Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:51

secricible schreef:
Maten zijn zo raar altijd. Ieder merk verschilt, maar je bouw helpt natuurlijk ook niet altijd. In bodywarmers kan ik m aan, soms zelfs s als het een wat groter merk is. Maar jasjes :o met geluk L. Mijn winterjas is maatje 40 en ben ik uitgescheurd vorige week :oo

Fijn om te horen dat het bij jullie goed geregeld is jaimy, toont alleen maar aan dat jullie je talent op de juiste manier inzetten ;) ik hoor helaas ook veel anders. Werk zelf op een heel ander gebied (ouderenzorg) dus heb er niet heel veel mee te maken, maar als ik soms de situaties hoor die mijn collegas binnenkrijgen nadat iemand bij een "voedingsdeskundige" niet meer geholpen kon worden, brrr...

Ik snap ook heeeel goed wat je bedoeld omdat dat in deze branch onwijs veel voorkomt. Ik zit niet voor niks in dit topic haha ik heb dat beetje begeleiding ook nodig qua voeding. :j

Maar genoeg over gehad. :D

Maten zijn heeeeeul raar, zo had ik laatst een blousje een S ik was zo blij, andere winkel een XL hahaha :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:51

secricible schreef:
Wooooh jullie gingen hard vanochtend :+ :D

Heel veel gezegd over koolhydraten, ik sluit me voor een groot deel aan bij emma, dat lijkt me een goede uitleg.
Overigens is koolhydraatarm tot 50gram, en de meeste mensen kunnen nadat ze in ketose zijn gekomen prima 50gr khd per dag eten mits geen snelle koolhydraten. Koolhydraatbeperkt is volgens de officiele richtlijnen echt vele male meer dan 50gram, geloof uit mijn hoofd 120gram maar dat weet ik niet precies. Er zijn heel veel vormen van koolhydraatbeperkte dieten, sommige beter dan anderen. GOK is bijvoorbeeld een prima methode voor mensen met insulineproblemen. Ik zou er zelf eigenlijk niet aan beginnen als er geen lichamelijke reden voor is.

Ik heb een hele tijd ketogeen gegeten (dus in ketose) en ik voelde me er megagoed bij, maar ik vond het gewoon te onpraktisch. Wij gaan heel graag uit eten en ik merkte dat ik dat niet meer durfde, want wat als er ergens verborgen khd in zaten?
Dat is ook meteen het antwoord op wat 1x een Patatje met je doet, je gaat dus uit ketose en moet er dan weer in terug. En dat is gewoon 2 dagen doodmoe zijn, je rot voelen, sommige mensen hebben echt het idee dat ze de griep hebben. Daarna voelde ik me fantastisch (bergen energie, super helder in mijn hoofd, kon echt de wereld aan) maar die 2 dagen braken me zo op. Daarnaast kon ik het mentaal niet meer opbrengen, dingen niet te mogen. Roze olifantjes gevoel.
Overigens werd er gezegd dat je na khdarm heel snel heel veel aankomt. Dat is megalogisch en heeft dezelfde reden dat je in het begin megasnel veel afvalt: koolhydraten binden zich in het lichaam aan water. Zodra je die voorraden opmaakt verlies je dus liters water en dat kan tot 5kg zijn die je dan in sneltempo verliest. Als je weer khd gaat eten ga je dat vocht dus ook weer vasthouden. Je zal dus met khdarm altijd enkele kilos onder je streefgewicht moeten eindigen.

En of ketose gevaarlijk is: ik weet niks van koeien dus geen idee hoe hun stofwisseling werkt.
Maar bij mensen is het niet gevaarlijk. Onze hersenen functioneren alleen met koolhydraten en niet met vet of eiwitten. Ons lichaam kan daarom glucose maken uit vetten en eiwitten en dat is ketose.
Waar veel mensen het mee verwarren is ketoacidose, een omstandigheid die voorkomt bij diabetespatienten die geen insuline spuiten, maar ketoacidose kan alleen maar als je 0,0khd in de cellen hebt en dat is onmogelijk omdat in onze voeding altijd koolhydraten zitten. Een diabeet kan die niet verbranden dus komen ze nooit in de cellen, daardoor is voor hen ketose wel gevaarlijk.

En fajah lourens vind ik een enge vrouw, nadat ik haar bij jinek heb gezien. Ik ga er verder niks van zeggen, want die vrouw verdient geen podium, ook geen negatief podium.

Heel interessant allemaal. Uit de uitleg van Emma en jou trek ik eigenlijk de conclusie dat KHA sowieso niets voor mij is vanwege het ketose verhaal.
Ik zie niet een directe lichamelijke aanleiding, dus ik begrijp dat KHB ook niet echt iets voor mij is?

Kan beter de tip van Emma gaan gebruiken zoals ik het nu zie. Eén maaltijd per dag meer eiwitten dan khd.

secricible

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:54

Durf zo geen persoonlijk advies daarop te geven, maar ik denk dat streng koolhydraatarm geen toegevoegde waarde heeft tov kcalbeperkt als er geen fysieke knelpunten zijn. Anderen denken daar wellicht anders over en ik ken mensen die een prima khdstofwisseling hebben die er bij zweren, maar ik zie die meerwaarde niet zo.
Extra eiwitten kan iig nooit kwaad, ze vullen meer dan khd meestal. En veel groente eten, vulling zonder kcal als je trek hebt.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:03

@secricible, misschien heb je er overheen gelezen, maar zou je eens willen kijken naar mijn bonnetje? :o Mag ook in Pb als je liever wilt.
Aangezien je de vorige keer zei dat je daar nieuwsgierig naar was vanwege dat hele BMR verhaal. Ik had het vandaag weer nagevraagd hoe het komt dat die bij mij zo laag staat en het antwoord was: 'Als je gezond eet en voldoende blijft bewegen dan gaat die automatisch omhoog.'
Ze zei ook dat als het volgende meting nog steeds zo laag was ( ik zie niet in hoe dat in 2,5 week ineens omhoog kan schieten :')) dat ze dan met mij een gesprek ging houden over eiwitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:04

Je BMR zou juist omlaag moeten gaan als je afvalt.. Je PAL stijgt wel als je actiever bent, maar je BMR is gewoon een basiswaarde..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:06

Emmaa_ schreef:
Je BMR zou juist omlaag moeten gaan als je afvalt.. Je PAL stijgt wel als je actiever bent, maar je BMR is gewoon een basiswaarde..

Zonder dat ik weet wat PAL is, maar als Annikoe meer sport, krijgt ze toch meer spieren? Dat zorgt er toch voor dat het lichaam meer nodig heeft in rust?
Of is dat juist PAL en wordt dat nooit uitgelegd aan een leek?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:08

SharonIndezz schreef:
Mijne voor vandaag

O: 3 crackers jonge kaas met komkommer, glas magere melk.

T: 3 mandarijnen.

L: 2 bruine verse broodjes filet american knoflook, met komkommer, peper en zout.

T: halve reep milka oreo oeps
T:banaan

A: crackers met aarbeienjam.

B: 2 stallen mesten, 1 paard gereden, 8 u staan/lopen.

Beetje raar lijstje, maar werk tot 24.00 vandaag :(

Aangepast

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:09

Emmaa_ schreef:

Jamaar bij mij staat die dus te laag, geloof ik. Lijkt mij logisch dat die op 0 moet staan voor een juiste stofwisseling en niet in de -

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:10

secricible schreef:
Durf zo geen persoonlijk advies daarop te geven, maar ik denk dat streng koolhydraatarm geen toegevoegde waarde heeft tov kcalbeperkt als er geen fysieke knelpunten zijn. Anderen denken daar wellicht anders over en ik ken mensen die een prima khdstofwisseling hebben die er bij zweren, maar ik zie die meerwaarde niet zo.
Extra eiwitten kan iig nooit kwaad, ze vullen meer dan khd meestal. En veel groente eten, vulling zonder kcal als je trek hebt.

Ik zie inderdaad veel dat mensen er helemaal bij zweren. Nooit meer moe blablabla. Maar ik ben al nooit echt moe, behalve als ik uit bed moet 's ochtends. :')

In ieder geval weer heel wat geleerd hier vandaag! Super zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:12

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Zonder dat ik weet wat PAL is, maar als Annikoe meer sport, krijgt ze toch meer spieren? Dat zorgt er toch voor dat het lichaam meer nodig heeft in rust?

Nee, PAL is je activiteitenniveau. Dat is dus hoe veel je zou 'moeten' eten bovenop je BMR om alsnog af te vallen rekening houdende met hoe veel je bezig bent op een dag. Mensen met een zittend beroep zullen dichterbij hun BMR moeten gaan zitten dan mensen met een lopend beroep die elke dag 20.000 stappen zetten en daarnaast nog 5 keer per week sporten (bij wijze van).
Als je aankomt omdat je spier opbouwt kan het zijn dat je BMR weer hoger wordt, maar voor vrouwen is het erg lastig om aan te komen in spier en dat gaat zeker niet zo snel als afvallen in vet als je nog niet op je doelgewicht zit en daar ook naar gaat eten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:22

Emmaa_ schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, PAL is je activiteitenniveau. Dat is dus hoe veel je zou 'moeten' eten bovenop je BMR om alsnog af te vallen rekening houdende met hoe veel je bezig bent op een dag. Mensen met een zittend beroep zullen dichterbij hun BMR moeten gaan zitten dan mensen met een lopend beroep die elke dag 20.000 stappen zetten en daarnaast nog 5 keer per week sporten (bij wijze van).
Als je aankomt omdat je spier opbouwt kan het zijn dat je BMR weer hoger wordt, maar voor vrouwen is het erg lastig om aan te komen in spier en dat gaat zeker niet zo snel als afvallen in vet als je nog niet op je doelgewicht zit en daar ook naar gaat eten.

Aaaaah wederom helder!!
Je moet als vrouw dus echt heel veel sporten wil je je BMR verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:22

Dan zou je echt aan bodybuilden moeten denken, en zelfs dan kom je als vrouw niet heel snel aan in spier. Sec zei laatst geloof ik maximaal 3 kilo per jaar, maar daar weet ik het fijne niet van.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:16

woow niet zoveel kletsen jullie :+

Ik denk het me de aankomende tijd niet helemaal gaat lukken om alles bij te lezen, ivm een paper die ik moet schrijven en de verhuizing naar mn kamer.

Maar jullie zullen me vast tussendoor wel eens voorbij zien schieten :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:40

Jeetje, kan ik eindelijk een keer koken... sta ik om kwart over vijf bij de AH, is alles wat ik wil hebben (zoals gewoonlijk) uitverkocht...

Dus een stuk minder gezond en creatief... :\ Daar kan ik echt van balen!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:51

Janine1990 schreef:
Jeetje, kan ik eindelijk een keer koken... sta ik om kwart over vijf bij de AH, is alles wat ik wil hebben (zoals gewoonlijk) uitverkocht...

Oh pff vervelend zeg!

Ik ben heerlijk wezen highteaen vanmiddag <3 Ben wel op de fiets naar de stad gegaan dus in totaal toch nog een uur gefietst en daarnaast nog wat rondgelopen in de stad!

Qua maten is inderdaad heel wisselend. Jassen heb ik eigenlijk wel altijd M maar dat komt omdat ik best lange armen heb :+ Nu heb ik net ook een jurkje gekocht in XS en dan vraag ik mij echt af wat mensen dan aan moeten die slanker en minder lang zijn dan mij want ik ben ongeveer 1.77 :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:54

_Priscilla schreef:
woow niet zoveel kletsen jullie :+

Ik denk het me de aankomende tijd niet helemaal gaat lukken om alles bij te lezen, ivm een paper die ik moet schrijven en de verhuizing naar mn kamer.

Maar jullie zullen me vast tussendoor wel eens voorbij zien schieten :D

Oooh succes!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:56

V_eraa schreef:
Oh pff vervelend zeg!

Ik ben heerlijk wezen highteaen vanmiddag <3 Ben wel op de fiets naar de stad gegaan dus in totaal toch nog een uur gefietst en daarnaast nog wat rondgelopen in de stad!

Qua maten is inderdaad heel wisselend. Jassen heb ik eigenlijk wel altijd M maar dat komt omdat ik best lange armen heb :+ Nu heb ik net ook een jurkje gekocht in XS en dan vraag ik mij echt af wat mensen dan aan moeten die slanker en minder lang zijn dan mij want ik ben ongeveer 1.77 :')

Oooeh wat voor jurkje! Want dan ga ik daar ook naar opzoek!!
Ik ben 1.86m, pas meestal de normale jurkjes wel... Al komen ze maar net tot onder mijn billen -O-
En ik hou van jurkjes!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:57

Tot overmaat van ramp net de helft van m'n eten ook nog laten aanbranden/mislukken :')

poedersuiker albert heijn _-:(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:57

had ik nu maar naar het idee van m'n vader geluisterd, die riep om pizza... -.-

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 19:00

Nou dat is wel heel dramatisch. Ja vervelend dat wat je wilde er niet meer was. Maar beetje rondkijken en genoeg andere dingen om wat van te maken.

Ik net pannenkoeken op, en zag net ook nog dat we van een vriend verse donuts van de bakker hadden gekregen. Maar goed dat rest van dag al zo netjes was :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:05

linoleum schreef:
Nou dat is wel heel dramatisch. Ja vervelend dat wat je wilde er niet meer was. Maar beetje rondkijken en genoeg andere dingen om wat van te maken.

Ik net pannenkoeken op, en zag net ook nog dat we van een vriend verse donuts van de bakker hadden gekregen. Maar goed dat rest van dag al zo netjes was :D

Yeah I know, normaal gesproken ook geen probleem. Maar bij deze AH is het dus altijd zo... Het is ook geen standaard franchise, heeft bijvoorbeeld niet alle aanbiedingen die in de bonus staat, of tegen hogere prijzen. Dat soort dingen. Het is ook iets waar je iedereen in het dorp over hoort.
Normaal als ik kon koken (en dat is al meer dan een jaar geleden) ging ik gewoon 's ochtends naar de AH en haalde ik wat ik nodig had. Op mijn vorige werk kon ik tussen de middag ook nog naar de Jumbo, ook erg praktisch. Maar nu heb ik gewoon geen keuze.

Maar dat terzijde, ik hou er gewoon van dat als ik kan koken, ik ook iets bijzonders op tafel kan zetten. Rosti, met roerbakgroenten en kipfilet is nu niet wat je zegt bijzonder... :+
Helaas ook niet zo heel veel tijd, want ik heb nog twee afspraken staan straks... En ik wil nog een stuk lopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:10

Janine1990 schreef:

Kan me niet voorstellen dat er niks gezonds meer was? Omdat je zegt 'minder gezond'?
Wel balen dat het niet zo goed ging.
Overigens: weet niet of je het weet, maar bokt heeft een edit functie, dan kan je alles bij elkaar zetten in plaats van steeds nieuwe. Scheelt weer :D

Lijstje:
O: magere yoghurt met weetabix en hagelslag
L: 2 sneetjes brood met 2 eitjes en wat bacon :o
A: marokkaanse couscous

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:22

Janine1990 schreef:

Wat voor spannends wilde e koken dan? :9

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:36

Eerst even mijn paarden voeren, dan zelf eten maken ik rammel maarja das de keuze paarden aan huis 8)7

Daarna ga k knutselen, een havermout taart voor ontbijt met een boel eiwitten.. als t lekker is zal k et delen. 1 punt zal ongeveer 350 miss iets minder cal zijn zo uit me hoofd :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:52

IMANDRA schreef:
Janine1990 schreef:

Kan me niet voorstellen dat er niks gezonds meer was? Omdat je zegt 'minder gezond'?
Wel balen dat het niet zo goed ging.
Overigens: weet niet of je het weet, maar bokt heeft een edit functie, dan kan je alles bij elkaar zetten in plaats van steeds nieuwe. Scheelt weer :D

Lijstje:
O: magere yoghurt met weetabix en hagelslag
L: 2 sneetjes brood met 2 eitjes en wat bacon :o
A: marokkaanse couscous

Ooh het is ook niet super ongezond geworden. Maar de meeste verse groenten waren dus uitverkocht...

Uiteindelijk waren er nog precies 2 zakjes roerbakgroente (prei, rode ui, champignon), heb ik wat kipfilet gehaald en rosti rondjes.

kim345 schreef:
Janine1990 schreef:

Wat voor spannends wilde e koken dan? :9

In de eerste instantie wilde ik gaan voor een quiche (kha) met spinazie... Klonk echt goddelijk!!!!!!! Maar toen ik me realiseerde dat ik vanavond nog twee afspraken had, besloot ik te gaan voor tagliatelle met roerbak (italiaans volgens mij?), gesnipperde zalm en kookroom. Echt zooo lekker! Maar zowel de roerbak als de zalm waren er niet... WTF... :+

Misschien doet wat ik nu heb gemaakt wel niet extreem onder voor die tagliatelle, maar dat was wel lekkerder geweest :j

En nu moet ik rennen :wave: