Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:55

Janine1990 schreef:
Maanlicht schreef:
Mijn lijstje voor vandaag:
O: 100 gram poffertjes met poedersuiker en roomboter
T: twee maiswafels met Slankie smeerkaas
L: tosti kaas
T: twee mandarijnen
A: groentelasagne
T: stukje pure chocolade

Wat is 100 gram poffertjes in aantallen?

En die groentelasagne klinkt ook wel goed!

Ongeveer 12 :)
Dit is het recept van de groentelasagne:
http://www.eatdrinkbinge.com/vegetable-lasagna/

Janine1990

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:00

Oeh klinkt goed die lasagna!!

En 12 is gewoon een normale portie, nice!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:28

Ooh poffertjes <3 dat is lang geleden dat ik die op heb! Die lasagne ziet er ook lekker uit! Goed om te onthouden :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:51

Oehhh poffertjes <3

Wij rijden nu terug van een dagje dierentuin, verkeerde timing, veel te druk. Zowaar netjes gegeten, heerlijke caesarsalade als lunch. Alleen net mezelf getrakteerd op een kabelspek :9

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:14

Poffertjes zijn een beetje mijn verslaving, haha!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:55

Mijn lijstje van vandaag begon goed, maar eindigde, euh, slecht. Op een verjaardag had ik me voorgenomen om maar twee dingen te nemen, maar uiteindelijk wilde ik toch alles proeven :')
O: melon mellow shake
T: water.
L: een sesamcracker met pindakaas en een appeleierkoek met boter en poedersuiker en een beker melk.
T: allerlei lekkere kleine hapjes (waaronder zelfgebakken clafoutis, soesjes, mini bossche bol etc. etc.)
A: een handje friet, een schep erwtjes, een schep bleekselderij-appel salade, een tartaartje, een el mayonaise, el yofresh, el appelmoes en nog wat ketchup. En een glas water.
T: kop thee met wss een stukje zelfgemaakte Monchoutaart met kersen.
B: 15 minuten oefeningen voor rug, 30 minuten gefietst, paard poetsen en wat dingen qua leiding voorgedaan, uur groepsles paardrijden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:32

Dag allemaal :D

Deze jojo komt zich ook weer melden..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:12

Moet kunnen soms toch Kimmie! Klinkt wel heel erg lekker al die hapjes :D

Welkom (terug?) Steffi!

Had vandaag ook verjaardag. Niet heel slecht gegeten, wel veel te veel wijn gehad nachts. Voel me wel goed, heb wel van vier mensen de opmerking gekregen of ik afgevallen was :) zie het zelf niet zo, maar andere wel dus

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 05:00

Dat is altijd leuk, als mensen het opmerken!
Mijn weekend was echt bagger, wij hebben de berg Batur beklommen, maar daarvoor ging je al snachts weg. Mijn lijstje van die nacht/dag was zo ontzettend slecht:

Voor het ontbijt snachts: Banaan + Biscuitje
Onderweg: Banaan
Ontbijt: Broodje banaan (kregen we) + gekookt ei
T: biscuitje
L: Kleine pizza
A: Spagetti met prawns en chili (íets te veel chili :')) en twee radlers

Zondag was niet veel beter, we waren bij een waterval, en ondanks dat Bali qua eten niet duur was, was dat daar wel zo. Dus de goedkoopste optie genomen, friet.

O: Banana pancake en wat fruit
T: Kokos biscuitjes
L: Friet met twee mini loempia's
T: Kokos biscuitjes (teveel natuurlijk, wij kregen zo'n trek maar stonden in de file)
A: twee maiskolven met kruidenboter
T: Light chocomelk met extra calcium etc. En een lolly.

Vandaag flink ontbeten, en naast een pakje chocomelk en een lolly niet van plan om meer te eten. Vanavond naar een warung (een eettentje wat gerund wordt door een local) om daar te eten, en ik heb al 4 dagen zin in die fou yong hai dus die staat op de planning <3

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:01

Welkom terug Steffi!

Zie je wel Finnens, anderen zien het vaak beter dan jijzelf. :j

Ilsee: Oo, wat lijkt Bali me prachtig! Lekker genieten! :)

Lijstje vandaag:
O: 150 ml optimel griekse yoghurt met wat lijnzaad, khdarme boterham met een gekookt ei
T: khd arme cracker
L: 200 ml magere yoghurt, kaneel en een weetabix (ben benieuwd :P)
T: 150 gram magere kwark met bosbessen en wat elitehaver
A: kom ossenstaart soep en 300 gram sperziebonen (restjes :') )
T: protein chips, skinny cappuccino en als ik nog trek heb in iets zoets een stuk galiameloen

B: uur volleybal, misschien nog wat losse krachtoefeningen
D: Thee, water

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:05

Gisteren gaan fietsen voor de eerste maal terug. Maar na 40 km merkte ik dat de 'tank' eigenlijk wel leeg was.. Iemand een voorstel qua eten dat wel gezond is maar waar je het een tijdje op kan doen. In de toekomst is het de bedoeling dat ik toch een 2 à 3u op de fiets weer zal zitten.

Vandaag een ontbijtcake gemaakt, gezond, maar het is niet helemaal gelukt volgens plan. Enkele aanpassingen doen voor de toekomst alsnog. Maar hij is niet super slecht.

o: ontbijcake + passievrucht
T: Appel
L: Salade
T: Kiwi
A: ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:28

Ilse, heb je die eerste slechte dag niet met het bergbeklimmen weer verbrand? Lijkt me vrij intensief...
Vergeet niet te genieten!

The Cat, op welk moment ga je fietsen? Ik zou zeggen havermout vooraf, eventueel iets maken met havermout er in voor tussendoor (denk aan notenrepen ofzo). Althans, dat werkt voor mij prima.
Ik kan er in principe een hele ochtend op, maar zelfs als ik honger krijg ga ik nog niet verzuren. Ik fiets dan wel niet, maar ik kan me voorstellen dat zoiets een optie is voor het fietsen...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:31

Gisteren was ik om half 3 gaan fietsen. Dus redelijk op de namiddag. Maar ik had dan ook al gegeten om half 12

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:36

The_Cat schreef:
Gisteren was ik om half 3 gaan fietsen. Dus redelijk op de namiddag. Maar ik had dan ook al gegeten om half 12

En wat had je gegeten om half 12?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:37

Volkoren boterhammen met omelet. maar ik had een stevig ontbijt genomen van ontbijtpannekoek met kwark en banaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:40

Oke en waar bestaat die ontbijtpannekoek uit? En hoeveel eieren zaten er in je omelet?

Niet onbelangrijk, hoeveel fiets je en hoe snel?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:47

Euhm, heel veel verschillende soorten meel, en dan een hoop granen en pitten eronder gegooid. wat moerbeien er nog bij onder, en daar dan 1 dikke pannenkoek van gemaakt. En in mijn omelet zaten 4 eieren, maar men ma heeft ook nog een stukje 'gepikt' :Y) maar het was niet zo dat ik honger had voor ik vertrok, toen voelde ik me goed

En nu had ik 40km gefietst tegen 25km/u gemiddeld

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:09

Iets met een klok en een klepel, heb niet veel verstand van voeding bij sport, maar weet dat toen ik een marathon ging wandelen, de tip was om voor (en evt tijdens) de inspanning vooral koolhydraten te nemen omdat je die direct gebruikt voor verbranding, en eiwitten vooral na inspanning. Maar goed, ik weet er verder ook niet het fijne van.

Ik moet weer even goed opletten, in het weekend de teugels iets te veel laten vieren, nu weer even strenger.

O: magere kwark met ongebrande noten
T: sinaasappel
L: volkoren wrap met carpaccio, beetje pesto en sla, gekookt eitje
T: rijstwafel
A: macaroni

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:29

Ik weet niet wat voor soorten meel, maar ik zou eens kijken naar het khd-gehalte daarvan, met name het gedeelte 'waarvan suikers'.
Het heet anders, maar ik noem het dan meestal snelle en trage koolhydraten. (Emma en Secredible kunnen dit volgens mij zo goed uitleggen)
Heel kort samengevat zijn producten met koolhydraten waar veel suikers in zitten (dus bijvoorbeeld per 100 gram 18 gram khd waarvan 17 gram suikers, ik noem maar wat) producten die heel snel worden opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en blablabla.
Terwijl er ook producten zijn met veel koolhydraten waarvan weinig suikers. Die zorgen voor een stabielere suikerspiegel waardoor je niet zo snel honger weer krijgt. Of het ook daadwerkelijk langzamer wordt opgenomen weten die andere twee dames heel goed. Maar ik kan zelf stukken beter paardrijden op een kommetje havermout dan op drie boterhammen met beleg. Op die laatste word ik echt heel erg slap. Terwijl een kommetje havermout fanatiek rijden betekent en ik daarna ook nog prima 8 boxen kan mesten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:34

Volgens mij doel je op enkelvoudige en meervoudige koolhydraten janine. Volgens mij heb ik daar een tijdje terug iets over geschreven hier, ff zoeken...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:34

Het is gemaakt door de 'meelboer' hier in de buurt. Ik weet niet wat er exact allemaal in zit uit men hoofd, thuis ligt het papiertje wel. Ik weet ondere andere boekweitmeel, speltmeel dat er in zit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:36

secricible schreef:
Volgens mij doel je op enkelvoudige en meervoudige koolhydraten janine. Volgens mij heb ik daar een tijdje terug iets over geschreven hier, ff zoeken...

Jaa die!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:40

Ik kan het niet zo terugvinden. Ik denk dat je in meel in het algemeen niet heel veel verschil gaat vinden.
Verder durf ik het zo ook niet te zeggen, dat ontbijt is al lang en breed verteerd als je om 14.30 ging fietsen, dus daar zou ik niet meer naar kijken. 4 eieren met 2 boterhammen vind ik moeilijker te zeggen... Veel eiwitten en vetten, redelijk wat koolhydraten uit het brood, maar wel allemaal trage koolhydraten. En door de eieren nog trager... En redelijk veel tijd er tussen.

Ik zou een volgende keer kiezen om 1-2 uur van tevoren wat trage koolhydraten te eten (volkoren brood met ei is prima maar wat minder dan 4 eieren, maar je zou ook voor havermout kunnen kiezen met fruit) en een uurtje van tevoren nog wat snelle koolhydraten (mueslireep, granenkoek, banaan, zoiets) en dan nog iets meenemen voor als je honger krijgt. Gewoon eens uitproberen of dat beter werkt.
Sowieso even zoeken wat voor jou lichaam het beste werkt, daar zijn geen hele gouden richtlijnen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:41

Snelle koolhydraten ('witte' producten en dingen met veel suikers idd) worden sneller opgenomen door het lichaam, waardoor ze een piek in energie geven. Dat is heel erg handig als je gaat sporten (daarom eten bijvoorbeeld wielrenners vaak witte pasta voordat ze gaan sporten) omdat je echt een boost krijgt en je snel van het volle gevoel af bent. Langzamere koolhydraten worden langzamer opgenomen door het lichaam omdat er bijvoorbeeld veel vezels in zitten naast de suikers. Die geven dus een geleidelijke hoeveelheid energie af.

Wat het beste voor jou werkt is super afhankelijk van je lichaam en wat je ervan vraagt. Als jij 30 km op enorm hoge snelheid gaat wielrennen is het wellicht een idee om van tevoren een witte boterham met nutella te eten, omdat die zo'n piek geeft dat je super snel kan fietsen. Als je echter 30 km op een ANWB-tempo (van die ANWB-stelletjes die lekker gaan touren op hun elektrische fiets over de Veluwe) fietst is het praktischer om voor langzame koolhydraten te gaan. Je vraagt geen intense prestaties van je lichaam en dus heb je er meer aan als die energie langzaam verdeeld wordt.
Mocht je je nou wel slap gaan voelen kan een piek in je suiker wel veel opleveren. Als ik me echt slapjes en draaierig voel kan ik met veel plezier een bakje havermout wegwerken, maar dat geeft niet genoeg piek om me uit dat slappe te duwen. Dan werkt een bord pasta dus in principe beter. Het beste is natuurlijk om je lichaam voldoende energie te geven gedurende de dag zodat je uberhaupt niet slapjes wordt. Ik zou zeggen dat je het beste kan experimenteren met dingen die voor jou het beste werken. Voor mij werkt het bijvoorbeeld het fijnst om voor het sporten cafeïne oid tot me te nemen, dus een goede kop koffie of als ik haast heb een blikje red bull sugarfree zijn voor mij meestal het best. Dat is echter niet voor iedereen zo, ik ken ook genoeg mensen die zich slapjes voelen als ze niet eerst stevig eten voor ze gaan sporten. Ik sport vraag 's morgens vroeg (uurtje of 9 ben ik er meestal wel) en dan vind ik het vervelend om al een grote maaltijd gegeten te hebben. Ik eet dan iets als ik thuis kom.

Eiwitten na het sporten is een beetje dubbel. In eiwitten zitten veel aminozuren die je spieren herstellen, waardoor je in de theorie minder last van spierpijn zou krijgen. Zelf merk ik niet heel veel verschil, maar dat kan ook komen omdat ik uberhaupt nooit zo hard train dat ik er spierpijn van krijg (is demotiverend voor mij, vind het vervelend om daar last van te hebben dus train geleidelijker). Als je wel snel spierpijn krijgt is het aan te raden om je bloed eens te laten prikken op bijvoorbeeld magnesium, een tekort kan zorgen voor verkrampte spieren.

Het voordeel aan eiwitten is bij veel mensen dat ze er langer vol van zitten. Als ik 3 boterhammen eet met zoet beleg dan heb ik na een uur alweer honger, terwijl ik van een bak kwark/skyr makkelijk tot de lunch vol zit.

Om het nog even samen te vatten: of het aan je khd inname/suikerpieken ligt is heel erg afhankelijk van hoe veel je van je lichaam vraagt. Als je echt gaat wielrennen is het wellicht een idee om eens te kijken naar een wat grotere maaltijd van tevoren ipv achteraf, om je lichaam wat energie te geven. Als het gewoon 30km recreatief fietsen is zou ik het slappe gevoel op iets anders afschuiven, want dat hoort niet zo veel energie te kosten.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:02

Wat fijn dat ander mensen zien dat jij bent afgevallen finnens!
En ondanks dat je jouw eten niet altijd voor het kiezen hebt ilse, lijkt het mij wel heerlijk om daar te zijn <3

Mijn dag gisteren was qua voeding echt drama. Ik heb het niet eens ingevoerd in MFP omdat het alleen maar bestond uit hapjes en vette zooi. (toastjes, chips, taart, bittergarnituur %) )
Wat ik wel merk is als ik 'vroeger' zo'n dag had, dat zou ik er geen problemen mee hebben. Maar nu ik veel bewuster bezig ben met wat ik binnen krijg en hoeveel merk je pas hoe slecht zo'n dag is. 's Avonds voelde ik mij ook echt niet top (had ook deels te maken met mijn kater :') ), zodat mijn vriend en ik na het feest nog tomatensoep hebben gemaakt 's avonds, zodat we in ieder geval het idee hadden wat we nog wat groenten binnen hadden gekregen.

Maar goed, nieuwe week, nieuwe start :)