.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:48

Klopt :j ondertussen hebben ze een gezonde dochter op de wereld gezet.

Varekaj; ik kon het niet duidelijker bewoorden. Vooral deze zin: ''Voor het tweede vind ik het gewoon ronduit belachelijk, onbeschoft en uitermate egoïstisch tot misschien zelfs wel mensonterend.''

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:52

Ik las net in een ander topic over gezinnen die hun luiers verbranden in de open haard of zelfs buiten in een vuurton. Ik wil niet weten hoe dat ruikt :r

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:57

Ik werk zelf ook in de zorg dus weet wel wat voor beeld ik me er bij voor moet stellen.
Bij het andere topic zijn er iid ook aanvullende testen gedaan. En kan voor hun keus zeker respect opbrengen. Voor ieders keus trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:21

Wanneer je risico hebt op een gehandicapt kind moet je je gezond verstand laten werken. Hoe verdrietig het soms ook moet zijn dat je daarom je kinderwens in de kast moet stoppen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:32

Gatver cayenne. Als ik dat soort dingen lees dan denk ik echt dat die ouders een steekje los hebben. Dat soort mensen zijn toch niet goed? Idem voor dat artikel, wtf gewoon?

En hier wel alles laten testen, nipt is wel heel betrouwbaar en 99% zeker. Als er vage aanwijzingen zijn lijkt dat me een zware beslissing om zonder zekerheid zo'n beslissing te moeten nemen ja... maar een kinderwens zou nooit ten kostte van kwaliteit v leven moeten gaan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:40

Het ergste is nog wel dat je wel een zwangerschap mag afbreken tot zekere hoogte, maar als het kind er eenmaal is is het tot leven veroordeeld. Je kunt niet na een x tijd zeggen van nou, ik vind dit echt niet kunnen hoor! Er is geen kwaliteit van leven. Laten we het toch maar een spuitje geven.

Ze zijn dan tot het leven veroordeelt. Heel beangstigend.. Hier heb ik ook wel eens een docu over gezien op tv. Mensen met zwaar gehandicapte kinderen die veel uitzichtloze pijn of ongemak hadden en niet dood mochten. Werd er stil van..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:51

Sintara schreef:
Het ergste is nog wel dat je wel een zwangerschap mag afbreken tot zekere hoogte, maar als het kind er eenmaal is is het tot leven veroordeeld. Je kunt niet na een x tijd zeggen van nou, ik vind dit echt niet kunnen hoor! Er is geen kwaliteit van leven. Laten we het toch maar een spuitje geven.

Ze zijn dan tot het leven veroordeelt. Heel beangstigend.. Hier heb ik ook wel eens een docu over gezien op tv. Mensen met zwaar gehandicapte kinderen die veel uitzichtloze pijn of ongemak hadden en niet dood mochten. Werd er stil van..

Op alle fronten vind ik dit ZO heftig. Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven de beslissing moeten maken een dier in te slapen. Zonder twijfels, paard was bijna 29 en kon ineens niet meer staan. Beslissen over een anders leven vond ik het heftigste wat ik ooit heb gedaan, laat staan bij je kind en vaak zijn handicaps slepende problemen.
Ik zou echt niet in zo iemand zijn schoenen willen staan...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:11

Ik begrijp dat ongewenst kinderlozen alles op alles zetten om een eigen kindje te krijgen. Ik vind alleen het laten komen van een kind terwijl je wéét dat het gehandicapt zal zijn echt verschrikkelijk egoïstisch en hypocriet. Een beetje een "ikke ikke ikke en de rest kan stikken" geval.
Kinderen krijgen ís al een erg egoïstische daad (als in, het kind kiest er niet voor geboren te worden. Het leven word je letterlijk opgedrongen) maar als het dan ook nog eens een levenskwaliteit van niks heeft.... Uiteraard weet je dat nooit zeker van te voren. Ook een mens met een handicap kan prima functioneren en een tof rijk leven hebben. Ik wil ook absoluut niet zeggen dat gehandicapten er niet mogen zijn, of niet geboren mogen worden. Maar ik heb zelf wel zoiets van, beter het zekere voor het onzekere. Als er een grote kans is op een (zeer) ernstige handicap kun je het imo beter weg laten halen dan maar zien of het wel levenskwaliteit heeft.

Zo ken ik een jonge vrouw met een nogal ernstige handicap. Ze heeft elke dag, dag in dag uit thuiszorg nodig, is dus áltijd afhankelijk van anderen. Ze heeft chronische pijnen en de kans dat ze de 30 passeert is nog net niet nihil.
Haar ouders wisten doormiddel van de 20 weken scan dat ze ernstig gehandicapt zou worden, maar hebben haar laten komen. Nog elke dag verwijt zij haar ouders deze keuze, en heeft inmiddels zelfs al het contact verbroken.
Daar zit je dan als ouder, het kind wat je zo zo zo verschrikkelijk graag wou, dat je haar geluk aan de kant hebt gegooid voor je eigen geluk, en dan wil ze je niet meer kennen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:23

Laurora schreef:
* knip* Uiteraard weet je dat nooit zeker van te voren. Ook een mens met een handicap kan prima functioneren en een tof rijk leven hebben. Ik wil ook absoluut niet zeggen dat gehandicapten er niet mogen zijn, of niet geboren mogen worden. Maar ik heb zelf wel zoiets van, beter het zekere voor het onzekere. Als er een grote kans is op een (zeer) ernstige handicap kun je het imo beter weg laten halen dan maar zien of het wel levenskwaliteit heeft. * knip*

Ja daar ben ik het mee eens. Als er wel meer keuze zou zijn na de geboorte van zo´n kind zou ik er veel meer begrip voor hebben als mensen besluiten om een kindje toch te laten komen. De één heeft van een afwijking veel meer last dan een ander en wie weet valt het inderdaad wel mee. Maar als het tegenvalt (en dat gebeurt óók) dan is er nu geen optie om het kind toch te laten gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:31

Ik had deze week een man op gesprek voor informatie ivm zijn jongdemente echtgenote. Ze is jonger dan mijn moeder, altijd ontzettend sportief geweest, gepassioneerd in haar werk etc. Dat die ziekte dan zijn weg vindt in je hersenen vind ik al 1 verdrietig punt.
Dat ze nadien nog een hele zware meningitis heeft moeten doormaken en dat de artsen haar kost wat kost erdoor wilden halen is nog een extra factor.

Ze was diensthoofd op een neonatale dienst en was in het bijzonder zeer begaan met kindjes die om welke reden dan ook met meervoudige complexe beperkingen ter wereld kwamen.
Hij zei dat ze het haar altijd zo'n pijn deed om te beseffen welk leven die kindjes tegemoet gaan. Dat zij zo gelukkig was met haar gezonde leven.
Dat ze het soms zo moeilijk had met de huidige medische kennis die inderdaad niks anders doen dan kindjes erdoorheen sleuren omdat de ouders dat willen, ongeacht de levenskwaliteit en vooruitzichten.

Haar man zei toen dat hij liever had gehad dat haar afscheid hadden laten nemen van het leven. Omdat ze nu zelf verplicht zo'n leven moet doormaken waar ze zelf nooit voor zou kiezen, en waar ze haar "zorgenkindjes" altijd voor wou behoeden.

Die kwam toch echt even ijzig koud binnen hoor.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:09

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Ik denk niet dat ik kan zeggen dat een moeder egoïstisch is als ze een gehandicapt kind te wereld laten komen...
Ik zou niet in de schoenen van iemand willen staan doe met 20 weken zwangerschap alsnog zou moeten beslissen of ze het af wil breken of niet vanwege een handicap. Ik kan me beide kanten/keuzes voorstellen en vind niet dat ik met een belerend vingertje zou mogen wijzen, welke keuze er ook gemaakt wordt. Zolang jij niet diegene bent die moet kiezen, heb je werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt in zo’n geval imo.

Ik vind wel dat we met z’n allen elkaars keuzes eens iets meer mogen respecteren, ondanks dat het niet de keuze zou zijn die je zelf zou maken. We zijn donders goed geworden in het be- of veroordelen van de keuzes van anderen, maar oh wee als iemand iets tegen onze keuzes in brengt, dan vinden we dat ze zich er niet mee moeten bemoeien of onze keuze moeten respecteren.

Een beetje dubbel imo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:19

Ik vind het ook lastig. Ik denk dat ik voor mezelf weet wat ik zou doen, maar ik heb nog nooit voor de keuze gestaan. Voor een ander kan en mag ik niet beslissen. Heb wel een mooie docu gezien over ouders die durfde uit te spreken dat het beter zou zijn geweest als hun kind er niet geweest was. Dat vond ik wel heel dapper.

Wat betreft het zwanger willen worden. Daar heb ik wel wat vraagtekens bij. Steeds meer vrouwen beginnen biologisch gezien ook pas heel laat aan kinderen. Er van uitgaande dat je op je 15de vruchtbaar bent en meestal nog wel eerder. Kan me voorstellen dat zwanger raken op 35+ dan niet meer zo vanzelfsprekend is. Dan nog vind ik het prima om er hulp bij te krijgen. Maar aan de andere kant denk ik dan ook weer aan de steeds hoger wordende zorgkosten... gelukkig is het aantal behandelingen al teruggebracht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:30

Ik zit denk ik aan de hele andere kant van het spectrum wat betreft het ter wereld laten komen van gehandicapte kinderen.
Ik vind het afbreken van een zwangerschap vanwege een bepaalde kans dat een kind wellicht gehandicapt is namelijk totaal niet ethisch. Ik kan daar echt heel boos over worden en vind dat echt een egoïstische daad waarvan ik letterlijk kan kotsen.
Daarom heb ik ook moeite met het meer en meer testen uitvoeren, veel ouders willen blijkbaar tegenwoordig alleen nog maar een kind als het voldoet aan hun eisen.

En ik kijk ook anders aan tegen de levenskwaliteit van mensen met een handicap, vanwege mijn ervaring in de gehandicaptenzorg. En nu weet ik ook dat deze zorg in Nederland ongeveer van het hoogste niveau ter wereld is, maar toch.
Ik denk zelfs dat de levenskwaliteit van iemand met een matige verstandelijke beperking vaak hoger is dan die van iemand met een licht verstandelijke beperking.

Als je niet bereid bent om een kind met een handicap geboren te laten worden, dan moet je je ernstig afvragen of je dan wel daadwerkelijk een kinderwens hebt.
Dit spreek ik natuurlijk nooit zo uit, want hé, ik heb geen kinderen, dus ik heb er geen verstand van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:01

En Wendy, een kind wat echt een korte levensverwachting heeft of gebonden is aan een leven vol operaties en medicatie? Is het dan nog steeds egoïstisch?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:11

Ik kijk er op meerdere manieren tegenaan.
Ja gehandicapten hebben het vrij goed in nederland. Zolang ze geestelijk niet te erg beperkt zijn, gaat het allemaal prima.
Zodra ze geestelijk beperkt zijn vind ik dat het gewoon niet meer fair is.
Ook ken ik de gevallen waarvan de ouders gestorven zijn en die nu al een 2e of 3e nieuwe voogd krijgen. Die ze vaak niet eens kennen.
Kinderen die niet meer thuis kunnen komen omdat ze bij onverwachtse situaties zeer aggresief kunnen worden etc.
En dan heb ik het nog niet eens over de meest ernstig gehandicapte kinderen.
Kinderen die altijd pijn hebben maar dit niet kunnen vertellen. Die maar liggen en weinig aann het leven hebben. Dan kunnen ze nog zo lief lachen, op de lange termijn weet je nooit hoe ze zich voelen

De onzekerheid of je kindje wel gezond is, of een beperking in de een of andere mate maakt het voor mij wel makkelijker om te zeggen dat ik geen kinderen wil.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:22

Even tussendoor.

Zucht -O-

Vandaag gaven we als afdeling een cadeau aan een collega, voor zijn pasgeboren dochter. Hij vertellen dat als het thuis wat meer op orde is, we zeker op visite mogen komen. Prima. Maar toen.
Hij weet dat ik geen kinderen wil. Dus moet hij natuurlijk even mij aanspreken. Dat zelfs ík zou smelten van zo'n kleintje, want dat deed zijn neefje ook, en die is zo stoer. En dat die rammelende eierstokken nog wel komen, zo ergens bij 30-35 jaar.

Echt....moet dat nou?

Hij is zelf ook geen wandelende reclame voor het hebben van kinderen. Jeetje, wat ziet hij er afgeleefd uit de laatste weken :') Zware bevalling, dus huilbaby en huilmama. Fantastische verrijking van je leven.