De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:12

moonsparkle schreef:
Ik dacht gelezen te hebben dat een patiënt nog een keer besmet was geraakt, maar ik weet de bron zo niet meer

Dat heb ik ook gelezen, maar ook daarbij het vermoeden dat het om iemand ging die het virus had en waarbij het nog niet helemaal weg was (of 'opgevlamd' was).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:12

Omdat er 2 soorten zijn (S en L) kun je idd nog met de andere soort besmet raken als je de ene soort gehad hebt. Máár het is nog steeds niet duidelijk wélke soort hier rondwaard áls dat er al één is ??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:13

moonfish13 schreef:
Voor wie met een baby zit straks zonder paracetamol zetpillen, ik heb hier twee doosjes.
De 120 mg versie, voor de zekerheid gekocht voor Lautje maar ik begreep dat zij heeft.
Er komt vast een bestemming voor straks, maar ik vond het verhaal echt te banketstaaf. -O-

Vergeven, toch Lautje!
Hier stonden nog wat doosjes en ik heb de apotheek op 150 meter lopen.
Kleine moeite om even te kijken en ja hoor! *\o/*

anjali

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:21

Alle kerkdiensten (van de R.K. kerken) in Nederland zijn afgelast en eveneens het hele sociale leven eromheen. Ik vraag me echt af of dit nu wel nodig is aangezien er plaats genoeg was in de kerken om meters bij elkaar vandaan te kunnen zitten. Maar ja, als het maar helpt dan om de verspreiding in te dammen.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:24

Nodig? Ja.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:24

anjali schreef:
Alle kerkdiensten (van de R.K. kerken) in Nederland zijn afgelast en eveneens het hele sociale leven eromheen. Ik vraag me echt af of dit nu wel nodig is aangezien er plaats genoeg was in de kerken om meters bij elkaar vandaan te kunnen zitten. Maar ja, als het maar helpt dan om de verspreiding in te dammen.

Het is puur noodzakelijk om mensen tegen domheid te beschermen.
Ze kruipen tenslotte nu ook naast elkaar op terrassen, in shoppingcentra en in de kroeg (al zijn dat dan vooral jongeren) Maar ik zie oudjes ook niet met 'n bank er tussen in een kerk gaan zitten, dus beter beschermen door aflasting. Er is vast wel ergens een kerkdienst op tv of online te vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:25

anjali schreef:

Je weet dat in Frankrijk de hele ellende vooral gestart is door een kerkdienst?

Het lijkt mij sterk dat god een gebedje thuis niet net zo goed waardeerd. Kerkdiensten zijn een gewoon een sociaal ding, voor god maakt het heus niet uit waar je zit te geloven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:33

Citaat:
Er is maar 1 variant, er is dus geen mutatie of twee (of meer ) verschillende varianten. Er is op dit moment maar 1 ENKEL covid-19 virus.

Wel kunnen we zien hoe het virus zich aanpast (dat is niet het zelfde als muteren) dus we zien in duitsland een virus dat een heel klein beetje anders is dan in italie. Het is niet zo dat als je het ene krijgt je het andere nog kunt krijgen, het is gewoon hetzelfde virus. Maar voor verspreiding is het belangrijk om te weten, want zo kun je zien hoe bijvoorbeeld een virus een land binnen komt en hoe het zich verder verspreid. Voor de praktijk of de patient is het dus totaal irrelevant of je de een covid uit italie hebt, of covid uit duitsland maar voor de wetenschap is het belangrijk om te zien hoe het virus zich verplaatst.
Vergelijk het met coca cola, het maakt niet uit of je coca cola drinkt die in belgie geproduceerd is, of die in nederland geproduceerd is (is voorbeeld want ik heb geen idee waar coca cola geproduceerd wordt), dat is allebei gewoon coca cola en niet opeens pepsi. Maar in een laboratorium zou je het kunnen zien want er zitten kleine verschillen in bijvoorbeeld het water dat gebruikt is. Nog steeds is het dan coca cola, en niet pepsi of sinas.

Florence13 die in deze oliebol werkzaam is op vivaforum.
https://forum.viva.nl/gezondheid/corona ... /459045/60

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:35

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:36

Hier in Spanje is ook een grote uitbraak geweest door een uitvaartdienst. Ze gaan maar een poosje niet naar de kerk nu, uitvaarten met grote voorzichtigheid, bruiloften uitstellen.

@blensink: van mij mogen ze het leger inzetten tegen die feestende toeristen. Een paar grote vliegtuigen en terug naar eigen land! En wie een huis heeft in Spanje, terug naar binnen knuppelen.

Belgen ook terugknuppelen!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:38

Omany schreef:
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/nu-b ... ~ac139fcf/

Zucht, mensen zijn zó dom hè ^) . Nu gaan de Belgen massaal naar Nederland voor de restaurants en winkels 8)7 . Ik begrijp dat toch allemaal niet ze ! Zucht, zó frustrerend :(

Ongelooflijk dom!

Ik woon ook in een grensdorp (net aan NL kant) en ben blij dat ik 2 dagen geleden al boodschappen heb gedaan. Ik wil gewoon niet meer in het centrum komen nu. Wil niet weten wat ik daar aantref.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:39

elnienjo schreef:
anjali schreef:

Het is puur noodzakelijk om mensen tegen domheid te beschermen.
Ze kruipen tenslotte nu ook naast elkaar op terrassen, in shoppingcentra en in de kroeg (al zijn dat dan vooral jongeren) Maar ik zie oudjes ook niet met 'n bank er tussen in een kerk gaan zitten, dus beter beschermen door aflasting. Er is vast wel ergens een kerkdienst op tv of online te vinden.

Na de dienst gingen we altijd gezamenlijk koffiedrinken. Dat is heel gezellig maar daar zaten we wel heel dicht op elkaar. En de meeste kerkgangers behoren qua leeftijd tot de risicogroepen.Ik heb ook al vernomen dat de Nederlandse bloemenkwekers deze Pasen geen bloemen naar Rome gaan brengen voor het St. Pietersplein.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:39

@elnienjo: ik zou graag de bron van Florence13 willen weten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:41

Omany schreef:

Zucht, mensen zijn zó dom hè ^) . Nu gaan de Belgen massaal naar Nederland voor de restaurants en winkels 8)7 . Ik begrijp dat toch allemaal niet ze ! Zucht, zó frustrerend :(

Dit is echt zo schandalig :x
Moet er echt eerst een eigen familielid liggen creperen in een ziekenhuis alvorens ze het begrijpen ?
Dat is geen plaat voor je kop, maar een hele blok beton.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:42

Even antwoord op een vraag. Ik voel me nog steeds niet beter. Hoofdpijn, misselijk, spierpijn, volle hoest. Gewoon ziek.

Wellicht is herbesmettng mogelijk maar ze vermoedden dat degene waarbij dat gebeurde niet uitgezakt waren.

Maandag gaat het overleg starten hoe of wat als ik beter ben.
Voorlopig switch ik van bed naar bank en vice versa.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:42

Citaat:
Coronavirus: aggressive 'L type' strain affecting 70 per cent of cases. Researchers at Peking University’s School of Life Sciences and the Institute Pasteur of Shanghai say the COVID-19 virus, which has since been renamed SARS-CoV2, has evolved into two major lineages, known as “L” and “S” types.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:43

DubbelDun schreef:
@elnienjo: ik zou graag de bron van Florence13 willen weten.

Zij is werkzaam als rekenaar. Exacte gegeven weet ik niet, maar zij is een vaste forummer (als in jarenlang) geen trol. Ze heeft relativerende posts. Tussen al het nepnieuws en paniekschreeuwers komt zij in elk geval heel erg legit over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:43

Zie mijn post boven de jouwe even :)
Dit zijn geen onzinvertellers !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:44

raket schreef:
Even antwoord op een vraag. Ik voel me nog steeds niet beter. Hoofdpijn, misselijk, spierpijn, volle hoest. Gewoon ziek.

Wellicht is herbesmettng mogelijk maar ze vermoedden dat degene waarbij dat gebeurde niet uitgezakt waren.

Wat een ellende !
Nogmaals veel beterschap in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:46

Ik weet niet of deze al geplaatst was, maar dit vertelt hoe het virus te werk gaat, wat het is en wat het doet in een cel.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~bc982c9f/

DubbelDun schreef:
Omdat er 2 soorten zijn (S en L) kun je idd nog met de andere soort besmet raken als je de ene soort gehad hebt. Máár het is nog steeds niet duidelijk wélke soort hier rondwaard áls dat er al één is ??

Waar heb jij dit vandaan? Ik heb wel gelezen dat Chinese wetenschappers zeggen dat er twee varianten zijn, maar meer ook niet. Dat is nog niet bevestigd. Dat je ook twee keer besmet kunt worden door die varianten heb ik nergens gelezen en het lijkt me erg voorbarig om dat te verkondigen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:47

DubbelDun schreef:
Zie mijn post boven de jouwe even :)
Dit zijn geen onzinvertellers !

Dat heeft zij al meerdere keren uitgelegd dat dat niet klopt.
Chinese cijfers en berichten zijn sowieso dubieus.
Ik kies ervoor haar te geloven.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:47

elnienjo schreef:
Omany schreef:

Ongelooflijk dom!

Ik woon ook in een grensdorp (net aan NL kant) en ben blij dat ik 2 dagen geleden al boodschappen heb gedaan. Ik wil gewoon niet meer in het centrum komen nu. Wil niet weten wat ik daar aantref.

Klopt, ik woon net op de grens ook met hulst, de Belgische kant, maar geen haar op mijn hoofd dat denkt om daar nu gezellig op restaurant te gaan ofzo :( . Mensen begrijpen het echt nog steeds niet ^) .
Zo krijgen we dit niet opgelost op die manier ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:48

raket schreef:

Oh, wat rot :(:)
Beterschap en sterkte!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:48

DubbelDun schreef:

Oh ja, nu valt het kwartje. Dank voor je helderheid :)

Raket, heel veel beterschap en sterkte met de laatste loodjes.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:49

Bedankt en beterschap Raket