Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:21

Ik heb compressietubes van Herzog. Heb ze van cepp gehad maar die gaven toch minder compressie. ik ben ze gaan gebruiken om te kijken of ik de trainingsbelasting op kon voeren. Had redelijk vaak last van onrustige benen. Sinds ik compressie tubes gebruik heb ik dat nu alleen nog maar soms na een wedstrijd maar niet meer gedurende de weken van hoge belasting in aanloop naar een marathon.

wat betreft hardloop sokken zijn salomon sokken veruit favoriet. Ik heb daarom ook tubes ipv compressie kousen zodat ik toch gewoon mijn vertrouwde sokken kan dragen. Ik heb wel nog aparte compressie sokken die ik soms nog even na een wedstrijd draag zodat ik de tubes niet gelijk uit hoef te doen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:25

Merk jij nog verschil tussen tubes of sokken?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:00

Nadeel van de tubes is dat je ze na de training/wedstrijd gelijk uit moet doen. Daarom heb ik er losse sokken bij gekocht zodat ik ze toch bewust ook weleens langer aan kan houden. Lopen met de sokken vind ik niet fijn. Krijg ik koude voeten tijdens het lopen en bij echt lange afstanden voelen ze te strak.
Het voordeel van tubes is dat ze gemakkelijker aan en uit te doen zijn, je je sokken naar voorkeur aan kunt doen en je sokken kunt verwisselen als je bv een riviertje overgestoken bent. (hoewel ik dat in de praktijk toch meestal niet doe).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:12

Jeetje hwn wat een rot situatie en wat een fatsoen ook van die mensen. Alsof er niet genoeg gedoe op de wereld is dat ze overal discussie van moeten maken.

Ik heb vrijdag compressiekousen aan laten meten. Ik heb voor volledige kousen gekozen zodat ik ze na de training nog niet direct uit hoef te doen. Ik hoop dat ik daardoor de afvalstoffen in mijn benen wat sneller kwijt zal raken. De tijd zal het leren. Moet nog wel erg wennen aan de kousen heb er vanavond voor het eerst mee gelopen maar kreeg op en duur wel lichte kramp. Ik heb ook herzog.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:15

Na houd ik ze altijd nog wel een kwartiertje tot een half uurtje aan en omdat ik dan in beweging ben is het voor de tubes geen probleem. Maar dan koel ik af en moet ik echt eerst douchen dus dan zou ik de kousen toch ook uit moeten doen. Maar bij een wedstrijd trek ik soms droge kleren aan en douche dan pas thuis, in dat geval doe ik de tubes uit of ik krek de compressie sokken erbij aan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:20

Ehm even een domme vraag, maar hoe voelen onrustige benen?? Ik merk dat ik steeds wat verder kan lopen, dus ben benieuwd of ik hier ook last van ga krijgen.

De sokken van asics en salomon zal ik even naar gaan kijken, bedankt voor de tips tot nu toe.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:36

Onrustige benen of te wel restless legs voelen voor mij precies zoals je zegt als onrustige benen. Al bewegende heb je er weinig last van en voelt het zeurderig in de onderbenen. Maar stilzitten en al zeker stilliggen is onmogelijk. Er zit dan zoveel onrust in de benen dat je ze moet bewegen. Met dus een zeurderige pijn. Maar volgens mij is het niet een alom bekend hardloop probleem. Maar als probleem op zich wordt het vaak omschreven. Voor mezelf zie ik dus wel relatie met intensief trainen en al dan niet last van rusteloze benen. Met compressie tubes is dat voor mij een stuk minder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:59

Ok duidelijk. Nou, daar heb ik in ieder geval nog geen last van. Wel heb ik af en toe last van onrust in mijn hele lijf als ik een dag niet heb kunnen sporten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:04

Supervixen schreef:
Ok duidelijk. Nou, daar heb ik in ieder geval nog geen last van. Wel heb ik af en toe last van onrust in mijn hele lijf als ik een dag niet heb kunnen sporten.

Lol , dat is nu wat ze noemen een sportverslaving. Heel herkenbaar hoor die onrust.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:17

Supervixen schreef:

Het gevoel is duidelijk aanwezig en vervelend, dus het ontgaat je niet. Gelukkig doet magnesium wonderen.

Ja onrust op rustdagen ken ik ook, maar als je daar aan toegeeft en geen rust pakt, gaat het ook niet goed. Dus braaf luisteren :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:22

Ja precies. Ik ga het liefst elke dag lopen, maar ik dwing mezelf om er in ieder geval 1 dag tussen te laten en na een lange afstand 2 dagen. In de zomer pak ik de fiets op mijn rustdag en fiets ik een eind. Nu het donker is 's avonds vind ik dat niet leuk, dus doe ik dat niet. En mijn paard is geblesseerd dus ik sport minder dan ik wil.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:06

Ik ben nu sinds twee maanden aan het hardlopen, naast het gezond eten. Niet echt fanatiek, maar 2x in de week max 5km, in ca 40 minuten. Er is 1 record van 6.46km in 47 minuten

Maar sindsdien val ik niet meer af, terwijl het daarvoor rustig aan door ging.
Daar baal ik enorm van en zit er serieus over te denken om maar weer te stoppen met hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:41

Van 2 keer in de week 5 km val je echt niet zomaar af. Het kan wel meehelpen natuurlijk. Ik zou gewoon lekker doorgaan,het is immers ook gewoon goed voor je conditie.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:46

Supervixen: het was ook niet de bedoeling dat ik er extra van ging afvallen.. maar ik was al bezig met gezond eten en hierdoor 17kg afgevallen. Sinds ik dit gezonde eetpatroon zo blijf volhouden, maar er naast ook hardloop, val ik juist niets meer af. Ik kom eerder aan, dan dat ik stabiel blijf of afval. Het afvallen ging voor het hardlopen wel juist rustig door. Dat vind ik raar.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:50

Help! Ik heb me ingeschreven voor een 5k op zaterdag, maar werd vanochtend wakker met ontzettend spierpijn in mijn dijen (en waarvan ...??? :o?).

Ben wel gewoon naar mijn fitness groep geweest op de sportschool vandaag en dat ging redelijk, al voelden bepaalde oefeningen niet zo prettig. Hoe kom ik nu zsm van mijn zere beentjes af?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:57

Misschien eet je ongemerkt meer itsme? Ik begon ook omdat ik wilde afvallen (was niet te dik maar ik vond dat er wat af moest), maar nu ik verder loop eet ik ook meer en ik val niet meer af. Wel is mijn lichaam gespierder geworden en ik ben zo tevreden.

Guinevere, bij mij helpt bewegen om spierpijn minder te maken. Misschien een stuk op rustig tempo fietsen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:14

ItsMe ik denk ook dat je onbewust toch een klein beetje meer bent gaan eten. En ook een logische reactie op sporten want de natuurlijke situatie is dat je lichaamsgewicht ook als je veel sport stabiel krijgt. afvallen is dus feitelijk onnatuurlijk en zeker in combinatie met sporten kan het afvallen aan de ene kant snellere gaan maar anderzijds zal het juist moeilijker zijn omdat je een 'gezonde' eetlust krijgt.
Het frustrerende is dat als je dan maar stopt met sporten je dus vaak wel aan gaat komen.
En met twee keer in de week max 5km verbrand je natuurlijk nauwelijks iets. Maar bedenk dat doordat je conditie opbouwt over een tijdje dus wel een paar keer per week meer kunt gaan verbranden. Zie het als een goede investering.
En geef toe het lopen is toch veel te leuk om te laten enkel en alleen omdat je geen afval effect ziet.
Vanavond in de stromende regen weer lekker intervallen getraind op de baan. 8x1200m. Vanmiddag al in de stromende regen een lange wandeling in het bos gemaakt. Volgens mijn man blijft een normaal mens met dit weer gewoon binnen. ben ik even blij dat ik geen normaal mens ben.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:11

Ik heb voor morgenochtend een startnummer voor de mud run in hem Amsterdamse bos. Ik kan zelf niet, maar misschien is er hier iemand die voor mij in de plaats wil?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:06

LizMD schreef:
Ik heb voor morgenochtend een startnummer voor de mud run in hem Amsterdamse bos. Ik kan zelf niet, maar misschien is er hier iemand die voor mij in de plaats wil?

Ik zie je bericht nu net.... Ook al was het nog op tijd, ik begin never nooit aan een mud master. Ik zie daar echt de lol niet van in :o

Vandaag weer even gelopen, na 2 weken niet gelopen te hebben. 5 km in 30 minuten.
Het lukt me nog niet qua tijd, om verder te komen, ja tot 10 km, dan houdt mijn tijd op of zo :D
Nou ja, alle loopjes zijn meegenomen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:37

Mudrun lijkt mij wel leuk, als een varkentje door de modder :D

Ik kreeg/krijg mijn tempo ook slecht hoger. Ben nu bezig om meer met intervallen te doen om zo wat meer op snelheid te lopen. Niet dat ik perse zoveel sneller wil lopen, maar ik blijf hangen in mijn comfortloopje en wil met de tijd wel telkens iets verbeteren.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:50

Wat is je snelheid?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:51

Dat heb ik ook, ik blijf ook hangen in mijn comfortabele tempo. Ik ben van plan om aan mijn snelheid te werken zodra ik de 10 km redelijk makkelijk loop. Vrijdagavond lukte het me wel om vrij snel te gaan voor mijn doen.
7.5 km in 42.23.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:47

Morris, 10 km loop ik in ongeveer 5.40 m/km, dan zit ik ook wel aan mijn tax.
Kortere afstanden iets sneller, maar niet veel.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:09

@Morris: Het was geen mud masters, naar een mud run. Offroad hollen over ruiter- en mountainbikepaden. Kwam geen hekje en sloot aan te pas :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:14

gedaan :)