Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:36

nynke55 schreef:
Maar het is niet zo dat ze helemaal geen contact meer hebben met leeftijdsgenoten.

Voor sommige kinderen wel. Waar moeten ze die contacten op doen dan?
Dit moet dan georganiseerd worden door ouders, naast alles wat er nog meer moet gebeuren.
Het verschil tussen kinderen (en hun ouders) is waar wij als school zorgen over hebben.
Wij hebben ouders die een week vrij maken voor hun kind die het zwaar heeft en kinderen die het zelf volledig moeten uitzoeken en ook nog hun broertjes moeten helpen bij hun huiswerk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:40

Als ik kijk naar mijn kinderen, dan denk ik dat het nog allerminst gaat om leren. De structuur en de veilige omgeving van school is weggevallen. Daarnaast vallen sociale contacten weg doordat ze vriendjes en vriendinnetjes op school niet meer kunnen zien. Veel kinderen spreken daardoor automatisch ook minder af. Door corona mogen veel kinderen minder of niet afspreken. Ik zie dat mijn 13 jarige ook via WhatsApp e.d. minder in contact komt te staan met klasgenootjes en vriendinnetjes. Ze is vaak somber. Bij een aantal kinderen is er thuis ook sprake van onrust en/of spanning. Er is zelfs een toename van kindermishandeling en de kindertelefoon ontvangt ook verontrustende signalen.

Ohhh dat is sneu Susan H. Het doet echt veel met kinderen! Mijn 10 jarige slaapt soms slecht. Heeft nachtmerries dat de hond corona gaat krijgen en dood zal gaan. Of dat zij oma besmet en oma dood gaat.
En kinderen zijn veerkrachtig, maar net wat er al wordt aangehaald dat je aan de buitenkant niets ziet wil niet zeggen dat er van binnen niets beschadigd is. Of wat als een kind hierdoor terug getrokken blijft en hierdoor niet meer afspreekt en buiten de groep lijkt te gaan vallen. Sociale contacten, spelen en afspreken zijn zo belangrijk voor kinderen.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:42

Vayo dat weet ik wel zeker inderdaad! Het is niet het leren maar het gaat echt om persoonlijke ontwikkeling maar dat werkt wel samen. Je komt tot pas leren als dat wel in evenwicht is met elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:46

Duitsland en Tjechië ook dicht.

Volop politieke tamtam maar nog geen vaccin meer...
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-01-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:46

Ik wil ook niet zeggen dat het voor elk kind hetzelfde is, maar ik heb het gevoel dat men te veel druk op kinderen legt wat betreft de "normale" gang van zaken en de situatie waar we nu in zitten. We moeten ons allemaal aanpassen en dat hoeft niet perse negatief te zijn. Kindjes hoeven niet perse voortdurend met andere kindjes spelen, een poosje alleen "met een boekje in een hoekje" kan ook heel waardevol zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:49

Het is gewoon voor alle mensen te hopen dat dit jaar het normale leven weer z’n gang kan gaan. Vooral voor de kwetsbaren die zich nu somber voelen en dat zijn niet alleen kinderen maar voor kinderen is het over het algemeen nog moeilijker. Ook al ben ik van een veel oudere generatie met de kids allang volwassen, ik weet nog heel goed hoe ik als jonkie uitkeek naar bepaalde tijdstippen. Hoera 6 jaar, naar school, 12 naar de grote school, 16 brommer, 18 motor en van school af. Grote stappen en dat hoera viel soms tegen maar je keek er wel naar uit. Kan me voorstellen wanneer je als jong kind de Corona periode niet goed overziet het heel moeilijk is. Maar we moeten ook waken voor het feit dat er een collectief trauma opgeplakt word.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:50

nynke55 schreef:
Ik wil ook niet zeggen dat het voor elk kind hetzelfde is, maar ik heb het gevoel dat men te veel druk op kinderen legt wat betreft de "normale" gang van zaken en de situatie waar we nu in zitten. We moeten ons allemaal aanpassen en dat hoeft niet perse negatief te zijn. Kindjes hoeven niet perse voortdurend met andere kindjes spelen, een poosje alleen "met een boekje in een hoekje" kan ook heel waardevol zijn.

Dat klopt maar daar moet je wel het type voor zijn. Ik vermaakte me als kind prima alleen, vond dat heerlijk en moest juist gestimuleerd worden om geen kluizenaar te zijn. Mijn dochter daarentegen is een sociaal dier, die heeft andere mensen om zich heen en vooral (veel!) leeftijdsgenoten juist nodig om op te kunnen bloeien. Die ziet en spreekt ze nu helaas vooral via snapchat. En dat zijn maar 1 of 2 vriendinnetjes. Klasgenootje en bff woont tegenover maar helaas ouders houden ze de hele dag binnen, ze zouden leuk kunnen spelen samen, maar haar ouders zijn heel erg bang en houden de kinderen al weken binnen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:54

Alle begrip voor iedereen die het moeilijk heeft met deze situatie, of het nu kinderen zijn of ouderen of ertussenin. Maar het slechtste wat er nu kan gebeuren is dat er maatregelen te vroeg gelost worden waardoor alls terug naar af gaat. Dat zou pas écht slecht zijn voor het welzijn van iedereen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:54

nynke55 schreef:
Maar het is niet zo dat ze helemaal geen contact meer hebben met leeftijdsgenoten.

Mijn dochter is 13 en sinds die 1 pers. regel merk ik dat ze eigenlijk niet meer tot afspreken komt. Ook raken ze het contactleggen via de gsm wat beu en ik merk dat ze zich steeds meer terugtrekt en veelal alleen maar op haar tablet zit om filmpjes te kijken als ze de kans krijgt. Zij was enorm verdrietig over die 1 pers. regel en met name dat het vanaf 13 jaar geldt. Leg een kind maar een uit waarom de jongste wel met mij mee mag naar opa en oma, maar zij niet. Dat hebben we niet gedaan en ze gaat gewoon mee naar mijn ouders. Maar het raakt haar wel.

Door de avondklok zijn paardrijlessen naar voren geschoven. Dit komt exact op het tijdstip van de training van haar teamsport. Beide zijn vanwege alle maatregelen strak gepland, dus schuiven of een andere dag kan niet. Ze mocht dus kiezen en kiest voor paardrijden. Helemaal prima en ontzettend fijn dat ze dat nog mag. Maar ik baal als ouder ook dat ze niet meer in groepsverband kan trainen zolang de avondklok er is.

Ik zie gewoon langzaam maar zeker steeds meer contacten wegvallen. Dat baart mij zorgen. Ik merk aan mezelf ook hoe slecht ik mij daar over voel. En ik vind het vreselijk dat dit kinderen dit meekrijgen, hoe goed ik dit ook probeer te verbergen.
En dan lees ik over dat ze een soort route willen presenteren. Na de scholenopening als eerste de avondklok weg, dan dit open enz. Maar nergens lees ik over die 1 pers. regeling. Hij kwam er tussen neus en lippen door en zo lijkt hij nu ook een beetje vergeten te worden. Ik hoop dat dit gewoon aan die avondklok geplakt zit en mee verandert naar 2. Veel mensen hebben aangegeven juist die regel zwaarder te vinden dan de avondklok.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:57

Susan, dat is heel vervelend voor je dochter en ik heb daar zeker begrip voor. Maar wat Bigone zegt: "geen collectief trauma aanpraten", dat is wat ik bedoel. Er voor waken dat deze periode een traumatisch iets voor haar word, en ook het positieve niet vergeten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:57

lenaa_tje schreef:
Vayo dat weet ik wel zeker inderdaad! Het is niet het leren maar het gaat echt om persoonlijke ontwikkeling maar dat werkt wel samen. Je komt tot pas leren als dat wel in evenwicht is met elkaar.

Ik had eigenlijk moeten quoten. Ik reageerde op de post van nynke over of dat dan ook niet wat de maatschappij van kinderen verwacht? Dat we misschien de verwachtingen dan een beetje moeten bijstellen. Dat kinderen tenslotte niet alleen op school leren, maar zich ook op andere manieren manieren ontwikkelen.
Ik ben het juist volkomen met jou eens!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:59

Huertecilla schreef:
Duitsland en Tjechië ook dicht.

Volop politieke tamtam maar nog geen vaccin meer...

Klopt.

Het is voor veel groepen waaronder jongeren en kinderen een moeilijke tot zeer moeilijke tijd :knuffel:

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:05

Mijn kinderen zijn drie en vier en de oudste begint weer hetzelfde gedrag te vertonen als tijdens de eerste lockdown; af en toe volledig emotioneel labiel en om alles huilen. En dan hebben we het over een volledig normaal kind, loopt rustig iets voor op gemiddeld, hoogopgeleide ouders waarbij één ouder volledig thuis is voor ze, wonend in het buitengebied in een groot huis met heel veel speelruimte, eigen pony en geregeld speeldates met verschillende vriendjes/neefje/nichtjes want de kinderen zijn heel sociaal en papa zit er goed achteraan om veel dates te regelen. Ze zijn te jong om alles helemaal aan uit te kunnen leggen, te jong om te sporten en ze mogen zelfs niet mee naar de supermarkt. Meeste speeldates zijn hier, dus de kinderen komen al vijf weken amper het erf af. Dat is niet 'even rustig in een hoekje zitten', dat is tegen de muren oplopen en geen weet meer met zichzelf weten. Dat is niet 'even doorbijten, het is maar een paar weken', dit gaat nog veel langer duren voor dit weer op de rit is. Op een moment in het leven dat je veel moet zien en meemaken, gebeurt er amper tot niets. Na de vorige lockdown was onze sociale kind ineens verschrikkelijk verlegen op de psz. Hoe gaat het nu lopen? En dan is dit nog denk ik een gunstige situatie, voor heel veel kinderen is de klap nog groter.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:08

Collectief trauma aanpraten vind ik inderdaad ook niet nodig. Maar kinderen waarbij nu spanningen in het gezin oplopen kunnen wel traumatische dingen meemaken.
Ik maak me niet zozeer zorgen om een trauma bij mijn kinderen. Ik maak me wel zorgen om de geestelijke gesteldheid van mijn kinderen.

Mijn dochter van 13 is echt wel wat kilo's aangekomen. Ze sluit zich op in haar kamer, rolluiken dicht en snoepen. Natuurlijk proberen wij dit te signaleren en gaan we dagelijks met de hond een grote ronde lopen. Maar doordat wij moeten werken zit ze nu die uren die ze normaal op school zat helemaal alleen thuis.

Ik ben het er wel mee eens dat ze nu niet te makkelijk dingen open moeten gooien om een jojo effect te voorkomen. Ik zou het liefst een beetje versoepeling zien wat voor iedereen wat langer vol te houden is. Ik blijf er bij dat dat meer rust zou geven en mensen misschien motiveert zich aan de regels te houden. Ik voel nu al spanning als ik lees over wat het kabinet aan het voorbereiden is. Ik weet dat het niet gezond is en niet goed is en het komt grotendeels door de situatie waar ik in zit, maar ik ben echt gespannen voor 9 febr.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:12

Deze column is hier al gedeeld, maar ik kan het niet laten de laatste zin nog even te quoten:

“Als we in deze coronacrisis ouderen niet met dor hout mogen vergelijken, moeten we stoppen met kinderen beschouwen als flexibel buigzame twijgjes. Er komt een moment dat een twijgje niet meer buigt, maar breekt. Nog voordat uit de knoppen van het twijgje de bloesem kan gaan bloeien.’“

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:19

Vanuit een andere invalshoek dan maar. Hier in Spanje is het heel slecht geweest met de corona-cijfers en in onze regio het slechts van allemaal, een paar weken geleden. Allemaal terug te voeren op bijeenkomsten rond kerst en de jaarwisseling, volgens de kranten. We hebben in oktober dezelfde situatie gehad (iets beter wel) nadat de kou intrad en mensen dus ´s avonds bij elkaar binnen gingen zitten.

De scholen zijn tijdens beide strenge lockdowns open gebleven, voor zover er geen uitbraken waren onder personeel of in bepaalde klassen. Ook nu nog. Ook niet-essentiële winkels zijn open, maar voor velen niet bereikbaar wegens de gemeentelijke lockdowns. En toch gaat het nu weer een stuk beter dan een paar weken geleden.

Ligt het dan toch niet meer aan het gedrag van de volwassenen? Nu bezoek verboden is, men niet de gemeente uit kan en de scholen nog steeds open zijn, gaat het toch weer beter. In onze gemeente van 130 positieven op 18 januari naar 59 gisteren.

Januari is trouwens wél de maand met de meeste overledenen aan Covid gedurende de hele pandemie, waaronder toch ook vrij veel mensen die niet in de dor-hout categorie vallen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:20

Het is gewoon voor iedereen een bagger tijd, voor elke groep weer om andere redenen :knuffel: Zit er zelf dit weekend ook even flink doorheen. Het is gewoon bikkelhard om je vrienden psychisch volledig zien af te glijden en er is nauwelijks iets wat hun helpt of wat je zelf kan bijdragen want corona. :n Het begint zo erg uit de hand te lopen dat ik me oprecht zorgen maak of dit wel goed af gaat lopen. Ik heb mezelf er gewoon van in slaap gejankt afgelopen nacht, en het is wel even geleden dat iets dergelijks me zó diep zat. Bah.

Vayo, jouw bericht over je 13 jarige dochter raakt me echt ontzettend. Problemen omtrent eetstoornissen zijn echt giga toegenomen in deze periode, ik ben inmiddels een ruime 10 jaar ouder maar ook voor mij is het elke dag een gevecht. Ik zie mezelf zo weer zitten toen ik ongeveer die leeftijd had en ben zo blij dat er toen niet nog een dosis corona overheen kwam, wat verschrikkelijk moet het voor haar en voor jullie zijn. :knuffel: Ik hoop van harte dat jullie er goed mee om kunnen gaan en dat ze er met jullie hulp en hopelijk afbouw van de maatregelen er weer uit gaat komen.

veerledec ook jouw bericht vind ik heel heftig, 3 en 4 jaar oud en dan al zo duidelijk van slag ;( Ik vind dit echt heel erg om te lezen. Zo veel schrijnende verhalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:23

Ik zou persoonlijk, in plaats van scholen wat ik denk ik zélf als klein kind vrij traumatisch had gevonden, met al dat afstand houden, mondkapjes etc) liever wat meer investering in spelen en sport voor de kinderen zien. Gewoon lekker met z'n allen bootcampen buiten, of gewoon georganiseerde tripjes naar de speeltuin voor kleine kinderen (ik noem maar wat). Dan hebben ze in ieder geval veel meer tijd om met elkaar te spelen/sporten en te praten. En komen ze in beweging en buiten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:27

Sheran schreef:
Ik zou persoonlijk, in plaats van scholen wat ik denk ik zélf als klein kind vrij traumatisch had gevonden, met al dat afstand houden, mondkapjes etc) liever wat meer investering in spelen en sport voor de kinderen zien. Gewoon lekker met z'n allen bootcampen buiten, of gewoon georganiseerde tripjes naar de speeltuin voor kleine kinderen (ik noem maar wat). Dan hebben ze in ieder geval veel meer tijd om met elkaar te spelen/sporten en te praten. En komen ze in beweging en buiten.

Dat zou ik goed idee vinden (al vallen de mijne daar vanwege leeftijd waarschijnlijk toch buiten), en het weer in januari werkt niet altijd mee :P. Ik hoorde van een basisschool die één keer per week naar het bos ging, één of twee ouders erbij, en dan buiten lessen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:31

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... -leefstijl
Het welzijn is volgens dit onderzoek wel iets gedaald, maar niet veel.

Wat betreft de kinderen, https://www.ad.nl/buitenland/europees-o ... ~aa3c69f5/ valt het voor Nederlandse kinderen redelijk mee.

Ik vind de discussie over kinderen die van de radar vallen, enerzijds overdreven als ik naar de onderzoeken kijk en anderzijds vraag ik mij af of het echt erger geworden is. Er zijn in pre-corona tijd vaak genoeg kinderen van de radar gevallen (Yessica, meisje van Nulde) , dus open scholen is niet per se een remedie tegen kindermishandeling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:33

Ik vind het juist moeilijk dat er steeds groepen uitgelicht worden, die groep heeft het er moeilijk mee en daarvoor moeten de maatregelen aangepast worden, die groep juist dat enzovoorts.

Heel veel mensen en groepen hebben het er moeilijk mee en merken de gevolgen. Ik vind het erg lastig dat er zo'n strijd ontstaat. Er ontstaat ook wel een soort samenleving waarin groep 1 belangrijk gevonden wordt, maar groep 5 juist niet belangrijk of niet mag zeuren want 1 heeft zo veel last en moet eerst weer naar normaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:37

Tuurlijk preekt iedereen voor eigen parochie, dat is mens-eigen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:43

Ik heb ook een dertienjarige. Mijn zoon is zo somber geworden tijdens de eerste lock down, dat hij nu hulp heeft.
Omdat we in Amsterdam wonen en zijn school een uitbraak had zit hij al veel langer thuis dan de meeste kinderen in andere steden. Hij heeft dit schooljaar niet meer dan drie weken gewoon school gehad. Daarna half om half dan weer met de hele klas in quarantaine,dan weer alleen in quarantaine.

Wij zijn voor de schoolsluiting,maar wat heb ik te doen met hem. We doen ons uiterste best met leuke dingen doen , maar zijn vrienden en zijn school en musical ritme kan ik niet vervangen.
In je eentje meer dan 10 uur per week dansen en zingen is niet leuk, dat doet hij normaal met z'n vrienden.
Angst om niet over te gaan komt erbij ( en van mij mag hij blijven zitten hij is toch jong met z'n net dertien in de tweede).

Ik hoop dat het tijdelijk is en dat ze snel terug veren, daar ga ik nu nog maar van uit.
Maar als volwassene is het moelijk in te voelen hoe zwaar sommigen het hebben denk ik.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:45

Sheran schreef:

Ik vind het op zich een interessante optie. Maar hoe zie je dat voor je? Wie organiseert dit dan? De scholen? Of de ouders?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:45

MyWishMax schreef:
Ik vind het juist moeilijk dat er steeds groepen uitgelicht worden, die groep heeft het er moeilijk mee en daarvoor moeten de maatregelen aangepast worden, die groep juist dat enzovoorts.

Heel veel mensen en groepen hebben het er moeilijk mee en merken de gevolgen. Ik vind het erg lastig dat er zo'n strijd ontstaat. Er ontstaat ook wel een soort samenleving waarin groep 1 belangrijk gevonden wordt, maar groep 5 juist niet belangrijk of niet mag zeuren want 1 heeft zo veel last en moet eerst weer naar normaal.

Daar heb je wel gelijk in. Ik denk dat er in iedere groep mensen zitten die er prima mee om kunnen gaan, mensen die er lichte klachten van ondervinden en mensen die het er echt zwaar mee hebben. Zowel onder de oudere, middelbare leeftijd, jongeren, kinderen, ondernemers, mensen die voor een baas werken, de ouder die thuis is voor zijn/haar kind(eren) ... noem maar op.

Ook de situatie waarin je zat/zit zal meespelen in hoe zwaar iemand het ervaart. Als ik naar mezelf kijk. Wij hebben net voor de coronacrisis voor onze 2 pony's een goed ander huisje gevonden. Wij gaan scheiden, maar tot alles geregeld is en ik een andere woonruimte heb wonen we nog onder één dak. Ik was net uit mijn depressie omhoog aan het komen en zag eindelijk weer positieve vooruitzichten. Beide kinderen lekker naar school, sporten en regelmatig zagen we vrienden en hun kinderen.
Voor mijn kinderen en mij was het al zwaar. Maar juist door de andere stabiele factoren eromheen was het goed te doen en sloegen we er ons wel doorheen. Ook veel afleiding en we konden elkaar lucht geven door even ergens heen te gaan.

Als alles al top verliep had ik persoonlijk deze coronatijd niet zo zwaar ervaren als nu. Nu is het op vele zaken de druppel die mijn emmer doet overlopen. Zorgen om de kinderen, niet elkaar meer lucht kunnen geven, even geen sociale contacten meer in de zin van ergens langs gaan, het weer doet voor mij ook weinig. Als ik dan berichten lees van feestende jongeren, rellen, cijfers die niet echt overtuigend zakken, het fiasco rondom de vaccins. Ik word daar erg paniekerig en angstig van. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld als de afgelopen weken. Het wordt een complete opstapeling van dan en het veegt alle energie die nog over is weg.