Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:06

Spannend!!! :D

ik heb littekenweefsel denk ik in me lip/kin weet niet precies hoe uit te leggen! voelt heel hard! niet echt lekker.. geen idee wat ik daaraan kan doen!?!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:07

collendoorn schreef:
Spannend!!! :D

ik heb littekenweefsel denk ik in me lip/kin weet niet precies hoe uit te leggen! voelt heel hard! niet echt lekker.. geen idee wat ik daaraan kan doen!?!

Zou het ook niet weten.
Misschien heeft de apotheek een littekenbestrijdende crème ofzoiets? :P

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:10

haha wie weet ;) ik ga moet 14 dec naar de ortho vraag het ook wel even aan hem!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:52

Hey, ik ben nieuw hier in het topic. Heb her en der wel al wat verhalen gelezen.

3 weken geleden ging ik naar de tandarts voor informatie over facings, die stuurde me door naar de ortho en die weer naar de kaakchirug. En nu 3 weken later zit ik inplaats van met facings op mijn tanden met een beugel en een operatie in het vooruitzicht..

Afgelopen dinsdag hebben ze bij mij een beugel gezet (heb er vroeger al 6 jaar mee gelopen..) (overbeet is toen wel kleiner geworden, maar alles is terug verschoven doordat er geen plaats is. En natuurlijk de last van krakende en verkrampende kaken. Over een half jaar volgt dan de kaakoperatie (overbeet) en wordt dus mijn onderkaak naar voren geplaatst. Daarna volgt dan nog ongeveer 1 jaar een beugel.

Zit nu met de verzekering (vgz) om een machtiging aan te vragen voor ortho en operatie (aangezien het medisch is) maar lees dat veel alleen de operatie vergoed hebben gekregen?
De kaakchirug heeft buiten het feit dat ik over een half jaar wordt geopereerd eigenlijk niks gezegd. En het gaat nu allemaal zo snel en is allemaal onverwachts. En weet dus niet goed wat ik kan verwachten, waar ik last van ga krijgen, wat niet gaat, wat wel enz. Mijn vriend zegt dat ik me nu al druk aan het maken ben over iets wat over een half jaar pas gaat gebeuren. Klopt miss wel, maar toch ben nu al nerveus en zie er erg tegenop. Heb nu al heel mijn wangen kapot door de beugel en kan niks bijten of fatsoenlijk eten door de pijn in mijn tanden, laat staan wat het dan straks gaat geven..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:54

Paashaas schreef:
Zit nu met de verzekering (vgz) om een machtiging aan te vragen voor ortho en operatie (aangezien het medisch is) maar lees dat veel alleen de operatie vergoed hebben gekregen?

Zelf zit ik bij Menzis en ik zit in hetzelfde schuitje als jij verder. Aangezien mijn overbeet een schrijnend geval blijkt krijg ik alles vergoed :) Ben daar erg blij mee!

Door een foutje kreeg ik een keer te horen dat het niet werd vergoed - toen had ik een heel beroerd weekend :=

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:02

Dat geloof ik, ik zou niet weten waar ik 5-6000 euro vandaan moet halen..
Ik denk niet dat ze mij als een schrijnend geval gaan zien..
Heb schijnbaar een skeletale afwijking categorie 2 die niet valt te corrigeren met een beugel.
Maarja of ze daar dan genoegen mee nemen.. en de beugel heb ik nodig voor de operatie maar daar deden ze al moeilijk over omdat ik ouder ben dan 22.. Lijkt moeilijk voor hun om orthodontie voor mooie tanden apart te zien van een beugel nodig voor een operatie..

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:11

Paashaas schreef:
Heb schijnbaar een skeletale afwijking categorie 2 die niet valt te corrigeren met een beugel.

*duizel* Tjee, ik heb geen idee wat dat is!
Zelf heb ik een overbeet van 1 cm en een daardoor voortdurend openliggend gehemelte. Tijdens m`n werk heb ik er ook min of meer last van: Nederlands doceren gaat nog (al verstond een aantal leerlingen maandag mijn 'pudding' als 'k#tding' :oo ), maar m`n Engels wordt er niet mooier op...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:20

Daar heb ik gelukkig geen last van, wel dat ik slecht verstaanbaar ben. Vreemd genoeg heb ik dat ook met verstaan.. :) moet vaker vragen wat zeg je nu? want dan versta ik iets raars wat dus helemaal niet zo is.. ;)

Nu met de beugel in is mijn praten helemaal achteruit gegaan. Ik slis soms en sommige woorden zijn moeilijk te zeggen. Zeker met lesgeven erg onhandig.. Hopelijk gaat het straks beter als ik wat meer ben gewend aan de beugel.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:46

Ik ging jullie nog op de hoogte houden van die kennis.
Ben er vandweek langsgeweest. Bij haar is het nu ongeveer 1 maand geleden dat ze geopereerd is.
Ze kan momenteel goed praten en heeft niet echt pijn. Toch is haar eten nog altijd deels vloeibaar. Korstjes gaan bijvoorbeeld nog niet, het middenste van de boterham wel. Haar elastiekjes zijn er terug uitgehaald wegens het voelen van een pijnlijke druk op het rechterkaakbot als ze elastiekjes in had.

Het resultaat is al erg mooi! Ze heeft geen zwelling meer en haar gezicht komt beter uit. Echt een drastisch verschil is er niet.
Ze zei dat ze er blij mee is en dat ze bijna wekelijks wordt opgevolgd door de kaakchirurg. Echt pijn heeft ze niet gehad, wel een lastig gevoel in het begin.

Ohja qua gevoel in de lippen. Ze heeft in het begin een beetje een tintelend gevoel gehad, maar dat is langzaamaan aan het verdwijnen. Het is nog niet helemaal weg.

Ik heb ook de korreltjes meegekregen.
De naam: Arnica Montana 9ch
Het kost 8.20 euro staat er op het rolletje.
Heb even rondgesurfd, en hier is het ook te verkrijgen.
http://www.newpharma.be/apotheek/unda/9 ... tml#fermer

Een week voor de operatie moet ik beginnen. 5 keer per dag moet ik 5 kleine bolletjes innemen. De bolletje moet ik eruit draaien en komen vanzelf in het onderste rondje terecht. Dat rondje moet ik eraf draaien en meteen (zonder aanraking van lippen of handen) in mijn mond doen. Je moet geen water gebruiken want het smelt. Bij haar heeft het enorm geholpen.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:50

korreltjes?? ik snap het niet wat houd dat in ?? en waar zorgt dat voor?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:04

Het is voor mij alweer 12 jaar geleden dat ik ben geopereerd aan mijn kaak (bovenkaak corrigeren door bovengebit los te maken, 2 driehoekjes uit de bovenkaak te halen en bovengebit weer vast te schroeven (zodat de kiezen hoger in de schedel komen te zitten), onderkaak verlengd en kin naar voren geplaatst). Ik had een open overbeet welke ook weer terug in de oude stand kwam na een beugel (ook buitenboord).
Ik vond de operatie erg spannend. Al met al viel de operatie erg mee, het niet kunnen eten heb ik als lastiger ervaren dan de pijn na de operatie. 6 weken de kaken op elkaar en daarna weer rustig aan eten. Ik zal mijn eerste hap aardappelpuree nooit meer vergeten.
Ik heb nog wel 1 a 2 jaar last gehad van gevoeligheid bij mijn kaakgewichten en heb aan mijn linker onderlip soms een koud gevoel bij aanraking (in de weken na de operatie voelde ik daar niets).
Ik zou het zo weer doen! Ik kan nu beter eten, gewoon iets afhappen en ben tevredener over mijn profiel. Het is geen kleine ingreep, maar je doet het wel ergens voor vind ik.
Ik wens jullie sterkte bij je operatie en herstel.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:06

ik heb dat idd ook! bovenkaak verplaats en kin naar voren gezet! ook voor overbeet! die op jonge leeftijd gecorrigeerd is met beugel! maar ook door ruimtegebrek weer terug is gegaan.. Oohjaa mijn bovenkaak hebben ze ook verbreed!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:14

Je kaak verbreden lijkt me ook heftig. Het is bij jou nog niet zo lang geleden toch? Ik heb in mijn mond ook wel littekenweefsel, nog steeds, maar het stoort niet. Ik kan me wel herinneren dat ik het soepel probeerde te houden en af en toe op spanning hield met mijn tong (soort stretchen van je lippen).

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:16

jaa dat doe ik nu idd ook!!

me laatste operatie was 5 oktober!

en dec 2 jaar terug is me bovenkaak verbreed! Door middel van een tpd apparaat!
Die moest me vader dan elke dag aandraaien (kon ik zelf niet) en deed echt MEGA zeer!! echt dat was echt niet grappig..!!
ik zal wel even een fotoupdate maken! kunnen jullie het allemaal zien! haha zag er niet uit!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:41

foto's volgen nog..! mijnalbum werkt even niet mee!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:05

collendoorn schreef:
korreltjes?? ik snap het niet wat houd dat in ?? en waar zorgt dat voor?

Is een homeopatisch middel tegen de zwelling.
Blijkbaar heb je véel minder zwelling daarna als je die korreltjes inneemt.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:35

Oohww!! ik had van arnika! druppeltjes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:46

collendoorn schreef:

Arnica Montana 9ch

In de korrelvorm ;)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:50

M_VE schreef:
collendoorn schreef:

Arnica Montana 9ch

In de korrelvorm ;)

ahaa ;) haha op die manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:24

Hey mensen,

een tijdje terug (het voorjaar) ben ik hier terecht gekomen omdat ik waarschijnlijk moest gaan geloven aan de osteotomie.. En ja hoor..
Ik wordt geholpen aan mijn onderbeet (centenbakkie). Volgende week kiezen trekken en 23 december (heerlijk voor kerst) de beugel erin.
Ik moet zeggen dat ik er enorm tegen opzie en eigenlijk nog steeds een beetje twijfel.. Vooral omdat het zo'n lang traject is.. denk dat, nu het traject bijna begonnen is, ik hier wel wat vaker te vinden zal zijn.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:28

Net terug van de orto en moet nu gewoon ZES!!!!! elastiekjes in mijn mond hebben :( Dat is toch ook geen doen zeg.. :n Nou wordt eten helemaal een heisa van heb ik jou daar.. Nou ja, na het eten vooral :+
Nou ja, ik zie wel hoe braaf ik me eraan houd.. :n

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:33

mag je ze niet gewoon uit doen met eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:35

Nou hij praat natuurlijk zo dat je ze altijd in moet houden, maar met eten is het echt heel irritant.. Maar ik doe ze in wanneer het me uitkomt of nou ja, vooral niet in wanneer het me niet uitkomt.. Heb nu wel weer veel pijn aan mijn kiezen.. Dus ze doen wel degelijk iets.. :+

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:28

elastiekjes doe ik echt niet in met eten ;) haha ben het nu ook een beetje zat!! me elastiekjes! het staat netjes van de kaakchirurg hoeft het niet meer! alleen de ortho zei dat ik het wel nog in moest houden! maar het doet gewoon zeer aan me kiezen!! en veel doet het niet meer voor de stand :P maar als ik eet! doe ik ze toch echt even uit ;) haha

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:04

Heb al een lijstje gemaakt met inkopen voor na de operatie.
Over 15 dagen is het eindelijk zover.
Ik ga over een week eens foto's trekken zodat jullie al een beeld hebben van voor de operatie.

Het komt écht dichtbij. Spannend, spannend, spannend!!