Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:53

Wat knap van die Dam tot Dam loop dames!
Jammer dat het voor jou wat tegenviel Leonie. Maar wat een tempo joh! Superknap!

Bijzonder Supervixen om dat met de klas te doen, goed dat ze er nog altijd bewust van gemaakt worden.

Ik heb vandaag voor het eerst weer een half uur aan 1 stuk gelopen. De planning was gisteren te gaan, maar toen voelde mn lijf echt niet fijn, dus even een dagje uitgesteld. Heb echt heerlijk gelopen! Mijn tempo stelt nog echt amper iets voor, maar dat komt vanzelf wel als ik wat sterker wordt en hopelijk wat afval.

Ik ben echt zo blij met de inzichten die ik mee heb gekregen hier uit het topic, al voor ik op ging bouwen weer. Hierdoor lukt het me ook echt om mindere dagen te accepteren en door te zetten. Trust the proces...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:48

Mooie zienswijze Wenk! Tempo komt wel, lekker consistent blijven lopen en het vooral zien als een traktatie voor jezelf. Lopen is leuk *\o/*

Tiggs, wauw wat heb je goed gelopen! Heerlijk! Het stuitert zo door je post helemaal hierheen want ik zit gewoon een beetje te wiebelen op mn stoel terwijl ik het lees *\o/*

Leonie, wat gek dat je zo ontzettend moe bent. Hier is het een virus gebleken, maar ik hoop dat het jou bespaard blijft. Verstandig dat je je rust pakt.
Maar! Die rust heb jij gisteren even geparkeerd want what the helly! :') Zo’n tempo! Knap hoor! Ik ben echt zo benieuwd wat jij in je hebt als je een keer helemaal uitgerust start 8-)

Samantha, leuk een nieuwe fiets! Jij bent ook altijd maar bezig volgens mij.
Mooi gelopen bij de Dam tot Dam! Netjes tempo op zo’n afstand. Altijd heftig als je zo’n incident meemaakt. Ik heb het eens gezien bij de Royal Ten, die man is ook overleden. Ik had nog nooit zo’n kleur bij een mens gezien, echt een heel bizar gezicht en ik was er ook helemaal van slag van. Heb je nog iets gelezen over de toestand?

Busy, jammer dat je je enkel nog zo voelt met paardrijden. Hopelijk ben je er snel helemaal vanaf. Verstandig dat je rustig aan doet.
Gelukkig zijn die slapeloze nachten met puppy’s sneller voorbij dan die met kinderen :)) Wat een stoere naam!

Prachtig SV, goed dat er bij stil wordt gestaan en de emoties voelbaar zijn voor jonge kinderen. Mooi dat jullie dit doen.

Namiro, wat fijn dat je nu lekker het effect gaat merken. Stiekem doet het wel goed hè, als een ander het zwaar heeft en jij niet? :)) Dan sta je er even bij stil dat je misschien toch wel heel erg fit bent. Goed bezig!

Goof, goed dat je naar je lijf luistert. Ik hoop voor je dat je vermoeidheid snel minder wordt. Ik hoor het zoveel om me heen, laat het een korte fase zijn…

Afgelopen zaterdag heb ik ondanks fikse verkoudheid en vermoeidheid toch maar mijn schoenen aangetrokken en ben ik naar de club gegaan. Er stond een duurloop op het schema en dat gaat altijd heel erg rustig dus ik durfde het wel aan.
Na een paar kilometer zei de trainer dat wie wilde wel kon versnellen en we elkaar zouden ontmoeten bij de pier op Scheveningen.
Prima dacht ik, even stapje bij, maar ik ga niet op mijn horloge kijken want ik vreet me dan weer helemaal op als het niet gaat zoals ik wil. Rustig aan want ik wilde niks forceren.

Daar ging ik. Ik kletste nog wat maar ik kreeg alleen wat gepuf terug en na 200 meter viel iedereen die vlakbij was al af. Ik had nog steeds het idee dat ik rustig had versneld en ik had nog veel over. Het was totaal ongeveer zo’n 1,5 kilometer en waar dat vorige week nog ontzettend ver voelde om 5:30/km op vol te houden heb ik nu blijkbaar rond de 5:00/km gelopen. Daarna in een rustig drafje verder tot we op 14 km zaten. Ik liep echt heerlijk en ik was ook totaal niet moe. Ik twijfelde zelfs of ik nog een extra rondje zou doen na de training maar ik ben toch verstandig geweest.

En zondag werd ik beroerd wakker :+
Toch gek dat ik toch zo lekker gelopen heb ondanks dat ik niet fit was. Vorige week ging alles zo moeizaam en nu zo gemakkelijk. Ik blijf het toch maar lastig vinden om in te schatten waar je goed aan doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:13

Wat een verrassing als je zo makkelijk loopt Lisitano. Hopelijk ben je opgeknapt.

Ik heb vandaag weer gelopen, heb er meteen maar een (rustig) rondje van 13+km van gemaakt :+
2x 2 minuten gewandeld om even een gelletje te nemen en hartslag te laten zakken en uiteindelijk gelopen op 6.45.
Lekker en mooi weer was het, dus lekker!
Ik ben weer eens langs m'n favoriete kerkje gelopen:

Afbeelding

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:58

Wauw super Lisitano! Goed gevoel geeft dat!
Voel je je al wat beter?

Lekker Goof, mooie foto ook!

Hier nog niet fit, nu ook keelpijn en wat misselijk. Vanavond maar op tijd naar bed.
En helaas uitgeloot voor Rotterdam.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:02

He wat jammer Samantha. En beterschap.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 19:52

Prachtige foto Goof! En prima kilometers zo.

Beterschap Samantha en jammer van Rotterdam.

Ik heb een half uurtje intervaltraining gedaan. Morgenochtend nog een kort loopje en dan de 7 heuvelen trail.
Het wordt in ieder geval mooi weer zaterdag. Ik voel me vrij onvoorbereid, dus we zien wel waar het schip strandt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:49

Mooie foto Goof, het was echt prachtig loopweer vandaag. Mooie afstand gedaan!

Beterschap Samantha. Het heerst enorm, hier ook nog niet oké.

SV, komt vast goed! Je hebt zoveel kilometers in de benen en bent alleen maar vooruit gegaan. Als zelfs Garmin dat zegt is het zo hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 08:43

Laatste keer gelopen voor de 7h trail, weer een korte interval.
Beloond met een productieve status en VO2max een punt omhoog! Die is na de 7h trail weer verdwenen, dus ik geniet er even 3 dagen van.
Hrv van rood naar oranje, dus ik ben heel voorzichtig positief.
Ben intussen door mijn anti snaai beleid 2.5 kilo afgevallen, dat zal ook wat meehelpen.

Iets meer dan 6km met 3x500m versnellen en 5x30sec sprint.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:47

Nou kijk eens aan, kan bijna niet beter!

Anti-snaaibeleid zou ik ook moeten doen :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:20

goed om te lezen dat je zoveel uit dit topic haalt Wenk. En lekker op het gemak doordoen. Luisteren naar je lijf is het allerbelangrijkste.

Lisitano wauw wat een goede training! Allen jammer dat je de dag erna dan zo bagger was. Maar goed, die training en dat gevoel pakt niemand je meer af.
Uhm wat ik kan als ik uitgerust ben, dat vraag ik me ook wel eens af :+ . Ik ben het alleen nooit.

Goof wat een mooie foto en weer lekker wat km in de benen!

Samantha, balen dat je bent uitgeloot. Ik hoor vooral heel veel mensen die niet zijn ingeloot. Ze hebben hier echt heel veel geld aan verdiend met hun €5.... En ik las dat ze dit jaar niet overdraagbaar zijn. Verwacht dat er wel veel mensen hebben meegeloot onder het mom, verkopen, dus wellicht dat die nog allemaal beschikbaar gaan komen.

Ah toch weer lekker 2 dagen gelopen SV. Komt helemaal goed zaterdag. Dan heb je iig een goede taper gehad moet je maar denken :+ En hopelijk voel je je dan goed opgeladen om lekker te gaan genieten.
Anti-snaaibeleid is altijd een goed idee :Y)

Ik ben maandag echt compleet ingestort en ben weggegaan van mijn werk en naar bed. Gister had ik teambuilding en daarna teamuitje. Ik wilde daar persee bij zijn dus ik heb me met paracetemol doorheen geslagen. Alleen het etentje heb ik laten schieten want ik was echt te moe om mijn ogen nog open te houden.
Na weer een hele nacht zweten, hoesten en snotteren, vanmorgen ook nog eens ongesteld geworden. De bingo kaart is compleet. Voel me vandaag wel oprecht voor het eerst iets beter dus hopelijk gaan we nu de betere kant op. Heb nog steeds hoop dat ik zondag kan lopen maar mocht het niet lukken, heeft er iemand zin een een Ten Miles in Tilburg dit weekend? Stuur maar even pb of appje. Ticket is gratis.
Ik moet zaterdag ook nog eens training geven dus twijfel of het niet beter is om gewoon niet te lopen. Maarja, vind het zo leuk... Pr aanvallen ga ik sowieso niet doen, dat heb ik al wel afgeschreven.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:57

O wat balen Leonie, inderdaad een volle bingo kaart zo.
Hopelijk knap je snel op!
Mocht je je ticket kwijt willen heb ik misschien wel interesse ja. Ik pb je even
Knuffel en hopelijk kan je m lekker zelf lopen. :knuffel:

Wauw SV, jij bent er helemaal klaar voor hoor!
Top, alvast veel succes!

Over Rotterdam, heel bizar ja. Ik las over groepen van 30 man waarvan er 2 een startbewijs hebben.
Ik twijfel nu tussen lopen via kwf, maar dan moet ik 750 euro ophalen. Of Enschede lopen, of wachten op 1 december. Kan ook nog een wedstrijd licentie via AV aanvragen maar ik voel me niet echt thuis als langzame loper in een wedstrijd vak.

Vriendin van me is wel ingeloot. Ik twijfel of het haar gaat lukken, sowieso het trainen, maar het is dus niet overdraagbaar begrijp ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:38

Ik heb net een interval gedaan. Vond m pittig maar het is gelukt.
20 min warming up, toen 1-2-3-4 min op 5:16 met 2 min rust, toen 5 min rust en nog een keer hetzelfde blok.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 14:06

Dat ziet er pittig uit ja! Maar wel leuk.
En niet overdraagbaar? Dat zou helemaal schandalig zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:19

Beterschap Leonie!

Samantha, wat een leuke training. Die ga ik onthouden. Jammer dat je niet bent ingeloot. Ik hoor ook vooral teleurstelling om me heen.
Het ticket is inderdaad niet overdraagbaar. Wel zuur, ik zag dat ze al voor €500 via marktplaats werden verkocht :+

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 15:26

Zo te lezen ben je goed bezig WenK, goed luisteren naar je lichaam en verder is het een kwestie van volhouden denk ik altijd maar.

Dat is wel een lekkere positieve opsteker Lisitano? Ben je al wat opgeknapt nu?

Jij bent het mindere gevoel weer een beetje te boven Goof? Goed gelopen zo!

Dat wordt toch voorzichtig positief nu Sv, mooie vlotte training. Als deze trend zich zo doorzet geeft het wel hoop voor zondag.

Heeft het virus je toch even ingehaald Leonie, fijn dat de piek overwonnen lijkt. Misschien is het wel verstandiger om zondag niet te lopen zodat even helemaal op kunt knappen in plaats van half?

Wat een gedoe zo met die marathon van Rotterdam en wat stom dat je je ticket niet kunt overdragen. Dat snap ik dan gewoonweg echt niet. Is ook niet bepaald een goedkoop ticket.
En je plek is er dan toch al, heel stom vind ik dit.
Hoe kunnen ze een ticket verkopen als het niet overdraagbaar is?

Lijkt me ook een pittige training Samantha. Lijk je een beetje op je vriendin? Dan kun je je nog voor haar uitgeven als zij de training niet redt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:23

Beterschap Leonie!
Mooie trainingen SV en Samantha. Die blokjes van 1-2-3-4 minuten lijken me wel een leuke om te doen.
Busymissy, niet echt. Vannacht belachelijk slecht geslapen, vandaag lange dag met veel druk. Ik ben nu weer dood helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 18:10

Veel sterkte Goof.

Ach ja je kunt gewoon met het startnummer van een ander lopen toch. Staat alleen je uitslag niet met jouw naam op internet. Boeiend.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:04

Wat balen Samantha, van de marathon.

Balen Goof, dat je zo moe blijft. Je loopje ziet er wel fijn uit, mooi plaatje ook!

Toch ziek Leonie, veel beterschap!

De 30 minuten aaneengesloten van maandag waren geen toevalstreffer gelukkig, vandaag lukte het gewoon weer... Althans, op een korte ontmoeting met een overstekende boomwortel met bijbehorend grondonderzoek na dan. Kon me gelukkig in de val wel goed opvangen hoor, dus nergens last van. Wel grappig dat je in mijn app precies ziet waar het tempo wegvalt en mijn hartslag vervolgens omhoog schiet.

Afbeelding

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:55

Mag ik mij als beginnende hardloper ook hier aanmelden? Ben echt zwaar beginner, ben aan het opbouwen naar de 5 km. Respect voor jullie dat jullie snelheden en afstanden al zo groot zijn!

Ik ben via hardlopen met Evy aan het opbouwen. Gisteren een rondje gedaan wat ook eigenlijk wel erg lekker ging! Het is nog afwisselend hardlopen en lopen.
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 20:11

Welkom! Heb je een bepaald doel waar je naartoe wilt trainen?
Lekker bezig in ieder geval!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:44

Welkom Eefsel. Ik ben ook langzaam hoor.

Vandaag 5.5km gedaan, een Garmin suggestie, 4 keer 4 minuten interval. Was echt moe. Dus dan was het een goede training ook al heb ik niet helemala het gevraagde tempo gehaald.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:06

germie schreef:
Was echt moe. Dus dan was het een goede training

Ik snap deze conclusie niet. Moe zijn zegt niks over goede of slechte training. En een goede training hangt niet af van de factor 'moe'.

Welkom Eefsel, goed bezig en leuk dat je bent gaan hardlopen.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:18

Ik wil vooral fitter, gezonder en energieker worden. Daarnaast ben ik ook aan het afvallen en hoop dat dit een fijne combinatie is (naast ook gewoon lopen). Mijn eerste doel is sowieso 5 km kunnen hardlopen, daarna kijk ik even wat ik verder wil. De 5 km maar dan sneller of opbouwen naar misschien wel 10 km! Heb niet specifiek wedstrijd ambities omdat dat ook wel weer veel prikkels zijn enzo :+ :o

Wellicht in de toekomst ook samen met de hond hardlopen, maar eerst zelf maar een goede basis leggen in het hardlopen :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:51

Supervixen schreef:
Veel sterkte Goof.

Ach ja je kunt gewoon met het startnummer van een ander lopen toch. Staat alleen je uitslag niet met jouw naam op internet. Boeiend.

Je moet je legitimeren, staat op de website. Dus even iemand zoeken die op je lijkt :))

Welkom Eefsel! Heet jouw hond toevallig Maggy?
Goed bezig!

Wenk, knap hoor! Gewoon weer! Jammer van je val, niet bezeerd?

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:00

Ja klopt Lisitano :D
Afbeelding