Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:02

Top gedaan SV! :j Mooie foto’s ook.
Denk dat ik deze voor volgend jaar op m’n lijstje ga zetten..

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 22:11

Is echt een prachtige, pittige trail.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:53

Jeetje Busy wat schrikken zeg! Jou pup heeft zeker een leven verspeeld zo. Wat een schrik.

Balen dat je niet bij je eigen fysio terecht kan Saul! Mijn fysio heeft ook vaak geen plek maar ook heel vaak komt er toch eerder een plekje vrij en appt hij me.

Wauw SV top gedaan! Mooie trail zeg, en zwaar zo te zien!
Ook benieuwd naar Iris haar verslag.

Succes Leonie met Tilburg ten Miles vandaag.

Ik heb gisterochtend bij AV getraind, we hebben lekker 60 minuten heuvels gedaan haha.
Het was zwaar, maar ook leuk. Ik liep vrij achteraan maar iedereen is zo aardig. Trainer komt paar keer naast me fietsen, dat ik me vooral niet moet laten opjagen. En een oudere man kwam steeds bij me lopen. Ik ben nog steeds zo blij met deze AV, ook hele aardige mensen allemaal.

Afbeelding

Ik ga zo even naar sportschool en dan vanmiddag paard nog doen. Einde middag nog lopen denk ik, een tempo loopje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:33

Leuk dat je daar op je plek bent Samantha.
Leuk verslag SV. Mooie foto's ook. En echt knap gelopen.
Busymissy, hoe is het met de pup??? Jeetje, je schrikt je rot. Arm ding.

Kan ik iemand blij maken met mijn ticket voor de Leersumse Veld trailrun volgend weekend?
21 km, startvak 9.00 - 10.00 op zaterdag 4 oktober.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:48

Meer mensen in Nijmegen dus.
In de 21km zat een venijnige heuvel ergens in de laatste 7km.
En 607 hoogtemeters volgens Garmin i.p.v. 574. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 17:26

Dat verschil is nog bijna te verwaarlozen. Bij mij waren het er 1022 ipv 584.
Ik heb heel veel venijnige heuvels gehad, maar ik denk dat je die met een soort trap bedoelt? Zoals wij dan zeggen: een graftrap.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:05

Wauw wat knap Sv. Weer top gelopen en wat een afstand. Wat vond de knie van je vriend ervan?
Zo een leuk terrein daar <3 . En als jou foto's zie hebben jullie veel lol gehad :D

FIjn dat je zo je plek hebt gevonden Samantha. En wat ben je fanatiek aan het lopen! Geen last meer van je bil verder?

Ah Goof waarom ga je zelf niet meer? Toch niet genoeg hersteld?

Ik voelde me sinds vrijdag echt een stuk beter en gister ook echt wel gewoon oke. Ook Eindelijk niet meer zo moe. En vanmorgen was mijn HRV eindelijk niet meer rood, mijn rusthartslag bijna normaal. Ik voelde me verder ook gewoon goed dus heel stiekem toch mijn pace-pro plan opgestart voor een pr. Ik dacht, ik zie het wel. En het bijzondere vind ik altijd, ik pak een ritme en als dat dus haalbaar is, houd ik gewoon dat ritme. En dat ritme was 4:50 *\o/* .
Bij km 8 begon ik het wel zwaar te krijgen maar mijn hartslag zat nog steeds in zone 3. Voelde alleen gewoon dat mijn lijf er wel echt wat van vond.
En dat werd meer en meer. Bij km 12 begon ik me echt beetje dizzy te voelen en hoofdpijn. Ik heb echt ieder water punt gedronken en over mijn hoofd gegooid maar het was echt gewoon warm en mijn lichaam kon die warmte even niet kwijt vandaag. Wel een beetje getwijfeld of ik wel door moest lopen. Toen ik de laatste 2 in ging, was ik echt in twijfel of ik er wel goed aan deed maarja, nu was ik er toch al bijna :')
En zo kwam ik over de finisch met een nieuw PR, 1:18:25. 4 minuten van mijn oude record af gelopen.

Eenmaal over de finish voelde ik me echt niet goed dus ben ik meteen gaan liggen op de koude vloer en dat vond het rode kruis niet goed. Je moest doorlopen maar toen ik wilde opstaan ging ik bijna out. Dus kreeg ik een rolstoel onder mijn kont geduwd en werd ik even afgevoerd naar hun tent :7 . Mijn temperatuur was wat aan de hoge kant (niet gevaarlijk) maar mijn huid en lijf voelde aan de buitenkant heel koud. Verder was ik duizelig, zat helemaal te trillen en had hoofdpijn. Maar goed, even daar gezeten, 3 glaasjes water en een dextro verder en toen voelde ik me wel weer stuk beter. Als ze me gewoon even hadden laten liggen, was het ook wel goed gekomen dus ik voelde me erg bezwaard tussen de mensen die echt out waren gegaan of afgevoerd moesten worden.
Uiteindelijk gewoon weer lopend de tent verlaten om tot de conclusie te komen dat mijn horloge wederom gecrashed was en ik dus geen data heb... {:)-:( Ben een beetje klaar met mijn Garmin.
Maar goed, wel echt genoten van de run verder, veel meer dan vorige week.
Before
Afbeelding
Mijn data.... Ik had 04:49 gemiddeld zelf op mijn horloge. De run was dan ook 290mlanger dus dat klopt wel.
Afbeelding

En garmin had dus eerst de run wel opgeslagen, gaf toen 82 uur herstel aan en ook mijn body battery had er onder geleden, en toen was de run opeens weg. Mijn hersteltijd sprong terug naar 0 en dit gebeurde er met mijn batterij:
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:21

Wow Leonie wat heb jij snel gelopen zeg, wauw!
Top gedaan. Wel eng dat je je zo slecht voelde na de finish, het was ook wel erg warm ook vandaag ineens.
En wat balen van je horloge zeg.

Ik heb vandaag einde middag m’n duurloop met tempo blokken nog gelopen.
Ging eigenlijk wel lekker:
Afbeelding

Bil gaat wel goed. Ik heb tijdens het lopen meestal geen pijn meer. Wel gister met die heuvels. Eerst had ik altijd bij het lopen pijn en erna ook.
Nu erna ook meestal niet. Maar soms is het wel terug, dus ik ben nog niet helemaal hersteld.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:44

Wat een toffe trail Sv, en wat heb je het goed gedaan na je niet fit zijn. En dan die hoogtemeters met die afstand, echt knap! Maar had je nu bijna het dubbele aan aantal hoogtemeters dan vooraf verwacht?

Wat fijn dat je zo ontzettend op je plek bent bij deze AV Samantha, ik herken dat (helaas) niet van de AV hier.
Lijkt me enorm motiverend zo.
Je blijft mooi laag in je hartslag met je tempo blokken.

Nog niet fit genoeg Goof? Ik had graag gegaan, maar heb familieweekend. Vrees dat het niet gewaardeerd wordt wanneer ik dan weg ga. Pup doet het prima gelukkig, alsof er nooit iets gebeurd is.

Oh jee Leonie, dat klinkt wel als een heftig einde van de run. Het was ineens ook wel weer erg warm vandaag. Gelukkig alles goed afgelopen.
Wat ontzettend ruk van je horloge weer, daar alleen al zou je niet goed van worden.

Ik heb vandaag een korte lange afstand gedaan (8km) met een poging tot een 3-tal versnellingen aan het einde om mijn max hartslag te bepalen. Het hardlopen gaat weer goed, enkel geeft nu na 3 weken rustig aan doen geen last meer, dus ik ga komende week mijn trainingsschema weer oppakken. Ik voel het botje in mijn voet nog wel, maar voor mijn gevoel ondervindt dat geen last van het hardlopen.

De eerste versnelling ging goed. Hartslag 167 waar Garmin 168 schat als max.
De tweede durfde ik niet door te lopen, ik heb eerder een soort van inspanningsastma gehad bij een eerdere poging en dat vond ik zó eng dat ik mijn grens niet meer op durf te zoeken. Iemand die dit herkent en een (trainings) oplossing weet hiervoor?

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:00

Wauw wat een super knappe resultaten komen er weer voorbij!

Ik had donderdag gelopen, qua minuten etc hetzelfde als dinsdag maar hij voelde een stuk zwaarder. Toen ik eind van de dag flink ziek werd begreep ik waar het vandaan kwam :+
Afbeelding
Afbeelding

Ga morgen weer een poging wagen, wilde vandaag al, maar merkte dat werken vandaag al voldoende inspanning was, dus morgen weer nieuwe ronde, nieuwe kansen :P

En heb een fijne hoofdlamp en verlichting voor buik en rug zodat ik ook 's avonds goed te zien ben tijdens het hardlopen. Erg fijn!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:05

Fijn dat de pup weer goed gaat Busymissy ze kunnen je echt een b hartverzakking geven soms (mijn aus is 9 en kan dat nog soms).

Wow wat een prestatie weer Leonie! En hoewel ik snap dat je denkt dat je zo weer oké was denk ik ook dat het goed is dat ze even voorzorg genomen hebben; better safe than sorry.

Samantha, dat klinkt als een hele fijne vereniging! Eigenlijk zoals een vereniging imo bedoeld zou moeten zijn...

Goed bezig Eefsel! Let wel op dat niet fit ook echt niet fit is. Beter een dagje te veel rust dan te weinig. (Zegt zij door schade en schande wijs)

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:08

Ja vandaar vandaag ook niet gedaan en als ik morgen merk dat het toch nog teveel gevraagd is dan is er dinsdag weer een nieuwe dag! Wil graag verder komen maar wel gezond :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 06:03

Ja klopt Busy, bijna het dubbele. Maar dat wist ik van tevoren want ik had hem al eens gelopen. Ik had wel een beetje spijt dat ik mijn stokken niet mee had.
Wat naar van die astma, ik snap je angst. Daar heb ik geen oplossing voor.

Leonie wat een geweldig pr zeg! Je bent tot het gaatje gegaan. Gelukkig dat je niet helemaal out ging.

Even rustig aan Eefsel. Doe je goed.

Hier nog wat spierpijn en moeheid. Heb een lange werkdag, bah. Morgen misschien een herstelloopje. Ligt er ook aan hoe ik me voel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:28

BusyMissy schreef:
De eerste versnelling ging goed. Hartslag 167 waar Garmin 168 schat als max.
De tweede durfde ik niet door te lopen, ik heb eerder een soort van inspanningsastma gehad bij een eerdere poging en dat vond ik zó eng dat ik mijn grens niet meer op durf te zoeken. Iemand die dit herkent en een (trainings) oplossing weet hiervoor?

Ik heb (een lichte vorm van) inspanningsastma.
Een trainingsvorm weet ik er helaas niet voor, anders dan met beleid versnellingen blijven doen en goed naar je lichaam luisteren.

Oh en ik moet vooral voorzichtig doen met drinken. Ik verslik me soms als ik tijdens het lopen een te grote slok neemt, en dat triggert de benauwdheid dan wel.

En op sommige dagen moet ik accepteren dat het niet zo lekker gaat.

Ik heb wel zo'n puffer die ik voor bijna elke training neem.
Het is tegenwoordig wel een stuk minder dan een aantal jaar terug. Al denk ik dat het ook scheelt dat ik niet meer naast de Maasvlakte/Europoort woon.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:17

Goed dat je naar je lichaam luistert Eefsel, hopelijk weer snel helemaal fit

Ik heb (gelukkig) met het gewone hardlopen helemaal geen last van benauwdheid, alleen wanneer ik richting mijn maximale hartslag ga voel ik dat samenknijpen van mijn luchtwegen. Ik ga gewoon maar eens wat vaker daar net tegenaan/net daaronder lopen, eens testen of het trainbaar is en dan minder wordt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:55

Ik denk dat, als je regelmatig traint, je steeds sneller zult moeten/kunnen lopen, wil je tegen je maximale hartslag aan zitten.
Met andere woorden, loop je eerst bij 5.00 min/km tegen je max, dan is dat met een poos trainen misschien pas bij 4.30 min/km. :)

Ik kon bvb eerst bij een tempo van 5.45 min/km rond de 190 zitten.
Vandaag was mn maximale hartslag 182 bij een tempo van ongeveer 5.25 min/km.
Dan begin ik mn longen wel een beetje te voelen, maar ik kan er nog wel mee door.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:02

Mooi rondje weer Samantha. Voel je je er al klaar voor? Nog maar 3 weken *\o/*

BusyMissy ow dat lijkt me idd beetje eng. Kun je niet even samen met iemand lopen dan mocht het dan even niet goed gaan dat je niet alleen bent en dan zo langzaam vertrouwen opbouwen? Ik heb wel ooit dat ik het even heel benauwd krijg maar dat is denk ik toch wat anders. Als ik dat heb ga ik even lopen met mijn handen boven mijn hoofd (ruimte in je middenrif) en focussen op mijn ademhaling. Maar nogmaals, ik denk dat dat met astma toch net wat anders ligt.
Is het echt astma of dat je het gewoon echt even heel benauwd krijgt? (sorry als ik nu een domme/vervelende vraag stel)
Wel fijn dat het hondje het goed doet nu en nergens last van lijkt te hebben. Spammm mag hoor <3

Ah Sv niet gek dat je wat spierpijn hebt. Wat een prestatie!
Supervixen schreef:
Leonie wat een geweldig pr zeg! Je bent tot het gaatje gegaan. Gelukkig dat je niet helemaal out ging.
Nouja dat is dus het gekke. Ik voelde me enerzijds wel slecht, anderzijds, hartslag was nog prima, ademhaling was nog goed, ik was nog goed helder en alert. Had zelf het idee dat er nog wel meer in zat. Denk dat mijn lijf echt nog van de wap was/is van de koorts en dus de warmte even niet kwijt kon. Kan niet echt een andere oorzaak bedenken want normaal heb ik het niet zo snel warm :')
BusyMissy schreef:
Wat ontzettend ruk van je horloge weer, daar alleen al zou je niet goed van worden.
Ben er goed klaar mee ja. Het is enerzijds maar data, de run is er niet anders door. Maar ik heb wel een heel duur horloge gekocht om de data te kunnen hebben. En dan zeker na een wedstrijd, waar je ook nog eens een pr loopt, wil je gewoon je data hebben.

Hey Sherivey! long time no see!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:48

:wave:

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:34

Vervelend van die astma Busymissy, kan me voorstellen dat dat wel spannend voelt.

Hier vandaag niet fijn gelopen. Ik had een te warm shirt aan en kon mn warmte niet kwijt. Paar keer moeten wandelen daardoor. Maar goed, elke stap is er 1 meer dan wanneer ik op de bank bleef zitten en even lekker genieten van de natuur is altijd goed...

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:59

Wauw Leonie, wat een tempo en dat met zo’n gevoel. Echt knap dat je daar doorheen hebt kunnen lopen. Gelukkig hield je er niks aan over.
Wat ontzettend stom van je horloge. Moet echt niet kunnen, ik zou het ook niet pikken.

SV, wat een afstand! Knap gedaan *\o/*

Wenk, het is ook raar weer. Toch geweest!

Busy, jeetje je pup. Wat schrikken! Ik zou ook vrezen voor haar leven bij zo’n aanzicht. Gelukkig is ze oké.
Klinkt heel vervelend die inspanningsastma.

Eefsel, ik ken jou nog van je doggen.
Het lopen kan heel anders voelen als je niet helemaal fit bent. Beterschap.

Samantha, mooie blokken!
Heuveltraining klinkt pittig. Lekker bezig jij!

Goof, waarom ga je zelf niet? Jammer!
Ik loop de dag erna de Devils trail in Doorn. 26 km, dat is echt lang geleden dus ik heb een beetje vrees.

Hier eindelijk weer opgeknapt en gisterochtend vroeg een rondje met Meeko gedaan. Vanavond ga ik weer mee met de atletiek.

Afbeelding

Ik ben ook gestart met personal training bij krachttraining. Ik moet even een balans vinden met sporten merk ik :))

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:18

@ Leonie, Ik weet niet wat het is, mijn zoon (hij leidt sportinstructeurs op) was er de laatste keer bij en hij zei dat het op inspanningsastma lijkt. Ik heb verder geen astma of vergelijkbare klachten.
Op dat moment heb ik het gevoel dat alles rondom mijn luchtwegen samenknijpt en vernauwd, ga dan ook echt met piepende teugen ademhalen en voel dat ik dan gewoon te weinig lucht/zuurstof binnen krijg en dat voelt echt héél eng als je net daarvoor even op je hardst gerend hebt. Ik probeer dan zo goed mogelijk te ontspannen en lang uit te ademen en daardoor ga ik net niet nok maar het voelt zodanig vervelend dat ik dit stukje niet voor mijn lol op ga zoeken.

Ik vind het ook moeilijk inschatten wat dan te doen met dit weer Wenk. In de ochtend is het echt nog fris, maar het warmt nog snel op.

Mooie foto met Meeko Lisitano!
Wie heeft die gemaakt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:40

Wat een toffe foto lisitano <3

Wenk, daar heb ik in het begin ook wel mee geworsteld hoor. Ik heb het snel warm met lopen dus ik trek het liefst zo min mogelijk aan _O-
Ik heb gisteren een rondje gedaan en zag toen ook mensen in lange broek en lange mouwen lopen in de volle zon. Hoe dan?!

Ik voel me inderdaad niet fit genoeg om te lopen zaterdag. Ik denk dat ik hem heus wel kan weglopen, ben fysiek en conditioneel goed genoeg, maar ik heb geen zin. Geen idee waarom niet, maar ik ben moe en heb geen zin, dus ik weet noet of ik dan wel moet gaan.
Ik zag dat de run 2 lussen zijn, 1 van 11km en 1 van 10km. Ik kan eventueel nog stoppen na lus 1 of ter plekke beslissen wat ik wil.
Maar als iemand mijn kaartje wil overnemen is dat echt meer dan prima.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:52

BusyMissy schreef:
@ Leonie, Ik weet niet wat het is, mijn zoon (hij leidt sportinstructeurs op) was er de laatste keer bij en hij zei dat het op inspanningsastma lijkt. Ik heb verder geen astma of vergelijkbare klachten.
Op dat moment heb ik het gevoel dat alles rondom mijn luchtwegen samenknijpt en vernauwd, ga dan ook echt met piepende teugen ademhalen en voel dat ik dan gewoon te weinig lucht/zuurstof binnen krijg en dat voelt echt héél eng als je net daarvoor even op je hardst gerend hebt. Ik probeer dan zo goed mogelijk te ontspannen en lang uit te ademen en daardoor ga ik net niet nok maar het voelt zodanig vervelend dat ik dit stukje niet voor mijn lol op ga zoeken.

Ik vind het ook moeilijk inschatten wat dan te doen met dit weer Wenk. In de ochtend is het echt nog fris, maar het warmt nog snel op.

Mooie foto met Meeko Lisitano!
Wie heeft die gemaakt?

Heb je ook al eens gekeken naar strottenhoofdkramp?
Ik weet natuurlijk niet wat je voelt tijdens het hardlopen, maar EILO lijkt op astma, maar is het niet. Ik had er nog nooit van gehoord, maar weet van een grotduiker die dit gehad heeft.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:01

Heb dat net even doorgelezen Germie, maar mijn gevoel van geen lucht krijgen lijkt daar totaal niet op.
Ben daarna ook maar eens omschrijvingen van inspanningsastma gaan lezen, maar ook dat omschrijft niet het gevoel wat ik dan heb. Het ontstaat ook niet op de omschreven momenten. Dus dat lijkt het ook niet te zijn. Moet ik het toch nog ergens anders in gaan zoeken.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:38

Wat lastig Busy. Mijn zoon heeft inspanningsastma, nu hij wat ouder is heeft hij er minder last van. We kwamen erachter toen hij in de brugklas zat en dus langere afstand moest fietsen, en op een ochtend out ging met naar school fietsen. Doodeng, ik zat op m’n werk in een meeting en zag daarna tig gemiste oproepen. Gelukkig bleek het mee te vallen en toen hij dagelijks puffers ging gebruiken was het onder controle.
Ik zou het toch even bij de huisarts na laten kijken hoor.

Wauw Lisitano wat een prachtige foto! Leuk die personal training!

Wat jammer Goof, ik kan helaas ook niet, had het wel leuk gevonden maar heb zondag een run al.

Dat snap ik wel Eef, als je niet fit bent loop je veel minder inderdaad. Hopelijk knap je snel op.

Ik heb vandaag m’n vrije dag weer, zo lekker. Net sportschool geweest en ga zo naar m’n paard fietsen.
Vanmiddag nog een rondje lopen, en vanavond oudergesprek op school.
Heb net m’n shokz binnen gekregen. M’n AirPods hadden al een half jaar kuren en sinds vrijdag deden ze het helemaal niet meer. Nog poging gedaan ze aan de praat te krijgen, maar helaas. Gisteravond dus Shokz besteld.

Ik heb weer eens een schuur plek na mn loop van gisteren. Hele rare plek ook, ik denk dat mn onderbroek rand niet goed zat.
Is gelukkig niet zo’n grote plek en niet open ofzo