ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:43

Wow, jullie krijgen daar in Nederland precies wel een goede begeleiding!
Bij ons is het zo dat als je ADD of ADHD hebt, je naar de neuroloog moet voor diagnosestelling, en die schrijft dan medicatie voor en eummm daar stopt het zo omgeveer...

Mn mama (is fysiotherapeute) heeft wel een paard ADHD'ertjes in behandeling ook en samen geven we ook AD(H)D paardrijkampen, maar echt goede psychologische begeleiding enzo? Ik zou niet weten waar ik dat zou moeten zoeken hier!

Alwiene schreef:
@ Florien, an sich zou half 6 laat genoeg moeten zijn om redelijk de avond door te komen. Ben je al lang bezig ermee? Want mijn avondmoeheid is er na verloop van tijd vanzelf aardig uit gegaan :j
Wat dat laat nemen betreft, ze doe zó spastisch, ik mocht het ook niet, tot ik vertelde dat ik dat al tijden deed en er verrukkelijk op sliep en ik slecht slaap als ik het heel de dag neem en dan laat niet meer :+ Maar dat vinden ze nog steeds moeilijk te accepteren want 'op ritalin slaap je niet, punt' :+
Toch leuk, heb het goedje eens midden in de nacht gekomen omdat het dusdanig stormde in mijn hoofd dat ik al drie uur wakker lag. Half uurtje later eindelijk heerlijk gaan slapen :=

Net zoals dat ze níet kunnen accepteren dat Ritalin en eetlust bij mij niet standaar werken. Als ik vol aan de Ritalin zit (dus door de hele dag heen en niet af en toe ter ondersteuning) heb ik weinig eetlust, gewoon de hele dag, tot enkele uren ná de laatste Ritalin. Maar néé volgens de psychs moet ik eerst lunchen en dan ritalin en eerst avondeten en dan Ritalin, blalba. Leuk jongens maar vanaf de eerste s morgens is mijn eetlust slecht en dat blijft dus zo tot uren na de laatste, het timen van inname maakt bij mij dus écht hélemaal geen moer uit. Maja dat wilde psych niet horen, dus heb hem uiteindelijk maar beloofd het op zijn manier te doen, omdat ie niet ophield met doordrammen daarover := (Punt is, ik had het al op zijn manier geprobeerd en wéét dus dat het voor mij geen verschil maakt :n )

Hmm misschien moet ik ook eens een rilatinetje uitproberen om te kunnen slapen... Het is alweer een paar nachten achter elkaar dat ik doooooooodmoe ben maar mn hoofd maar niet kan stilzetten... Gevolg dat ik de volgende dag niet echt goed kan doorstuderen njaa en dan wordt het allemaal alleen maar erger natuurlijk...

* gaat eens het AD(H)D topic opzoeken...*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:47

_Florien_ schreef:
En ik heb weinig tot geen inspiratie voor het boek dat ik schrijf. Daar baal ik enorm van. Als ik twee dagen niet slik, schrijf ik hele pagina's. Maar zodra ik weer slik... :n Noppes.

Da's een van de redenen waarom ik geen medicatie meer slik. Ik vind mezelf leuker zonder medicatie. Omgeving niet altijd, maargoed :P

siskeh

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:17

ik kon voor mijn ADD wel genoeg behandelingen krijgen.
maar misschien komt dat ook omdat ik best een heftige periode heb gehad...
heb in een psygiatrisch ziekenhuis gezeten, en daar was voldoende therapie aanwezig!
maar ff een rijtje therapieen:
PMT(psycho motorisch therapie)
cognitieve gedragstherapie
sova cursus(heb ik wat ADD betreft dan weinig aan gehad, maar ach..)
gezinsondersteunende gesprekken
individuele gesprekken bij psychologe of maatschappelijk werker
verder kon ik verder in therapie gaan, voor jong volwassenen, maar dat heb ik niet gedaan...had het te druk :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:48

oh, helemaal vergeten te melden, Ik heb nu officieel ADD. Donderdag een advies gesprek, ik ben benieuwt.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:56

Hahah ik zou bijna zeggen gefeliciteerd Airborn, maar niet iedereen vind het even leuk als je dat zegt :o Je houdt ons vast op de hoogte toch? :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:42

hehe, ik ben eigelijk wel blij met de diagnose :P dus dankje;) en jahoor, ik hou jullie op de hoogte!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:44

Ik vroeg me al af of je wat gehoord had.
Wel een opluchting voor je, zo te lezen

Krijg je nu donderdag ook te horen over eventuele medicatie?

Siskeh, ik schrok een beetje van jouw rijtje behandelingen, of is dit de keus die je had?
sovacursus heeft dochter ook gedaan, maar dat helpt echt niet.
Die cognitieve therapie spreekt mij zo op de term alleen wel aan, maar is het ook echt wat?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:52

Een hele opluchting idd Jottum, heb dan ook heel fijn de 3 dagen daarna migraine gehad ;) Had zelf nieteens in de gaten dat ik er nog zo gestressed over was, maar blijkbaar dus wel... Nouja, niets aan te doen. Ik denk dat ik idd donderdag over oa medicatie mogelijkheden te horen krijg... Doe alleen atm heel erg mn best om me er vooral niet druk over te maken :P

edit, niet dat dat lukt hoor :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:17

@jottum: nouja, ik heb natuurlijk een andere weg gehad.
maar behalve de sovacursus heb ik de rest toch echt wel "nodig" gehad...

cognitieve gedragstherapie vond ik zeer zinvol.
je leert hierbij achteraf je gedachten ontwarren om het zo maar te zeggen.
en daardoor leer je patronen ontdekken, en leer jij deze patronen doorbreken.

PMT vond ik ook heel erg zinvol, omdat je hierbij leerde wat je lichaam met je hoofd doet, en wat je hoofd met je lichaam doet.
daar leer je ook jezelf te uiten, en te ontspannen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:23

Ik vond het ook echt een opluchting (na van de eerste schrik bekomen te zijn), dat ik de diagnose ADD kreeg. Het was toch een verklaring voor bepaalde zaken in mijn leven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:00

Hmm, ze hebben toch nog een H in mn diagnose gestopt, lol. Gecombineerde ADHD is uiteindelijk de conclusie, maar dan de H wel alleen maar in mn hoofd, niet echt in gedrag heel erg. Behalve het eindelose babbelen en altijd met iets in mn handen zitten kloten dan.
Ga wel medicatie krijgen, maar weet nog niet wat, omdat er eerst nog een erhmm, behandelend persoon? vrij moet komen, en als die er is dan ook naar de psygiater voor bekijken welke medicatie en hoeveel. En daar ga ik dan wel echt goed in begeleid worden heeft ze me al uitgelegt, dus wat precies beste werkt, hoeveel, en waneer innemen enzo.

op de eenofandere manier heb ik nu ik weet dat ik ADHD heb, en dat mn concentratie gebrek daar door komt en dat er dus wat aan kan gebeuren, momenteel ff nog meer moeite met het feit dat het op uni zo slecht gaat... Ik kan gewoon echt niet wachten tot ik enigszinds normaal kan leren... Alleen al 2 uur per week meer leren zou al genoeg zijn om mn tentamens te gaan halen volgens mij, nouja, en zou ookal 2 uur meer zijn dan ik nu leer in een week..
Zucht, gedult schijnt een schone zaak te zijn, maar ik stond geloof ik achteraan toen het werd uitgedeeld...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:56

Airborn, als je het nog nooit gedronken hebt probeer eens energydrank ;) Ik en met mij meerdere ADHD'ers worden daar lekker rustig van :) Ik slaap er zelfs heeeeeeeeeerlijk op :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:00

@alwiene: me to!!!
ik weet dat het slecht is, volgens de "deskundigen" maar het is zo lekker!
ook van koffie slaap ik absoluut niet slecht trouwens...
ik moet alleen opletten met zoetstoffen e.d. daar wil ik nog wel eens hyper op reageren.

maar bedoel je specefiek energydrink?
of mag bullit ook? want enery krijg ik echt mn strot niet door...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:05

hmmm, alwiene, probleem is beetje dat ik een chronisch verhoogde bloeddruk heb.... dus cafeine is nie zo goed voor me ;)
Heb idd wel gemerkt dat ik vaak slaperig word van koffie enzo idd, lol... kan zo een hele fles cola leegdrinken zonder dat ik merk dat ik cafeine op heb.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:58

Siskeh, ik bedoelde met 'energydrank' gewoon het goedje, dat merk energy ken ik niet eens, ik heb hier meestal van de lidl met van die groene streepjes doe ik het erg goed op. Bullit ook maar minder heb ik het idee. De officiele red bull heb ik nog nooit gedronken. Blue bastard heb ik één keer gehad maar of het toeval is of niet ik werd na het drinken van dat goedje helemaal niet lekker :n Dus dat doen we maar niet meer, keuze genoeg uit wel 'veilige' varianten :+

@ Airborn, oei ja daar moet je dan wel mee uitkijken inderdaad. :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:28

Bier drinken tijdens de werking van ritalin is echt niet aan te raden _O- Ik was laatst, uurtje na inname laatste pilletje, echt de weg kwijt na slechts 2 biertjes. :') Zo stom. Zat helemaal wazig en slingerend op de fiets, en echt, kom óp. Twee biertjes. :')
Maar goed, dat weet ik nu dus ook, pas drinken na half tien.
Energy drank viel erg goed. Vorig weekend reed ik na een enorm druk weekend festival (dus ik was vrij brak, van de slaap, niet van alcohol) in mijn auto van Belgie naar huis. Uiteindelijk trok ik het echt niet meer, en frisse lucht en redbull hebben mij toen echt weer omhoog kunnen trekken. Heerlijk. Dat werkte zeker wel versterkend, die redbull. :)
Ik vind Nalu ook erg lekker, maar dat is nauwelijks te krijgen bij benzine tanks.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:42

Nalu heb ik nog nooit van gehoord. Maar werd jij er wakkerder van dan Florien of geconcentreerder? :)

Drinken en Ritalin ja ik ken het, ik stop na één biertje beter al :+ Nou ben ik sowieso geen grote of frequente drinker maar de medicatie scheelt idd aanzienlijk :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:47

Beide, maar vooral geconcentreerder. Ik was extreem moe, en nadat ik even buiten mijn benen heb kunnen strekken en een redbull naar binnen had gewerkt, kon ik beter mee krijgen wat mijn mede passagier (die overigens ook bijna in slaap viel) vertelde en had ik beter overzicht op de weg. :)

Ik had gisteren trouwens gesprek met mijn 2 eigen psychen en nog een ander, die samen werkt met "mijn" mensen. Was wel een goed gesprek, weet beter waar ik aan toe ben en hij wil mijn schengenverklaring ondertekenen. Waarschijnlijk ga ik na Zambia (4/06 - 23/06) starten met Concerta, en dan gewoon aankijken hoe ik het met de vakantie wil doen (wel/geen/andere medicatie).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:54

Mag ik hier ook meepraten? Ik heb nog geen officiele diagnose maar ik ben vanochtend door de huisarts doorgestuurd naar het altrecht daarvoor. Mijn zus en broer hebben beiden ADHD en zelf mis ik alleen de hyperactiviteit in mn bewegingen eigenlijk.... wat testjes via mn zus (psycholoog) waren allemaal errug positief voor AD(H)D (de h is dus nog de vraag...)
Ritalin vorige week van mn broer uitgetest en oh wat ontzettend fijn!!!
Ik moet hier nog bijlezen maar dat gaat niet zo snel....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:47

Rock schreef:
Toen ik voor het eerst begon ermee, heb ik een dag héél erg gehuild, omdat ik me voor het eerst in mijn leven normaal voelde, voor het eerst in mijn leven voelde hoe het was om niet voor élke stap te moeten vechten, hoe het voelde om óverzicht te hebben...

Niet te omschrijven dat gevoel.

Ik ben hard mn best aan het doen om bij te lezen maar dit had ik afgelopen maandag... Ik ben al 3 jaar bezig om een aantal echte stampvakken te halen (alle ziektes bij alle dieren....) en het lukt nog steeds niet... Ben aan het samenvatten en afgelopen 3 jaar nog nooit meer dan 20 paginas op een dag kunnen doen (en dan echt van smorgens tot savonds achter je boeken zitten). Met ritalin? Hoppa 11 pagina's in 2 uurtjes en ik heb het nog onthouden ook!! Dat is ook een wonder. Ik heb zo ontzettend zitten janken! Ik kon om me heen kijken zonder honderden gedachtes en ogen die overal overheen flitsen. Rust en overzicht! Ik ken dat gevoel dus wel heeeeeeel erg goed! Kan er nu nog steeds om janken als ik eraan denk....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:21

Zwerte, Die H kan heel goed alleen van binnen zitten maar toch aanwezig zijn. Fijn dat je goed reageerde op Ritalin, hopen dat je het nu snel zelf kan krijgen ook dan!
Enne je bent zeer welkom hier natuurlijk :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:30

nou, hyperactief ben ik wel van binnen inderdaad... mijn zus zegt ook dat ik het zeker niet moet uitsluiten, zij is tenslotte ook geen "typische" ADHD'er maar nog wel wat drukker in gedrag dan ik. Maar ach, we zullen wel zien wat er uit de testen gaat komen!
Ik hoop dat ik snel aan de ritalin kan, vooral voor mn studie want het begint nu toch echt wel problematisch te worden...

ik vroeg me nog wel af of iemand hier dezelfde ervaring heeft: ik kreeg het veeeeel minder warm met ritalin. Ik heb het namelijk altijd warm, vaak zelfs benauwd en ik functioneer niet meer als het warmer dan 20 graden is. Met ritalin had ik daar veel minder last van, toevallig iemand hier die dat herkent?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:17

Welkom Zwerte! :)
Fijn dat je zo enorm goed reageert op ritalin. Dat van die warmte klinkt niet bekend bij mij, maar het is ook nog niet extreem warm geweest dit jaar. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:23

Zwerte, dat is normaal :j Heb er ooit zelfs een item over gelezen, Ritalin onderdrukt dat gevoel (ik heb het dus snel koud met Ritalin) en mensen die bv zwaar sporten moeten dan ook uitkijken als het heel warm is omdat je oververhitting pas te laat opmerkt wat een groot risico met zich meebrengt :)

Edit: Item gevonden http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... arme-dagen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:33

Oh oh. :=
Ben benieuwd hoe ik ga reageren dan, mijn sport is net pas weer van start gegaan (zomersport) en ik krijg normaal vrij snel hoofdpijn met warm weer... En toen gebruikte ik nog geen meds.