Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:55

Ik denk er net zo over , maar zal wel een soort taboe zijn en het oerinstinct van de soort laten overleven en dus kinderen krijgen.

Alleen ik mis het oerinstinct maar he :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:58

ik mis dat instinct ook....
Maar net zo dat ik wil dat mensen mijn keuze respecteren om geen kinderen te nemen en daar alles voor in het werk wil stellen op medisch gebied.
Heb ik ook respect voor mensen die wel een kinderwens hebben en ook daar alles aan willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:00

Ik durf het niet eens te zeggen maar als je geen kinderen kan krijgen dan kan je het niet, Heb respect als je wel gewoon kinderen kan krijgen en krijgt maar dat gehannes met al die rotzooi etc dat respecteer ik niet. :o

En nu word ik afgemaakt ben ik bang

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:03

je wordt niet afgemaakt hoor :')
Ik vind je daarin alleen een grote scheut inlevingsvermogen missen, maar dat is jouw mening en daar kan en hoef ik verder niks aan te veranderen :P

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:05

Ik mis dat instinct niet. Ik heb het fel gehad in mijn tienerjaren. Hohoho, ik ging zeker weten mama worden. Hehehe. Is dat even anders uitgedraaid :P

Hoever mensen gaan, en hoeveel moeite ze er voor willen doen als natuurlijk zwanger worden vind ik hun keuze. Ikzelf zei vroeger als tiener - ondanks sterk instinct toen - dat ik dat niet zo doen, het onderste uit de kast halen. Ik ging dan voor adoptie gaan (wat ook wel niet te verbloemen valt hoor). Maar die stress en al die heisa, nee dat vond ik al geen gezonde gedachte naar een kindje krijgen toe. Maar dat ben ik. Wat een ander daar beslist, daar meng ik mij niet in.

Nadien heb ik dan express die tikkende klok met de figuurlijke hamer stukgeslaan en buiten gekieperd :P en na die nieuwe visie wat tijd te geven en we na meer dan een jaar echt wel zeker waren van onze beslissing, zijn we ook voor een vasectomie bij mijn vriend gegaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:07

Majabeestje schreef:
HiFive5 schreef:
Dat van geen kinderen kunnen krijgen... Soms is het zo voorbestemd dat ze ze niet hoeven te krijgen.
Misschien heeft God er wel iets mee te maken :')

Als je geen kinderen kan krijgen zijn dit soort opmerkingen heel erg pijnlijk. Dat je het hier noemt snap ik enigzins maar ik hoop toch dat je dit nergens anders verkondigt..

Zijn genoeg gelovigen die er anders precies zo over denken en dat luid verkondigen hoor ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:17

daarom mag ik dat type gelovigen ook niet :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:18

Ik hou sowieso niet van mensen die iets opdringen of dit nou geloof/kinderen/kinderloos of iets anders is maakt niet uit.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:49

Marjoow schreef:
Majabeestje schreef:

Als je geen kinderen kan krijgen zijn dit soort opmerkingen heel erg pijnlijk. Dat je het hier noemt snap ik enigzins maar ik hoop toch dat je dit nergens anders verkondigt..

Zijn genoeg gelovigen die er anders precies zo over denken en dat luid verkondigen hoor ;)

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik gelovig ben. Maar soms moet je accepteren dat het zo is.
Dat er mensen zijn die alles uit de kan halen omdat het op natuurlijke wijze niet mogelijk is om kinderen te krijgen, die moeten misschien beseffen dat er een reden voor is?
Pas op, ik wil hier niet heel bokt over me, ik moei me nergens mee, maar soms is het gewoon 'meant to be'.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:52

als het meant to be is gaat de IVF ook niks uithalen... dus dan is dat ook prima toch :')

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:00

Ik had een klein stukje gezien van die losse docu's over de baby-industrie, vind het heel bizar hoe ver mensen gaan.
Er zijn voor mij grenzen (en daar zeg ik het goed: voor MIJ), en dat is wanneer je zo voorbij gaat aan de gevoelens van anderen, bijvoorbeeld die anonieme eiceldonor uit het Oostblok, maar ook aan de gevoelens van je toekomstige kind.
Want dát wordt heel vaak vergeten.
In die docu konden ze het heel goed verwoorden in een bepaald stukje, zal het een keertje opzoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:36

HiFive5 schreef:
Dat er mensen zijn die alles uit de kan halen omdat het op natuurlijke wijze niet mogelijk is om kinderen te krijgen, die moeten misschien beseffen dat er een reden voor is?
Pas op, ik wil hier niet heel bokt over me, ik moei me nergens mee, maar soms is het gewoon 'meant to be'.

In mijn directe omgeving: verstopte eileiders en “zwak zaad”... ivf was dus ook uitgesloten, via icsi in 1 poging gelukt...
Ik zie het probleem daar niet van.
Ik vind het anders als er al kinderen zijn er er persé nog een derde of vierde bij moet via “omwegen”...

Overigens konden hun zelfs kiezen of er een jongetje of meisje terug geplaatst werd. Ondanks dat een meisje medisch gezien handiger was hebben ze dit niet gedaann(t werd wel een meisje trouwens)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:48

LadyMadonna schreef:
In mijn directe omgeving: verstopte eileiders en “zwak zaad”... ivf was dus ook uitgesloten, via icsi in 1 poging gelukt...
Ik zie het probleem daar niet van.

Hangt er een beetje van af waardoor die kwalen zijn veroorzaakt. Zijn het aantoonbaar externe oorzaken (medicijngebruik, fysieke trauma's, etc.), dan zie ik het probleem ook niet. Zit er mogelijk ook een aangeboren component bij, dan kun je de vraag stellen of fokken met die combinatie wel een goed idee is.
Al schijnt die vraag zodra het om mensen gaat ineens not done te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:58

Dat mensen kost wat kost een kind willen tot daar aan toe. Ik vind het alleen jammer dat we met z'n allen wel meebetalen aan die kosten via de ziekteverzekering dankzij de (gedeeltelijke) terugbetaling. Pas vanaf X aantal pogingen is het geheel uit eigen zak dacht ik?

Ik heb er respect voor als mensen zo'n sterke wens hebben dat ze de natuur een handje willen helpen. Waar ik het echter wel moeilijk mee heb, is als dat (grote) gezondheidsrisico's kan meebrengen voor het kind. Ik bedoel, als je bijvoorbeeld weet dat je kind 75% zeker een mentale achterstand gaat hebben, of 90% zeker op jonge leeftijd zware gezondheidsproblemen gaat krijgen, of geboren zal worden met fysieke beperkingen... Is het dan nog wel goed om die stap te zetten, gewoon om aan je eigen oerverlangen te voldoen?

Tuurlijk is het allemaal mooi wat er tegenwoordig kan met de wetenschap en alle zorgondersteuning die we tegenwoordig hebben. Maar weegt dat wel op tegen de (beperkte) levenskwaliteit die dat kind gaat hebben?

Da's ook zo'n dooddoener trouwens in gesprekken. Hier is oa medische achtergrond een reden om geen kinderen te willen. Ik word zo muf als mensen dan gaan beweren "oh maar die kindjes geven ook veel liefde hoor" of "ach, er is zoveel mogelijk met de wetenschap en speciale zorginstellingen". Echt. Niet zeggen. Gewoon NIET.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:59

Als het niet lukt, lukt het niet. Mij lukt ook wel eens iets niet. Ik ben soms ook heel teleurgesteld in mezelf, de nevenfactoren en iedereen die maar te maken heeft gehad met het mislukken van mijn plan/project.
Dan snotter ik even en dan gaat het leven weer door.

Ik snap dat met alle geweld moeten niet zo. Het is gewoon iets mens-eigens dat het moet. En dat ze beweren anders levenslang ongelukkig te zijn hebben ze ook zelf in de hand.

Maar goed, wie persé de medische molen inwil doet maar. Wel is het hoogst storend dat anticonceptie uit eigen zak betaald mogen worden en dergelijke behandelingen (gedeeltelijk) vergoed worden. Daar zit voor mij wel een hele grote stoorzender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:02

Moest anticonceptie gratis worden aangeboden, het zou ook een hoop ongewenste en tienerzwangerschappen vermijden. Scheelt niet alleen een hoop in de medische kosten voor abortus, maar ook in familiedrama's enzo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:02

ik heb altijd gezegd dat ik het niet wilde en toen opeens, begon het wel te kriebelen (rond m'n 30ste) niet kriebelig genoeg om er echt iets mee te willen (bovendien ging mn relatie uit), na 1,5 jaar weer bij elkaar gekomen en heb toen wel gezegd 'als jij kinderen uitsluit, ga ik de relatie niet meer aan' (het was niet de reden om uit elkaar te gaan, maar hij was net als ik ook niet echt pro kids). Niet omdat ik het persé wilde, wel omdat ik zelf de keuze wilde hebben. We zijn ervoor gegaan en uiteindelijk ook zelfs voor kinderen gegaan. Dat is niet gelukt. medische molen in, maar dit bleek niets voor mij, respect voor de vrouwen die dit allemaal willen doormaken, ik werd er gek van. Nu dus geen kinderen en het is oke. Ik heb nooit een sterke drang gehad. Ik ben prima happy met een leven zonder kinderen.

Ik snap het dus helemaal als mensen het niet willen. Toch kan het altijd nog veranderen en dat is ook prima. Net zoals het prima is dat ik me er nu vrij gemakkelijk bij neer kan leggen.

Ik ben wel minder 'anti' geworden, ben zachter geworden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:03

Ik weet dat ik ook niet de beste genen heb lichamelijk gezien, dus ook voor mij is dat een reden om er niet aan te beginnen. En dan mensen die zeggen: 'Maar je bent toch gelukkig en je hebt toch een prima kwaliteit van leven?' Ehh.. Ja ik ga geen euthanasie plegen maar 24/7 pijn vind ik niet echt kwaliteit van leven als ik eerlijk ben. Het kan erger maar dit ga ik iemand anders toch niet bewust ook doorgeven? :?

Ik zag pas een documentaire over borstkanker en de erfelijkheid daarvan.. En dat er dan mensen zijn die weten dat ze het hebben en het vreselijk vinden maar dan wel een kind willen. |o |o |o Dan houd je het toch alleen maar in stand?! Aaaaaargh!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:38

Ik vind het altijd erg moeilijk.
Ik heb werkelijk alle respect voor mensen die besluiten via omwegen zwanger te raken. Zo graag als dat ik kinderloos wil blijven, zo graag willen deze mensen kinderen en ik vind niet dat ik het recht heb (of wie dan ook) om hen dat te ontnemen.
Als je zelf graag de medische molen in wil om een kind te maken, prima. Ik heb er alleen wel moeite mee dat we daar allemaal aan meebetalen, maar anticonceptie niet vergoed word. (ik bedoel, hoeveel kinderbijslagen en andere bedragen scheelt het de staat en de belastingbetaler als er zelfs ook maar 1 kind minder word geboren door de anticonceptie? Omgekeerde wereld wat mij betreft)
Ook vind ik het moeilijk te zien hoe ver mensen daar in gaan. Ik kan niet in hun hoofden kijken, dus misschien moet ik daar niet over oordelen, maar wil je jezelf écht elke keer die teleurstelling en verdriet aandoen? Het lijkt vaak alsof kinderloos helemaal geen optie is.

Had het er laatst met een vriendin (met 2 kinderen) over. Toen ik een paar maand geleden vertelde dat ik graag kinderloos wil blijven reageerde ze in eerste instantie verbaasd, alsof ze het zich niet kon voorstellen dat iemand geen kinderen wil. Later kwam ze er op terug, en vertelde dat ze kinderloos nooit als optie had gezien, en dat nu ze er over na was gaan denken vrij zeker wist dat ze geen kinderen had genomen als ze de optie maar had gehad. Niet dat ze geen leuke kinderen heeft, want echt, het zijn lieve brave kinderen die echt wel kinderstreken hebben, maar wel goed opgevoed. Zelfs ik vind ze leuk. Maar goed, ik ben daar best wel van geschrokken.
Hoeveel vrouwen lopen er rond in Nederland die gewoon maar kinderen hebben gekregen "omdat het zo hoort"? Die er verder niet over na hebben gedacht en er jaren na dato nog achterkomen dat er een andere optie was geweest?
Ik vind echt dat de optie kinderloos meer besproken mag worden, dat dat ook gewoon mag, dat daar niet raar tegen aan word gekeken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:47

Tsja, maar meebetalen voor zorg is natuurlijk overal wel wat van te vinden. Vind ik dat iemand die zijn eigen lever kapot gezopen heeft of zijn eigen longen kapot gerookt heeft zorg moet krijgen? Net zo goed kunnen zij op hun eigen beurt vinden dat ik na een stuiter van mijn paard geen zorg verdien.

Ik denk overigens wel dat ze beter anticonceptie bijslag kunnen geven dan kinderbijslag :D

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:53

Zonder dollen, kinderbijslag... is dat iets uit de jaren '50?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:53

Daar ben ik het ook mee eens Laurora..
De methodes om meer kinderen te krijgen worden gestimuleerd terwijl de methodes om kinderen krijgen te vermijden worden belast. Idioot

Ik vind het trouwens sowieso onbegrijpelijk dat er nog niks is gevonden dat makkelijker en veiliger werkt dan wat we nu hebben. Meisjes worden soms al op hun 9e vruchtbaar en blijven dat tot ze ergens in de 50 zijn. Mannen zijn zelfs vanaf hun te jonge pubertijd de hele rest van hun leven vruchtbaar.

Maar de meeste mensen hebben hun vruchtbaarheid maar 2 momenten in hun hele leven nodig... Slaat toch nergens op =/

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:57

Ik ben zeker voor gratis anti conceptie! Nu is het tot 18 gratis dacht ik?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:04

Sintara schreef:
Daar ben ik het ook mee eens Laurora..
De methodes om meer kinderen te krijgen worden gestimuleerd terwijl de methodes om kinderen krijgen te vermijden worden belast. Idioot

Ik vind het trouwens sowieso onbegrijpelijk dat er nog niks is gevonden dat makkelijker en veiliger werkt dan wat we nu hebben. Meisjes worden soms al op hun 9e vruchtbaar en blijven dat tot ze ergens in de 50 zijn. Mannen zijn zelfs vanaf hun te jonge pubertijd de hele rest van hun leven vruchtbaar.

Maar de meeste mensen hebben hun vruchtbaarheid maar 2 momenten in hun hele leven nodig... Slaat toch nergens op =/

Daar ga ik in mee.
Ik heb ook alle respect voor mensen die een kindje willen ondanks dat zij het zelf op de "natuurlijke" manier niet kunnen maar op iedere mogelijke manier tóch nog proberen om een kindje te krijgen gaat me ook wel erg ver.
Adopteer er dan 1 ofzo :') (lekker kort door de bocht, zo bedoel ik het niet natuurlijk).

Ik studeer nog en zie zo nu en dan meisjes van onder de 20 hoogzwanger rondwaggelen.
Ik vraag wel eens aan ze hoe ze denken dat het komt (ik ken een aantal van deze dames ook goed) dat er zoveel meiden tussen de 18 en 20 jaar zwanger raken.
Ze antwoorden dan met dat ze tijdens de studie (meiden van rond de 17) een leuke jongen hebben ontmoet en dat ze dan nog thuis wonen in het eerste jaar. De meesten slikken dan ook nog de pil.
Tegen het tweede jaar gaan ze uit huis en worden ze 18, ze hebben dan nog steeds een relatie met diezelfde jongen maar slikken de pil niet meer omdat die niet meer vergoed word boven de 18.

Een hele goede vriendin van me (ze is 20) is waarschijnlijk ook zwanger.. hoop het niet voor haar want ze is fel tegen abortus en wil het houden als het zo is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:13

quera schreef:
Ik ben zeker voor gratis anti conceptie! Nu is het tot 18 gratis dacht ik?

Ik dacht boven de 21? Mijn oude huisgenootje had haar spiraaltje vlak voor haar 21e verjaardag genomen zodat ie nog net vergoed werd (en ze er dus zo lang mogelijk plezier van had) . Maar misschien is dat specifiek voor die vorm.

Ik vind het ook raar hoor. Vanaf je 21e is het van "ja jeetje als nou nóg geen kinderen wil dan betaal je er zelf maar voor hoor" :')
Echt bizar.

Er is wel een methode die getest wordt die super effectief is, dat zijn een soort klepjes die in de eileiders geplaatst worden en die met een magnetisch veld open en dicht gedaan kunnen worden.
https://decorrespondent.nl/3169/hierdoo ... 0-664594e7
Ik weet niet hoe het er intussen voor staat. Het zou een uitkomst zijn voor jonge meiden die een vriendje hebben en met seks beginnen maar die liever niet aan de pil gaan (en terecht, zo jong al aan de hormonen, en vaak stoppen ze niet met de pil tot ze kinderen willen... zit je zo aan 10 jaar).
Ding is wel dat je er helemaal een (vaginale) 'operatie' voor nodig hebt, wat het waarschijnlijk niet zo'n fijne optie maakt voor die leeftijd.
Ik zou ervoor tekenen hoor, je bent basically gesteriliseerd zonder dat je arts kan zeggen "maar wat als je toch kinderen wil!?" Nou dan wapper jij met een magneetje langs mijn buik en dan is het weer open :j