Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:00

Hoi, ik heb 3 weken geleden te horen gekregen dat ik diabetes mellitus type 2 heb. Het zit bij ons in de familie (helaas), ik ben pas 38, heb absoluut geen overgewicht, leef gezond, beweeg meer dan voldoende, rook en drink niet.
Nu heb ik een paar vragen. Binnenkort moet ik dagcurves laten prikken. Hoe gaat dit, moet ik dan op een dag een aantal keer bij HA laten prikken?
Voorts heb ik ontzettend van last van zware hoofdpijnen: migraine en andere zware hoofdpijn. Binnenkort moet ik hiervoor ook naar de neuroloog. Is er een causaal verband tussen deze hoofdpijn en de suiker?

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:19

hmmm zou kunnen die hoofdpijn, ik heb t nl elke keer als mijn suikers te laag hebben gezeten.

dagcurvers zal je HA je wel uitleggen , maar denk dat ej nuchter moet komen soggends om t vast te stellen, dan tussen de middag en smiddags oid. maar dat zal je toch nog wel uitgelegd worden.

sterkte maar als t goed geregeld is, is er wel goed mee te leven hoor

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:53

Precies, de symptomen zijn van lage suikers, maar telkens als ze me prikken is het te hoog.... kunnen de waardes zo enorm schommelen? Ik gebruik nu 's avonds 1 tablet metformine.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:53

ja en of ze zo kunnen schommelen, ik ga soms binnen uur van 30 naar 2 en dan weer naar 10 en weer naar 5 etc etc, voel me dan wel net een vaatdoekje haha

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:38

Aha, dat verklaart voor mij een heleboel! De eerstvolgende keer dat ik weer zo ziek wordt, kan ik gelijk laten prikken bij de dokter, zodat we weten of de waardes dan inderdaad te laag zijn. Maar jeetje, dat ze bij jou van 30 naar 2 kunnen gaan, kan me nu goed voorstellen dat je je dan een vaatdoek voelt!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:57

Carolinef schreef:
ja en of ze zo kunnen schommelen, ik ga soms binnen uur van 30 naar 2 en dan weer naar 10 en weer naar 5 etc etc, voel me dan wel net een vaatdoekje haha

klinkt erg bekent :o :P

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:32

Caroline, welke medicijnen gebruik jij? Ik heb nu dus metformine en dat verlaagt de suiker (en is langwerkend), maar als straks blijkt dat de waardes te laag worden, wat voor soort medicijnen moeten het dan worden? En ja, ik moet dit natuurlijk ook gewoon aan de HA vragen, maar ik kom graag beslagen ten ijs (de dokter besteed gelukkig veel tijd aan me en ik kan alles vragen, 't is nu ook allemaal nog zo nieuw voor me).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:23

Pas even op dat we hier niet diabetes type 1 en type 2 door elkaar halen. Ik heb veel ervaring met type 2 en ik geloof nooit dat je waardes zo laag zijn dat je onder de 5 komt. Die hoofdpijn hoort zeker ook bij hoge waardes!

Een type 2 op Metformine kan bijna geen hypo's krijgen, alleen bij uiterst lang niet eten of extreme inspanning. Geloof me, Metformine wordt eerder opgebouwd als afgebouwd.

Metformine is een medicijn wat zorgt dat de door het lichaam gemaakte insuline beter wordt opgenomen in de cellen. Dat is heel wat anders dan ingespoten insuline bij een type 1.

Mensen met type 2 die geen insuline gebruiken zullen zelden zulke heftige schommelende waardes hebben.

Als je trouwens pas 38 bent, geen overgewicht hebt en verder gezond leeft, zou je zomaar nog weleens een type 1 kunnen zijn hoor. Maar dan krijg je echt pas hypo's als je toch gaat spuiten. Ik zou zeker heel snel die dagcurve maken, vraag uitleg (er zijn vastgestelde priktijden), meter en boekje mee naar huis en prik een paar dagen!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:16

Bedankt!
Volgens de HA ben ik een type 2, maar bij mijn zus (ook een type 2) heeft het erg lang geduurd om haar ingeregeld te krijgen, het leek wel of zij het midden hield tussen 1 en 2! Hoe komen ze erachter of ik misschien een type 1 ben. Ik moet dinsdag weer naar de HA en dan zal ik vragen om de dagcurve te laten maken, wil zo graag weten waarom ik zo'n 4 dagen per week in bed moet blijven omdat ik te ziek/beroerd ben op te zijn.
Aha, die hoofdpijnen kunnen dus ook bij te hoge waarden voorkomen. Verleden week was het 's middags, niet nuchter, 5,5. Nuchter is het nu rond de 8 a 9.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:16

Ik baal soms dat ik zo ontzettend veel uitleg over dit soort zaken ben kwijtgeraakt. Een forum waarop ik heel actief was, is opgeblazen en weg is al mijn input. Ik kan het vaak ook niet meer opbrengen omdat allemaal opnieuw te doen.

Maar even in de archieven van mijn eigen blog gedoken (heb het hier al eens gepost geloof ik) en nog een link gevonden waarop ik vrij duidelijk uitleg wat type 1 en 2 nu precies inhoudt en waarom het zo verschillend kan zijn.

Kijk maar of je er voor nu wat mee kan: http://blog.nieuwenoord.nl/?p=243

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:22

Thanks voor de link! Mijn arts had me al het nodige verteld en ik wist van biologie op het VWO ook nog wel het nodige, maar deze korte opfriscursus was zeer welkom!
Zag trouwens dat je 2 paarden van Cinovo hebt. Ik reed vroeger een aantal hengsten voor de eigenaar van deze hengst en kende dit dier dus ook goed!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:33

Ha, Cinovo-kenners hoor je niet veel. Yep, onze tuigers zijn nog echte lieve werkers, Cinivokids! Ik heb hem zelf een keer gezien, op stal bij Van Maanen in Ede.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:38

Nog even: met waarden rond de 9 denk ik echt dat je toch een type 2 bent. Mensen met een niet-behandelde type 1 schieten echt dik boven de 20 uit.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:41

Hij is later naar Van Maanen vertrokken, toendertijd stond ie in Houten (even off topic). Hoe komt het dat jij zoveel afweet van diabetes?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:46

Ik heb in 2002 diabetes gekregen en ben zo'n typje dat er dan volledig induikt (ik proef dat bij jou ook wel). Via diverse forums en websites kwam ik al snel erachter dat er heel veel te leren viel. In 2003 heb ik me aangemeld als Diabetes Informatiepost bij de DVN (Diabetesvereniging Nederland) en heb ik mijn eerste opleiding daar gekregen.

Ik kwam in het bestuur van de DVN Afdeling Gorinchem e.o. en was alles behalve blij met de manier waarop dat liep, met name de educatie aan mensen met diabetes was ingedut. Er werden cursussen gegeven, maar echt droog en saai. Omdat ik van huis uit uit het basisonderwijs kom, vond ik dat dat anders moest kunnen.

Ik ben dus cursusleider geworden bij de DVN en toen was het hek van de dam. Ik heb heel veel cursussen gevolgd, maar ook zelf gegeven en op een bepaald moment ook opleidingen mee ontwikkeld. Daarnaast draaide ik inmiddels als voorzitter de afdeling en zat mijn man ook dag en nacht in het DVN-werk. Ik heb er enorm veel van geleerd en heel veel mensen met diabetes door leren kennen. Ieder met zijn eigen verhaal en zijn eigen ervaringen.

Privé-omstandigheden en een koerszwenk in het beleid van de DVN heeft ons afgelopen jaar doen besluiten voorlopig even met alles te stoppen, maar dat betekent natuurlijk niet dat je kennis kwijt is. Mijn grootste talent (ahum, dat klinkt banketstaaf) is het in Jip-en-Janneke taal uitleggen van hoe het nou allemaal werkt.

Ik heb een tijd gehad dat ik gewoon nergens zin meer in had. Diabetesmoe, zowel wat betreft mijn eigen behandeling (gaat goed hoor, op de automaat bijna inmiddels) als wat betreft hulp aan anderen. Ik begin langzaam weer zin te krijgen mensen weer wat op gang te helpen, alleen heb ik destijds mijn hele archief zo'n beetje weggekieperd (stom!).

Ik ga eens nadenken over hoe ik al mijn verhalen en uitleg weer eens op een nette manier kan ordenen en vernieuwen ...

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:48

Eve_lien schreef:
Wie weet..
Over een jaartje of twintig..
Is de stamcel therapie mogelijk. Dan is het weg met de spuiten en apparaten :)).

In Amerika is die terapie er al :)
er was toen 1 man die dat had gedaan, en ik zou naar Amerika gaan voor die behandeling, maar het was allemaal nog in een te onzeker stadium, dus heb het toch niet gedaan :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:50

wat is stamcel therapie dan precies?
Heb ik nog nooit van gehoord....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:57

Ik denk dat een transplantatie van de Eilandjes van Langerhans bedoeld wordt?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:24

Zo, ik vertrek straks voor mijn eerste wintersport vakantie ooit :D Na veel heen en weer ge-email tussen mij en mijn dvk denk ik dat het wel goed komt, haha! De kans is groter dat ik eerder terugkom met een gebroken ledemaat dan om een ontregelde diabetes, denk ik ;) Mijn pomp pak ik flink in en draag hem dan gewoon direct op m'n lichaam, dan moet het wel goedkomen!

Welkom capraibex70, hoop dat je er gauw een beetje een kunt wennen en dat je gauw wat minder last hebt!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:54

nou fijne vakantie en break a leg ;) (betekent toi toi toi int engels)

ik ben idd type 1 diabeet en dus insuline afhankelijk, maw, ik spuit

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:05

Have fun! Komt vast wel goed. Bevalt de pomp weer een beetje?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:07

ok heeeeeelemaal off topic, maar ben zooo trots op mijn kanppe kleuter spook, zucht zwijmel zwijmel

Afbeelding

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:51

MI1990 schreef:
Carolinef schreef:

klinkt erg bekent :o :P

Mij ook :o zat vanochtend op school op 17.5 toen een halfuurtje daarna voelde ik me wat raar dus prikte maar voor de zekerheid zat ik op 6.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:52

Geweldig Caroline!!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:44

haaay lang niet geweest hier..
mijn gemiddelde is erggggg slecht.. :\ nu 10.7 :oo
echt veel te hoog, kom soms gewoon met 23 op.. :=