Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:27

Greetje ik lees je berichten met genoegen, wat ik er verder mee doe is aan me zelf.
Maar het geeft me wel prikkels, bij mij altijd goed.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:38

Greetje63 schreef:
Suzanne krijg je die steken alleen bij de sprintjes of ook als je het tempo gewoon even voor 5min iets hoger legt.
Grit hoe meer variatie hoe meer je de vruchten er van zal plukken en hoe leuker het ook is.

Als ik uit mijn 'comfortzone' ga krijg ik steken, dus ook als ik even iets meer aanzet...
Ik vind overigens je Posts ook heel erg interessant om te lezen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:24

Dat is lastig te zeggen Utopia. Ik ben zelf eerst mijn basis gaan uitbreiden, zodat ik in een redelijk tempo langer dan een uur kon blijven lopen zonder lichamelijke klachten te krijgen.
Nu ben ik bezig met intervallen en loop ik stukken in een voor mij zodanig tempo, dat ik daarna ook even een paar meter loop om weer te herstellen.
Ik zou in elk geval wel bedenken wat je doel die dag is voor je de deur uit gaat. Wil je je afstand of je snelheid trainen en lukt dit zonder overbelasting.

Suzanne, dat herken ik dan wel. Ik ga dan even wat rustiger lopen tot het gezakt is en ik merk dat naarmate mijn conditie beter wordt, ik er minder vaak last van heb of het sneller weg trekt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:15

Susanne_ schreef:
Greetje63 schreef:
Suzanne krijg je die steken alleen bij de sprintjes of ook als je het tempo gewoon even voor 5min iets hoger legt.
Grit hoe meer variatie hoe meer je de vruchten er van zal plukken en hoe leuker het ook is.

Als ik uit mijn 'comfortzone' ga krijg ik steken, dus ook als ik even iets meer aanzet...
Ik vind overigens je Posts ook heel erg interessant om te lezen.

Waarschijnlijk ga je in een wat hoger tempo wat oppervlakkiger ademhalen. Door het niet goed uitademen blijft er lucht achter in de longen en kan bij de volgende ademhaling er minder verse lucht binnen stromen. Door die zuurstof nood ben je geneigd nog sneller en nog oppervlakkiger te ademen. Wat meestal helpt is niet te denken aan de inademing maar zodra je steken krijgt je concentreert op een goede uitademing dan gaat de inademing vanzelf goed.
Ik zou dit eerst uitproberen door het tempo slechts licht op te voeren. Krijg je toch steken het tempo iets te laten zakken terwijl je goed uitademt maar zo wel leert gewoon door te lopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:20

HouVanUtopia schreef:
Hallo allemaal Ik heb een vraagje
Ik ben sinds een tijdje ook aan het hardlopen

Nu merkte ik vandaag dat ik veel vaker moest lopen dan normaal en zie ik naderhand dat mijn tempo veel hoger lag onbewust

Normaal zit ik rond de 6.40 per minuut en nu op de 5.50 per minuut

Verstandiger om een pasje langzamer te gaan en me rondje eerst te vergroten
Of gewoon dit tempo aanhouden en dan maar wat meer lopen

Als je nog in de opbouwfase zit en de duur uit wil breiden zou ik in ieder geval een tempo kiezen waarbij je nog een gewoon gesprek kunt voeren. Lukt dat niet dan is het tempo te hoog voor de uitbouw. Verder volg je neem ik aan een opbouwschema? Als je tempo te hoog ligt dat je eerder moet gaan wandelen dan het schema aan geeft ligt het tempo te hoog voor betreffende opbouw. Dan is het niet echt zinvol om sneller te lopen maar dan de loopblokjes niet uit te kunnen lopen.
als je eenmaal een 30min aaneen gesloten kunt lopen is het wel zinvol voor de snelheid verbetering soms een training in te lassen waarin je na goed inlopen weer korte stukjes op een wat hoger tempo loopt.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:46

Super bedankt voor de reacties dan ga ik er eerst voor om rustiger te lopen loop nu jaartje ongeveer maar paar maanden ertussenuit geweest gisteren eerste keer in de regen gelopen merkte dat dat super fijn liep.

Zit nu steeds op rondje van 3 km dus ga deze eerst uitbouwen naar 5 km dan 7.5 en dan interval meepakken

Bedankt!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:32

Lekker gelopen deze week *D Donderdag maar weer eens met de paarden gaan hardlopen. Eerst een vlotte 6km met de "snelle" en toen 4 km lekker uitgelopen met de "minder snelle" :D

En vandaag was schijnbaar een goede dag, want zonder al teveel strijd met mezelf een nieuw PR gelopen, 6.5 km met een gemiddelde van ruim 11km/u *\o/* De hele tijd boven de 11 gelopen met twee korte wandelstukjes waarin ik de tijd door heb laten lopen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:02

Gisteren als onderdeel van mijn Holiday Streak mijn beste negative splits (minuten dan he :P) ooit gelopen. Wel een beetje valsgespeeld, want ik had Runkeeper op elke minuut audio cue gezet, maar ben erg blij dat ik toch goed aan kon voelen hoeveel sneller te lopen zonder aan het eind in de knel te komen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:36

Ik ga morgen weer een loopje doen, de zwarte pietenloop. Zou eigenlijk met mijn zusje gaan, maar die is ziek. Ik mocht van de organisatie het startnummer overdragen en nu loop ik met mijn vriend. Die heeft van de week pas voor de 6e keer hardgelopen van zijn leven (hij sport nooit, wandelt alleen veel), maar hij liep van de week gewoon de 5 km in één keer in 27 minuten. Echt knap vond ik! Ik denk dat hij het heel goed gaat doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:38

Wow, doet hij goed. Had hij toen niet heel veel spierpijn? Mijn snelste tijd van de 5 km is 36 minuten geloof ik. Hardlopen staat hier even op een laag pitje, ben blijkbaar toch een mooi-weer-renner :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:43

Nee helemaal niks. Ik snap het ook niet :') . Ik ben benieuwd of hij sneller over de finish komt dan ik, mijn p.r. is iets meer dan 26 min op de 5 km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:16

Nou net de zwarte pietenloop gelopen. Ik ging niet zo heel lekker, want ik kreeg erg last van mijn middenrif. Geen records gebroken dus, maar toch 12e van de vrouwen geworden met 27 min nog wat.
Mijn vriend heeft het ontzettend goed gedaan. Dit was zijn 7e keer hardlopen en hij heeft in de 26 minuten gelopen. Talentje!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:13

He leuk, ik heb ook meegedaan, dan renden we bij elkaar in de buurt! Bij mij ging het ook niet lekker. Was alweer lang geleden dat ik zoiets had gedaan en begon te hard, dan die wind erbij op de dijk, de laatste twee km waren echt overleven, ook steken rondom middenrif. Maar wel binnen m'n geplande tijd gelopen.
Mijn vriend had het ook goed gedaan, 23, maar die rent ook af en aan al een tijd.
Ik snap alleen niets van de tijdregistratie, er was geen mat in het begin, dus de echte tijd is paar sec korter dan de geregistreerde, want vertrok wel vooraan maar niet bij de eersten...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:55

visitor bij kleine evenementen werkt met vaak enkel met bruto tijd. Op grote evenementen waar wel een netto tijd is wordt de plaatsing overigens op bruto tijd gebaseerd.
Vervelend supervixen dat je last kreeg van je middenrif. Je vriend is je dus toch voorbij gegaan.
Had vandaag een halve marathon gelopen. Een mooie natuurloop en met de wind en het blubberige parcours hier en daar en wat heuveltjes in de laatste km's werd het echt een gevecht tegen de elementen ipv tegen de klok.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:08

Ja weet ik greetje maar ik snap dat nooit, waarom dan niet ook bij de start een mat leggen?
Lijkt me wel gaaf, zo'n natuur loop!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:25

Jammer supervixen dat het niet zo goed ging. Wel heel leuk dat je zo met je vriend op kunt lopen!
Altijd goed toch visitor, als je je eigen tijd maar haalt!

Ik heb vandaag ook weer gelopen :) de kleine zakloop, 7,5 km (heeft niks te maken met sinterklaas, het gebied hier heet de zak van zuid-beveland)
Het was een mooi parcours en een hele fijne sfeer, maar hell, wat een wind! Het parcours loopt voor een deel over de dijkjes in de polder daar, dus vol op de wind. Ben gelukkig niet weggewaaid.

Heb onverwacht nog 10 mensen achter me kunnen laten én onder de 50 min gelopen. Best wel trots nu :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:30

Fijn, mirriez!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:38

Leuk Mirriez! Daar ben ik geboren en getogen en een vriendin heeft er ook gelopen vandaag. Dat is dan best een overwinning he als je ondanks de wind toch vlot weet te finishen.

Greetje, jammer dat ik je niet heb gezien. Ik heb daar ook gelopen alleen dan de 6km. Mijn laatste loop was alweer meer dan een jaar geleden maar toch een nieuw PR gelopen. Het is trouwens ook mijn trainingsgebied dus ben wat dat betreft wel verwend (nu nog meer tijd hebben om vaker te kunnen lopen).

Supervixen wat een goede tijden zeg! Wel vervelend van je middenrif, ga je dan te oppervlakkig ademhalen of zo?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:53

Ik weet ook niet hoe het kwam, ik kreeg mijn ademhaling inderdaad niet helemaal op orde. De avond ervoor gegourmet, dat was misschien ook niet zo goed voor mijn lijf haha.
Ik loop ook beter eind van de middag of in de avond.

Ik had nog niet meegemaakt dat er geen mat lag in het begin, dat vond ik echt raar. Heb meerdere runs gelopen met run2day tijdsregistratie, daar lag altijd een startmat.

Komende week nog even trainen voor de montferlandrun, 7.5 km met heuvels.

Een halve marathon lijkt me enorm gaaf om te doen. Misschien ooit..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:27

Visitor schreef:
Ja weet ik greetje maar ik snap dat nooit, waarom dan niet ook bij de start een mat leggen?
Lijkt me wel gaaf, zo'n natuur loop!

Ik hoorde laatst iemand van een organisatie van een hardloop evenement vertellen dat iedere mat 600euro (of was het zelfs 800 euro kost). Nu zou je natuurlijk de mat van de start ook kunnen gebruiken voor de finish maar vaak geeft dat organisatorische problemen. Daarnaast moet er vanaf het moment de registratie aanstaat de mat vrij gehouden worden van ene ieder die denk daar even te moeten oversteken.
Vele evenementen werken ook met veel simpelere en goedkopere methodes. Soms wordt er nog steeds handmatig geklokt. We zijn gewoon te verwend met de mogelijkheden van nu. daarom stijgen de kosten voor een rondje kerk de pan uit. Maar net als vandaag bij tis voor niks kan het ook gewoon voor niks met een simpele streepjescode op je borstnummer. Niets geen netto tijd en gewoon scannen bij de finish.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:29

mirriezz schreef:
Jammer supervixen dat het niet zo goed ging. Wel heel leuk dat je zo met je vriend op kunt lopen!
Altijd goed toch visitor, als je je eigen tijd maar haalt!

Ik heb vandaag ook weer gelopen :) de kleine zakloop, 7,5 km (heeft niks te maken met sinterklaas, het gebied hier heet de zak van zuid-beveland)
Het was een mooi parcours en een hele fijne sfeer, maar hell, wat een wind! Het parcours loopt voor een deel over de dijkjes in de polder daar, dus vol op de wind. Ben gelukkig niet weggewaaid.

Heb onverwacht nog 10 mensen achter me kunnen laten én onder de 50 min gelopen. Best wel trots nu :)

Leuk ik heb ooit mijn pr op de halve marathon tijdens de grote zakloop gelopen (halve marathon). Heel mooi parcours inderdaad. Bij de halve moet je zelfs nog twee keer over een poortje klimmen. En ook leuk het omkleden in de kerk, is dat nog steeds zo.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:33

Dee_Es schreef:
Leuk Mirriez! Daar ben ik geboren en getogen en een vriendin heeft er ook gelopen vandaag. Dat is dan best een overwinning he als je ondanks de wind toch vlot weet te finishen.

Greetje, jammer dat ik je niet heb gezien. Ik heb daar ook gelopen alleen dan de 6km. Mijn laatste loop was alweer meer dan een jaar geleden maar toch een nieuw PR gelopen. Het is trouwens ook mijn trainingsgebied dus ben wat dat betreft wel verwend (nu nog meer tijd hebben om vaker te kunnen lopen).

Supervixen wat een goede tijden zeg! Wel vervelend van je middenrif, ga je dan te oppervlakkig ademhalen of zo?

Ik vind oost brabant het mooiste stukje Nederland. Ga er dan ook vaak fietsen. Dus ondanks dat ik zelf in west brabant woon kom ik er regelmatig. Gefeliciteerd met je pr.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:52

Genoeg fanatieke lopers vandaag met dit lekkere weer :D +:)+

Mijn vader liep gisterenavond de 19 km fjoertoer bij Egmond. Dat was door het weer een lekker zooitje geworden, onderkoelde mensen en honderden lopers die van het strand zijn gehaald.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:12

Oeh grit, dat klinkt dan weer minder. Leuk dat soort bijzondere loopjes, maar minder fijn als het zo'n chaos wordt en mensen onderkoeld raken.

Greetje: ik vermoed dat alles nog steeds hetzelfde is. Sinds dit jaar wel met chip in je startnummer, en ondertussen wss wat meer mensen. Wel nummer ophalen in het dorpshuis, omkleden in de kerk en start op het dorpsplein.
Ik vond de route ook erg leuk en was verbaasd hoeveel mensen er stonden om aan te moedigen. En ook bij mij (de absolute achterhoede dus) gewoon nog klappen en roepen etc. Echt super fijn! Gelukkig hoefde ik alleen niet over hekjes xD

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:23

Het was wel wandelen in plaats van rennen, maar het klinkt leuk. Het is bedoeld als een sfeervolle wandeltocht met onderweg vertier en mooie verlichtingen. De laatste 5 km gaan over het strand, daar was de slagregen, windkracht en zandstraling iets teveel van het goede :=

Gelukkig ook sportieve supporters :D , zou erg jammer zijn als het dan leeg gelopen is terwijl je net zo goed aan het bikkelen bent.