De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:06

LadyMadonna schreef:
Je kan ook zelf denken. Hoe banketstaaf en vervelend ook. De oproep is: sociale onthouding. Een feest met 99 mensen is geen sociale onthouding

Dat kun je idd denken. Zo denkt echter er niet iedereen over. Het is nogal wat om 'de dag van je leven' af te zeggen/aan te passen. Een verjaardag/gewoon feest/vakantie vind ik persoonlijk van heel andere orde.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:07

LadyMadonna schreef:
Ik snap nog steeds ie beperkte tests niet.... in Amerika en korea wordt gesproken van tienduizenden tests per dag...

Dat vind ik inderdaad ook vreemd, maar gezien NL maar klein is gok ik dat we daardoor ook wel veel minder voorraad hebben van zo'n tests denk ik en dan moeten er idd op een gegeven moment keuzes gemaakt gaan worden. Wat ik begreep is het lastig om aan nieuwe tests te komen weer dus dan denk ik dat we er gewoon al niet heel veel hebben gehad om mee te beginnen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-03-20 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

LadyMadonna schreef:
Ik snap nog steeds ie beperkte tests niet.... in Amerika en korea wordt gesproken van tienduizenden tests per dag...

Ik eigenlijk ook niet!

Whale

LadyMadonna schreef:

Amerika? Waar ze lopen te klagen dat er amper getest wordt?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:09

cursebreaker schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat vind ik inderdaad ook vreemd, maar gezien NL maar klein is gok ik dat we daardoor ook wel veel minder voorraad hebben van zo'n tests denk ik en dan moeten er idd op een gegeven moment keuzes gemaakt gaan worden.

Of omdat we klein zijn met veel mensen dat we toch wel weer een ander besmet hebben voordat we het hebben laten testen?

Ben je ziek, corona of niet, blijf thuis de meeste knappen op.
Ben je wel veel zieker dat je naar het ziekenhuis moet krijg je de test toch wel en heeft hij eigenlijk ook pas nut.

Misschien zoiets?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:09

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:10

Whale schreef:
LadyMadonna schreef:

Plus het materiaal voor de testen in de labo's is bijna op.
En datzelfde materiaal wordt ook nog gebruikt voor andere ziekten op te sporen. Dus daar gaat het er nu ook al om spannen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:10

In principe is het idd imo ook beter om gewoon te handelen ipv maar te blijven focussen op tests want als je het hebt en ziek ervan wordt, heb je er uiteindelijk niks aan of zo'n test dat nu bevestigd ja of nee want dan heb je wel wat anders aan je hoofd.

Maar die tests en uitslagen zijn wel weer fijn statistisch gezien natuurlijk, voor o.a. huidige en latere onderzoeken die bezig zijn en nog plaats zullen gaan vinden rondom de situatie. Hoe meer testen er gedaan (kunnen) worden, hoe betrouwbaarder de cijfers zullen gaan zijn. Dus de tests hebben wel weer nut in dat opzicht.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-03-20 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:11

LadyMadonna schreef:

Amerika heeft helemaal niet zoveel testen en ook daar blijft het testen achter. Alleen Zuid-Korea lijkt het goed voor elkaar te hebben.
Het is ook niet alleen een kwestie van genoeg testen hebben, je moet ook mensen en materiaal hebben die die testen kunnen inzetten.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:11

Pandora2 schreef:
Whale schreef:

Plus het materiaal voor de testen in de labo's is bijna op.
En datzelfde materiaal wordt ook nog gebruikt voor andere ziekten op te sporen. Dus daar gaat het er nu ook al om spannen.

Nog even opgezocht en ze hebben daar afgerond nog maar 8000 mensen getest, op een bevolking van 329 miljoen. Zuid-Korea zo'n 190.000 mensen getest op een bevolking van 51.3 miljoen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:12

Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe test van Roche in gebruik genomen gaat worden.

Anoniem

Arabesk schreef:
Net even paard gereden in de polder. Je kon gratis tulpen of bijna gratis, zelf plukken in de kas. Dus wat doen alle Nederlanders, juist.... Met z'n allen de kas in 8)7. Er stonden rijen fietsen op het erf. Dan heb je echt geen idee.

Trouwens ook de hamsters niet die opeengepakt in de rij voor de kassa gaan staan.

En alle dodo's die nog naar verjaardagen gaan hebben het ook niet begrepen. Het gaat niet om jou en mij, het gaat om de risicogroepen die wil je niet besmetten.

Ik begin te vermoeden dat wij het allemaal niet begrijpen en sterk overdrijven... :+

Arabesk

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:18

_Penotti schreef:
Hannanas schreef:
Longfalen. Je verdrinkt in je longblaasjes die daardoor geen zuurstof op kunnen nemen. Daar kan geen beademingstype tegenop.

En van dit type beademing zijn er niet genoeg;
https://www.radboudumc.nl/afdelingen/in ... ongmachine

Herstellen kapotte longblaasjes zich überhaupt nog?

Als ik dit zo lees hebben die maar 1 zo'n apparaat, ander soort beademingsapparatuur is dus niet goed.
Of lees ik dat verkeerd?
Hebben kleinere ziekenhuizen dan überhaupt wel zo'n ding?
En wat heeft het nut dan van extra ic's als een gewone beademing niet helpt.

Het Radboud kan 2 patiënten hiermee opvangen. Verder hebben alle ziekenhuizen met hartchirurgie dit of een soortgelijk systeem. Als het goed is de rest van de IC’s in NL niet.
Dit is geen standaard beademingsapparatuur en daar ook zeker niet mee te vergelijken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:18

De GGD is gestopt met het thuis monitoren van de mensen in isolatie.
Maar goed ook. Want ik hou het vol. Maar de telefoontjes werd ik zó geïrriteerd van. Het klopte echt nooit wat ze zeiden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:19

MoniqueT schreef:
@Blensink: in Benidorm zou toch gewoon ook alle horeca niet dicht moeten zijn???? In de Communidad Valenciana moest vanaf vannacht alles sluiten, in onze omringende dorpen is geen bar of restaurant meer open. Weg moet die zuippartijen! Zelfs de stranden gaan dicht!

En toeristen die hier stranden? Moeten ook in quarantaine, ze hebben tot maandag volgens mij.

Klopt sinds gisterennacht zijn bars en restaurants dicht, maar de supermarkt is open en daar halen ze de drank.
De burgemeester van Benidorm half uur geleden, volgens mij is het in Spanje tegen de wet op straat drinken hij heeft een leuke locatie gevonden voor de opname.
Ik kan me voorstellen dat er onrust komt onder de lokale bevolking na het zien van deze beelden. Ouders kunnen niet meer met hun kinderen naar de speeltuin, hele dag binnen en de artsen die hun vakantiedagen moeten inleveren om nu stand-bij te zijn.....
Ik maak me zorgen over mijn (oudere) gasten die aan het overwinteren zijn.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:20

Joman, Ik denk dat er ook wat anders meespeelt, en dat kan juist als mensen wel bang zijn maar ook geen vertrouwen hebben in het vervolg. 'Laat mij maar ziek worden, dan heb ik het gehad/ is het maar gebeurd.'
Je hebt ook best wat wil om te leven en te doorstaan nodig om jezelf een boel te ontzeggen voor een onzichtbaar gevaar. (En er zijn zoveel onzichtbare gevaren. En generatieslang ontkennen - van de klimaatproblemen en de zeespiegelstijging, van ons wankele bouwwerk van de economie dat zomaar kan verdampen, van het opkomend fascisme, en nu van een pandemie. Als je daar allemaal bij stil staat word je behoorlijk depressief, dus hebben mensen geleerd om het deels te negeren.. En dus dit ook.)

(Ehm. En ik denk nu aan Op hoop van zegen, en dat het streng gereformeerde geloof ook wel een rol had bij zelfopoffering en onveilige omstandigheden aanvaarden zonder verzet. Wat misschien wel verklaart waarom het in Staphorst zo speelt.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:20

Ashleytjuhh schreef:
Ik was net bij de Makro en Sligro maar die hebben echt nog veel toiletpapier staan zelfs in de aanbieding :')
De rest stond daar ook nog genoeg , behalve de kleine flesjes handzeep.

Ik koop daar dus altijd toilet papier. Veel goedkoper en praktisch zo n lekker groot pak. :')
Ik had dus ook niks te hamsteren. Ik hamster dit altijd. Net als zeep. Ik koop dit vaak als het 1+1 gratis is per groot verpakking. Vergaat niet dus staat mooi in de kast. Maar goed nu verbaas ik mij volledige over de lege schappen en dan vooral in het koelschap.. of vriezen mensen toetjes, boter en vers fruit ook in?
Hier doe ik altijd weekboodschappen. Komt niet altijd uit dus ga dan vaak door de week nog is voor brood/melk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:21

raket schreef:
De GGD is gestopt met het thuis monitoren van de mensen in isolatie.
Maar goed ook. Want ik hou het vol. Maar de telefoontjes werd ik zó geïrriteerd van. Het klopte echt nooit wat ze zeiden.

Dat scheelt alweer kan ik in alle rust uitzieken. Waren er nog voorschriften waar je je aan moest houden? Of had je die al gedeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:26

Shadow0 schreef:
Joman, Ik denk dat er ook wat anders meespeelt, en dat kan juist als mensen wel bang zijn maar ook geen vertrouwen hebben in het vervolg. 'Laat mij maar ziek worden, dan heb ik het gehad/ is het maar gebeurd.'
Je hebt ook best wat wil om te leven en te doorstaan nodig om jezelf een boel te ontzeggen voor een onzichtbaar gevaar. (En er zijn zoveel onzichtbare gevaren. En generatieslang ontkennen - van de klimaatproblemen en de zeespiegelstijging, van ons wankele bouwwerk van de economie dat zomaar kan verdampen, van het opkomend fascisme, en nu van een pandemie. Als je daar allemaal bij stil staat word je behoorlijk depressief, dus hebben mensen geleerd om het deels te negeren.. En dus dit ook.)

(Ehm. En ik denk nu aan Op hoop van zegen, en dat het streng gereformeerde geloof ook wel een rol had bij zelfopoffering en onveilige omstandigheden aanvaarden zonder verzet. Wat misschien wel verklaart waarom het in Staphorst zo speelt.)

Ja dat zal best. Maar dat is wel een egoïstische gedachten. Ik denk namelijk niet op die manier. Ik wil wel graag familie en vrienden bij me houden. En zelf blijven leven... Net als zoveel anderen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:26

kamsel schreef:
_Penotti schreef:

Als ik dit zo lees hebben die maar 1 zo'n apparaat, ander soort beademingsapparatuur is dus niet goed.
Of lees ik dat verkeerd?
Hebben kleinere ziekenhuizen dan überhaupt wel zo'n ding?
En wat heeft het nut dan van extra ic's als een gewone beademing niet helpt.

Het Radboud kan 2 patiënten hiermee opvangen. Verder hebben alle ziekenhuizen met hartchirurgie dit of een soortgelijk systeem. Als het goed is de rest van de IC’s in NL niet.
Dit is geen standaard beademingsapparatuur en daar ook zeker niet mee te vergelijken.

Dit vroeg ik eerder in het begin van het topic al, of er veel mensen aan de ECMO moesten. Het ligt eraan hoe je ARDS zich ontwikkelt, klinkt alsof ze veel mensen “pronen” ( op de buik leggen en beademen) nu Italie, dat is vaak wel een beetje een last resort voordat er aan ECMO word begonnen.
Geen idee hoe dat in NL zit, maar het ziekenhuis waar ik werk heeft geen ECMO capaciteiten en wij sturen normaal gesproken deze patienten naar Oregon. Dat kan nu straks niet meer door de travel ban van WA dus geen idee wat we nu gaan doen. Misschien zullen daar uitzonderingen voor worden gemaakt?

Hannanas

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:27

Ligt het nu vol bij jullie Libera?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:30

kamsel schreef:

Bedankt Kamsel, dan had ik dat bericht inderdaad goed begrepen.
Nu maar hopen dat weinig mensen die nodig hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:31

Hannanas schreef:
Ligt het nu vol bij jullie Libera?

Nee bij ons nog niet. Dichterbij Seattle al wel bijna.

Er kan ook niemand weg, de National Guard ( deel van het US leger) is hier nu om maatregelen te helpen handhaven, dus geen mensen WA in of uit, geen groepen van meer dan 100 mensen, etc. Ze verwachten rellen geloof ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:34

Mooi initiatief, een restaurant dat maaltijden bij ouderen gaat bezorgen tegen kostprijs:
NOS schreef:
Maar door het coronavirus regent het nu annuleringen bij restaurant Fuiks in Capelle aan den IJssel. Toch denkt eigenaar Marinus Bothof er niet aan om arbeidstijdverkorting aan te vragen voor zijn personeel, of ingrediënten weg te gooien. In plaats daarvan gaat hij 'gewoon' maaltijden koken en die bezorgen bij ouderen die door het virus hun huis niet uit kunnen.

Terwijl de eerste annuleringen binnenkwamen, riep hij zijn personeel bij elkaar. "We hebben een goede fles wijn gedronken en tegen elkaar gezegd: we gaan niet bij de pakken neerzitten. We hebben voorraad, chefs en mensen in de bediening."

Omdat komende dinsdag de nieuwe kaart ingaat, is er een grote voorraad in huis. "Als je dan opeens de helft minder gasten hebt, heb je mensen en ingrediënten over", aldus de eigenaar.

Vandaar dat er vanaf morgen bijzondere maaltijden aan huis worden bezorgd bij ouderen in Capelle en omgeving. "Gepocheerde rogvleugel met doperwtencrème. Zoetzure venkel en gele wortel in een saus van rivierkreeft uit Krimpenerwaard. Dat zet je normaal thuis niet zo snel op tafel. Maar vanaf zondag wel", zegt Bothof. Hij biedt de gerechten tegen kostprijs aan. "We gaan hiermee door net zo lang tot de ouderen weer naar buiten mogen."

https://nos.nl/l/2327065