Grit schreef:Ik heb die behoefte (gelukkig) helemaal niet, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen zonder dat het verkeerd klinkt, maar zo'n eeuwige zoektocht naar de grenzen van je kunnen, altijd meer willen, klinkt voor mij vermoeiend en forcerend. Geniet je dan nog wel van wat je hebt bereikt en mag/kun je het ook van jezelf loslaten als het tegen je gaat werken.
Ik heb met het ouder worden juist minder ambities/prestatiedrang door het besef dat ik andere dingen belangrijker vind in het leven. Wat voor mij ook nog steeds een harde leerschool is om mij inderdaad te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit, omdat ik een controlefreak ben en veel "moet" van mijzelf
Weet je de weg naar mijn doelstellingen is eigenlijk veel belangrijker dan het behalen van de doelstelling op zich. Juist die is iets wat ik niet zou willen missen door maar de weg van de gemakkelijkste weerstand te kiezen. Het geeft mij niet alleen veel trainingsplezier (veel meer dan gewoon een rondje joggen) maar maakt mij mentaal sterker, zelfverzekerder iets waar je ook naast het sporten veel aan hebt. Doelstelling behaald is als een kers op de taart maar zonder die kers is de taart ook lekker. Prestatiedrang en ook andere dingen in het leven belangrijk vinden staan elkaar absoluut niet in de weg. Voor mij is sporten veel meer dan voldoende bewegen en geeft mij dus ook veel meer dan dat ik alleen voldoende zou bewegen in de vorm van met regelmaat een rondje lopen en genieten van wat ik doe terwijl ik nooit zal weten wat ik allemaal nog maar kan en waar ik ook van kan genieten.