Algemeen Coronatopic #5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:50

verootjoo schreef:
Natuurlijk nemen kinderen de zorgen over. Maar wat moet je dan? Je geen zorgen maken?

Zelf heb ik makkelijk praten, ik heb totaal geen stress van deze hele crisis, breng mijn kinderen bij mijn ouders en mijn man en ik kunnen prima werken. Mijn moeder doet het thuisonderwijs (is zelf ook juf geweest)
Maar er zijn ook ouders die ‘s ochtends om 6uur beginnen met hun eigen werk, om half 9 met hun kind(eren) inbellen op de dagstart van school, om 9uur hun eigen dagstart van het werk hebben, daarna thuisonderwijs geven, daarna hopen dat de kids zelf wat kunnen doen zodat ze hun eigen werk kunnen doen en zo de hele dag door hobbelen tot een uur of 3, dan zijn de kids wel klaar met zelfstandig zijn en heb je er veel werk aan. Daarna nog eten koken, kinderen op bed, en dan kan je van 20-24 nog je eigen werk gaan doen. En dan begint de volgende dag het riedeltje weer op nieuw en niemand weet voor hoe lang.

En dan is het ook nog de bedoeling dat je daar totaal geen stress van hebt en wordt ook nog verweten dat je je kids niet kan opvoeden :? Ik zou blij zijn als de hele middag zitten te gamen, komt je eigen werk ook nog af en zit je baas ook niet in je nek te hijgen.

Ik vraag me eigenlijk af of je zelf ook kinderen hebt.

Ik toon mijn zorgen over de hele situatie thuis niet, ik zeg niet dat je geen stress mag hebben, alleen of het verstandig dit te uiten waar je kind bij is, want ze nemen zo gauw wat over. Ik benadruk erg de positieve kanten, de spanning voel ik ook niet, dus dat scheelt een hoop.
Ik zeg enkel dat je er als ouder voor moet waken dat je kind je nare gevoelens over de situatie niet overneemt, dat jou zorgen zijn zorgen niet worden zeg maar. Verder zeg ik niet dat ouders niet kunnen opvoeden, net als ik niet zeg dat ouders niet gestresst mogen zijn, hoe kom je daar bij?

Waarom vraag je je gelijk af of ik wel kinderen heb?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:54

Omdat je de boel nogal bagatelliseert m.i. Niet alleen jij overigens. Ik vind het namelijk echt een schadelijke zaak dat de (basis)scholen dicht zijn. En niet te vergelijken met de zomervakantie.

Ik uit sowieso niks waar de kinderen bij zijn. Maar ook als je het niet uit voelen ze dat wel. Kinderen hebben geen woorden nodig, die voelen zich precies zoals jij je voelt. Dus als je gestresst bent, zijn je kinderen dat ook. Ik ben blij dat ik het zonder stress kan regelen en er hier in huis dus oprecht geen stress in deze hele situatie is.
Maar ik zie het bij klasgenoten van mijn kind wel, enorme stressvolle situaties en dat vind ik heel erg.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de scholen zsm weer open gaan. Desnoods met avondklok vanaf 18.00 ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:56

lenaa_tje schreef:
Maar Mindim hoe vervelend ook, voor jou zoon blijft dat sociaal contact natuurlijk een lastige maar om toch te functioneren in een samenleving moet hij zich daar wel in ontwikkelen. Dat staat nu stil en nu zijn jullie er maar er komt een tijd dat hij dat zelf moet doen en daar is ontwikkeling wel voor nodig.
Dat het onderwijs soms een plank mis laat als het gaat om autisme is natuurlijk een pure bezuiniging. Als je soms kinderen (en ouders, klasgenoten, docenten ) ziet worstelen en een andere speciale school is niet mogelijk ... heel bijzonder.

Je conclusie van mijn post klopt niet, daarvoor heb ik details weg gelaten. Voor je zo een conclusie trekt moet je weten wat er speelt immers en wie het kind in kwestie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:59

verootjoo schreef:
Omdat je de boel nogal bagatelliseert m.i. Niet alleen jij overigens. Ik vind het namelijk echt een schadelijke zaak dat de (basis)scholen dicht zijn. En niet te vergelijken met de zomervakantie.

Ik uit sowieso niks waar de kinderen bij zijn. Maar ook als je het niet uit voelen ze dat wel. Kinderen hebben geen woorden nodig, die voelen zich precies zoals jij je voelt. Dus als je gestresst bent, zijn je kinderen dat ook. Ik ben blij dat ik het zonder stress kan regelen en er hier in huis dus oprecht geen stress in deze hele situatie is.
Maar ik zie het bij klasgenoten van mijn kind wel, enorme stressvolle situaties en dat vind ik heel erg.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de scholen zsm weer open gaan. Desnoods met avondklok vanaf 18.00 ofzo.

Ik bagatelliseer niks, dat maak jij er van. Jij leest mijn post zo, ik bedoel alleen maar dat je er ook op een andere manier naar kan kijken. Ik zie genoeg ouders die hun kind enorm zielig vinden en dat naar het kind ook bevestigen. Waardoor het kind het overneemt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:00

Mindim schreef:
verootjoo schreef:
Natuurlijk nemen kinderen de zorgen over. Maar wat moet je dan? Je geen zorgen maken?

Zelf heb ik makkelijk praten, ik heb totaal geen stress van deze hele crisis, breng mijn kinderen bij mijn ouders en mijn man en ik kunnen prima werken. Mijn moeder doet het thuisonderwijs (is zelf ook juf geweest)
Maar er zijn ook ouders die ‘s ochtends om 6uur beginnen met hun eigen werk, om half 9 met hun kind(eren) inbellen op de dagstart van school, om 9uur hun eigen dagstart van het werk hebben, daarna thuisonderwijs geven, daarna hopen dat de kids zelf wat kunnen doen zodat ze hun eigen werk kunnen doen en zo de hele dag door hobbelen tot een uur of 3, dan zijn de kids wel klaar met zelfstandig zijn en heb je er veel werk aan. Daarna nog eten koken, kinderen op bed, en dan kan je van 20-24 nog je eigen werk gaan doen. En dan begint de volgende dag het riedeltje weer op nieuw en niemand weet voor hoe lang.

En dan is het ook nog de bedoeling dat je daar totaal geen stress van hebt en wordt ook nog verweten dat je je kids niet kan opvoeden :? Ik zou blij zijn als de hele middag zitten te gamen, komt je eigen werk ook nog af en zit je baas ook niet in je nek te hijgen.

Ik vraag me eigenlijk af of je zelf ook kinderen hebt.

Ik toon mijn zorgen over de hele situatie thuis niet, ik zeg niet dat je geen stress mag hebben, alleen of het verstandig dit te uiten waar je kind bij is, want ze nemen zo gauw wat over. Ik benadruk erg de positieve kanten, de spanning voel ik ook niet, dus dat scheelt een hoop.
Ik zeg enkel dat je er als ouder voor moet waken dat je kind je nare gevoelens over de situatie niet overneemt, dat jou zorgen zijn zorgen niet worden zeg maar. Verder zeg ik niet dat ouders niet kunnen opvoeden, net als ik niet zeg dat ouders niet gestresst mogen zijn, hoe kom je daar bij?

Waarom vraag je je gelijk af of ik wel kinderen heb?

Ik denk juist dat uiten waar de kinderen bij zijn, wel passend natuurlijk bij hun eigen ontwikkelingsleeftijd mentaal/emotioneel, heel goed is. Veel ouders stoppen het weg en kroppen het op of houden kinderen er op een andere manier van weg. Dat geeft imo juist meer spanning en onzekerheid. Juist door te tonen hoe volwassenen er mee om gaan, kan rust en duidelijkheid geven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:01

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar Mindim hoe vervelend ook, voor jou zoon blijft dat sociaal contact natuurlijk een lastige maar om toch te functioneren in een samenleving moet hij zich daar wel in ontwikkelen. Dat staat nu stil en nu zijn jullie er maar er komt een tijd dat hij dat zelf moet doen en daar is ontwikkeling wel voor nodig.
Dat het onderwijs soms een plank mis laat als het gaat om autisme is natuurlijk een pure bezuiniging. Als je soms kinderen (en ouders, klasgenoten, docenten ) ziet worstelen en een andere speciale school is niet mogelijk ... heel bijzonder.

Je conclusie van mijn post klopt niet, daarvoor heb ik details weg gelaten. Voor je zo een conclusie trekt moet je weten wat er speelt immers en wie het kind in kwestie is.

Dat snap ik wel :) maar stellen dat een kind prima zo even zonder contact etc. Kan en dat, dat niks doet in ontwikkeling is net zo goed een kort door de bocht conclusie trekken. Ook al is het maar een periode van een zomervakantie

Ik maak mij om een hele boel van mijn leerlingen niet druk. En ik heb ook een heel aantal met een fikse gebruiksaanwijzing maar ik maak mij wel druk om mijn leerlingen die geen stabiele thuissituatie hebben, met zijn 5en in een 1 kamer appartement wonen etc etc. Daar gaat het dubbelop. Die kinderen lopen op alle vlakken een knauw op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:05

lenaa_tje schreef:
Dat snap ik wel :) maar stellen dat een kind prima zo even zonder contact etc. Kan en dat, dat niks doet in ontwikkeling is net zo goed een kort door de bocht conclusie trekken. Ook al is het maar een periode van een zomervakantie

Ik maak mij om een hele boel van mijn leerlingen niet druk. En ik heb ook een heel aantal met een fikse gebruiksaanwijzing maar ik maak mij wel druk om mijn leerlingen die geen stabiele thuissituatie hebben, met zijn 5en in een 1 kamer appartement wonen etc etc. Daar gaat het dubbelop. Die kinderen lopen op alle vlakken een knauw op.

Ik zeg nergens dat kinderen wel even zonder contact kunnen? Basisschoolkinderen spelen hier gewoon buiten met elkaar en hebben contact.

Of doe je op mijn zoon zijn situatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:06

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik zeg nergens dat kinderen wel even zonder contact kunnen? Basisschoolkinderen spelen hier gewoon buiten met elkaar en hebben contact.

Of doe je op mijn zoon zijn situatie.

In het algemeen. Zoals ik zei een deel van de kinderen heeft dat contact wel! Maar een groot deel van de kinderen ook niet. Dat contact moet dus gestimuleerd worden door ouders en als daar de tijd niet voor is .. En daar zijn ook weer verschillende oorzaken voor te noemen.

Heel eerlijk voor een aantal van mijn autisten is deze situatie best fijn. Sociaal contact noemen zei die online games :+
Maar een aantal geeft ook wel aan dat ze sommige situaties die ze eerst normaal vonden weer lastig vinden. Zoals bijvoorbeeld naar de winkel gaan of met de bus. En dat vinden ze wel moeilijk want als het straks weer normaal is vinden zij die normale dingen nog wel weer moeilijk. Dat vond ik wel mooi uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-01-21 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:09

Mijn dochter met 3 kleine kinderen onder de 4 en alleen staand , die gaat volgens mij als een speer. Die zitten in een soort kinder bubbel met zijn viertjes en de filmpjes laten iedere keer stralende kinderen zien.
Zij heeft ook pedagogische academie gedaan en dat zie je. Alles is een feest, de kinderen kijken naar vuilnisophaal, naar grote werkauto's etc. Van de kleine dingetjes des levens wordt genoten, wordt bekeken etc. Ze komen ook veel buiten, dus spelen gewoon met andere kinderen.
Ik vind het echt knap.
Die zijn 0,0 met covid bezig heb ik de indruk en om dat soort gezinnen maak ik me totaal niet druk. Helaas is dit niet overal de norm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:12

Het grootste probleem is uiteraard bij de kindjes waar thuis geen veilige haven is.
Die op school zonder op de tenen te lopen vrij konden zijn en thuis bij alles na moeten denken wordt pa/ma niet boos.
Maar ik denk dat die toch sowieso wel een knauw krijgen in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:13

SusanH schreef:
Ik denk juist dat uiten waar de kinderen bij zijn, wel passend natuurlijk bij hun eigen ontwikkelingsleeftijd mentaal/emotioneel, heel goed is. Veel ouders stoppen het weg en kroppen het op of houden kinderen er op een andere manier van weg. Dat geeft imo juist meer spanning en onzekerheid. Juist door te tonen hoe volwassenen er mee om gaan, kan rust en duidelijkheid geven.

Ik ben geen voorstander van dingen weghouden bij kinderen.
Voorbeeld, mijn vader overleed plotseling. Mijn zus en ik hebben kinderen van dezelfde leeftijd. Ze waren toen allemaal rond de 6 en 7 jaar. Opa was hun held. Dus hoe ga je daar mee om. Mijn zus is vreselijk met het onderwerp dood en rouw bezig geweest tot aan de crematie. De kinderen hebben daar een hele knauw van gehad, zijn maanden met dood en rouw bezig geweest, mijn zus haar enorme verdriet is overgegaan op de kinderen, alles stond in teken van de dood en het heengaan van opa. Ik vond dat niet erg gezond.
Ik heb minder aandacht aan het heen gaan van opa besteed. Het noodzakelijke en als hij iets wou weten dan vroeg hij dat en daar gaf ik antwoord op, ik hele dagen huilend op de bank had hem geen goed gedaan.
Op die manier bedoel ik het.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:14

DuoPenotti schreef:
Het grootste probleem is uiteraard bij de kindjes waar thuis geen veilige haven is.
Die op school zonder op de tenen te lopen vrij konden zijn en thuis bij alles na moeten denken wordt pa/ma niet boos.

Natuurlijk dat is ook helaas zo maar je maakt die kloof wel zo veel groter en dat is niet 1,2,3 opgelost. Als je dat met heel simpel school wat kan verkleinen is dat wel mooi meegenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:14

lenaa_tje schreef:
In het algemeen. Zoals ik zei een deel van de kinderen heeft dat contact wel! Maar een groot deel van de kinderen ook niet. Dat contact moet dus gestimuleerd worden door ouders en als daar de tijd niet voor is .. En daar zijn ook weer verschillende oorzaken voor te noemen.

Heel eerlijk voor een aantal van mijn autisten is deze situatie best fijn. Sociaal contact noemen zei die online games :+
Maar een aantal geeft ook wel aan dat ze sommige situaties die ze eerst normaal vonden weer lastig vinden. Zoals bijvoorbeeld naar de winkel gaan of met de bus. En dat vinden ze wel moeilijk want als het straks weer normaal is vinden zij die normale dingen nog wel weer moeilijk. Dat vond ik wel mooi uitgelegd.

Dat herken ik. Mijn zoon moet 15 km naar school fietsen, wil pertinent niet met de bus, fietst zelfs met mondkap op :') :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:16

lenaa_tje schreef:
DuoPenotti schreef:

Natuurlijk dat is ook helaas zo maar je maakt die kloof wel zo veel groter en dat is niet 1,2,3 opgelost. Als je dat met heel simpel school wat kan verkleinen is dat wel mooi meegenomen

Eens, maar denk dat momenteel die kindjes ook ondersneeuwen doordat velen nu roepen dat hun kind het ook zo zwaar heeft, dan weer is die aandacht voor de echt schrijnende gevallen moeilijker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:22

Mindim schreef:
SusanH schreef:

Ik ben geen voorstander van dingen weghouden bij kinderen.
Voorbeeld, mijn vader overleed plotseling. Mijn zus en ik hebben kinderen van dezelfde leeftijd. Ze waren toen allemaal rond de 6 en 7 jaar. Opa was hun held. Dus hoe ga je daar mee om. Mijn zus is vreselijk met het onderwerp dood en rouw bezig geweest tot aan de crematie. De kinderen hebben daar een hele knauw van gehad, zijn maanden met dood en rouw bezig geweest, mijn zus haar enorme verdriet is overgegaan op de kinderen, alles stond in teken van de dood en het heengaan van opa. Ik vond dat niet erg gezond.
Ik heb minder aandacht aan het heen gaan van opa besteed. Het noodzakelijke en als hij iets wou weten dan vroeg hij dat en daar gaf ik antwoord op, ik hele dagen huilend op de bank had hem geen goed gedaan.
Op die manier bedoel ik het.

Ah ok. Dan zitten we wat dat betreft wel redelijk op 1 lijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:36

DuoPenotti schreef:

Dat denk ik ook en dat wordt nu erger doordat er geen school is die meekijkt hoe het gaat. Dat is zorgelijk.

Ik denk ook dat er een heel groot gebied is waar het ook te maken heeft met de mindset van de ouders hoe kinderen het een en ander beleven.

Het voorbeeld van opa die overleden is van Mindim vind ik een heel goed voorbeeld. Kinderen spiegelen de ouders 100%. Zijn de ouders vol vertrouwen, vrolijk en maken er iets van→ dan doen de kinderen dit al veel gemakkelijker na. Zijn de ouders zorgelijk, angstig→ dan zie je dat vaak gespiegeld in de kinderen.

Doorgevoerd naar covid→ vandaar ook voorbeeld van dochter→ het is wat het is→ stel je daar op in en binnen de ruimte die je wel hebt maak er wat van. En is het moeilijk en prut de kinderen thuis met werken→ ja natuurlijk→ maar maak er wat van met elkaar en laat vooral de kinderen niet merken hoe zwaar je het er af en toe mee heb. Ze hoeven niet alles mee te krijgen→ want ze kunnen daar toch niets mee.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:37

Sheran schreef:
Ik zou persoonlijk, in plaats van scholen wat ik denk ik zélf als klein kind vrij traumatisch had gevonden, met al dat afstand houden, mondkapjes etc) liever wat meer investering in spelen en sport voor de kinderen zien. Gewoon lekker met z'n allen bootcampen buiten, of gewoon georganiseerde tripjes naar de speeltuin voor kleine kinderen (ik noem maar wat). Dan hebben ze in ieder geval veel meer tijd om met elkaar te spelen/sporten en te praten. En komen ze in beweging en buiten.

Heb dat hier ook al in het topic gezet ..als ik minister van onderwijs /jeugd of sport was dan zou dit voor de kinderen mijn oplossing zijn ..school een jaar overdoen en nu met de kinderen bosklassen ,sportkampen ,educatieve wandelingen... zoveel mogelijk buiten die kinderen en onder elkaar

Vallen ze s'avonds ook heerlijk van in slaap

En wat doen ze bij ons : kinderen mogen maar 1 hobby / jeugdbeweging of sport meer kiezen :\

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:41

Niwla schreef:
Sheran schreef:
Ik zou persoonlijk, in plaats van scholen wat ik denk ik zélf als klein kind vrij traumatisch had gevonden, met al dat afstand houden, mondkapjes etc) liever wat meer investering in spelen en sport voor de kinderen zien. Gewoon lekker met z'n allen bootcampen buiten, of gewoon georganiseerde tripjes naar de speeltuin voor kleine kinderen (ik noem maar wat). Dan hebben ze in ieder geval veel meer tijd om met elkaar te spelen/sporten en te praten. En komen ze in beweging en buiten.

Ik vind het op zich een interessante optie. Maar hoe zie je dat voor je? Wie organiseert dit dan? De scholen? Of de ouders?

Sectie LO op middelbare scholen, sportdocenten, gymleraren, eigenlijk iedereen die normaal met kinderen en sport bezig is. Zij doen dan hun werk en kinderen hebben er voordeel van. En er zijn ook vast nog wel andere mensen te vinden die dit graag een keer doen in deze lockdown.

@Besita: ik zou het niet graag in plaats van online lessen zien. Er zijn ook veel hardwerkende kinderen en voor hen is het onnodig en niet leuk om een jaar over te doen. Ik zou het liever gewoon ernaast zien. Evt online lessen wat compacter en daarnaast dan dus sport :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:45

Goeie Sheran.

Bij mijn man op het werk maken ze tijd vrij om met enkele clienten te gaan fietsen, gehandicaptenzorg...
En dat is deels niet eens het verzorgende personeel, maar ook een manager bijvoorbeeld.

Dus waarom zou LO dat niet kunnen organiseren, al dan niet met roulerende ondersteuning van ouders?

Ik denk ook dat je net nu buiten alle kadertjes zou moeten denken, dus waarom niet ook een keer op een weekeinddag, als dat doordeweek voor iedereen iets meer lucht kan geven?
Of idd tijd ergens anders afknibbelen, zodat het binnen lesuren past? Kan ook natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:58

Ik denk dat uitgaan van de behoeften van de kinderen (en ook volwassenen) om wie het gaat ipv 'het systeem' of hoe we bedacht hebben het in te richten zoveel uit zou maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:17

Sansevieria schreef:
Waar het in de 1e lockdown nog een samen-gevoel was, lijkt het voor mijn gevoel nu meer ik, en de rest kan stikken, enkel mijn belang. Heel verdrietig.

Nou dit dus. Ik krijg / heb daar meer last van dan van de maatregelen, ook al vind ik die totaal niet prettig. Als ik zo links en rechts lees ben ik blij dat wij allemaal de maatregelen niet bepalen.

De een moet zich maat opofferen zodat de ander meer vrijheden krijgt. Ipv allemaal iets zoals 1e golf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:52

MoniqueT schreef:
Het gevoel van samen strijden tegen die éne grote vijand, is omgezet in strijd tegen de maatregelen en degenen die ze moet instellen. Moeilijk!

Ik herken dat ´hier´ (in de ruíme regio) niet. Iedereen heeft het goed op het netvlies dat een vírus het problem is, dat regeringen allemaal hun best doen. Wél is er een groeiende collectieve weerstand tegen egoïstische landen en helemáál tegen het opportunisme van groot pharma welke een financieel slaatje slaat uit de ellende.

Ik vind het een deceptie dat Brussels in deze pandemie strategisch zo onintelligent optreedt.
Op deze manier loopt de EU minimaal het grootste deel van een jaar achterstand op de UK, China, de VS en India om er een paar te noemen. In dit geval is vaccinatie-achterstand gelijk aan economische achterstand.
´Verzet´ tegen maatregels, de regering , maakt dat alleen maar erger.

Hier zijn het drp en de omliggende dorpen nog op 1500 -1800 en dat halveert niet in twee weken. Ik kan dus voorlopig mijn zoon wéér een paar weken meer niet zien, als het geen maanden wordt. Voor hem en ons een heel brute levensverandering van voltijds thuis tot nooit thuis, doch het is wat het is en we (hij en wij) moéten de verwachtingen bijstellen. Best met goede zin want anders is het alleen maar moeilijker; het moet tóch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:06

HC :knuffel: , verdrietig en zo herkenbaar dat bijstellen van (klein) kind(eren) weer zien.
Ook wij proberen daar blij moedig mee om te gaan en dat lukt redelijk.

Hopelijk weet de EU toch nog het tij te keren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:19

net verklaring van Slob bij NOS, basisscholen gaan per 8 feb weer open.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:29