Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:46

besita schreef:
bigone schreef:
Wat betreft zelfdodingen, gemiddeld zijn dat er vijf per dag, vorig jaar was dat hetzelfde. Ondanks of misschien dankzij Corona nog steeds hetzelfde gebleven.
Maar elke zelfdoding om welke reden dan ook is er één teveel.

Dat is onjuist
Heb ik de bewijzen al voor naar voor gebracht in dit of het andere topic ;)

Dat kan, misschien gaan we van verschillende landen uit ?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:47

Sintara schreef:
Wat vinden jullie van de oproep van de who om hier alleen zorg en kwetsbaren te vaccineren en daarna te focussen op de arme landen?

Lijkt mij heel goed, wat maakt dat rijkere landen meer recht hebben op vaccins. Zijn die landen belangrijker?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:49

Brainless schreef:
Het aantal (zelfmoord)pogingen is juist wel enorm gestegen.
Vooral onder de jongeren.

Bron? Ik kan er niks over vinden namelijk. Alleen wat sensatie lijkende artikelen uit het begin van 2020, maar latere analyses (eind 2020/begin 2021) laten geen stijging van zelfdodingen zien in 2020 tov 2019 en eerdere jaren in Nederland.

https://www.113.nl/actueel/geen-toename ... -nederland

@besita: jouw bron zegt niets over zelfdodingen. Natuurlijk is het erg dat de mentale staat verslechterd is. Ook niet gek. Maar Bigone zei dat het aantal zelfdodingen niet is gestegen, dat zie ik ook terug in de bronnen die ik kan vinden. Jij zegt, “dat is niet juist” waarop ik een nos artikel deel. Dus ik vraag ook aan jou, heb je een bron?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:51

Gehoord in het ziekenhuis en bij de GGZ.

Ik heb het niet over het aantal doden, maar over het aantal pogingen tot...
Die is zeer verhoogd.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-01-21 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:52

DuoPenotti schreef:
Maar welke leeftijden/ groepen als eerste mochten hadden ze toch wel al kunnen weten? Ook hoe ze verzorgingshuizen gingen aanpakken? Alles veranderd nu per dag.

Nee want AZ kon veel makkelijker verspreid worden dus vroeg hele andere distributievoorwaarden.

En toen werd het ineens pfizer met 1000 dosissen en op -70 dus dat vroeg een volledig andere aanpak.
Vandaar de sprong om eerst medewerkers te vaccineren die mobiel zijn om naar GGD punten te komen want 1000 dosissen op -70 verwerk je niet zo makkelijk in de verpleeghuiszorg.

W.b. eerst andere landen na de kwetsbaren: ik heb ook berichten gelezen dat het westen het hardst getroffen us en veel armere landen veel minder dus ik weet het niet zo goed wat juist is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:56

lenaa_tje schreef:
Sintara schreef:
Wat vinden jullie van de oproep van de who om hier alleen zorg en kwetsbaren te vaccineren en daarna te focussen op de arme landen?

Lijkt mij heel goed, wat maakt dat rijkere landen meer recht hebben op vaccins. Zijn die landen belangrijker?

Afbeelding

Harder getroffen qua besmettingen alsnog

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:59

Brainless schreef:
Gehoord in het ziekenhuis en bij de GGZ.

Ik heb het niet over het aantal doden, maar over het aantal pogingen tot...
Die is zeer verhoogd.

Aantal zelfdodingen is níét (significant) gestegen in 2020. Daar ging het om.

Als ik op zelfmoordpogingen zoek zie ik geen cijfers, enkel een quote van iemand. Iemand die weliswaar betrouwbaar lijkt, maar geen harde cijfers. Heeft iemand anders misschien een bron met cijfers?

Even voor de duidelijkheid: natuurlijk is het erg als het aantal pogingen daadwerkelijk is gestegen. Als het aantal telefoontjes naar de hulplijnen zijn verhoogd. Als de mentale gezondheid slechter is. Dat ontken ik niet. Ik ontken enkel en alleen de statement “er zijn fors meer zelfdodingen in 2020 ten opzichte van de jaren ervoor”. Want dat is niet waar.

(Even m’n bericht geedit want ik las je reactie verkeerd, excuus :)))

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:12

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:13

Ik had inderdaad begin januari al even gezocht naar de cijfers over suïcide voor NL en BE en toen bleken wij nog maar pas de cijfers van 2018 op orde te hebben terwijl nederland die van 2019 klaar had
2020 zou pas q3 verschijnen
Maar de voorlopige cijfers zijn nu inderdaad verschenen en lijken gelijk met 2019

Al waarschuwen ze wel voor stijgingen na de pandemie
https://www.volkskrant.nl/cs-b44f60e0

Stijging van pogingen tot bij jongeren ben ik ook tegengekomen inderdaad :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:19

Sintara schreef:

Een prachtige PR Calimero uitspraak waarmee ze zelf niets hoeven doen behalve achterover leunen en de schuld bij anderen kunnen leggen. Ja....wij hebben echt wel aan jullie gedacht, kijk maar, staat in de krant. Maar ja, die boze regeringen hebben niet naar ons geluisterd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:00

Abiola schreef:
pmarena schreef:
Ik weet wel dat het hier in huis voor alle partijen 100x fijner is als pappa lekker op kantoor zit te werken.... en als hij thuis komt dat hij dan tijd heeft om te pappa-en zodat mamma zich ook even op haar werk kan storten :)

Het geeft veel meer stress en irritatie als pappa thuis is en zich op zijn werk moet zien te concentreren... voor hem lastig, voor die kleine lastig en voor mij lastig en irritant want ik moet ze dan uit elkaars haar zien te houden zeker :x

DP: Dat vaccineren plannen was van de zomer natuurlijk nog niet echt te doen...je moet daarvoor eerst weten welke vaccins je beschikbaar hebt. Hoe die bewaard moeten worden. Hoe die toegediend moeten worden. Wat de specificaties precies zijn, voor welke doelgroepen het meest praktisch inzetbaar / het meest geschikt.... zonder die info kan je niet gericht gaan plannen.

Maar hij mag niet op kantoor werken als het thuis ook kan. Ik werk ook 100 keer liever niet thuis, maar dat doet er niet toe.

Hij werkt al maanden thuis hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:12

Sizzle schreef:
Het feit dat het al slecht was betekend toch niet dat het dus onbelangrijk is :?

Mindim, ik weet niet welke leeftijd het hardste getroffen is, maar basisschol is tot iets van 12 jaar, dan zijn dingen als eetstoornissen al een thema.

Ik weet dat de basisschool tot 12 is hoor. Maar zelfmoordpogingen in die leeftijds categorie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:38

Ik denk dat daar een misverstand ontstaan is, ik heb het nooit specifiek over zelfmoord gehad, enkel algemeen over sterke toename jeugdspychiatrische problemen. In welke leeftijdsgroep dat nu de grootste rol speelt weet ik niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:48

Sizzle schreef:
Sintara schreef:

Een prachtige PR Calimero uitspraak waarmee ze zelf niets hoeven doen behalve achterover leunen en de schuld bij anderen kunnen leggen. Ja....wij hebben echt wel aan jullie gedacht, kijk maar, staat in de krant. Maar ja, die boze regeringen hebben niet naar ons geluisterd.

Vind ik niet. Het is de WORLD health organization. En ze doen echt wel hun best middels Covax. Maar ze kunnen het toch niet alleen? Wij, bijna alle landen maken deel uit van de Who. Ik vind dat we wel wat meer solidair kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:01

Dat kunnen ‚we‘ wel maar het lijkt me sterk dat dit nu ineens gaat gebeuren. Als men in het westen ooit wat om de wereld gegeven had waren er al veel meer ziekten onder controle.
Ik ben in dit zopic zelfs op mijn vingers getikt door andere bokkers omdat ik een paar keer wereldbelangen aangesproken heb, immers is het blijkbaar eigen volk eerst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:03

Vayo schreef:
Op de complete groep Nederlandse kinderen denk ik inderdaad dat schoolsluiting en weinig sociaal contact (op lange termijn) schadelijker is dan de scholen weer openen en kinderen vanaf 13 jaar iets meer ruimte geven voor sociaal contact met als risico dat de besmettingen iets oplopen.
En dat zegt niet dat een toename van besmettingen en eventueel overlijdens niet erg is. Het geeft juist aan hoe erg de schoolsluiting en het gebrek aan sociaal contact is voor kinderen.

En ik vind nog steeds dat je een overlijden van een op of oma bijv. niet direct in verband mag zien met het open zijn van de scholen. Het kan wel een indirect gevolg zijn. Het is niet dat de scholen nu open gaan en er heel veel opa's en oma's daardoor gaan sterven aan corona.
Hier vinden nog altijd de meeste besmettingen plaats op de werkvloer bij volwassen mensen. Je kunt gewoon niet alles compleet op slot gooien. Risico's blijf je houden. Het is gewoon belangrijk de risico's te beperken binnen het haalbare (fysiek maar ook zeker mentaal) om de druk in de zorg handelbaar te krijgen en houden. Zorgen dat er geen beddentekort is in de ziekenhuizen. Hoe verdrietig en cru ook ... zorgen dat de begrafenisondernemers het aan blijven kunnen. We moeten proberen om de besmettingen omlaag te krijgen, de sterfte omlaag.

Maar ergens ligt er wel een omslagpunt. Wanneer gaan mensen er te erg onder lijden? Ik vind dat Niwla een goed en ernstig punt heeft. Als zij een burn out krijgt komt ze ook ziek thuis en neemt de druk op haar en haar gezin ook enorm toe, met alle risico's van dien. Ik merk zelf ook dat mijn depressie keihard terug komt. Ik moet soms al huilen als ik 's ochtends wakker wordt en vraag me soms af waar ik nog voor op sta. Er gaat een punt komen waarop teveel mensen het niet meer vol houden. Ik vind het zorgelijk als ik hoor dat kindermishandeling erg toeneemt, ggz al code zwart is, de kindertelefoon zorgelijke signalen binnen krijgt. Als ik al naar mezelf kijk hoe het ging en hoe ik me nu voel. En ik hoor het van veel meer mensen om me heen.

Ik denk dat het wel gaat mee vallen met psychische klachten op langere termijn. Kinderen zijn enorm veerkrachtig. Kijk naar volwassenen die als kind uit een oorlog kwamen. Het zijn vaak de meest positieve, gedreven mensen.
Zo ook de volwassenen, als het ,,gewone,, leven weer geleefd word dan is dit al snel weer voorbij want je bent blij, euforisch dat je weer kan doen waar je zin in hebt.
Heerlijk, kijk er naar uit :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:08

Zelfs bij mensen die uit oorlogen gevlucht zijn zonder zelf direct met geweld te maken gehad te hebben merk je inderdaad niets aan. Die kunnen echter enorm goed met de vuist in de zak lopen.
Ik ken heel wat mensen die uit Joegoslavie gevlucht zijn en inderdaad, blije veerkrachtige mensen, maar absoluut ook met een donker hoekje dat goed verstopt blijft.
Maar we zitten nou eenmaal in die situatie en daar hebben we mee om te gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:24

Kan het toch niet laten om weer even te reageren hier. Onze dochter, 10 jaar oud, uit een evenwichtig gezin met 2 liefhebbende ouders. Heeft gisteravond echt een inzinking gehad omdat ze zich zo rot voelt. Als zij zich al zo voelt, hoe moet het dan zijn voor de kinderen die nu niet naar de noodopvang kunnen en een minder stabiele thuissituatie hebben. Er nooit even uit komen, zoals onze dochter wel kan. Ze kon het zo goed verwoorden, dat ze zich zo anders voelt nu, niet zichzelf en waar dat door komt. Echt knap. Zij heeft wel mensen die naar haar luisteren, haar gerust kunnen stellen en troosten. Dat is niet iedereen gegeven helaas. Voor zulke kinderen is school de enige veilige plek. Ik weet als ik naar onze dochter kijk dat zij zich ook weer een stuk beter zal voelen als ze naar school mag samen met haar klasgenootjes. En andersom, dat ze naarmate de situatie langer zou duren ze zich steeds somberder zal gaan voelen. Ongeacht hoeveel we er voor haar zijn.

Ik ken zelf diverse mensen die in hun jeugd echt nare dingen hebben meegemaakt. Idd aan de buitenkant op het eerste gezicht merk je er niks aan. Maar dat zegt niks, het trauma laat diepe sporen na. Die je als je de mensen beter leert kennen echt wel merkt.

Ik vind het heel jammer dat diverse keren de vergelijking met een oorlogssituatie gemaakt wordt hier. Daarmee sla je alle discussies dood en neem je de problemen waar mensen nu mee kampen niet serieus. Dan is er altijd wel een reden waarom je niet mag zeggen hoe erg iets is, want er zijn altijd mensen die het moeilijker/erger/zwaarder hebben. Dat is nu precies de reden dat ik hier niet graag meer reageer.

besita dank je wel voor je links.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:33

Wat vreselijk voor je dochter SusanH.
En eens met dat stukje over de oorlogssituatie. Inderdaad het enige wat je met die opmerking doet is mensen de mond snoeren.

Verder geen tips voor je dochter helaas. Wel de tip om de juf in te lichten.
De dochter van een collega zat er ook zo door heen. De juf had nu bedacht dat ze het schoonmaken van de wijk weer kon invoeren. Dat deden de kinderen namelijk altijd eens per week. Klasgenootjes gekoppeld en kind fleurde daar al van op. Juist omdat het, hetzelfde was met de schoolsituatie. Soms hoeft het niet groot te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:13

Ik zei het enkel om aan te geven hoe flexibel en veerkrachtig kinderen zijn.
Wij hebben nu allemaal wel eens een poedersuiker dag dat we er doorheen zitten. Waarom is dat altijd zo extra triest voor kinderen, studenten enz dan? Het is voor iedereen, welke leeftijd dan ook kak! Niemand kan nu leven zoals die gewend was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:15

Herkenbaar SusanH. Hier een dochter van net 14 die het ook niet makkelijk heeft. Sneu hoor. Je wil ze helpen maar je kan het niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:22

Popstra schreef:
Ik zei het enkel om aan te geven hoe flexibel en veerkrachtig kinderen zijn.
Wij hebben nu allemaal wel eens een poedersuiker dag dat we er doorheen zitten. Waarom is dat altijd zo extra triest voor kinderen, studenten enz dan? Het is voor iedereen, welke leeftijd dan ook kak! Niemand kan nu leven zoals die gewend was.

Zegt iemand dat dan? Overal wordt toch de afweging gemaakt wat ‘erger’ is. Die afweging maakt het maken van beslissingen ook zo lastig.
Vanwege mijn beroep zie ik het leed van jongeren maar ook van hun ouders. En zo heeft iedereen zo zijn overwegingen.
Een belangrijk verschil vind ik wel dat je het bij kinderen over ontwikkeling hebt die je stil zet en dan kunnen ze wel veerkrachtig zijn maar dat tekent wel. Dat ga je bij volwassenen minder zien.

Er bestaat ook niks voor niks een uitkering voor oorlogsslachtoffers als ze lichamelijke/psychische klachten daarvan hebben over gehouden. En ik ga er ook echt niet uit dat, dat voor de psychische gevolgen van Corona nodig is ... maar juist daarom is afwegen wel belangrijk
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-01-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:29

Maar is dat dan ook niet wat de maatschappij van kinderen verwacht? En misschien moeten we de verwachtingen dan een beetje bijstellen. Kinderen leren tenslotte niet alleen op school, ze ontwikkelen zich ook op andere manieren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:31

nynke55 schreef:
Maar is dat dan ook niet wat de maatschappij van kinderen verwacht? En misschien moeten we de verwachtingen dan een beetje bijstellen. Kinderen leren tenslotte niet alleen op school, ze ontwikkelen zich ook op andere manieren.

Kinderen (en ook pubers) hebben daar wel leeftijdsgenoten voor nodig :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:32

Maar het is niet zo dat ze helemaal geen contact meer hebben met leeftijdsgenoten.