Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:34

Grit schreef:
Morris, 10 km loop ik in ongeveer 5.40 m/km, dan zit ik ook wel aan mijn tax.
Kortere afstanden iets sneller, maar niet veel.

Ligt eraan waar je vandaan komt. Maar ik vind je snelheid, best snel.
Ik denk dat je een gevorderde loper moet vragen, of bij een loopvereniging.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:39

mdehaan26 schreef:
Zou je misschien de tijd willen nemen om mij te helpen?

http://www.thesistools.com/web/?id=487524

Het duurt ongeveer 3 minuten om deze enquête in te vullen. De enquête geeft mij inzicht en helpt mij voor een onderzoek naar de informatie- en aankoopprocessen van de consument die sportkleding aanschaft.

Alvast heel erg bedankt!

Done

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:01

Ik ging net na het eten hardlopen en dat doe ik meestal op het fietspad naast het spoor. Iets verderop liepen 3 ongure types met de rug naar me toe en verderop kwam een hardloper me tegemoet. Verder waren er geen mensen. Een van die lui ging raar doen tegen de hardloper en beukte gewoon express keihard tegen hem aan! Die man viel nog net niet. Ik was nog maar 30m van ze af ofzo en ik schrok er toch wel van. Ik heb een ontzettende sprint genomen om erlangs te lopen. De andere hardloper deden ze verder niks, die kon gelukkig verder lopen.
Daarna ging het lopen natuurlijk helemaal niet meer, want ik was helemaal uit mijn ritme. En ik moest een andere route nemen, want normaal draai ik op een bepaald punt om.
Wat bezielt je om zoiets te doen??

Morris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:13

Mafketels! Zinloos toch!
Vanmiddag bij ons in het dorp ook ongure types, mannen, alleen, die een damesboetiek ingaan. Hij zag er niet uit, of hij iets ging kopen voor zijn vrouw.
Rare wezens op de wereld.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:16

Ook ingevuld!

Ik heb de afgelopen twee weken even rust genomen. Naast het hardlopen fitness ik ook nog 3 à 4 keer week en ik merkte dat het gewoon even te veel werd. Had spierpijn in mijn benen die niet meer weg wou. Vandaag weer even lekker gelopen, alleen weer last van Zijsteken helaas. En vanavond weer coretraining gehad, merk dat ik daar ook echt baat bij heb

Las dat er iemand mee doet aan de adventurerun, leuk! Ik doe ook mee en de 10 km komt langs mijn huis :D. Ik ga voor de 5 km, is mijn eerste keer. Ben benieuwd hoe t gaat.

Wat een nare ervaring supervixen... Bah dat soort mensen wil je wel wat aandoen...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:19

Wat akelig zeg -O- Ook voor die andere hardloper, ik hoop dat hij er een melding van maakt.

Vorige week fietste een mountainbiker mij voorbij en gaf mij een tets op mijn kont. Tegelijkertijd zei hij ook nog hoi en keek hij om naar mij. Uit reflex zei ik ook nog "hoi" terug, tot ik erachter kwam dat hij geen bekende van mij was -O- . Maar toen was hij alweer een eind weg, hij zat in zijn fietsvaart en het ging zo snel.
Ik geef hem maar het voordeel van de twijfel dat hij zich vergiste en dacht mij te kennen, maar of dat ook zo was.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:20

Grit schreef:
Mudrun lijkt mij wel leuk, als een varkentje door de modder :D

Ik kreeg/krijg mijn tempo ook slecht hoger. Ben nu bezig om meer met intervallen te doen om zo wat meer op snelheid te lopen. Niet dat ik perse zoveel sneller wil lopen, maar ik blijf hangen in mijn comfortloopje en wil met de tijd wel telkens iets verbeteren.

Je geeft het zelf al aan. Je blijft steeds in je comfortloopje, of te wel je traint te grijs. Wil je sneller worden dan moet je op den duur echt gaan variëren in je trainingen zodat je lichaam nieuwe trainingsprikkels krijgt. Naast een rustig duurloopje, een gerichte interval training zijn er nog veel meer mogelijkheden als wisselduurloopjes, pyramideloopjes, clymaxlopen, vaartspel, heuvel sprintjes etc. Maar niet alleen variëren in soorten training maar ook in route en ondergrond. Het maakt je behalve sneller , het lopen ook zoveel leuker.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:21

Inderdaad wat een mafketels, gelukkig in al die 10 jaar dat ik hardloop nooit iets vervelends meegemaakt. Althans niets vervelends in die zin.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:24

Op de fiets met helm op vind ik mensen wel moeilijk te herkennen hoor. Ik wordt regelmatig gegroet door wielrenners en dan niet met alleen hoi maar gewoon met naam. Maar het gaat zo snel en zo onverwachts als je hardlopend ingehaald wordt dat ik vaak echt geen idee heb wie het geweest is.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:34

Ik wil ook graag mijn tempo wat opschroeven en het leuk houden voor mezelf. Altijd 'gewoon' een rondje vind ik maar saai, ondanks dat ik een prachtige omgeving heb om te lopen. Dus af en toe een sprintje tussendoor of een iets uitdagender tempo vind ik echt leuk, alleen juist dan krijg ik op het moment vaak een steek/kramp, rechtsonder in mijn buik. Eentje die niet weg te ademen valt maar voelt alsof er bij iedere stap iemand met een vuist op een blauwe plek in mijn buik geeft. Heel irritant...
Terwijl ik mezelf bij de spinning en circuittraining (fitness) wél echt kan uitdagen om grenzen te verleggen. Dan heb ik er geen last van...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:50

Greetje, er staat ook in het bericht dat ik nu bezig ben met intervallen. Dat is voor mij voldoende nieuwe boost om mij mee te vermaken. Ik ben lang tevreden geweest met mij "grijs" lopen, dus dan is dat voor mij prima. Tot ik toe was aan een nieuwe opleving. En zodra ik weer toe ben aan iets anders of verders zoek ik dat ook vanzelf weer op. Alles op z'n tijd.

Ik weet 100% zeker dat ik hem niet kende en hij had geen helm op.

Zakt het weg als je weer even wat rustiger loopt Susanne?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:01

Suzanne krijg je die steken alleen bij de sprintjes of ook als je het tempo gewoon even voor 5min iets hoger legt.
Grit hoe meer variatie hoe meer je de vruchten er van zal plukken en hoe leuker het ook is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:03

Greetje, accepteer maar gewoon dat ik nu tevreden ben en mijn variatie wel opzoek als ik daar aan toe ben. Ik krijg bij jou altijd het gevoel dat alles maar meer en meer moet, ik zoek dat pas op als de behoefte er bij mij is. Het is maar een hobby.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:08

Sorry grit , wat goed bedoeld en gewoon een reactie op je bericht dat je je snelheid niet echt omhoog kreeg en ik het zonde vind als mensen iets willen maar niet in de gaten hebben inefficiënt bezig zijn. zal je er verder niet mee lastig vallen. Mij maakt het echt niet uit hoe snel of hoe langzaam andere mensen lopen. Nou ja , als alle mensen heel langzaam zouden lopen komt het mij bij wedstrijden wel weer gunstig uit. In die zin kan ik beter mijn mond houden andere van adviezen te voorzien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:05

Ik heb al aardig wat tips en adviezen uit dit topic ter harte genomen. Maar jouw posten staan mij steeds meer tegen. Adviserende en theoretische teksten, maar op zodanige manier dat het mij een "klas en juf" gevoel geeft. Wat meer van je eigen wow- en dipmomentjes zou het al minder zakelijk maken. En hoewel je zelf zegt dat het niet zo is, ontkom ik niet aan de soms afkeurende ondertoon bij andere denkwijzes of ambities (of gebrek daaraan). Een reactie vanuit jouw eigen vooroordelen die je onterecht ging projecteren op een post van mij was de druppel waardoor ik voorlopig even klaar ben met jouw "leerschool".

Maar ik besef dat dit mijn eigen persoonlijke dingetje is en daarom gepikeerd reageer. Dat maakt de toon in dit topic er niet beter op, er is altijd nog zoiets als de foeilijst om dat te vermijden.

Er zullen er genoeg zijn die jouw posten wel waarderen :j

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:34

Thanks Vixen, fietsen is er met de regen niet van gekomen, maar wel geprobeerd thuis wat extra rondjes te lopen en het was op zaterdag gelukkig grotendeels over. :)

Grit, wat je zegt komt me bekend voor ... ik wil ook graag sneller worden, maar ik ben niet zo ambitieus. Wil net als jij interval training gaan doen, maar dat zeg ik al jaren haha. Behalve tijdens wedstrijden loop ik maar zelden en dan vaak druk met vrienden te kleppen zodat we rond de 10min/mijl zitten, maar op wedstrijd zet ik mijn beste beentje voor. :P Ze zeggen altijd dat hardlopen 90% mentaal is en de rest phsyiek, dus als ik tijdens een wedstrijd langzamer wil gaan lopen dan vertel ik mezelf dat ik me wel moe mag voelen, maar dat ik het best kan en na een tijdje voel ik me vanzelf minder moe. Natuurlijk wel oppassen dat je niet over je grenzen heen gaat, maar ik merk dat ik zelf veel meer kan dan mijn hoofd denkt. :+

Ik denk ook dat iedereen zijn eigen stijl heeft die het beste werkt; sommige mensen zijn het snelst als ze tussendoor loop pauze houden, anderen als ze niet stoppen, sommige lopen op een constant tempo en ik loop zelf het fijnst als ik negatieve splits loop (dus langzaam beginnen en dan geleidelijk opvoeren). Via Runkeeper oid kan je dat makkelijk bijhouden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:36

Ik ben tijdens een wedstrijd wel een keer te veel over mijn grens gegaan doordat ik perse mijn zusje bij wilde houden die sneller loopt. Daar moest ik de prijs voor betalen, ik kreeg na het lopen een ontzettende migraine aanval. Dat krijg ik alleen als ik flink over mijn lichamelijke grens heen ga, dus ik kijk altijd wel uit met lopen dat ik wel de grens opzoek, maar niet teveel. Ik heb geen zin in drie keer per week migraine.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:42

Dus ik mag niet over mij zelf schrijven, ik mag geen antwoorden op vragen geven? Gaat dit alleen voor mij op of gaat dit alleen op voor mensen die gewend zijn niet alleen een mening of advies te geven maar gewend zijn dat gelijk te onderbouwen (want ja dat is mijn stijl- geen loze kreten maar onderbouwing die ik overigens dan graag ter discussie stel want ik wel namelijk ook van anderen mensen kunnen leren).
Een gevoel die ik bij iemand opwek heb ik niet in de hand, die wordt gevormd door de persoon die dat gevoel krijgt vaak gebaseerd op wat die wel of niet wil horen of waar bij betreffende persoon associaties bijheeft en is zelden diegene die de irritatie opwekt te verwijten.
Vind je reactie dan wel weer grappig dat je dat juist in het topic plaats waar het de bedoeling was (MWS ipv huiskamer) om het inhoudelijk over hardlopen te hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:11

Ik vind jouw reacties wel prettig greetje. Leuk om iemand te zien die zo fanatiek is. Je tips zijn goedbedoeld.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:05

Greetje, ook ik snap dat je tips goedbedoeld zijn. Echter sluipt er onbewust toch een waardeoordeel in, of lijkt het in ieder geval zo te lezen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en gelukkig is Rome bij een hoop van ons slechts 5 a 10k en geen marathon ver weg. Ik snap dat je met de door jouw gebruikte trainingsmethodes het beste uit jezelf kunt halen, maar het grootste deel van de mensen loopt hard voor de lol. Dan is het best wel lastig om te lezen dat jij steeds weer verwijst naar jouw veel beter onderbouwde trainingsmethode. Niet iedereen hoeft zo te trainen of wil zo trainen.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 24-11-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:31

Het is de toon die de muziek maakt...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:42

Ach ja, ik vind Greetje ook wel eens wat fanatiek (voor mij is 5km echt al Australië, Rome was mijn 3 km xD) En ja, zij is wat meer gericht op alles vanaf 15 km. (ik weet dat je ook wel eens korter loopt Greetje, maar toch)

Ik lees gewoon fijn de tips van Greetje, die echt wel behulpzaam zijn. Een deel daarvan kan ik mooi meenemen in mijn hardlopen, een deel laat ik lekker doen. Soms ben ik daar dan niet aan toe, of heb ik er gewoonweg geen zin in. Begrijpelijk dat Greetje het wel adviseert en fijn dat ze alles goed uitlegt, dat is alleen maar fijn! Omdat het zo goed uitgelegd wordt kan ik dan ook lekker mijn eigen keuzes maken :)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:48

Hallo allemaal Ik heb een vraagje
Ik ben sinds een tijdje ook aan het hardlopen

Nu merkte ik vandaag dat ik veel vaker moest lopen dan normaal en zie ik naderhand dat mijn tempo veel hoger lag onbewust

Normaal zit ik rond de 6.40 per minuut en nu op de 5.50 per minuut

Verstandiger om een pasje langzamer te gaan en me rondje eerst te vergroten
Of gewoon dit tempo aanhouden en dan maar wat meer lopen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:50

Ik zou eerst kiezen om de afstand te vergroten en wat langzamer te lopen zodat je spieren en gewrichten ook aan de belasting kunnen wennen en zo blessures te voorkomen en daarna pas op snelheid te gaan lopen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:04

Ik ga met Mistral mee, omdat ik zo niets van je overige lopen weet Utopia.
De vraag is namelijk ook: hoe lang loop je al hard, wat zijn je doelen, welke afstanden loop je etc etc? Je kunt er ook voor kiezen een tijdje aan je tempo te werken en dan pas weer aan je afstand, al lijkt je tempo meer geschikt om eerst de afstand te gaan doen.