Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:31

Gefeliciteerd Tiggs!

Mijn hrv stijgt wel, maar ik had een beroerde nacht. Gisteravond een stuk van mijn kies afgebroken, die de tandarts een paar weken geleden al had gerepareerd. Ik heb een tandartsfobie, dus meteen stress.
Ik kan morgen om 10 uur terecht, dus hoef ik er niet al te lang tegenaan te hikken. Hopelijk kan ze het dan ook meteen oplossen en hoeft er niet teveel aan gesleuteld te worden, maar ik ben er bang voor.. het is al geen beste kies. Gelukkig heb ik geen pijn.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:28

Gefeliciteerd Tiggs!

SV, baalen van je kies, sterkte morgen bij de tandarts.

Jud en jul, gefeliciteert met je p.r, leuke foto's!

Be Funny, voel je je ook wat minder lekker, sterkte ermee.

Musli, leuk met je man en zoontje gelopen!

Hier een heerlijke trail gelopen in Drenthe, het weer was precies onze hele 18km zonnig, wel met erg dreigende luchten. Heel mooi om te zien.
Was erg gezellig, Rfr is echt een fijne organisatie, veel en goed eten onderweg, waar ik zelfs niet aan voorbij kon lopen :D
Blij dat we voor de 18 gekozen hadden, ipv de 30, ik voelde me na de run nog steeds goed, en volgende dag geen spierpijn! :)
Het waren toch best zware paden door de enorme regenval, op het laatst nog een leuke trap naar boven op gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:48

Gave foto's! Die rfr runs zijn altijd top. Tot de enkels door modder en water zeker?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:03

Heel tof Ieris.
En gefeliciteerd Tiggs.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:25

Prachtig Ieris <3 Ziet er idd pittig uit. Ik werd wakker met een neusgat dicht. Maar verder voel ik me prima. Het terug van werk zowel vanmorgen als het door flinke regen gefietst. Mijn trainingreadyness stijgt wel langzaam nu dus ik heb wel goede hoop.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:10

Beterschap Goof.
Ieris dat ziet er gaaf maar super zwaar uit!

In december doe ik mee aan de pre run van Egmond. Ik zie daar serieus tegenop, 8 km door de duinen is andere koek dan op asfalt in de polder. Zaterdag ga ik met mijn hardloop maatje trainen aan de kust.
In ieder geval een doel met uitdaging.

Een tijdje terug las ik hier als tip bij mulzand omhoog even wandelen. Dat zal ik zeker doen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:34

Zand is zwaar ja.

Hier zit ik nu met alle hardloopkleding aan. Het was droog, ben ik 10m van huis, begint het te hozen. Dus weer terug. Ik wacht tot het droog wordt, want anders ga ik niet. Vorige week was gewoon even te.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:42

judenjul schreef:
Beterschap Goof.

In december doe ik mee aan de pre run van Egmond. Ik zie daar serieus tegenop, 8 km door de duinen is andere koek dan op asfalt in de polder. Zaterdag ga ik met mijn hardloop maatje trainen aan de kust.

Een tijdje terug las ik hier als tip bij mulzand omhoog even wandelen. Dat zal ik zeker doen!

8km moet te doen zijn. Je kunt wat rustiger aan doen als het goed is. Komt wel goed joh.

Ook al vind ik dat zand ook heel zwaar hoor.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:50

judenjul schreef:
Beterschap Goof.

Mijn ervaring was dat de pre run een stuk lichter voelde dan de “echte” wedstrijd. Je gaat het redden hoor :) !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:43

Net 5km gedaan, het ging wel zwaar, maar het was droog. Dus blij dat ik even gegaan ben.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:08

Supervixen schreef:
Gave foto's! Die rfr runs zijn altijd top. Tot de enkels door modder en water zeker?

:))

Afbeelding

Stormt het bij jullie ook zo? Ik heb gisteren einde dag een rondje 5km gelopen, het was droog, maar mijn benen waren van beton, echt niet te doen, heb zelfs onderweg een beetje staan rekken en strekken :')

Ik was van plan om vandaag even te fietsen, maar het waait zo hard dat ik niet weet of dat een goed idee is, dus dan maar even op de crosstrainer op lage weerstand. De komende weekenden staan er lange duurlopen op het programma, we hebben mooie routes gemaakt (nou ja, mijn man :D ) en volgend weekend gaan we naar Schier, zin in!

Komt vast goed judenjul!

Hele andere plaatjes SV, maar ook mooi! Harm wil graag ook een keer jullie kant opkomen, hij is ook jaloers op jullie plaatjes :D

Wow Goof, dat is echt wel heel laag! Hoop dat je snel weer opknapt :(:)

Jouw horloge is ook duidelijk BF :(:)

Echt leuk jullie familieloopjes MuSLi!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:33

Die schoenen _O-

Ik heb me net afgemeld voor hardlopen van vanavond. Kwam heel moe thuis van werk. Even op bed gaan liggen maar ben nog steeds moe. Body batterij totaal bijgeladen gister en vandaag tot 45. Heb nog steeds rood en status overbelast nog steeds. Dus heb een beetje vrees dat ik ziek aan het worden ben. Wilde alsnog gaan maar er zit hier weer onweer in de lucht en een paar weken terug was dat ook niet zo fijn op de fiets terug naar huis en dat samen heeft mij nu toch doen besluiten dat ik thuis blijf.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:31

Meelezer meld zich…

Ik zoek een nieuw horloge. Heb er nu eentje die heel basic is (hij meet snelheid, hartslag, afstand, that it zo’n beetje). Volstaat prima voor mij, maar hij is kapot. Dus tijd voor wat anders. Maar er is zoveel!! Ik zag in dit topic ook al specifieke types veel terugkomen maar ik heb geen idee waarom die goed zijn of juist niet…

Welke eisen stellen jullie aan een horloge? Of welke functies zou jij niet op je horloge kunnen/willen missen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:33

BeFunny schreef:
Die schoenen _O-

Ik heb me net afgemeld voor hardlopen van vanavond. Kwam heel moe thuis van werk. Even op bed gaan liggen maar ben nog steeds moe. Body batterij totaal bijgeladen gister en vandaag tot 45. Heb nog steeds rood en status overbelast nog steeds. Dus heb een beetje vrees dat ik ziek aan het worden ben. Wilde alsnog gaan maar er zit hier weer onweer in de lucht en een paar weken terug was dat ook niet zo fijn op de fiets terug naar huis en dat samen heeft mij nu toch doen besluiten dat ik thuis blijf.

Niet leuk, maar wel verstandig. :j

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:36

leeslampje schreef:
Meelezer meld zich…

Ik zoek een nieuw horloge. Heb er nu eentje die heel basic is (hij meet snelheid, hartslag, afstand, that it zo’n beetje). Volstaat prima voor mij, maar hij is kapot. Dus tijd voor wat anders. Maar er is zoveel!! Ik zag in dit topic ook al specifieke types veel terugkomen maar ik heb geen idee waarom die goed zijn of juist niet…

Welke eisen stellen jullie aan een horloge? Of welke functies zou jij niet op je horloge kunnen/willen missen?

Ik heb een vivoactive 4s, Garmin. Niet de meest uitgebreide, maar voldoet prima. Een stress meter, hartslag, lichaambatterij meter. Oh en het is ook een klokje, en je kan een wekker instellen.
En via Garmin site, kun je trainingsschema’s erop zetten. Dat laatste heb ik 1 keer gedaan, maar ik trek toch mijn eigen plan :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:37

SV ga de nacht 7H nog lopen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:38

leeslampje schreef:
Meelezer meld zich…

Eigenlijk moet je die vraag aan jezelf stellen. Wat moet het horloge voor jou kunnen en daarna kijken welk horloge daarbij past.

Ik wilde graag kunnen navigeren/Koersen. En had hiervoor al een Garmin Forerunner 245. Was daar verder heel erg blij mee maar miste dus die navigatie dus toen de Forerunner 955 in de aanbieding kwam heb ik daar geen moment over hoeven twijfelen.

Als ik dat niet had gewild dan had de 245 nog steeds prima voldaan. Al heeft het nieuwe horloge meer functies en die zijn ook wel fijn voor de inzichten.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:44

Thx voor de eerste reacties! Kan ik echt wat mee :j

BeFunny schreef:
Eigenlijk moet je die vraag aan jezelf stellen. Wat moet het horloge voor jou kunnen en daarna kijken welk horloge daarbij past.

Oh ja dat is wel een logische vraag! Op mijn huidige horloge, die bijna niks kan, mis ik niks. Ieder horloge zal wel een upgrade zijn van wat ik nu heb. En als ik toch zo’n ding aanschaf, zoek ik eigenlijk naar de echt handige of leuke functies die je leven als hardloper leuker of makkelijker maken. Dingen waarvan ik nu nog niet weet dat ik ze mis :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:59

Ik heb zelf 2 horloges (Garmin forerunner 45s en fenix 6s pro). Eerst had ik de eis, hartslag, afstand, tempo meten. Zelf mijn schermen in kunnen stellen (dus de gegevens die je ziet tijdens het lopen), zelf workouts kunnen maken (dus zoveel minuten/afstand hardlopen/wandelen etc). Daarin voldeed de forerunner prima.

Na een tijdje begon ik de functie te missen om kaarten te kunnen zien/route in te laden. Toen is de fenix erbij gekomen. Voldoet ook prima, maar is wel groot en lomp.

Extra functies als berichten ontvangen, muziek luisteren, slaap meten, HRV gebruik ik allemaal niet. Wel vind ik het fijn dat hij Connect met mijn mobiel voor telefoontjes overdag (anders mis ik die vaak) en voor valdetectie.

Zorg dat je een aantal zaken op een rijtje hebt:
Alleen voor sporten of ook andere zaken meten?
Welke sporten?
Muziek mogelijkheid?
Kaarten/routes?
Op basis daarvan kun je een selectie maken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:05

Muziek vond ik niet belangrijk dus forerunner 245 zonder muziek optie gekozen. Maar nu heb ik het wel en vind dat toch fijn dan kan ik mijn telefoon batterij sparen. Als je graag muziek luisteren tijdens het lopen echt een aanrader. Ik luister Spotify via mijn horloge.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:33

Ik heb een Garmin Fenix 6s pro solar.

Ik gebruikte hem eerder al voor paardrijden en heb er een losse hartslagmeter bij voor het paard.
Ik heb met heel veel geluk dit horloge met heel veel korting kunnen aanschaffen toen de Fenix 7serie uitkwam.
Ik kwam van de Garmin Instinct af, die kon alles wat ik wilde, inclusief navigatie.
Echter heeft de Instinct wel een heel erg sportief uiterlijk, wat ik tclich minder mooi vond voor een dagelijks horloge.
En ik vond een kaart onder de route ook wel fijn, in plaats van alleen een kruimelspoor.

Dus toen ik dit horloge vond met een heel fikse korting heb ik die mezelf kado gedaan en heb ik de Instinct nog verkocht aan een andere enduranceruiter.

Nu ik weer aan het hardlopen ben, is de Fenix ook wel een heel fijn horloge.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:26

Ik heb de garmin 7s sapphire solar en hij heeft alles wat ik zoek en nodig heb. Vooral het navigeren met de kaart is superhandig.
Verder vind ik alle statistieken heel fijn, ik pas mijn loopjes bijvoorbeeld aan als mijn HRV laag is, ik hou mijn rusthartslag in de gaten en kijk naar mijn exercise load. De voorgestelde trainingen vind ik ook leuk om af en toe te doen.
Muziek kan erop, maar gebruik ik niet.
Er staan enorm veel sporten in die hij kan bijhouden.
Omdat ik ook wel eens ultra's of marathons loop op gpx, moet de batterijduur ook goed zijn en die is ook prima.

Morris ik ga de 7H nacht lopen, maarrrr als het met bakken uit de lucht komt, sla ik over.
Want voor maar 7 km naar Nijmegen rijden, parkeren, in het startvak staan kleumen.. daar heb ik niet zo'n zin in in de stromende regen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:07

Ah, dan duim ik dat het droog is.
Droge periodes zijn echt een uitzondering nu.
Vanmiddag iets eerder van werk vertrokken, om nog droog te kunnen paardrijden. Morgen maar weer zien hoe het loopt met het weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:29

Ik geloof dat ik ook niet fit begin te worden...
Ik werd vanmorgen wakker met een B van 37, en dat terwijl ik mijn kickbokstraining al had overgeslagen gisteravond, omdat ik me dan teveel moest haasten en dan nog te laat zou komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:58

Gebruikt er ook iemand de zwem-hartslagband met hardlopen? Werkt dat goed? Of is het eigenlijk dat extra geld niet waard?
Ik vraag om de zwem-hartslagband omdat dat de enige is die waterdicht is als ik het zo lees. Dus dat het eigenlijk de meest multifunctionele is.
Mijn Garmin meet banenzwemmen redelijk accuraat, maar dan mis je dus wel de hartslag. Ik weet echter nog niet of ik die extra tool nodig heb, dus wil eerst wat meer ervaringen lezen. Ook of je het voelt en het niet irriteert bijvoorbeeld.

Wat is een B? Body batterij? Dat is een tool waar bij mij werkelijk niets van klopt. Soms is die laag en ben ik echt fit, soms is die hoog en wil ik het rustig aan doen.
Ik vind de slaap meten wel grappig, maar soms komt er redelijk uit terwijl ik goed geslapen heb en soms komt er goed uit terwijl ik echt te kort geslapen heb voor mijn gevoel.

Ik heb mijn Instinct2 gekocht voor wandelen, je kon dan de route terugzien, maar ook omdat deze 28 dagen meegaat als je de gps niet aan zet. En er ook sporten als paardrijden op zitten. Ook vond ik de gele qua kleur leuk en een simpel design. De forerunner 35 die ik hier voor had moest je elke 4 dagen opladen. En die kon ook niets eigenlijk behalve stappen tellen.
De instinct heeft achtergrondverlichting wat tijdens het hardlopen zelf aangaat als je je pols draait om het af te lezen. Dat werkt eigenlijk goed, maar helaas vrees ik dat ik richting een leesbril ga wegens de leeftijd, dus ik moet mijn bril even afdoen tijdens het lopen. Maar dat zou ik ook hebben met oled. Het is alleen jammer dat ik net 3 maanden terug 4 nieuwe brillen gekocht heb en toen nog geen last had van het euvel en stiekem al hoopte dat het mij over zou slaan. Dus de komende 3 jaar houden we het eerst zo. :P Even bril optillen om af te lezen is ook niet heel veel werk, je kunt gewoon doorlopen.
Maar dit heeft dus niets met de Instinct te maken. Ik heb de damesvariant gekocht, niet de mini, en ook niet de grootste, maar achteraf had ik de grootste moeten kopen. Ik vind de middelste variant te 'dames' en daarmee dus net wat te klein. Maar goed, ik ben ook 1.82 en heb dus een herenlengte.