Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:37

Duimen jullie morgen voor mijn dochter ???
Zij moet haar spreekbeurt houden :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:40

Tieme, als dit idee 100% van je begeleider af komt zou ik me afvragen of dat wel de juiste begeleider voor jouw is. Prioriteit hoort 1e levensbehoefte te zijn, dus schoon huis/lijf/kleren, geen schulden, administratie op orde, iets te doen hebben (dag/weekritme), beetje contact met de buren. Die dingen zijn essentieël, intieme vriendschappen/relaties zijn dat niet. Hoewel een goede vriend(in) om mee over persoonlijke dingen te praten erg prettig is. Maar een kerel vinden/vangen is niet het belangrijkste in het leven van een vrouw, tig jaar geleden zonder financieël vangnet en de wettelijke restricties misschien wel (of non worden), maar nu niet meer.
Als jouw begeleidster zelf niet zonder kan/durft is dat haar probleem en niet het jouwe.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:43

xan schreef:
Duimen jullie morgen voor mijn dochter ???
Zij moet haar spreekbeurt houden :=

Brrrr.. Ik duim hier mee.
-Alle tijd voor, ben toch ziek. :+ -

Tieme, rááááár iets, waarom zou dat mens zich daar mee bemoeien?
Een relatie loop je tegen aan, die scoor je niet als een supermarktartikel op een datingsite.
Als jij het niet ziet zitten, niet doen heel simpel.
Als het mijn ''begeleider'' mij dit zou flikken zou ze mijn begeleider niet meer zijn.
Echt waar, ik zou er klaar mee zijn, vertrouwen weg.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:52

moonfish13 schreef:
Tieme, rááááár iets, waarom zou dat mens zich daar mee bemoeien?
Een relatie loop je tegen aan, die scoor je niet als een supermarktartikel op een datingsite.
Als jij het niet ziet zitten, niet doen heel simpel.
Als het mijn ''begeleider'' mij dit zou flikken zou ze mijn begeleider niet meer zijn.
Echt waar, ik zou er klaar mee zijn, vertrouwen weg.

Hier ga ik me even helemaal bij aansluiten. Normaal zit ik niet om woorden verlegen, maar na het woord datingsite in de post van jou Tieme kwam er zoveel stoom uit mijn oren dat ik alleen met veel moeite mijn aandacht bij de rest van de post kon houden :=
Ik vind dit domweg belachelijk, echt belachelijk. Heb jij aangegeven dat je op dit moment dolgraag een relatie zou willen? Zo te horen absoluut niet toch? Bovendien zelfs als zóu je dat gedaan hebben dan lijkt me dat ze je beter zou kunnen begeleiden bij 'normale' manieren om iemand tegen het lijf te lopen :) Tieme, laat je niet gek maken alsjeblieft, houd voet bij stuk, enne net wat moonfish zegt, als jouw begeleider zo is als het nu op mij overkomt had ik iemand een heeeeeeeeeeeeeele grote schop onder de kont gegeven. :wave:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:57

Bij mij kwam ook eerlijk gezegt het stoom uit mijn oren hoor Alwiene! :(

Weet je waarom?
Sommige mensen zijn gewoon heel licht beinvloedbaar met Asperger.
Nou weet ik niet hoe het met Tieme zit hoor, maar een voorbeeld.
Maar als ze dat wel is en ze komt een verkeerde gozer tegen misschien niet sterk genoeg om diegene zelf een skup te geven om er van af te komen.
Stel dat iemand dat diegene toch vertrouwd op een een of andere manier, dan is het moeilijk om daar afstand van te doen, zie het nou aan loverboypraktijken bijvoorbeeld, dat zal voor zoiemand alleen maar moeilijker zijn denk ik.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:09

Ja heb je denk ik gelijk in moonfish. Ik heb zelf wel heel erg de neiging om niet over me heen te laten lopen, maar alleen al het feit dat Tieme hier vraagt of ze misschien toch maar het advies op moet volgen terwijl ze dat zelf eigenlijk niet wil, zegt al vrijveel over hoe beinvloedbaar iemand kan zijn :) Al ben ik heel blij dat je zelf je gevoel en gezond verstand gebruikt hoor Tieme, zou je begeleider ook eens moeten doen :+

Edit: Ik zou absoluut niet willen dat dít topic naar de huiskamer verdwijnt, maar is het misschien een idee om ook een kletstopic te maken in de HK? Lijkt me wel gezellig :) Zitten er van jullie ook mensen op autsider?

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:39

Tieme: wat jij wilt/ niet wilt is het allerbelangrijkste!!! Jouw begeleider (vraag me af waar die vandaan komt als ze zo pusht??) kan je wel advies geven, aangeven wat zij denkt dat goed is. Maar dit moet altijd in overleg met jou wel of niet uitgevoerd worden. Als jij het ergens niet mee eens bent dan moet je dat ook niet doen. IMO is het veel belangrijker om eerst aan de acceptatie/verwerking van je diagnose te werken. Pas als dat volledig goed is en je leven thuis is goed op orde zou ik zeggen dat je toe bent aan de volgende stap....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:46

Enne Xan, leeft je dochter nog? Mijn duimen zijn er afgevallen. :Y)

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:53

Ikzelf heb een oppaskindje met autisme richting asperger

Ik kan hem redelijk goed aanvoelen, maar we schelen niet veel qua leeftijd.
Hij zit in het 1ste en ik in het 4de. Dat maakt het af en toe wel lastig. Ik ben me er wat meer in aan het verdiepen vanwege dat ik een ander oppaskindje heb waarvan ze nu ook autisme aan het testen zijn.

Ik heb intussen al veel ervaring met het omgaan met autisme en add.

Goed van jullie om deze topic te openen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:17

bedankt voor jullie reacties. ik had even een schop in de goede richting nodig. :o ik ga het dus niet doen. ik weet nu af en toe nog niet hoe ik met mezelf om moet gaan, laat staan met een relatie. en buiten dat, de teleurstellingen die je te verwerken krijgt kan ik er op dit moment gewoon niet bij hebben. laat staan de stress van daten enz. wat erbij komt. ik heb perioden dat ik vrij snel "opstoppingen" in m'n hoofd heb dus dan helpt dit niet mee. buiten dat, als ik aan kinderen denk dan denk ik aan bewust alleenstaande moeder worden dus zo erg zit ik dus blijkbaar niet op een relatie te wachten :+ daarnaast denk ik erover om te stoppen met de lessen. heb nu 5 lessen of zo gehad. op zich heeft ze me wel geholpen. weet nu wat ik heb en waarom ik ben zoals ik ben. maar heb het idee dat ik er niet zoveel mee opschiet. zit meer in de stress over de dingen die ik als opdracht voor die lessen moet doen en de dingen die boven gehaald worden dan over de "problemen" die ik heb. er worden tijdens de lessen ook dingen naar boven gehaald waar ik eigenlijk niet meer aan wilt denken. ook niet goed maar in het begin werd me verteld dat ik het achter me moest laten en niet m'n leven moest laten beinvloeden. dit heb ik gedaan en vervolgens wordt het tijdens de lessen toch weer omhoog gehaald. met als gevolg dat ik er weer continu over na aan het denken ben en slecht slaap/nachtmerries heb. dan heb ik er dus meer last dan baat bij. dan heb ik op dit moment meer aan de hulp en luisterend oor van collega en man dan aan de lessen. ik mag in m'n handjes knijpen dat ik zo'n lieve collega met echtgenoot heb. echt mensen die moeite doen en hebben gedaan om mij te leren kennen en met mij om te gaan. onbewust hebben ze mij toch steeds een stukje geholpen. door naar me te luisteren maar ook door bijv. continu te zeggen dat ik ze aan moest kijken tijdens een gesprek of me gewoon aanraakte en knuffelde terwijl ik het niet prettig vondt. allemaal dingen die ze me onbewust "geleerd" hebben en wat ik nu als gewoon ben gaan zien. vandaag zijn ze bijv. weer de hele dag geweest om me te helpen met het opruimen en ordenen van m'n huis en adminstratie. een klein beetje begeleiden. daar heb je op z'n moment veel meer aan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:18

weet iemand nog een site waar bijv. uitleg of tips staan over de omgang met mensen met asperger??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:30

Ik ben wel nieuwsgierig wat het voor lessen zijn en door wie ze worden aangeboden?

Ik denk wel dat er twee kanten aan zijn. Je schrijft bv dat je over allerlei dingen nadenkt waar je eigenlijk niet over na wilt denken. Maar ik denk dat dit iets is waar je 'de derde weg' nog in moet vinden. Wat je uiteindelijk zou willen is dat je er aan terug kunt denken zonder dat je er nachtmerries van krijgt. Dat je het eerlijk hebt losgelaten en weet: 'dat was toen, dat was toen ook heel vervelend, maar het is niet meer nu.'
Ik snap dat het nu erg vervelend is om daar doorheen te moeten, en ik snap het ook als je vindt dat je werk en collega's nu belangrijker zijn.

Maar het is wel zo (heb ik gemerkt) dat dingen die pijn doen als je er over denkt ook energie kosten als je er niet over denkt. Ze slokken stiekem toch nog energie op, in hun eigen verborgen hoekje. Alsof je de hele tijd kracht nodig hebt om de deur dicht de blijven houden. Daarom kan het soms zijn dat het beter is om dan maar een tijdje heel verdrietig te zijn en het daarna los te laten (op een manier dus dat je er wel aan terug kunt denken zonder dat je weer meegesleurd wordt met de emoties die er aan vast zaten).
Maar dat zijn dingen die je gewoon stapje voor stapje moet doen - ik wil je daar niets in opdringen, maar ik wilde het toch even delen.

Froexiie

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:33

Hallo!
Mijn (stief)zus heeft ook autisme.(& adhd)
Hier had ik, vooral in het begin nogal moeite mee,
zij kan bijvoorbeeld geen sarcastische opmerkingen plaatsen, dan snapt ze het niet en denkt ze dat we haar uitlachen.
Ook kan ze van streek raken als iets niet loop zoals zij het wil..
Ik heb er nu nog wel last van maar het gaat al beter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:40

ik heb binnekort onderzoeken enzo, over wat ik heb :j

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:19

PFFFFFFFFFT, ik word echt zo moe van mijn moeder he!!!!!
ALLES wat ze ziet, linkt ze aan autisme ... behalve bij mij!
Ze beweert altijd dat ze zelf autisme heeft (terwijl het bij haar helemaal niet vastgesteld is, voordat ik getest ben ed dacht ze er ook echt nooit aan) en alles wat ze ziet bij een kind linkt ze aan autisme ... gewoon hatelijk!!
we kijken nu een programma "baby's wil is wet" .. over Derek Ogilvy, die net verteld dat de ouders het kind alles moeten uitleggen ed, altijd uitleggen waarom iets gedaan word of is gedaan .... het enige dat ze tijdens het programma al heeft gezien: "eigenlijk is dat dan zoals bij autisme dat hij gewoon alles op voorhand moet weten"

word echt gewoon zo zot en zo moe en zo .............. van haar dat ze alles en iedereen aan autisme linkt om maar aan te tonen dat ik echt niets mis heb en dat ik normaal ben en dat ze me niet anders moet behandelen (hoewel ik er bij haar wel rekening met moet houden van haar, terwijl zij niet eens iets bevestigd heeft!)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:23

_-:(
Ik snap je frustratie zo goed Orange!
Zelf maak ik het niet eens mee en ik zit me hier al op te winden. :o

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:07

Heej Thieme.

Ik vind het een goed idee als je bij je eigen standpunt blijft! Ik vind niet dat je begeleider zomaar voor jouw kan gaan beslissen of jij toe bent aan een nieuwe vriend. Als het nu ging om een gewone 'vriend' of vriendin dan zou ik er wel in kunnen komen.
Ik heb zelf ook mensen begeleid die licht autisme hadden of asperger, maar dat heb ik echt nooit van hun gevraagd.
Het is jouw leven, en jij heb nog steeds regie over je eigen leven. Je begeleidster is er alleen om je de goede kant op te sturen, verder niet. Dus ben trots op je dat je heb besloten het niet te doen!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:30

moonfish13 schreef:
Enne Xan, leeft je dochter nog? Mijn duimen zijn er afgevallen. :Y)

Sorry, had niet zoveel tijd meer.

Maar ze heeft het super gedaan. Een 7 !!!!!!
Wij zijn trots op haar.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:41

ik heb waarschijnlijk asperger, maar ben zeker niet dom ik die 3 havo heel makkelijk dit jaar en uit mijn IQ test kwam 136....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:46

moonfish13 schreef:
Bij mij kwam ook eerlijk gezegt het stoom uit mijn oren hoor Alwiene! :(

Weet je waarom?
Nou weet ik niet hoe het met Tieme zit hoor, maar een voorbeeld.
Maar als ze dat wel is en ze komt een verkeerde gozer tegen misschien niet sterk genoeg om diegene zelf een skup te geven om er van af te komen.
Stel dat iemand dat diegene toch vertrouwd op een een of andere manier, dan is het moeilijk om daar afstand van te doen, zie het nou aan loverboypraktijken bijvoorbeeld, dat zal voor zoiemand alleen maar moeilijker zijn denk ik.

dat is niet helemaal zo. ik heb hoogstwaarschijnlijk asperger(test is aangevraagt, en het klopt gewoon) . als ik een standpunt heb vind ik het erg moeilijk om er vanaf te gaan of compromissen te sluiten. wel is het zo dat ik niet snel voor mezelf op zal komen maar het zal negeren of hooguit iets terugzeggen wat minstens zo'n een belediging is, zolang ze maar op afstand blijven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:35

Amillia, ik krijg een beetje erg het gevoel dat jij vind dat je je moet verdedigen vanwege je mogelijke Asperger. Jij roept meteen dat je zeker niet dom bent, nee klopt, neem ik onmiddelijk aan aangezien Asperger juist voorkomt bij mensen met een gemiddeld tot vaak hoog IQ een eigenlijk niet bij een lager IQ. Dus waarom zou iemand denken dat je dom bent als je Asperger hebt?

Wat je laatste post betreft, er werd níet gezegd dat dat voor alle mensen met Asperger geldt :n Ik heb dus zélf Asperger en weet dus heus wel waar ik over praat. En néé ook ik ben absoluut niet makkelijk te beinvloeden, een koppige ezel van zijn plek krijgen is makkelijker dan mij van mijn mening/standpunt af te brengen. Máár er zijn wel degelijk mensen met Asperger die (daardoor) juist heel makkelijk te beinvloeden zijn omdat ze door alle verwarring onzeker geworden zijn of ze het wel goed doen!!

Overigens wacht ik nog op de resultaten van mijn IQ test, Dimence (Riagg) gedraagd zich weer als een slak :(

Maar Amillia, je bent méér dan welkom in het topic (alsof ik daar wat over te zeggen heb :+ ) maar zou je willen proberen om je niet meteen persoonlijk aangesproken te voelen én belangrijker nog niet meteen te zeggen dat wat een ander zegt niet klopt omdat jíj het anders ervaart? :) Weet je, autisten zijn net echte mensen :+ , er zijn er niet 2 gelijk ;)

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:50

Elk persoon met een autisme spectrum stoornis is anders: er zijn zeer veel verschillende soorten en binnen eenzelfde soort zelfs al heel veel verschillen.
Kenmerken die de een dus heeft hoeft de ander niet te hebben, en andersom....
Echter zijn er wel kenmerken te noemen die vrijwel iedereen met een ass in min of meerdere mate heeft (anders zou diagnose ook lastig worden)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:53

amillia schreef:
ik heb waarschijnlijk asperger, maar ben zeker niet dom ik die 3 havo heel makkelijk dit jaar en uit mijn IQ test kwam 136....

heb je die IQ test op tv gedaan?
want de uitslagen op tv waren veel te hoog. :P
& trouwens, wie bepaalt of je 'dom bent'
dit is alleen IQ
je hebt ook nog EQ, emotionele intelligentie.
(bijvoorbeeld.)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:12

Nou een EQ test wil ik niet doen hoor :+ Enne had er nog niet aan gedacht dat dat tv resultaten konden zijn, heb hem dit jaar nog niet gedaan, maar scoorde voorgaande jaren ook altijd zo rond die score ergens. Wacht nu dus op de uitslag van officiele test..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:28

Kwestie van lezen.
Citaat:

Staat er dat iedereen dat standaard is?

En ik ben wel dom hoor!
Alleen heb ik vmbo gedaan puur omdat de hulp die ik nodig had mij niet te bieden viel op hoger niveau!
-of niet wíllen bieden, denk dat dat het is!
Maarja, ik ben wel als beste van alle kandidaten geslaagd zonder ook maar iets te doen die 4 jaar.

Ooit een beetje verdiept in Asperger? Dan zou je weten dat ze vaak een bovengemiddeld iq hebben.
Bah.