Shadow0 schreef:Joman, Ik denk dat er ook wat anders meespeelt, en dat kan juist als mensen wel bang zijn maar ook geen vertrouwen hebben in het vervolg. 'Laat mij maar ziek worden, dan heb ik het gehad/ is het maar gebeurd.'
Je hebt ook best wat wil om te leven en te doorstaan nodig om jezelf een boel te ontzeggen voor een onzichtbaar gevaar. (En er zijn zoveel onzichtbare gevaren. En generatieslang ontkennen - van de klimaatproblemen en de zeespiegelstijging, van ons wankele bouwwerk van de economie dat zomaar kan verdampen, van het opkomend fascisme, en nu van een pandemie. Als je daar allemaal bij stil staat word je behoorlijk depressief, dus hebben mensen geleerd om het deels te negeren.. En dus dit ook.)
(Ehm. En ik denk nu aan Op hoop van zegen, en dat het streng gereformeerde geloof ook wel een rol had bij zelfopoffering en onveilige omstandigheden aanvaarden zonder verzet. Wat misschien wel verklaart waarom het in Staphorst zo speelt.)
Ja dat zal best. Maar dat is wel een egoïstische gedachten. Ik denk namelijk niet op die manier. Ik wil wel graag familie en vrienden bij me houden. En zelf blijven leven... Net als zoveel anderen.