Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:26

Welkom Eef!

Moe zijn is bij mij vaak niet de conclusie van een interval. Ik krijg er meestal een soort oppepper van. Stort daarna wel in hoor.

Ik las inderdaad dat je moet legitimeren als je startbewijs ophaalt. Dus dan moet diegene mee met ophalen.
Ik vraag me alleen af hoe ze hier mee om gaan, het is altijd zo dat er veel mensen geblesseerd raken, dus zou handig zijn als je je startbewijs dan aan organisatie kan verkopen en ze een soort van vraag en aanbod hebben.
Maar ik wacht nog even af, ik ga anders voor Enschede.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 06:29

Hoe hebben ze tijd om 18.000 mensen te controleren op hun id? Ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Ik ben vorig jaar bij Rammstein geweest in het Goffertpark, die kaarten waren ook allemaal op naam en zogenaamd niet overdraagbaar. Ik had kaarten van iemand overgenomen, maar geen hond die stond te controleren. Maar goed, dan heb je het over 60.000 mensen.

De 5km halen is al een mooi doel Eef. Hoeveel wil je afvallen?
Fitter word je zeker als je hier lekker mee doorgaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:46

Goof schreef:
germie schreef:
Was echt moe. Dus dan was het een goede training

Ik snap deze conclusie niet. Moe zijn zegt niks over goede of slechte training. En een goede training hangt niet af van de factor 'moe'.

Welkom Eefsel, goed bezig en leuk dat je bent gaan hardlopen.

In dit geval wel. Ik heb echt m'n best gedaan op de intervallen. Dus zo bedoel ik dat. Ik stop ook wel eens eerder voordat ik moe word zeg maar. Dan denk ik laat maar, vind het nu wel genoeg. Gisteren kon ik dus diep gaan. Ik ben dat diep gaan verleerd op 1 of andere manier.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:20

Ik weet dat Berlijn hetzelfde systeem hanteert. Wat dus wel kan is dat iemand met je mee gaat, of het nummer voor je ophaalt en je het dus ter plekke verkoopt. Misschien maken ze het later nog wel overdraagbaar? Je kan er dus wel een verzekering bij afsluiten dat als je geblesseerd raakt, je krijgt dan tot 1 maart al je geld terug. En als je ingeloot bent, ben je niet verplicht het startbewijs aan te schaffen. Aangezien ze deze regel niet vooraf bekend hebben gemaakt ben ik benieuwd hoeveel mensen er nu zijn ingeloot die helemaal niet willen rennen maar verkopen...
En 18.000 mensen hoeven ze niet te controleren. Hoeveel startbewijzen er precies in de verkoop gaan wordt niet eens bekend gemaakt. Maar de bedrijven, goede doelen, nk aanmeldingen (die zullen dit jaar ook nergens over gaan denk ik) en de wedstrijdlopers... Hoeveel zouden dat er zijn?

Samantha die interval doe ik meestal als pyramide, 1234321 en dan kun je hem evt nog een keer herhalen. Alleen dan wil je dus het tempo dus wel aanpassen. Hoe korter, hoe sneller. En dat is heel gevaarlijk met die 4 in het midden want daar durf je niet bijna nooit genoeg te geven.

WenK fijn dat de 30 minuten weer gelukt is. Is dat in of excl aardinspectie :') Want tussendoor slapen telt niet hoor }> . nee grapje, gelukkig heb je er niks aan over gehouden.

Welkom eef. Knappe hond

Ik heb nu 3 dagen niet gesport en kan me de laatste keer dat dat gebeurd is niet herinneren. Voel me vandaag wel weer iets beter maar HRV is nog steeds knalrood en ben nog steeds moe. Ook is mijn rusthartslag nog steeds veel te hoog. Straks denk ik even kijken of ik een klein rondje kan lopen om eens te voelen hoe dat gaat en wat het doet.

Ik heb even navraag gedaan, er zijn misschien überhaupt nog meer tickets beschikbaar voor zondag mochten er meer mensen zin hebben om te lopen. Ook voor de 10km. Zodra ik weet hoeveel precies, laat ik het weten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:55

Welkom Eefsel! Fijn dat er nog iemand is die nog geen miljoen kilometers in de benen heeft... :D

Haha Leonie, dat was incl de inspectie... Slapen is herstel toch en belangrijk onderdeel van je training? O:)

Over de inschrijvingen kan ik verder niet meepraten. Het klinkt mij als erg omslachtig in de oren allemaal.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:26

WenK schreef:
Haha Leonie, dat was incl de inspectie... Slapen is herstel toch en belangrijk onderdeel van je training? O:)

Wauw, je komt net kijken en hebt gewoon je training al geperfectioneerd! Dat ik hier niet aan gedacht heb. _O- De oplossing is gevonden *\o/*

Er is nog 1 ticket voor 10km voor zondag in Tilburg beschikbaar voor de liefhebber. Even op de site van de Tilburg Ten miles kijken mocht je interesse hebben en wil weten hoe en wat. Als je hem wil hebben, stuur maar PB. Ticket is gratis.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:28

Ga je zelf nog lopen Leonie?
Rust is ook belangrijk ja!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:23

Ik weet het nog niet. Gister 5 km gelopen en daarna 1,5 uur geslapen... :+ Het lopen an sich voelde best prima. Misschien dat ik omschrijf naar 10km. ben er nog niet over uit, ga morgen beslissen.

Ondertussen ben ik nog steeds ruzie aan het maken met garmin. Ze geven aan, er zijn 3 opties, nieuw horloge, gereviseerd horloge of je aankoopbedrag terug. Voor mij zijn 2 van de 3 opties goed maar ze blijven bij hun standpunt van een gereviseerd horloge. En dat weiger ik echt. Nu gaven ze als reden, je horloge is al bijna een jaar oud. Nou dat was tegen het zere been. Ik ben al sinds het horloge 2 maanden oud is met hun in contact over problemen met mijn toestel. Heb het steeds weer een kans gegeven na updates of andere instellingen en nu zou ik "te laat" zijn. Wat krijg je dan als je na 1,5 jaar een klacht hebt? Een nieuw bandje? :') . Ben nu al sinds 10 augustus aan het mailen... Vind het echt schandalig.
Met mijn ziek zijn viel het nog meer op. In 3 dagen tijd, zonder te sporten, gewoon bijna leeg... Er zit echt een probleem in dit toestel en in alle eerlijkheid, doe mij maar mijn geld terug. ik zou dit model zelf niet nog een keer kopen. Dan maar groter en nog lomper om mijn pols maar wel met een dikke batterij.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:32

Moeilijke beslissing Leonie! Ik snap het.
En wat een ellende met Garmin, ik heb hier een polar ignite 2 (inmiddels is het een heel oud model). De mijne had het na 3 jaar begeven en ik zat echt net 2 maanden buiten de garantie.
Toch opgestuurd, en ik heb gewoon een gloednieuwe gekregen :=

Hopelijk kom je eruit met Garmin want dit vind ik toch wel slecht hoor.

Sorry dames ik heb even geen fut voor een super lange bijlees post, hier ook moe |o
Ik zie wel echt heerlijke en super knappe lopen voorbij komen {:}

Welkom Eefsel! Leuk, ik wil stiekem ook wat afvallen, maar is niet mijn hoofddoel van het hardlopen.

Hier baal ik overigens enorm, vorige week donderdag ivm tijdgebrek niet kunnen lopen.
Zondag gelopen, ging goed, ik had eigenlijk geen zin, maar toch 5km gelopen wat echt met 2 vingers in mijn neus ging.

De dinsdag 4km op snelheid, niet op mijn horloge gekeken tussendoor (vind ik moeilijk) en toch mijn snelste tijd geëvenaard 8-) maar ik voelde al lichte druk op de hamstring. (Zwakke plek, in 2019 flink gescheurd gehad).
Gister dacht ik ga het toch proberen, 2,5km onderweg, ik was nog niet eens warm, maar de druk werd groter en groter. Nog geen echte pijn maar wel een beetje zeurend. Dus toch maar gestopt ... en 2,5 km terug gewandeld want ik was precies op de helft van mijn kleine rondje natuurlijk.
Nu wat spierpijn gevoel, durf het weekend niet te gaan lopen. Heb de fysio gebeld, maar daar kan ik pas 9 oktober terecht. Grr..

En ik heb dus 6 november mijn eerste run sinds jaren...

Hier iemand met ervaring in hamstring blessures?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:51

Dat klinkt wel belachelijk Leonie. Weet niet of je een rechtsbijstand verzekering hebt en of zij dit op kunnen pakken? Is nou niet het voordeligste horloge dat je hebt aangeschaft. Ook na 1 jaar behoren ze (wettelijk) nog een passende garantie t.a.v. verlopen tijd/het gebruik te geven. Ik zou anders een aangetekende brandbrief schrijven dat je ze aansprakelijkheid houdt voor een niet deugdelijk product dat niet voldoet aan de verwachtingen waarvoor het aan jou verkocht is. Meestal hebben ze geen zin in dit soort sores.

Gelukkig geen ervaring mee Saul, maar klinkt vervelend. Kun je niet naar een andere fysiopraktijk zodat je eerder terecht kunt?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:48

Schandalig vind ik het Leonie, van Garmin! Wij hebben ooit een dergelijk akkefietje met Coolblue gehad om een wasmachine. Mijn man heeft t tm rechtsbijstand op laten lopen en nu mag ie daar niks meer kopen.

Ah Saul, dat is vervelend! Hier geen ervaringen, maar misschien kan een sportmasseur wel eerder even kijken?

Zo, hier het rondje weer gedaan. Vergeleken met velen van jullie stelt het natuurlijk nog niet veel voor, maar het was wel weer zo lekker! Ik merk ook dat ik al sneller ga dan begin van de week (met hetzelfde gevoel). Voel me zo trots op mezelf dat ik het wel gewoon doe! Ik ben niet snel, maar altijd sneller dan wanneer ik op de bank blijf zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:58

WenK, ik heb gisteren mijn Garmin suggestie herstel gedaan, 18 minuten met 10.15 min/km, oftewel voor 90% wandelen. Werd dus nog wel een klein stukje extra wandelen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:17

germie schreef:
WenK, ik heb gisteren mijn Garmin suggestie herstel gedaan, 18 minuten met 10.15 min/km, oftewel voor 90% wandelen. Werd dus nog wel een klein stukje extra wandelen.

Als ik nu mn hele rondje hardloop zit ik rond de 8 min/km. "Vroegah" was dat 6/6.30 /km. Maar toen was ik veel meer getraind en 20 kilo lichter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:49

WenK schreef:
germie schreef:

Als ik nu mn hele rondje hardloop zit ik rond de 8 min/km. "Vroegah" was dat 6/6.30 /km. Maar toen was ik veel meer getraind en 20 kilo lichter.

Ik was vroeger ook veeel sneller. Maar 8min/km hou ik op 10km niet eens vol, helaas.

Maar ik zet wel gewoon door. Dus hou het gewoon vol, je komt vanzelf qua afstand verder moet je maar denken. Ik heb het zelfs tot de hele marathon gebracht, had niemand ooit verwacht, inclusief ikzelf niet. Dus doorzetten. Komt echt goed. En ook een korte training is een training.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 14:41

Er was vorige week nog een nieuwsitem dat veel comsumenten denken dat garantie voor een apparaat maar 1 of 2 jaar is.

Maar je hebt recht op meer. Van een wasmachine is het bijvoorbeeld schappelijk dat hij in ieder geval acht jaar meegaat en als er binnen die tijd wat is, je ook garantie hebt.
Zo ook met een horloge van garmin. Het lijkt me niet dat zo'n ding maar 2 jaar meegaat. Dus ook als hij na 3 jaar kapot gaat zou je garantie hebben.

Ik zou meegaan met de mogelijkheid je geld terug te krijgen leonie. Dan kun je een ander type aanschaffen.
Lijken me prima oplossingen die ze bieden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:43

Supervixen schreef:
Er was vorige week nog een nieuwsitem dat veel comsumenten denken dat garantie voor een apparaat maar 2 jaar is.

Maar je hebt recht op meer. Van een wasmachine is het bijvoorbeeld schappelijk dat hij in ieder geval acht jaar meegaat en als er binnen die tijd wat is, je ook garantie hebt.
Zo ook met een horloge van garmin. Het lijkt me niet dat zo'n ding maar 2 jaar meegaat. Dus ook als hij na 3 jaar kapot gaat zou je garantie hebben.

Ik zou meegaan met de mogelijkheid je geld terug te krijgen leonie. Dan kun je een ander type aanschaffen.
Lijken me prima oplossingen die ze bieden.

Ze bieden deze oplossing dus NIET helaas. Alleen gereviseerd toestel. Dat wil ik dus niet.
Met een nieuwe of mijn geld terug zou ik wel akkoord zijn. Maar helaas.
Ik ga ze in gebreke stellen. Hopelijk word er dan iemand wakker.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:22

Balen dat je niet fit bent Leonie! Ik zou zondag even laten schieten.. herstel is ook belangrijk.
Echt niet okay van Garmin. Zou dit ook hogerop spelen hoor. Niet zomaar mee akkoord gaan..
zijn hartstikke dure horloges en dan mag je wel kwaliteit en service verwachten.

Goed bezig WenK! En je hoeft je niet te vergelijken met anderen hier in het topic.. er is altijd iemand die beter, sneller etc is.. is het niet hier in het topic dan wel elders in de wereld.. dus lekker genieten van je vooruitgang! :j

Saul, balen hoor. Blessures zijn gewoon ***. Even rustig aan in afwachting van de fysio en misschien herstelt het dan ook. Hier gelukkig geen ervaring met hamstring blessures..
ik zou niet snel naar een andere fysio gaan als je er 1 hebt waar je tevreden over bent..

Eef, wat een mooie hond!! <3
Hoe is het met jouw pup BM??

Hier lekker aan het lopen. We hebben nieuwe trainers en die zijn beide bloedje fanatiek en dat zorgt ervoor dat ik ook echt weer wordt uitgedaagd om een stapje harder te gaan (letterlijk en figuurlijk). Dus ik ben heerlijk aan het trainen. Heb er echt weer plezier in. *\o/*

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:03

Je gaat goed Wenk!
Precies, dat bedoelde ik ook met dat ná het eerste jaar gewoon ook nog garantie sv. Binnen het jaar zouden ze gewoon een nieuwe moeten geven. Dit is toch geen fijne reclame voor ze.

Wat lekker dat de trainers je zo motiveren Namiro! Zo fijn als je op deze manier kunt trainen.

Ik ga straks ook weer een klein rondje. Enkel gaat nu goed, naar heb nu nog steeds pijn aan een middenvoetsbeentje (precies daar waar ik de "krak" hoorde en voelde met het verstappen), daar zit nog steeds iets niet goed. Toch een scheurtje in het botje of in de pees vrees ik. Kreeg gisteren een enorme allergie reactie op de tape, dus dat gaat ook even niet meer. Misschien dat kinesiotape wel lukt, mag van de fysio nog niet zonder tape lopen.

Het puppy was er al bijna niet meer -O-
Ze had de (flexibele) riem losgetrokken toen ik de poort van de rijbak dicht deed voor mijn dochter die mijn jonge paard ging rijden.
Puppy rent superblij naar dochter en paard toe, maar de lijn kwam daarmee achter de achterbenen van mijn paard langs. Deze schrikt opzij en raakt met haar achterhoef puppy tegen het hoofd en sprong toen weg, gelukkig óver de pup heen want die lag inmiddels bewusteloos met een hele vreemde draai in haar nek in de bak.
Toen ik haar op wilde pakken was ze helemaal in een soort kramp. Niet veel later kwam ze bij, er liep overal bloed uit, uit haar bekkie, haar neus, haar oog.
Met spoed naar de DA gereden. Na volledige controle blijkt ze dus echt helemaal niets te mankeren. Na 1 dag op morfine en 1 dag op metacam is ze weer zo gek als een deur. Ik was enorm geschrokken, dacht echt dat ze dood ging.
Ze heeft wel haar eerste "leven" verspeeld hiermee. Hopelijk heeft ze er net zoveel als een kat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 18:21

Jeetje wat schrikken zeg!

Oh sorry leonie, dan had ik het verkeerd gelezen. Ik zou er ook niet mee akkoord gaan dan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:46

Even wat uitgebreider reageren, zat daarstraks op mijn telefoon.

Saul bijzonder dat het dan wel gewoon kan... Echt bizar dit hoor.
Geen ervaring met hamstring blessure maar zou ook vooral daar een professional naar laten kijken. Wel vervelend dat je zo lang moet wachten.

BusyMissy is een brandbrief weer wat anders dan een in gebreke stelling?

WenK, wat de rest doet maakt helemaal niks uit. Jij loopt voor jezelf en iedere stap die je zet is vooruitgang. En daar mag je zeker trots op zijn!

Thx wel voor jou feedback SV. Ik zit echt nog ruim binnen die periode sowieso. Ze suggeren dus alleen dat mijn horloge te oud is om aanspraak te maken op mijn aankoopbedrag of een nieuw horloge... En dat terwijl ik al aan het klagen ben sinds het horloge 2 maanden oud is. Ze zeggen dat je alleen binnen 90 dagen een nieuw product aangeboden krijgt. Bizar...

Namiro fijn dat je de flow weer te pakken hebt! Soms is even niet lopen de beste manier om je motivatie terug te vinden.

BusyMissy omg je schrikt je toch rot. Gelukkig kom je met de schrik vrij maar wauw...
Wel vervelend van je iddenvoetsbeentje. Misschien toch even langs de huisarts om een doorverwijzing te krijgen voor een foto? Krak horen zeggen is gewoon nooit echt een goed teken.

Na mijn korte rondje vandaag toch ook weer even gaan liggen en bijna 2 uur geslapen. En toen werd ik voor het eerst wakker dat ik me niet moe voelde. Dat is denk ik wel 2 of 3 weken geleden. Daarom net nog even kort naar de sportschol geweest. Geen zware gewichten of oefeningen gedaan maar gewoon beetje armen en buikspieren. Toch wel weer fijn om er even mee bezig te zijn.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:19

Een brandbrief is eigenlijk om aan te geven hoe urgent de zaak voor jou nu is (geworden). Vroeger dreigde men dan met brandstichting als er niets zou gebeuren, daar komt de naam vandaan. Het heeft (nog)geen juridische gevolgen.
Als je iemand ingebreke stelt moet je een juridische onderbouwing hebben, dat kan zeker ook, maar dan zou ik het wel aan een rechtsbijstand overdragen, want dan " dreig" je met juridische gevolgen wanneer ze niet met een correcte oplossing komen en handel je volgens de wet. Die (naar mijn weten) overigens helemaal aan jouw kant staat in deze. Een consument is in Nederland heel goed beschermd.
Als dit mij overkomen was zou ik me er in ieder geval heel erg hard voor maken om mijn gelijk te krijgen.
Dit soort grote bedrijven zijn vaak ook gevoelig voor het plaatsen van negatieve recensies op social media. Daar zou je ook op kunnen spelen.
"Ik heb het tot nu toe rechtstreeks via jullie gespeeld, dat lijkt mij de meest correcte weg, maar krijg nog steeds niet de oplossing aangeboden waar ik vanuit de garantie recht op heb (een nieuw horloge).
Wanneer jullie mijn klacht nu nóg niet serieus gaan behandelen ga ik mijn verhaal op social media delen. Ik heb met hoge verwachtingen een Garmin horloge gekocht, zou het op prijs stellen dat u deze verwachtingen waar gaat maken en ik geen negatieve recensies hoef te gaan delen."
Dit is dan een soort brandbrief.
Je wilt nú een afdoende oplossing, anders .....

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:22

Oh jee BM!
Ik denk dat hij/zij wel meer dan 1 leven verspeeld heeft! Wat een geluk dat het zo goed is afgelopen. Dat had heel anders kunnen zijn..

Fijn dat je je beetje beter voelt Leonie!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:32

Thx voor de uitleg Bm. Nooit geweten dit.

Succes vandaag voor de 7heuvelentraillopers!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 19:47

Zevenheuvelen trail in the pocket!

Prachtige route. Genoten en afgezien. 1022 hoogtemeters gelopen. Hij was goed georganiseerd, alleen vond ik het rete irritant dat de lopers van de korte afstanden en de NK deelnemers er op een gegeven moment bij kwamen. Die komen dan met een enorme vaart langs je op de smalle paden. Ik vind dat helemaal niet prettig.
Verder ging het lopen wel aardig, veel heuvelop gewandeld om energie te sparen.

Ik kwam ieris tegen bij de start en ook later tijdens het lopen. Die liep er zo fris als een hoentje bij, dus ik denk dat ze een mooie tijd heeft gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:46

Prachtig Supervixen, wat een afstand weer ook! Superknap, en prachtige omgeving zo te zien..