Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:19

Roosch schreef:
Ja, klopt. :j en met die cijfers in combinatie met genoeg bewegen zit ik zelf zo zeg tegen de kg per week aan.

Ik ook. Een kg per week (en een chagrijnig hoofd als dat een keer niet lukt :P )

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:31

Vjestagirl schreef:
Ik heb het idee, maar ik kan er totaal naast zitten, dat voor de meeste mensen hier tussen de 1500 en de 1700 kcal per dag een beetje de magische nummers zijn. Genoeg om rustig maar duidelijk merkbaar af te vallen, genoeg om nog lekker te kunnen eten (Gaucho is een kunstenaar met eten), maar niet zo veel dat je je schuldig voelt.

Voor mij ook ja :j zeker omdat het ruimte geeft voor uitschieters waar je eens wat meer calorieën zal nuttigen en je dan dus niet schuldig hoeft te voelen. Je zou je trouwens nooit schuldig moeten voelen over ergens van genieten. Op deze manier gaan progressie en genieten makkelijker hand in hand samen :) je leert keuzes te maken en bewust te worden van waar jij blij van wordt. Dan hou je het veel makkelijker vol!

Afvallen is een leefstijl verandering. Om resultaat te halen en behouden zal je je gewoontes moeten aanpassen. Ook zodra je je doel hebt bereikt. Door een laag calorietekort geef je jezelf daarvoor de ruimte en zorg je wel dat je lichaam van de juiste hoeveelheid brandstof wordt voorzien.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:33

Dat is vooral wat ik heb geleerd, keuzes maken. Ik vul op voorhand globaal Lifesum in zodat ik kan kijken wat ik op een dag kan eten.
De exacte grammen doe ik later, zodat ik een compleet beeld heb.

Vanmiddag probeer ik chips van afvallenmetbregje, ik ben benieuwd!

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:23

1kg per week? Ik doe toch iets verkeerd denk ik :7

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:50

Oh, dus die app klopt helemaal niet, vond het ookal zo weinig.. :7

Dan pak ik 1600, begin er morgen mee en kijk dan hoe ik de week doorkom en wat het doet. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:07

MoniekJ schreef:

Ik wandel er wel zo'n 100 minuten per dag bij op stevig tempo, naast alles wat ik gewoonlijk al loop. Kom iedere dag rond de 17.000 tot 20.000 stappen uit

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:10

Wiwabalia schreef:

Dan pak ik 1600, begin er morgen mee en kijk dan hoe ik de week doorkom en wat het doet. :)

Mag ik je aanraden om het een maand te proberen? Een week is erg weinig, zeker als je nog aan het instellen bent op het aantal kcal.

Het is overigens ook doodnormaal om soms honger te hebben. Ik heb het geaccepteerd als dat het nou eenmaal een onderdeel van afvallen is dat ik soms naar bed ga/op de bank zit met het idee dat ik eigenlijk best heel graag iets zou eten.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:20

Vjestagirl schreef:
MoniekJ schreef:

Ik wandel er wel zo'n 100 minuten per dag bij op stevig tempo, naast alles wat ik gewoonlijk al loop. Kom iedere dag rond de 17.000 tot 20.000 stappen uit

Ik wandel ook heel veel en meestal kom ik wel op de 20.000 stappen. Het is denk ik ook wel, omdat ik laatste tijd veel hypo’s heb en dus wel extra moet eten. Probeer het nu zo te doen dat ik eind vd dag wat calorieën over heb om een hypo te kunnen oplossen zonder eroverheen te gaan.
Op het begin viel ik ook wel zoveel af hoor, alleen nu gaat het met 1kg per maand. Ach zolang het er maar vanaf gaat, toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:21

MoniekJ schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik wandel ook heel veel en meestal kom ik wel op de 20.000 stappen. Het is denk ik ook wel, omdat ik laatste tijd veel hypo’s heb en dus wel extra moet eten. Probeer het nu zo te doen dat ik eind vd dag wat calorieën over heb om een hypo te kunnen oplossen zonder eroverheen te gaan.
Op het begin viel ik ook wel zoveel af hoor, alleen nu gaat het met 1kg per maand. Ach zolang het er maar vanaf gaat, toch?

Zeker! En uiteindelijk, als je blij bent met je lichaam en je resultaten is dat wat belangrijk is :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:54

Wiwabalia schreef:

Ik weet niet hoeveel kcal je nu eet? Ik zou proberen om daaronder te gaan zitten. Maar nog niet op 1.600, maar bijvoorbeeld op 1.800. Val je op een gegeven moment daarmee niet meer af, kun je altijd nog richting de 1.600 kcal.

Mocht het verschil tussen nu en 1.600 te groot zijn, dan gaat het je ontzettend tegenstaan en komt er van afvallen weinig/niks terecht want dan hou je het niet vol en ga je jojoën :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:27

Wiwabalia,eens met Musli.
Misschien zou je eens uit kunnen gaan rekenen wat je normaal zou eten op een dag (als je dus niet bezig bent met afvallen).
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als ik je lengte en gewicht in de BMR calculator gooi, kom ik al op een BMR van 1800 kcal uit.
Daarbij komt dan nog alle beweging die je hebt op een dag.
Als je normaal tot vrij actief bent, geeft de calculator al 2300 kcal per dag aan.
Dan is 1800 kcal eten geen gekke gedachte van Musli en zit je dus 500 kcal onder je 'behoefte'
Dit zou ik dan ook zeker langer dan een week gaan testen.
Meestal verlies je in de eerste 2 weken het meeste aan vocht. Dat kan zo 3 kilo schelen.
Ik denk dat je na een maand pas kan gaan zeggen of het werkt of niet.
Gaat het te snel met afvallen, dan kan je nog een beetje toevoegen, of gaat er niet of nauwelijks wat af, dan kun je altijd nog een 100 kcal lager gaan zitten.

En natuurlijk geldt, als je gewicht minder wordt, wordt je BMR ook lager :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:30

Wat Claudia en andere ook zeggen inderdaad, niet te laag beginnen, want dan hou je het niet vol. Beter stapsgewijs verlagen als je gewicht minder wordt omdat je dan ook minder calorieën nodig hebt. En je zult ook merken dat je handiger wordt in calorie armere keuzes maken. Verpakkingen lezen is echt een aanrader. Het kan soms best veel calorieën schelen tussen twee dezelfde producten van verschillende merken.
En zo min mogelijk calorieën drinken is ook een makkelijke manier om je calorie inname te verlagen.

Vjestagirl

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:28

Oh, en als je kcal gaat tellen: de devil is in de details. Een eetlepel olijfolie om in te bakken is 113 kcal (en een eetlepel is echt niet heel veel ben ik achter). Een half zakje croutons 80. Noten zijn absoluut een gezonde snack, maar die staan bol van de vetten en daarmee van de kcal. Dus als je gaat tracken: vergeet ook niet om dit soort dingen in te voeren, net als je drinken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:34

Goeie tips van iedereen! Thanks! Dit topic word mijn stok achter de deur hihi, en de knop is ook wel om, ben er klaar mee.

Bij ons is het niet eens het snoepen, dit hebben we bijna nooit in huis, maar meer in het gehaaste/drukke leven. Daardoor gingen wij veel afhalen/bestellen (zowel lunch als avond eten) en door mijn zwangerschap ben ik erg ziek geweest (continue benauwd/overgeven/vermoeid). Ik ging van 6 keer per week fanatiek rijden, met de honden hele km’s lopen, alles op de fiets naar continue bankhangen. Dus de kilo’s zaten er echt snel aan.

Qua drinken ben ik ook best wel saai al, drink veel water/rooibos thee/klein beetje aanmaak 0% suiker (zal de verpakking wel gaan chekken) & ong. 2 kopjes koffie pd.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:35

Vjestagirl schreef:
Oh, en als je kcal gaat tellen: de devil is in de details. Een eetlepel olijfolie om in te bakken is 113 kcal (en een eetlepel is echt niet heel veel ben ik achter). Een half zakje croutons 80. Noten zijn absoluut een gezonde snack, maar die staan bol van de vetten en daarmee van de kcal. Dus als je gaat tracken: vergeet ook niet om dit soort dingen in te voeren, net als je drinken.

Goeie! Olijfolie is denk ik wel het gezondste om in te koken? Of is er nog een alternatief?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:36

Wiwabalia schreef:
Vjestagirl schreef:

Goeie! Olijfolie is denk ik wel het gezondste om in te koken? Of is er nog een alternatief?

Eerlijk: geen idee. Ik bak in olijfolie omdat ik dat van huis uit zo gewend ben en lekker vind, maar ik zou niet weten of er betere alternatieven zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:45

Stille meelezer: olijfolie is zeer ongeschikt om te verhitten. Arachideolie is veel beter bestand tegen hitte. Olijfolie enkel voor koude bereidingen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:47

Olijfolie is veel gebruikt om in te bakken/om mee te koken, alleen is het probleem dat je gauw teveel gebruikt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een olijfolie spray te gebruiken, daarmee kun je veel beter doseren en krijg je ook gemakkelijk minder calorieën binnen :)

https://www.ah.nl/producten/product/wi216486

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:21

Ik heb geen idee eigenlijk... ik bak alles in een beetje roomboter. De homeopaat adviseerde dat toen en ik viel toen goed af en bleef ook mooi slank.

Heb wel al 2 weekenden onwijs lekker gegeten en gezond!! Ene weekend gevulde bol courgette uit eigen tuin, met gehakt, champignons en beetje parma kaas <3
Van de over gebleven champignons gevulde champignons gemaakt met gehakt en een beetje parma kaas, die bevielen zo goed dat ik ze dit weekend weer gegeten heb.
Geen idee of ik ze nou hier al een keer heb neergezet, doe het anders gewoon nog een keer :Y)
Afbeelding

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:11

Wiwa, dit topic is een heel goede stok achter de deur en ook een inspiratiebron! Niet alleen de recepten van gaucho, maar ook tips uitwisselen (ik ben toch nog steeds fan van Oppo ijs en Skyr dankzij dit topic!).

Het meedenken van mensen bij het berekenen van kcal/bmr, af en toe elkaar moed inpraten of successen vieren.

Hier na gisteren genoeg gehydrateerd te hebben *kuch bier kuch* vandaag een lage kcaldag. Heb mezelf goed ingehouden en de mannen bitterballen en wijn gevoerd maar zelf niks genomen.

Op naar een nieuwe week - en een officieel weegmoment vrijdag. :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:56

Ik vind dit topic ook heel fijn!

Wat ziet dat er goed uit Thirza :).

Hier een cheat weekend gehad. Gisteren eerst helpen verhuizen (au, spierpijn) en daarna frietjes met een snack gegeten. Vandaag verjaardag en broodje hamburger gehaald op de terugweg.

Morgen maar weer vol goeie moed beginnen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:11

Jammie, gevulde courgette is echt super lekker.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:56

Ik hou ook van gevulde courgette :) Ziet er goed uit @tirzasarah.

Hier na het afgelopen weekend de weegschaal maar even vakkundig ontweken vanochtend.
De komende dagen maar even de focus op netjes en gezond en daarna komt de weegschaal wel weer :j

Van het weekend wel lekker nog even geshopt met mijn moeder. Leuk die sale overal.
Kwam terug met twee spijkerbroeken, 2 singletjes, 2 truitjes en een vestje :Y)
Kortom, ik kan er wel weer even tegenaan.

Ik had vorige week net 2 vuilniszakken oude kleding uit de kast gehaald, dus kwam heel goed uit zo.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:42

Lekker even shoppen!!

Tot nu toe een goede dag en ook goed gepland. Weegschaal thuis op zn laagst tot nu toe, alleen jammer dat het xx.0 kg was en niet ietsje lager. :') dan kwam ik onder een bepaald gewicht. :)) wist niet wat ik moest verwachten na mn biertjes zaterdag maar het viel alleszins mee.

Morgen nieuwe kansen gok ik zo. Straks nog een uur sporten maar ik heb slecht geslapen dus ik hoop maar dat ik niet van het apparaat af lazer. :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:58

Goed bezig @Roosch. Onder die .0 komt ook wel weer. Consistent (goed bezig :') ) blijven, dan komen de resultaten ook.