Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:33

Ik heb ook echt genoten ondanks het feit dat ik het wel spannend vond. Als het misgaat ben ik natuurlijk sitting duck. Hij is nog echt een peutertje maar wel fijn cool.

Is die van jou nu ook een tinker DP?
Leuke foto :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:36

Sitting Duck :+

Ja zeker.
Ook over naar de rustige tinkers. Alleen deze heeft die memo niet gekregen. }>

Super lief paard maar goed voorwaarts.

Heb ook nog een ruin.
Zie mijn profiel

Texas02

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:28

Ik denk ook dat het met luchtvochtigheid te maken heeft, of wisseling in weer of luchtdruk. Geen idee. Ik heb vandaag ook weer meer pijn. Rug op verschillende plekken vooral nu. Onderrug, midden, ook daar precies onder de schouderbladen. Dat is ook echt een rotplek. Nek zeurt altijd wel een beetje, maar is vandaag wel weer wat minder erg (of beter gezegd op dit moment, dat kan altijd snel veranderen). Iets pijnlijk en stijf, maar voor de verandering niet extreem.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:04

Ik heb vanmiddag uiteindelijk toch maar de amitripriline genomen. Pijn is nu wel iets minder maar nog lang niet weg. Wel val ik om de haveklap in slaap. Hopelijk voel ik me morgen wat beter. Ik haat dat spul maar soms moet ik het gewoon weer even een poosje nemen. Rijden zit er voor mij in ieder geval voorlopig niet meer in. Niet alleen vanwege mijn rug en heupen maar ook vanwege mijn gewicht. In dit geval is het een geluk bij een ongeluk dat mijn paard niet meer bereden mag worden en lekker van zijn pensioen geniet. Wel heb ik nog de plannen om een van mijn shetlanders voor de sulky te gaan beleren maar ik kan me er gewoonweg niet toe zetten momenteel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:23

Amitriptyline werkt toch pas na een paar weken op pijn?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:28

Dreamboy schreef:
Ik heb vanmiddag uiteindelijk toch maar de amitripriline genomen. Pijn is nu wel iets minder maar nog lang niet weg. Wel val ik om de haveklap in slaap. Hopelijk voel ik me morgen wat beter. Ik haat dat spul maar soms moet ik het gewoon weer even een poosje nemen. Rijden zit er voor mij in ieder geval voorlopig niet meer in. Niet alleen vanwege mijn rug en heupen maar ook vanwege mijn gewicht. In dit geval is het een geluk bij een ongeluk dat mijn paard niet meer bereden mag worden en lekker van zijn pensioen geniet. Wel heb ik nog de plannen om een van mijn shetlanders voor de sulky te gaan beleren maar ik kan me er gewoonweg niet toe zetten momenteel.

Hoeveel mg gebruik je, neem je het in de ochtend of avond in?
Begrijp ik het goed dat je de amitriptyline af en toe pakt?
Voor zover mij bekend is het pas enigszins werkzaam na een week of 2 slikken en op zenuwpijnen pas na 6/8 weken merkbaar als het al iets doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:33

Earth schreef:
Ik besefte me vanmorgen dat mijn bericht best wel tegenstrijdig is. Het heel zwaar hebben, maar wel kunnen paardrijden. Als ik jullie verhalen dan zo hoor ben ik dankbaar dat ik iig nog de deur uit kan, laat staan paardrijden. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn man, hij is dan ook mee geweest gisteren om me wat te ondersteunen.

Eej, geen probleem. We vieren de goede momenten toch? *\o/*

DP: een tinker. Dat had ik niet achter jou gezocht. Zo zie je maar weer.

Qua amitriptyline, al vroeg je het niet aan mij. Ik gebruik 20mg savonds. Ik heb het voor zenuwpijn al moet ik zeggen dat het vooral heel erg hielp met allerlei random pijn in mn lichaam (waar ik nooit op gediagnosticeerd ben) en het slapen en niet echt voor de zenuwpijn. Maar ik merkte dat ik er op zich genoeg baat bij had om mee door te gaan. (Alleen word ik er zo dik van ;( )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:42

DP met een tinker had ik nu ook niet echt verwacht :)

Mijn eerste tinker had echt een warmbloed karakter en ik vond hem geweldig maar nu is het coole karakter van Sjors meer dan welkom.

We zijn allebei wat ouder en ik ben niet meer wat ik was helaas.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:53

Iris82 schreef:

Ik denk ook dat de pijn vooral vermindert is doordat ik nu zoveel slaap en mijn lijf tot rust komt of zo. De echte, hevige pijn in rug en heupen is er nog gewoon helaas. Overigens werkt het normaal na een paar dagen, geen weken. Tenminste bij mij. Ik word er alleen de eerste dagen heel suf van. Normaal neem ik het dan voor het slapen gaan maar nu dus overdag genomen. Niet handig.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:46

Dreamboy schreef:
Iris82 schreef:

Ik denk ook dat de pijn vooral vermindert is doordat ik nu zoveel slaap en mijn lijf tot rust komt of zo. De echte, hevige pijn in rug en heupen is er nog gewoon helaas. Overigens werkt het normaal na een paar dagen, geen weken. Tenminste bij mij. Ik word er alleen de eerste dagen heel suf van. Normaal neem ik het dan voor het slapen gaan maar nu dus overdag genomen. Niet handig.

Ik neem het ook voor de nacht, anders ben ik overdag echt veel te suf en duf en lukt/kan niets meer daardoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:33

Percy schreef:
DP met een tinker had ik nu ook niet echt verwacht :)

Mijn eerste tinker had echt een warmbloed karakter en ik vond hem geweldig maar nu is het coole karakter van Sjors meer dan welkom.

We zijn allebei wat ouder en ik ben niet meer wat ik was helaas.

Daarom hier ook de tinker.
Dagje ouder plus steeds lange tijd tussen het rijden in.

Bij beide kan ik zo opstappen na lange tijd, de merrie heeft wel verder een meer warmbloed karakter.
Altijd aan.. De ruin moet ik wat motiveren.

Nee het jong en onbezonnen over hindernissen vliegen is mijn vorige leven :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:30

Hebben jullie soms ook dat de knop omgedraaid word?

Vanmorgen ging het goed.
Wilde in de middag met de motor weg (ik achterop)
Nog even naar de winkel en kom thuis. Pats. Geen energie meer.
De hele dag niet meer.
Ook niet meer weggeweest.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:41

DuoPenotti schreef:

Vanmorgen ging het goed.
De hele dag niet meer.

Ja regelmatig, dan heb ik bv maar 6 uurtjes gewerkt ( gebeurt ook op vrije dagen)en zit ik vol plannen om nog iets te gaan doen, fietsen, scooter rijden of wandelen met mijn man, maar ik kan dan echt niet meer. En ik krijg later in de avond die energie ook niet meer terug. De arts zei ooit tegen mij, je mag moe thuiskomen maar als je in de avond maar weer opgeladen ben tot 70 % ( 30% haal je in in je slaap) maar ik haal vaak de 20% niet, dus begin de nieuwe dag al met een achterstand. En ik ka dan wel janken dat ik weer iets niet kan .

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:46

Wij zijn vandaag de hele dag weggeweest met de Brabantse aanspanning. Ik zat op een super geveerde wagen maar nu ben ik ook op inderdaad en mijn rug is ook niet blij. Dwars door de biesbosch is een nogal hobbelig parcours.

Dat wordt morgen rustig aan doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 17:48

DuoPenotti schreef:

Vanmorgen ging het goed.
De hele dag niet meer.

Oh ja ellende. Twee kanten op. Zoals vrijdag hele dag poedersuiker, en dan toch kunnen rijden. Gisteren begon oke, maar was ik zo ontzettend moe dat ik om 18 uur al wilde slapen, maar uiteindelijk om 20.30 uur gehaald en toen was het wel klaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:50

Maar het is hier net een knop.
Niet dat het langzaam leegloopt maar zo pats.
Lamp uit.

De andere kant op heb ik nooit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 17:51

Oh ja hier ook idd. Dan ineens willen de luiken dicht. Is er niks meer tegen te beginnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:09

Dreamboy schreef:
Hier al een paar dagen het gevoel dat ik onder een trein heb gelegen. Fibromyalgie speelt weer enorm op. Alles doet xeer en zo vermoeid. Ik neig er zelfs naar om maar weer naar de amytriptiline te grijpen. Best bijzonder want normaal heb ik er met warm weer veel minder last van. Sinds een week ook pijn in het midden van mijn rug, onder de schouderbladen ter hoogte van mijn ribben. Deze klacht ken ik niet als fibromyalgie pijn. Zijn er mensen met fibromyalgie die hier ervaring mee hebben?

Jup, helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:12

En over de goede momenten en berichten, laten we die alstjeblieft wél delen.
En vieren.

Anders wordt het een wel heel zwaar klaagtopic, als we alleen ellende mogen delen.

Bovendien snappen te veel gezonde mensen al niet dat we ook gewoon leuke dingen meemaken en fijne momenten kennen.
Laten we dat hier alsjeblieft wel 'veilig' mogen delen zónder oordeel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:13

DuoPenotti schreef:
Maar het is hier net een knop.
Niet dat het langzaam leegloopt maar zo pats.
Lamp uit.

De andere kant op heb ik nooit.

Helaas wel. En idd nooit de andere kant op. Vandaar dat ik extreem plan als ik iets leuks wil doen en heb ik geen spontane plannen meer, want de kans is groot dat het kaarsje uit is en ik dus weer teleurgesteld word en anderen moet teleurstellen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 18:15

Femke_Tweety schreef:
En over de goede momenten en berichten, laten we die alstjeblieft wél delen.
En vieren.

Anders wordt het een wel heel zwaar klaagtopic, als we alleen ellende mogen delen.

Bovendien snappen te veel gezonde mensen al niet dat we ook gewoon leuke dingen meemaken en fijne momenten kennen.
Laten we dat hier alsjeblieft wel 'veilig' mogen delen zónder oordeel!

Dank je, dat is zeker waar. :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:52

DP, ik herken dat zeker. Ik zeg dan altijd dat de man met de hamer weer langs is geweest. Zo van het een op andere moment is alle energie weg en komt dan ook niet meer terug.

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:33

Helaas hier ook herkenbaar. Sta ik goed op, hele ochtend best oke, plannen gemaakt voor de middag. En dan opeens uit het niets onwijs moe, misselijk, buikpijn en kan ik alle plannen schrappen.

Juist dat het zo onverwacht kan omslaan maakt dat ik mijn lichaam niet zo goed meer vertrouw. Weekendje weg? Avondje uiteten? Even winkelen? Buitenrit? Het kan allemaal prima gaan, maar het kan ook opeens omslaan naar alleen maar op de bank kunnen liggen en veel maag/darmklachten ervaar. Dat maakt dat ik dat soort dingen niet snel meer durf te plannen. En soms gaat het dagenlang super goed en geeft dat weer wat vertrouwen. En dan gaat het soms opeens weer mis en ben ik weer dagenlang niet lekker en lukt er niks. Het is zo frustrerend.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 22:48

Ik ben ook elke keer zo bang voor een hoofdpijnaanval. Gek genoeg komen ze vaak op zondagavond. Die besteed ik niet veel anders dan andere dagen door de week dus het is wel apart. Ik wil heel erg graag dinsdag weer naar het terras, heerlijk weer de deur uit en genieten van het mooie weer, maar ik ben zo bang dat mijn lijf weer afhaakt net zoals de andere 2 keer dat we ook wilde gaan. Wil al bijna uit voorzorg sumatriptan gaan slikken :=

Ik droom de laatste week weer heel veel over mijn jeugd, niet perse nare dromen ofzo, maar wel gewoon heel erg vaak. Ik denk dat ik daar ook een beetje van slag van ben. Het zijn dromen met allemaal bekenden, de ene vind ik wel aardig, de andere heb ik een gloeiende hekel aan. Maar het zijn allemaal dromen over belangrijke plekken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 06:07

Dat ineens geen energie meer hebben, zou dat vettigheid kunnen zijn door iets? Bijvoorbeeld een bepaalde voeding. Of iets gedaan. Of een chemisch/schoonmaak/whatever middel waarmee je in aanraking bent geweest.
Of zoals bij Germie, op zondag avond. Daar zit toch echt een patroon in. Als je dat te pakken hebt, kan je er wellicht iets aan doen, de klachten verminderen.