Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:49

veerledec schreef:
Tuurlijk preekt iedereen voor eigen parochie, dat is mens-eigen.

Dat, maar wat mij ook opvalt dat dit steeds meer hard tegen hard begint te gaan.
Nu in de de 2e lockdown merk je dat elke "groep" steeds meer enkel voor zichzelf begint op te komen.

Waar het in de 1e lockdown nog een samen-gevoel was, lijkt het voor mijn gevoel nu meer ik, en de rest kan stikken, enkel mijn belang. Heel verdrietig.

Weet je Veerledec, wat jij schrijft, jouw kinderen hebben thuis nog veel ruimte, een pony, ouders die er voor ze zijn, dus in verhouding nog relatief goed. En dan zie je wat dat met je kinderen doet.
Probeer je dat eens voor te stellen voor kinderen uit een kansarm gezin?

Wij hadden het er al aan het begin van de pandemie over met de buren, wat we toch eigenlijk nog gelukkige mensen zijn, fijne buurt, mooi groot huis, grote tuin, prachtig wandelgebied zowat in de achtertuin. Hoe dat wel niet moet zijn voor mensen op een klein flatje 10 hoog, wellicht nog met 3 kinderen?

Maar toch, ook ons gaat dit allemaal niet in de koude kleren zitten.
Ik kan mezelf wel blijven voorhouden "hoe goed we het wel niet hebben met ons mooie huis en allebei een baan in loondienst" .
Maar dat maakt het rot gevoel van binnen niet beter ;(

Velen hebben het dus zwaar, voor niemand is het heel gemakkelijk op dit moment, ongeacht wat je issues zijn, je zou mensen wel een virtuele knuffel willen sturen :(:)

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:54

Het is ook voor iedereen lastig en ieder voelt zijn eigen leed. Dat mág en je moet daar ook, juist in deze tijd, uiting aan kunnen geven.

Ik herken wel heel goed wat Vayo zegt, de rellen en de mensen die daar ook nog begrip voor tonen, hebben mij deze week echt heel verdrietig gemaakt. Het gevoel van samen strijden tegen die éne grote vijand, is omgezet in strijd tegen de maatregelen en degenen die ze moet instellen. Moeilijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:57

nynke55 schreef:
Susan, dat is heel vervelend voor je dochter en ik heb daar zeker begrip voor. Maar wat Bigone zegt: "geen collectief trauma aanpraten", dat is wat ik bedoel. Er voor waken dat deze periode een traumatisch iets voor haar word, en ook het positieve niet vergeten.

Dat is precies wat ik probeer. Alleen is het wel zo, dat een langere schoolsluiting haar en zeker heel veel andere kinderen geen goed zal doen. En daar mag best meer aandacht voor komen. Idd iedereen heeft het moeilijk nu. Dat benoem ik ook naar haar, dat het ons ook raakt en we ons anders voelen dan normaal. Dat dat ok is en er bij hoort, dat het ook weer over gaat. Maar aan de andere kant dat het ook goed is om te kijken naar wat ze wel heeft. Mensen om haar heen die van haar houden en om haar geven. Een pony waar ze elke dag heen kan. Gisteren op het jeugdjournaal zag ze kinderen die in een pleeggezin wonen, dat was toevallig net na ons gesprek samen. En kinderen in Spanje die in een wijk wonen waar de stroom is afgesloten. Dat plaatste het wel in perspectief voor haar. Dat maakt de situatie voor haar niet anders, maar wel de manier waarop je er naar kijkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:00

De manier waarop je er naar kunt kijken kan inderdaad een wereld van verschil maken, ook al veranderd daar je situatie niet door. Je gevoel vaak wel.

Het is gewoon een raar iets en een slechte film lijkt het wel, en wat ze ook besluiten aan regels, linksom of rechtsom raakt het mensen.
Het is nooit goed te doen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:02

We moeten er inderdaad voor waken dat we elkaar niet de put in praten. Dat doet de pers wel voor ons, die zijn heel snel in het verspreiden van negatieve berichten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:03

Ze zeggen niet voor niets ‘it takes a village to raise a child’. Dat is dus inderdaad niet alleen school, maar veel andere dingen liggen ook stil.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:08

Dit is niet de eerste epidemie die de mensheid meemaakt.
Alleen zijn we als westerlingen niet gewend aan een natuurverschijnsel dat ons leven door de war schopt.
Het is een les dat niet alles maakbaar is. En dat is geen verkeerde les om te leren, ook niet voor kinderen.
Dat houdt niet weg dat het voor iedereen die een geliefde verliest, zijn baan of zaak kwijt raakt goed kl*te is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:14

Dat ben ik met je eens, we zijn hier allemaal gemiddeld gezien behoorlijk verwend.

Zelf moet ik dan ook opletten dat ik me niet stoor aan mensen die in mijn ogen zaniken over niet uiteten en vakanties enz. Dus het echt hebben over de luxe dingen die ze dan missen.

geliefde verliezen, baan kwijt enz is uiteraard van hele andere orde en ik denk als we meuten over niet naar de action kunnen dat we maar eens even aan die mensen denken, dan is het gemopper naar mijn idee zo weer over.

En daarmee zeg ik niet dat die mensen niet een keer mogen klagen, dat kan heerlijk opluchten, maar ik ken iemand die maakt er ook een drama van, heeft gewoon haar baan nog, haar man ook, geen zieken enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:18

Knuppel in hoenderhok......de lockdown is nu even lang als de zomervakantie. De kinderen gingen daarvoor naar school gewoon. Dus waarom nu ineens psychische problemen en tijdens een evenlange periode in de zomervakantie hoor je niets over inzinkingen, psychische problemen of sociale achterstanden .

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:19

Weet je, die sociale achterstanden waren er vlgs mij ook al voor de lockdown.
Alleen vallen ze nu pas echt op...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 31-01-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:20

Ik weet niet hoe het in jouw zomervakantie is, maar dan spelen ze hier elke dag met vriendjes, gaan we naar neefjes, nichtjes, familiebezoek, doen we leuke dingen, lekker naar het strand, zwemmen, ijsjes halen etc.

Nu is het winter en zitten we binnen zonder vrienden en familie. Ik noem maar wat... Dat is heftig voor volwassenen, maar ik denk voor kinderen/tieners/pubers nog meer, aangezien je dan alleen maar opgescheept zit met je ouders, terwijl het normaal gesproken de bedoeling is dat je je daar enigszins los van weekt en tegen afzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:21

verootjoo schreef:
Ik weet niet hoe het in jouw zomervakantie is, maar dan spelen ze hier elke dag met vriendjes, gaan we naar neefjes, nichtjes, familiebezoek, doen we leuke dingen, lekker naar het strand, zwemmen, ijsjes halen etc.

Nu is het winter en zitten we binnen zonder vrienden en familie. Ik noem maar wat... Dat is heftig voor volwassenen, maar ik denk voor kinderen/tieners/pubers nog meer, aangezien je dan alleen maar opgescheept zit met je ouders, terwijl het normaal gesproken de bedoeling is dat je je daar enigszins los van weekt en tegen afzet.

Basisschoolkinderen mogen elkaar toch gewoon zien?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:22

Mindim schreef:
Knuppel in hoenderhok......de lockdown is nu even lang als de zomervakantie. De kinderen gingen daarvoor naar school gewoon. Dus waarom nu ineens psychische problemen en tijdens een evenlange periode in de zomervakantie hoor je niets over inzinkingen, psychische problemen of sociale achterstanden .

Ja? In de zomervakantie konden we weg, was het lekker weer. Was corona ook ver weg. Kon er volop met leeftijdsgenoten gespeeld worden. En waren ze de weken daarvoor gewoon naar school geweest. Dus geen vergelijk me de situatie van nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:22

SusanH schreef:
Mindim schreef:

Ja? In de zomervakantie konden we weg, was het lekker weer. Was corona ook ver weg. Kon er volop met leeftijdsgenoten gespeeld worden. En waren ze de weken daarvoor gewoon naar school geweest. Dus geen vergelijk me de situatie van nu.

Kinderen waren voor de kerst gewoon naar school toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:23

Omdat ze in de zomervakantie dingen kunnen doen. Omdat het dan mooi weer is. Omdat dat voorbereid wordt en past in het jaarritme. Omdat de ouders dan ook vakantie opnemen. Enzoverder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:24

Mindim schreef:
SusanH schreef:
Mindim schreef:

Kinderen waren voor de kerst gewoon naar school toch?

Nee het was niet gewoon. Want de kerstvieringen gingen niet door. Op het nieuws alleen corona. Dreiging dat er weer een schoolsluiting zou komen. Die spanning was voelbaar overal. Dus ook die vergelijking gaat imo niet op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:26

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Basisschoolkinderen mogen elkaar toch gewoon zien?

Nou gewoon, gewoon... Ze zitten niet op school hè, dus ze zien ze minder en moet het echt afspreken. Met andere overbelaste ouders waar ook de rek er aardig uit is. Thuisonderwijs geven, zelf nog 8 uur werk per dag wegwerken, en ook nog kinderen brengen en halen van speelafspraakjes, of deze in je eigen huis hebben is niet heel simpel zeg maar :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:27

Mindim dat moeten ouders dan wel realiseren hé? Dat is wat ik ook eerder aangaf, niet alle ouders kunnen dat. De rek is eruit. En er worden nu tegelijkertijd dingen van je verwacht want het is geen vakantie. Verder eens school was ook hiervoor niet zoals normaal natuurlijk.

Verder ben ik het eens met het geen trauma aanpraten hoor. Ik word zo moe van mijn vooral derde klassers waar ouders aangeven dat ze het zo zwaar hebben dus school is moeilijk moeilijk.... maar hij zit wel de hele tijd maar te gamen. Daar ligt dus ook gewoon een opvoedingstaak natuurlijk.
Ook leerlingen die denken dat ze hun diploma wel gewoon krijgen etc.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-01-21 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:28

SusanH schreef:
Nee het was niet gewoon. Want de kerstvieringen gingen niet door. Op het nieuws alleen corona. Dreiging dat er weer een schoolsluiting zou komen. Die spanning was voelbaar overal. Dus ook die vergelijking gaat imo niet op.

Maar de kinderen zagen elkaar wel gewoon, dus sociaal zijn kon gewoon. Juist toen hadden de meeste mensen al een laconiekere houding, werden regels al minder strikt nageleefd.

En sowieso, de discussie was er in het voorjaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:31

lenaa_tje schreef:
Mindim dat moeten ouders dan wel realiseren hé? Dat is wat ik ook eerder aangaf, niet alle ouders kunnen dat. De rek is eruit. En er worden nu tegelijkertijd dingen van je verwacht want het is geen vakantie. Verder eens school was ook hiervoor niet zoals normaal natuurlijk.

Verder ben ik het eens met het geen trauma aanpraten hoor. Ik word zo moe van mijn vooral derde klassers waar ouders aangeven dat ze het zo zwaar hebben dus school is moeilijk moeilijk.... maar hij zit wel de hele tijd maar te gamen. Daar ligt dus ook gewoon een opvoedingstaak natuurlijk.
Ook leerlingen die denken dat ze hun diploma wel gewoon krijgen etc.

Precies, ik vraag me af in hoeverre ouders een bijdrage hebben in het geheel.
In hoeverre nemen kinderen de zorgen van ouders over en passen zich daar op aan.

Ik denk dat kinderen namelijk heel gauw het sentiment van hun ouders aannemen. Ach kind het is ook zo sneu dat je niet naar een vriendje kan, dan vind een kind dat ook sneu voor zichzelf. Om maar een voorbeeld te noemen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:35

Maar als er dan niks gebeurd is dat dus wel schadelijk. Ik heb een leerling die serieuze plein vrees heeft ontwikkeld. Dat proberen we nu op te bouwen (examenklas dus wel school) maar dat is een portie ingewikkeld. Wij hebben gelukkig een goede zorg plek waar leerlingen vanuit daar school kunnen volgen maar jeetje ... deze jongen is vanaf maart gewoon nergens geweest.
Zn moeder krijgt hem niet eens naar buiten voor een wandeling.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:37

Daar zijn de mijne bijvoorbeeld nog te jong voor, die krijgen daar vanuit ons niets van mee. Overigens is dit dus al de derde periode van circa zes weken in een jaar dat ze thuis zitten, en de periode met het minste weer én de minste afleiding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:39

Natuurlijk nemen kinderen de zorgen over. Maar wat moet je dan? Je geen zorgen maken?

Zelf heb ik makkelijk praten, ik heb totaal geen stress van deze hele crisis, breng mijn kinderen bij mijn ouders en mijn man en ik kunnen prima werken. Mijn moeder doet het thuisonderwijs (is zelf ook juf geweest)
Maar er zijn ook ouders die ‘s ochtends om 6uur beginnen met hun eigen werk, om half 9 met hun kind(eren) inbellen op de dagstart van school, om 9uur hun eigen dagstart van het werk hebben, daarna thuisonderwijs geven, daarna hopen dat de kids zelf wat kunnen doen zodat ze hun eigen werk kunnen doen en zo de hele dag door hobbelen tot een uur of 3, dan zijn de kids wel klaar met zelfstandig zijn en heb je er veel werk aan. Daarna nog eten koken, kinderen op bed, en dan kan je van 20-24 nog je eigen werk gaan doen. En dan begint de volgende dag het riedeltje weer op nieuw en niemand weet voor hoe lang.

En dan is het ook nog de bedoeling dat je daar totaal geen stress van hebt en wordt ook nog verweten dat je je kids niet kan opvoeden :? Ik zou blij zijn als de hele middag zitten te gamen, komt je eigen werk ook nog af en zit je baas ook niet in je nek te hijgen.

Ik vraag me eigenlijk af of je zelf ook kinderen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:44

lenaa_tje schreef:
Maar als er dan niks gebeurd is dat dus wel schadelijk. Ik heb een leerling die serieuze plein vrees heeft ontwikkeld. Dat proberen we nu op te bouwen (examenklas dus wel school) maar dat is een portie ingewikkeld. Wij hebben gelukkig een goede zorg plek waar leerlingen vanuit daar school kunnen volgen maar jeetje ... deze jongen is vanaf maart gewoon nergens geweest.
Zn moeder krijgt hem niet eens naar buiten voor een wandeling.

Mijn zoon heeft ASS en die komt nergens, die is superstrikt in het volgen van coronaregels momenteel, op het dwangmatige af. Dat is wel lastig, want die krijg ik nergens naar toe, een blok met de hond vind hij dan ok, maar dan ontwijkt hij alles en iedereen. Verder zit hij wel goed in zijn vel gelukkig.

Hij heeft al aardig wat voor de kiezen gehad, door over bepaalde zaken luchtig te blijven hebben we hem altijd goed overeind kunnen houden.
Toch was er depressiviteit met duistere gedachten, we hebben altijd met hem gepraat op een manier die hem niet negatief verder in de put zou laten belanden. Maar dat was veelal juist school gerelateerd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:49

Maar Mindim hoe vervelend ook, voor jou zoon blijft dat sociaal contact natuurlijk een lastige maar om toch te functioneren in een samenleving moet hij zich daar wel in ontwikkelen. Dat staat nu stil en nu zijn jullie er maar er komt een tijd dat hij dat zelf moet doen en daar is ontwikkeling wel voor nodig.
Dat het onderwijs soms een plank mis laat als het gaat om autisme is natuurlijk een pure bezuiniging. Als je soms kinderen (en ouders, klasgenoten, docenten ) ziet worstelen en een andere speciale school is niet mogelijk ... heel bijzonder.