Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:33

Leuk voor de jeugd, waarschijnlijk minder leuk voor andere groepen. Had liever een andere (tussen)oplossing gezien voor de jeugd. Ik hoop dat het mee blijft vallen met de besmettingen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:34

Gelukkig!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:34

Niet leuk maar noodzakelijk
En ik doe daar graag een stap voor terug...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:39

Er zijn ook al sinds maart veel mensen die niet veel stapjes meer terug kúnnen doen. Bij mij valt het nog wel mee hoor, ik ben jong en gezond. Maar ook hier wordt eenzaamheid een groot probleem. Maar een vriend van mij bijvoorbeeld (veertig, ernstig ziek) is sinds maart zijn huis niet meer uit geweest en ontvangt geen bezoek. En zo zijn er ook veel meer. En de jongeren die net hun eigen leven moeten beginnen. Ook die moeten nu wéér een stap terug doen. Dat raakt ook wel een keertje op.
Ik schrik trouwens soms wel als ik hoor hoe slecht sommige scholen het onderwijs voor elkaar hebben. Ze doen vast hun uiterste best, maar als ik hoor dat er scholen zijn die de kinderen maar een kwartiertje per dag laten komen, dan denk ik wel: hóe dan.
Maar goed, ik was dus meer voor mijn sport-oplossing. Ik vind het echt totaal niet chill dat ze nu weer zoveel besmettingsrisico nemen met de Engelse variant erbij. En dat de invloed van school zelf ontzettend overdreven wordt. Sociaal contact: uiteraard! Maar school? dat kan ook voor een deel online... zeker bij wat oudere kinderen. Laat ze dan gewoon lekker samen buiten spelen. Op school moet je toch vooral stil zijn.

</frustraties>

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:42

Sheran vergis je niet hoeveel begeleiding de kinderen nodig hebben hoor. Dat vraagt dus naar veel van de juffen/meesters ook veel van de ouders. Dat doet de kwaliteit niet ten goede. Ik kan mij voorstellen dat zeker tot en met groep 5 zo is.
Ik ben blij dat de boel opengaat :) en ik wacht met smart op het VO.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:45

En ik neem.mijn petje af voor alle ouders die het goed doen
Oma.en.opas die helpen
En het initiatief van mijn vriendin die oud leraren oproept om hulp te bieden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:48

Oma's en opa's die helpen is voor een deel wel weer afgelopen nu... En ik kan me goed voorstellen dat oud-leerkrachten nu ook niet staan te springen om in de buurt te komen van leerlingen, zonder vaccinatie en met risico-niveau 'zeer ernstig.'

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:51

Sheran schreef:
Er zijn ook al sinds maart veel mensen die niet veel stapjes meer terug kúnnen doen. Bij mij valt het nog wel mee hoor, ik ben jong en gezond. Maar ook hier wordt eenzaamheid een groot probleem. Maar een vriend van mij bijvoorbeeld (veertig, ernstig ziek) is sinds maart zijn huis niet meer uit geweest en ontvangt geen bezoek. En zo zijn er ook veel meer. En de jongeren die net hun eigen leven moeten beginnen. Ook die moeten nu wéér een stap terug doen. Dat raakt ook wel een keertje op.
Ik schrik trouwens soms wel als ik hoor hoe slecht sommige scholen het onderwijs voor elkaar hebben. Ze doen vast hun uiterste best, maar als ik hoor dat er scholen zijn die de kinderen maar een kwartiertje per dag laten komen, dan denk ik wel: hóe dan.
Maar goed, ik was dus meer voor mijn sport-oplossing. Ik vind het echt totaal niet chill dat ze nu weer zoveel besmettingsrisico nemen met de Engelse variant erbij. En dat de invloed van school zelf ontzettend overdreven wordt. Sociaal contact: uiteraard! Maar school? dat kan ook voor een deel online... zeker bij wat oudere kinderen. Laat ze dan gewoon lekker samen buiten spelen. Op school moet je toch vooral stil zijn.

</frustraties>

Hopelijk komen er nog meer maatregelen eromheen, meer testen van kinderen, betere ventilatie en sporthallen etc gebruiken voor lessen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:53

Ik hoop en eis dan ook dat ze met een mooi pakket aan middelen komen om dit veilig te kunnen houden. Al betwijfel ik het. En dan 1 leerlingen van de 45 die ik dagelijks zie heeft Corona en dan verplicht 5 dagen quarantaine :( En leerkrachten die aan de sneltoetsen moeten. Dan wil ik ook het salaris van een voetballer :+
Dat wordt na 8 februari mijn schoonvader die aan de chemo zit samen met partner niet meer bezoeken.

Ik denk bij ons niet geen extra maatregelen. Kinderen worden met zijn allen gebracht door taxi’s. En er zullen een hoop kinderen niet gelijk de school in willen zonder ouders. Dus zal druk worden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:54

Shadow0 schreef:
Oma's en opa's die helpen is voor een deel wel weer afgelopen nu... En ik kan me goed voorstellen dat oud-leerkrachten nu ook niet staan te springen om in de buurt te komen van leerlingen, zonder vaccinatie en met risico-niveau 'zeer ernstig.'

Zal je verbazen hoeveel mensen begaan zijn
Niet alles is zwart wit zoals jij denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:56

Ik ben er niet blij mee. En ik hoop dat de cijfers daardoor niet stijgen. Want dan zitten we nog langer in lockdown. En alle ondernemers die daardoor de boot in gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:56

En dan een week school en weer vakantie?
Of slaan ze de vakantie maar over na zoveel thuis?
Anders zou ik zeggen laat nu thuis tot na de vakantie. Dalen de cijfers hopelijk door en meer mensen gevaccineerd.
Nu een week naar school lijkt me nog meer onrust geven.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:58

Vakantie overslaan? Terwijl juist ook de leerkrachten zich een slag in de ronde hebben gewerkt om online les te kunnen geven? En nu blijkbaar in het weekend foto weer alles klaar voor fysiek moeten maken?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:59

Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat ik totdat ik en mijn kwetsbare familie leden gevaccineerd zijn, uit de buurt van kinderen en hun ouders blijf.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:03

Voor 2/3 van de kinderen is het nog 2 weken voor de vakantie. Ik ben er iig blij mee, zeker voor mijn kleuter waarbij haar belangrijkste ontwikkelpunt het samen spelen is, maar ook het feit dat we wat minder beroep hoeven te doen op opa en oma. BSO blijft nog dicht, dus minder verschillende contacten, en quarantaine bij een besmetting in de klas.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:04

Coby schreef:
Vakantie overslaan? Terwijl juist ook de leerkrachten zich een slag in de ronde hebben gewerkt om online les te kunnen geven? En nu blijkbaar in het weekend foto weer alles klaar voor fysiek moeten maken?

We moeten allemaal enorm inleveren hoor..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:06

Ik vind de opvattingen van sommige juffen en meesters wel bijzonder. De docenten van vo staan al sinds na de kerst gewoon examenklassen te draaien hé? In eerste instantie ook nog gewoon 30 leerlingen per klas. Onder druk is dat dan terug gedraaid omdat er dan nog 1,5 meter afstand gehouden moest worden. Daar heeft ook niemand keihard over lopen klagen. Zelfde als het testbeleid hier waren we opgegeven als testschool, dit onder veel enthousiasme van het personeel. Maar er waren scholen uit het westen uitgekozen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:07

Abiola schreef:
Coby schreef:

We moeten allemaal enorm inleveren hoor..

Tja wie wil je overspannen hebben dan he? Als de juf omvalt zit de klas weer thuis en dan ook zonder digitaal onderwijs :)
Verder mag dat, dan wel uitbetaald worden. Je betaald voor je vakantie tenslotte.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:11

lenaa_tje schreef:
Tja wie wil je overspannen hebben dan he? Als de juf omvalt zit de klas weer thuis en dan ook zonder digitaal onderwijs :)
Verder mag dat, dan wel uitbetaald worden. Je betaald voor je vakantie tenslotte.

Joh, dan mogen de kinderen weer naar school, krijgen alle juffen en meesters 50% loonsverhoging en een klasse assistent. Nog meer vrije dagen en alles wat hun hartje begeert.
En dan blijft de rest wel lekker tot in de pruimentijd met enorme uitgroei thuiszitten. Ook goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:13

Echwel schreef:
Zal je verbazen hoeveel mensen begaan zijn
Niet alles is zwart wit zoals jij denkt

Echwel, als je reageert met iets als 'zoals jij denkt' maak je het meteen persoonlijk. Ik vind dat niet nodig, er is genoeg om inhoudelijk te reageren.

Maar wat het andere punt betreft: ik 'denk' het niet alleen, ik weet het toevallig ook van enkele. Mijn moeder, ex-leerkracht met ruime ervaring, zou niets liever willen dan mensen ondersteunen maar heeft ook genoeg risico's. Die gingen altijd naar de kleinkinderen, maar nu mag dat niet meer, en als de scholen weer opengaan is het risico ook echt te groot.
Een ander familielid ondersteunt nu nog een paar ouders wel, en ik weet niet of ze dat blijft doen maar daarvan is het dus alleen maar duimen dat het niet mis gaat - want het risico is groot. (Ook voor de vakantie blonk de school bv niet uit in voorzorgsmaatregelen, maar nu hebben we er een extra-besmettelijke variant bij.)

Zijn uiteraard maar voorbeelden... alleen denk ik dat het niet bepaald de enige voorbeelden zijn. Er wordt nu nadrukkelijk een risico genomen, eigenlijk zonder dat er interesse is in welke risico's dat zijn of hoe groot. En daarmee wordt een deel van de mogelijkheden die er wel zijn juist afgesneden. (Terwijl die er wel zijn als je eerst corona terugbrengt en daarna hulptroepen probeert op te roepen.)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:14

Want die uitgroei is belangrijker dan onderwijs en ontwikkeling van een hele generatie kinderen?

Shadow, op dit moment hebben wij zelf 8 contactmomenten met de opa’s en oma’s per week, als ze weer naar school is kan dat terug naar 2 keer.... Scheelt dus ook weer risico. Mocht de Britse variant doorzetten kunnen we het dan ms nog wel voor elkaar krijgen om ze niet meer te laten oppassen.
Laatst bijgewerkt door Miran op 31-01-21 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Abiola schreef:
lenaa_tje schreef:

Joh, dan mogen de kinderen weer naar school, krijgen alle juffen en meesters 50% loonsverhoging en een klasse assistent. Nog meer vrije dagen en alles wat hun hartje begeert.
En dan blijft de rest wel lekker tot in de pruimentijd met enorme uitgroei thuiszitten. Ook goed.

Dat is toch geen rare opmerking? Als jij jou vakantie kwijt was en er niks bij kreeg ging jij daar mee akkoord?
Voor die vakanties betalen we gewoon. Dus gaat die niet door moet dat uitbetaald worden. Je kan het niet sparen in het onderwijs en daarnaast is dus alles verrekent voor je vakantie
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-01-21 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Ik vind ook dat de VO scholen die door moesten draaien enorme risico’s lopen evenals noodopvang. Meerdere noodopvangen in mijn regio zijn geconfronteerd met Corona. Zelfs vorige week nog. Toen zei GGD geen probleem. Kind thuis en de rest kan gewoon door. En nu volledige draai om show door 5 dagen quarantaine te doen.

En aanvulling Abiola wat betreft vrije dagen... die zijn keurig weggewerkt in het aantal uren dat gewerkt wordt. En geen opname mogelijk van vrije dagen natuurlijk of opbouw daarvan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:15

Dammie schreef:
Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat ik totdat ik en mijn kwetsbare familie leden gevaccineerd zijn, uit de buurt van kinderen en hun ouders blijf.

Begrijpelijk! Sowieso denk ik dat als je kwetsbaar bent of in de risicogroep valt het extra belangrijk is om zoveel mogelijk thuis te blijven en risico's te verkleinen.

Hier een heel dubbel gevoel. Ergens voor de jongste enorm blij, maar sneu voor de oudste die in de eerste van de middelbare zit. Ze zou ook zo graag willen. Ik heb maar gezegd dat ze eens rond moet appen of er van de week geen vriendinnen of klasgenootjes zijn die een dag hier online les mogen volgen.
En ik vind het ook wel spannend wat het met de cijfers doet. Ook wel spannend hoe vaak er een besmet kind in de klas zit en iedereen 5 of 10 dagen in quarantaine moet. De juf van mijn jongste heeft het gehad dus de kans is gelukkig redelijk dat zij het voorlopig niet meer opnieuw krijgt.

Het is zo frustrerend dat het vaccineren zo'n flop geworden is. Soms ben ik wel eens bang voor ''wat als de vaccins helemaal niet helpen/werken.''
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-01-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:16

Ik ben mijn vakantie kwijt. Ik ben al bijna een jaar thuis. Ik heb drie kwart van mijn personeel moeten ontslaan. Ik ben voor dat de kinderen naar school gaan, maar als de juffen en meesters dan weer ter zielig zijn, denk dat ik, de cafehouder en de kapper ook zielig zijn. Samen sterk toch.