Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:14

Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat je heeeeeeeeeeel nodig naar de wc moet, dat je denkt dat je aan de dunne bent en als je dan op de plee zit komt er niets tot amper wat uit... Gruwelijk irritant!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:18

ja dat heb ik ook weleens joyce...
Erg irritant.
Ik heb ook echt, als ik moet, moet ik gaan. Wat vervelend is, als je bv, een lange autorit maakt ofzo.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:27

De afgelopen jaren is het bij mij steeds erger geworden. Ik ben de laatste maanden eerst maar eens begonnen met het drastisch verminderen van suikerinname (dus: niet meer snoepen, geen chocola, geen drop, geen snoepjes en geen chips) en met het verminderen van vetinname (ergo: ook geen chips). Verder eet ik nu wit brood ipv bruin en vermijd ik te scherp gekruid eten, koolsoorten, bonen (behalve sperziebonen, dat gaat goed) en veel ui. Ik eet af en toe sla en dan liefst een mix met veldsla (valt erg goed). En ik eet erg weinig vlees, wel regelmatig vis. En omdat ik niet meer snoep, mag ik van mezelf wel de duurdere sapjes met vruchtvlees om toch wat vezels binnen te krijgen. En om weer geen tekorten te krijgen vanwege het minderen van eten van vette dingen, smeer ik nu wel Alpro minarine op brood (echt heel vies als je jaren zonder boter op brood hebt geleefd).
Ik zal niet zeggen dat het nu over is, want ik heb toch gemiddeld 1 x per week nog een behoorlijke aanval, maar mijn stoelgang lijkt toch wat makkelijker te worden en wat regelmatiger. Omdat ik pas anderhalve maand bezig ben (wel 3 kilo kwijt ;-) ), kan ik nog niet zeggen of dit voor mij DE manier is, maar ik voel me er in elk geval wel goed bij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:54

Ja ik ken het ook. Dan heb ik voornamelijk lucht in mijn darmen dat er alleen maar uit moet. Wat nog iets anders is, ik ben dinsdag naar de HA geweest voor mijn buik omdat ik er al vanaf vrijdag last van had.. blijk ik gewoon blaasontsteking te hebben. En geloof me, een pretje is het niet! Zit nu aan een kuurtje antibiotica. Eens kijken of dat helpt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:47

joyce2 schreef:
Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat je heeeeeeeeeeel nodig naar de wc moet, dat je denkt dat je aan de dunne bent en als je dan op de plee zit komt er niets tot amper wat uit... Gruwelijk irritant!

ja herkenbaar.. of het is gewoon alleen maar slijm :? waar het vandaan kom weet ik niet.. mar het is zó vervelend.. :(
En idd lucht, verschrikkelijk.. kan zo'n pijn doen..

Ik heb 1,5 week darmreiniger van kruidvat gebruikt (natuurlijkproduct vol met Phyliumvezels) .. helaas had ik daardoor niet alleen met stress maar gewoon constant kramp & diarree.. dus ben er maar mee gestopt.
Denk dat vezels hier ook enkel maar averechts werken, en dan ik juist aan het witbrood en de beschuiten moet :Y)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:25

Er was een poos geleden een programma op tv ook over een dame met PDS en zij was naar een ayurvedisch arts gegaan. Hij zei ook dat juist meer vezels de darm nog meer overprikkelen en raadde dus hele andere dingen aan. Vandaar dat ik nu aan het uitproberen ben wat er juist voor zorgt dat mijn darmen vooral rustig blijven. Gas, dikke buik, sluim, dreigend diarree maar dan toch verstopt, lopersdarm, letterlijk flauwvallen van de pot vanwege de pijn en de krampen, ik heb het allemaal al meegemaakt en ik ben het echt zat. Ik zie dus inderdaad wel wat in wat die man zei, dat juist veel vezels meer problemen gaan geven.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:36

Ja inderdaad, ik heb echt precíes dezelfde klachten als jij, diane :j
Vanaf morgen ook maar meer aan het wit brood dus ;) sperziebonen zijn zowat de enige groenten die hier wel goed vallen...
En stress (en onregelmatigheid) is echt funest, laat ik nu in de zorg werken ;)

Ik heb overigens dat alcohol de ene keer helemaal fout gaat, en de andere keer op één of andere manier de hele boel wat rustiger maakt :?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:55

Onregelmatigheid kan ik ook slecht tegen. ik moet proberen zo regelmatig mogelijk te eten en ook altijd gewoon normale porties, niet te klein, maar zeker neit te groot, want dan krijg ik gegarandeerd last!

Ik heb ook wel regelmatig krampen, maar niet zo hevig dat ik flauwval ofzo, daar heb ik echt heel erg geluk mee. De krampen zijn bij mij het minst vervelend van mn klachten, omdat ik die krampen alleen met vlagen heb en vaak kan ik ze wel goed opvangen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:12

Vroegah..... (oftewel, toen ik wat jonger was en nog stapte), kon ik heel goed tegen wijn. Nu dus bijna niet meer. Ook dat wordt iets dat ik vermoedelijk in de toekomst kan gaan schrappen en de kleur maakt trouwens niet uit |( . Terwijl port, likeurtjes en sterker alcoholisch wel kan (even voor de duidelijkheid, ik zit dus niet stil te drinken thuis hoor!! :D , maar af en toe bij een bijzondere gelegenheid mag het wel).

Stress is inderdaad echt heel erg fout, ik blaas dan eigenlijk op. Krijg meteen een gasbuik en ga meteen in de verstopping voor een dag of 3. Maar dat is dus sinds ik bezig ben met een ander voedingspatroon een stuk minder.....en de stress is er niet minder om (werk niet in de zorg, maar bij een kleine gemeente met te weinig ambtenaren en veel te veel werk), maar voorlopig gaat het redelijk goed....
Spinazie kan ik ook hebben en bietjes gaat ook goed (zonder uitjes).

Kytha schreef:
Ja inderdaad, ik heb echt precíes dezelfde klachten als jij, diane :j
Vanaf morgen ook maar meer aan het wit brood dus ;) sperziebonen zijn zowat de enige groenten die hier wel goed vallen...
En stress (en onregelmatigheid) is echt funest, laat ik nu in de zorg werken ;)

Ik heb overigens dat alcohol de ene keer helemaal fout gaat, en de andere keer op één of andere manier de hele boel wat rustiger maakt :?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:35

Uien moet ik zowieso niet hebben, gatver... Ik blaas daar gelijk van op en word er hartstikke misselijk van!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:46

Hebben jullie ook last van je darmen als je na het warm eten een ijsje eet of zo? Als ik dat doe, ben ik de rest van de avond alleen nog maar op de wc te vinden.
En melk/karnemelk en andere zuivel dranken ben ik ook lang geleden al mee gestopt, want dat werkte ook heftig op mijn darmen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:03

zuivel reageer ik ook wisselend op. Melk kan niet, gelijk hele dag op de wc. Yoghurt kan dan weer wel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:50

Yoghurt is geen probleem en melk lust ik niet, bah. (jonge)Kaas reageer ik wisselend op, maar brie kan ik dan weer wel goed hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:59

terwijl brie heel vet is! apart he

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:58

Ja joh, er is soms geen peil op te trekken. Ik eet namelijk ook weleens pizza en dat gaat eigenlijk altijd goed.
En volkorenmacaroni dan weer niet, dan gaat het na de eerste hap al fout, maar volkorenspaghetti geeft weer helemaal geen problemen........

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:31

Ik word er ook af en toe niet goed van, want de ene keer kan ik iets wel heel goed hebben en de keer erop reageer ik er als een tierelier op!! Maar brie zal wel een ander soort samenstelling hebben dan gewone kaas ofzo.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:52

Bij mij is het weer een ramp. Moedeloos word ik er van. Het is een tijd goed gegaan, daarna kreeg ik steeds meer last van verstoppingen (daarvoor juist altijd veel te slappe ontlasting). Nu ben ik een maand geleden begonnen met 's ochtends Kellogs K met melk te eten, omdat iets anders er niet in gaat. Maar het is helemaal mis. Veel last van krampen, veel diarree en vanmorgen moest ik zelfs binnen blijven werken (post), omdat ik niet zonder wc in de buurt kon. Nu weet ik dus zeker dat ik niet tegen melk kan.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:10

Goedemorgen,

Mag ik er even inkomen met een vraag? :)
Ik herken namelijk vrijwel alle klachten die in jullie posts voorkomen. Ik ben nooit naar een dokter geweest met mijn klachten omdat ik eigenlijk niet inzag wat hij zou kunnen doen... Ook ik reageer heel heftig op melk en eigenlijk alles daarbij waar melk inzit.

Maar de laatste paar weken lijkt het wel of ik helemaal niets meer kan eten. Alles valt verkeerd en zorgt of voor diarree, of ik krijg het er van ellende niet uit. Ik ben begonnen met werken in de beveiliging, onregelmatige diensten dus en heb het idee dat het sinds het begin dat ik daar werk erger geworden is.

Nu heb ik een afspraak staan met de HA, maar heeft dat eigenlijk wel nut? Zat vooral met de diarree die vroeger met een diarreeremmer nog wel te stoppen was maar nu echt niet meer...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:49

Hier is hety ook weer oliebol... opgeblazen, verstopping enz.
Ik heb 2 megadrukke onregelmatige werkweken in het vooruitzicht en denk dat er dit keer ook wat psychologische nervositeit daarvoor meewerkt.

Ik zou gewoon wel naar de huisarts gaan Ididit, ik denk maar zo, hoe meer mensen met PDS ze daar zien, hoe meer onderzoek ze er naar doen en hoe sneller er een goed medicijn komt.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:51

Persoonlijk denk ik dat het wel zin heeft om even langs de huisarts te gaan, al was het om uit te sluiten dat het misschien iets anders is dan alleen 'maar' pds.
Ook ik had weer een slechte dag zaterdag. Vrijdagavond een ander merk vruchtensap gedronken en daarna begon de darmkrampen tot zondagmorgen aan toe. Normaal gesproken wordt het vanzelf weer rustig als ik eenmaal leeg ben, maar de pijn in mijn darmen is nu gebleven tot zondagnacht (kon trouwens zaterdag niet naar de wc...) en zondagmorgen kon ik rennen. Daarna raakte het zaakje helemaal overprikkeld, dus toen heb ik wel loperamide gebruikt anders had ik ook nog de hele zondag niets kunnen doen. En ik moest mijn konijnen nog verschonen, de vogels en naar mijn paardje. Hopelijk blijft het nu dan maar weer een week rustig. Wat ik niet hoop is dit iets is dat net als migraine steeds in het weekend zijn kop op gaat steken.
Overigens zitten de darmklachten bij mij in de familie. Mijn overgrootmoeder had er dus ook al last van, hoorde ik van mijn moeder en die was van eind 19e eeuw. Die at 's morgens beschuiten met paraffine erop gesmeerd om de boel aan de gang te houden (ze hadden toen geen laxeermiddelen ;-).

Enne, ook ik heb volgende week een hele fijne stressweek op werk met nog een avondvergadering erbij, dus ik zie het alweer gebeuren. Ik merk inderdaad wel dat als ik erg nerveus word, de darm meteen begint op de spelen. En het is vaak een vicieuze cirkel, want bang voor spastische darm -> nerveus -> dus spastische darm.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:21

Ididit; denk idd dat het wellicht verstandig is om naar de HA te geen om, zoals diane zegt, andere dingen uit te sluiten.

Onregelmatigheid is hier ook een enorme boosdoener :\ vervelend is dat he..
ik draait gelukkig (nog) geen nachtdiensten maar ik vrees dat het hek dan helemaal van de dam is ;(

Inderdaad, dat kringetje, Diane,
mijn relatie lijdt er ook echt onder :o slaap vaak liever gewoon alleen thuis, want als ik bij vriendlief slaap, slaap ik gewoon niet vanwege het feit dat ik me druk loop te maken of ik geen last krijg. Samen slapen betekent gewoon altijd last :(
Ik heb van het weekend ook flink aan de diarreeremmers gezeten, maar die helpen vaak ook niet :(
De laatste 2 á 3 weken gaat het echt niet lekker met m'n buik hier..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

Getver Kytha, dat is ook niet best, al zoveel weken!
Ik kan me voorstellen dat het voor een relatie (zeker als het een nieuwe is) helemaal vervelend is. Er heerst toch een taboe op als je last hebt van je ingewanden. Lekker praatje is het sowieso al niet.. Voor jezelf is het al erg genoeg dus ik kan me helemaal indenken hoe het is als een ander er mee wordt geconfronteerd. Ik ben vrijgezel, dus ik belast er niemand anders mee, tenzij het mij op werk overkomt.
Weet je vriend wel dat je pds hebt?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:21

Kytha, is het niet een idee om eerst de komende vijf dagen 's morgens en 's avonds Duspatal in te nemen? Ik doe dat meestal ook (op aanraden van de huisarts), als het een hele periode weer zo slecht gaat met mijn darmen. Ben sinds vandaag daar ook maar weer mee begonnen, want zodra ik vanmiddag van werk kwam en naar mijn paard wilde, begon mijn dikke darm weer op te spelen.
Misschien een idee om die cirkel weer te doorbreken...... zucht.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:37

Mijn vriend weet er idd wel van, en heeft er verder geen moeite mee. Ik wel ;)
Maargoed, we modderen wat aan...

Ik heb nooit duspatal gebruikt, zal van de week eens langs de HA gaan :j
Probleem is dat ik hypnotherapie gevolgd heb, en toen ik ermee stopte moest ik een vragenlijst invullen. De therapeut wist de vragen zo te verdraaien dat het lijkt alsof het na de therapie super met me gaat. Maar dat is helemaal niet zo.. nu heeft ze ook dat bericht naar de HA gestuurd :(
Dus ik ben bang om nu helemaal niet meer serieus genomen te worden met mijn klachten.. het is door de hypno een tijdje wel ietsje beter gegaan, maar ik ben nooit klachtenvrij geweest en ik ben inmiddels weer compleet terug bij af (en 900 euro armer :$ )

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:25

Pfffff, dat is een hoop geld! Ik kan me wel voorstellen dat het een heel gunstig effect kan hebben als je ontspanningsoefeningen doet om de nervositeit of spanningen te verminderen die zo'n kwaal met zich mee brengt zodat je daarmee ook een volgende aanval misschien kan afwenden, maar er zit toch echt ook een fysiek element aan vast.
Misschien dat je HA het accepteert als je het zo brengt??
Ik heb ook ergens op internet gelezen dat mensen met PDS meer zenuwuiteinden in hun darmen hebben en dat daardoor die krampen zo pijnlijk zijn. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Als je echt heel veel pijn hebt, kun je ook een paracetamol of 2 innemen, maar Duspatal zorgt ervoor dat de darm rustig wordt. Vroeger was er ook Buscopan (wat paarden ook kregen ;-) ), maar ik weet niet of dat nog bestaat of dat Duspatal daarvoor in de plaats is gekomen.